Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-587/08/AP
z 1 października 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-587/08/AP
Data
2008.10.01
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
doradztwo
giełda
koszty uzyskania przychodów
prospekt emisyjny
reklama
Istota interpretacji
Czy wydatki Spółki poniesione w związku z wejściem i obecnością na rynku NewConnect mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 654 z późn zm. dalej: „updop")?
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wejściem i obecnością na rynku NewConnect - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10 lipca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wejściem i obecnością na rynku NewConnect. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Spółka akcyjna dostarcza na polski rynek rozwiązania informatyczne z zakresu zaawansowanych technologii przechowywania danych. Spółka zajmuje się dystrybucją macierzy dyskowych, automatycznych bibliotek taśmowych oraz systemów oprogramowania zarządzających bazami danych. Partnerami handlowymi Spółki są firmy będące bezpośrednimi partnerami dostawców, a także firmy działające regionalnie lub ukierunkowane specjalistycznie na dany segment rynku np. administracji państwowej, przemysłu, banków czy telekomunikacji. W dniu 30 sierpnia 2007 r. Spółka zadebiutowała w alternatywnym systemie obrotu (dalej: „NewConnect” lub „ASO”), organizowanym przez giełdę papierów wartościowych w Warszawie S.A. (dalej: „GPW”). Spółka podkreśla, że w związku z dopuszczeniem jej do obrotu na rynku NewConnect nie dokonała podwyższenia kapitału zakładowego w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych (tzn. nie doszło do emisji nowych akcji jak również nie dokonano podwyższenia wartości nominalnej istniejących akcji). Akcje spółki zostały zbyte przez jej akcjonariusza większościowego w drodze oferty na rynku NewConnect. Rynek NewConnect działający w ramach GPW jest przeznaczony dla spółek akcyjnych o wysokim potencjale wzrostu, reprezentujących innowacyjne sektory oparte na aktywach niematerialnych, takich jak: IT, media elektroniczne, telekomunikacja, biotechnologia, ochrona środowiska, nowoczesne usługi, itp. NewConnect jest co do zasady rynkiem prostszym i bardziej liberalnym niż rynek regulowany, sprzyjającym efektywnemu i szybkiemu przepływowi kapitału pomiędzy inwestorami i spółkami. W szczególności cechuje się on mniejszą liczbą obowiązków związanych z działalnością na tym rynku niż na rynku regularnym (m.in. brak przymusu składania raportów kwartalnych, możliwość składania raportu rocznego bez audytu).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy wydatki Spółki poniesione w związku z wejściem i obecnością na rynku NewConnect mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 654 z późn zm. dalej: „updop")... Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 15 ust. 1 updop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 updop.
Zdaniem Spółki, w przypadku opisanych wydatków przesłanki wymienione powyżej zostały spełnione. Wydatki będące przedmiotem wniosku zostały poniesione. Są celowe, gdyż Spółka zamierzała dzięki nim zwiększyć generowane przychody w przyszłości, a wydatki związane z wejściem na rynek giełdowy nie zostały wymienione w katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Spółka uważa, iż wydatki związane z wejściem i obecnością na giełdzie spełniają podstawową przesłankę uznania ich za koszty uzyskania przychodów. Jako koszt ogólny służą osiąganiu przychodów w przyszłości oraz zachowaniu i zabezpieczeniu źródeł przychodów Spółki. Ich poniesienie związane jest bowiem z właściwym funkcjonowaniem Spółki, którego podstawowym celem jest generowanie przychodów. Tym samym, co wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie, tak długo jak wydatek taki ma charakter racjonalny (co, zgodnie z argumentacją wskazaną w poniższych punktach, nie pozostawia jakichkolwiek wątpliwości), brak jest podstaw do kwestionowania jego charakteru jako kosztu uzyskania przychodów. Spółka powołuje postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 16 października 2006 r. (sygn. 1472/ROP1/423-265-300/06/AJ), który wskazał, iż wydatki ponoszone na działalność giełdową spółki jako wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, ponieważ wpływają na osiągnięcie przychodów w sposób pośredni, podobnie jak inne wydatki niezbędne do właściwego funkcjonowania spółki, takie jak: koszty ogólnego zarządu, obsługi prawnej, itp.
Ad. A) Za prawidłowością takiej argumentacji opowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w ramach interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2008 r. (sygn. IBPB3/423-185/07/SD-KAN-1226/10/07). Spółka wnioskując o wydanie powyższej interpretacji argumentowała bowiem w treści wniosku, iż wydanie prospektu emisyjnego oraz udostępnienie go publicznie będzie służyć rozpowszechnianiu wiedzy o spółce, jej działalności i produktach co w konsekwencji przyczyni się do pozyskania nowych kontrahentów, przekładając się na wielkość obrotów osiąganych przez spółkę w przyszłości. Organ wydający interpretację stwierdził, iż spółce przysługuje prawo do uznania wymienionych wydatków za koszt uzyskania przychodów. Słuszność powyższej argumentacji potwierdza również postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2006 r. (sygn. DP/PD/423-0013/2/06/AK), w którym stwierdzono, iż wydatki poniesione na sporządzenie, drukowanie oraz dystrybucję prospektu emisyjnego (w przypadku spółki, która dokonała podwyższenia kapitału zakładowego przy wejściu na giełdę - przyp. Wnioskodawcy) „można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jako wydatki na reklamę publiczną, o ile wydatki te zostaną prawidłowo udokumentowane, a podatnik jest w stanie wykazać, iż sporządzony prospekt był publicznie udostępniany, służąc rozpowszechnianiu wiedzy o spółce i jej działalności gospodarczej” (podobnie w odniesieniu do kosztów krajowych oraz zagranicznych kampanii reklamowych oraz kosztów związanych z prospektem emisyjnym ten sam organ w postanowieniu z 26 lutego 2007 r., sygn. DP/423-0194/06/AK). Zdaniem Spółki, duże znaczenie dla zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów ma sam efekt marketingowy związany z wprowadzeniem akcji na GPW (NewConnect), szczególnie w przypadku spółek nowych, zajmujących się, tak jak Spółka, działalnością gospodarczą w zakresie nowych technologii. Należy zauważyć, iż nazwa takiej spółki wraz z aktualnym kursem akcji jest przekazywana codziennie w prasie, pojawia się w mediach elektronicznych, w tym również w mediach o zasięgu międzynarodowym. Nie ulega wątpliwości, iż obecność na giełdzie pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów oraz pozyskiwaniu finansowania z innych źródeł (w tym z kredytów), ponieważ spółki giełdowe postrzegane są jako spółki o większym zaufaniu i prestiżu. W szczególności dokument pt. „Dobre praktyki spółek notowanych na GPW” (załącznik do uchwały nr 12/1170/2007 Rady Giełdy z dnia 4 lipca 2007 r., dalej: „Dobre praktyki”), wymienia obowiązki spółek notowanych na giełdzie, do których należą m.in. umieszczanie na stronach internetowych (również w języku angielskim) podstawowych dokumentów korporacyjnych, życiorysów zawodowych członków organów spółki, raportów bieżących i okresowych oraz informacji na temat zdarzeń korporacyjnych, jak wypłata dywidendy. Czynności takie bezsprzecznie powodują wzrost zaufania do przedsiębiorstwa i jego produktów, co jest szczególnie ważne w branży, w jakiej działa Spółka, gdzie wymagane są szczególne uwarunkowania jakościowe. W treści preambuły do dokumentu wspomniano ponadto, iż „celem „Dobrych praktyk" jest umacnianie transparentności spółek giełdowych, poprawa jakości komunikacji spółek z inwestorami, wzmocnienie ochrony praw akcjonariuszy, także w materiach nie regulowanych przez prawo", a dalej, iż „Dobre praktyki” dotyczą wyłącznie dziedzin, w których ich stosowanie może wpływać dodatnio na rynkową wycenę przedsiębiorstw, a przez to obniżać koszt pozyskiwaniu kapitału”. Tym samym wejście na giełdę oznaczać będzie lepsze zabezpieczenie praw wierzycieli Spółki, jak również gwarancję spłaty udzielonych Spółce kredytów. Należy wskazać, iż bezsprzecznie działanie takie wzmacnia pozycję finansową i rynkową Spółki. Potwierdzenie stanowiska Spółki może stanowić treść interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 marca 2008 r. (sygn. ILPB/423-288/07-5/EK), w której organ stwierdził wyraźnie, iż w przypadku przeniesienia notowań akcji na rynek równoległy „uzasadnieniem dla poniesienia niektórych wydatków może być dążenie do rozwoju przedsiębiorstwa, jego przekształcenia, opracowania nowej strategii w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przykładem tego rodzaju kosztów mogą być m.in. wydatki poniesione przez Spółkę na doradztwo finansowe i prawne związane ze zmianą rynku notowań akcji. Wydatki te (...) mogą być uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów, bowiem służą zabezpieczeniu źródeł przychodów i są związane z całokształtem działalności Spółki. Warunkiem jest jednak wykazanie przez podatnika, że były one racjonalne co do zasady i co do wielkości". Ponadto ogólna dostępność sporządzanych przez emitentów papierów wartościowych raportów bieżących i okresowych przyspiesza procedury związane z pozyskiwaniem źródeł finansowania - w tym kredytów (ogólnie wiadomo, iż notowalność spółki na giełdzie zwiększa jej zdolność kredytową) i wzrostem wiarygodności spółki. Spółka podkreśla, iż w związku z debiutem w ASO nie miało miejsce podniesienie jej kapitału zakładowego oraz wskazuje, iż analogiczną kwestię do przedstawionej w stanie faktycznym rozstrzygał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w ramach interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2008 r. (sygn. IBPB3/423-185/07/SD-KAN-1226/10/07). Wnioskodawca powyższej interpretacji planował wejście na giełdę (na rynek regulowany) bez podwyższania kapitału zakładowego i bez emisji nowych akcji. W związku z powyższym poniósł on koszty związane z wprowadzeniem akcji do obrotu na publicznym rynku giełdowym w Polsce, w tym koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem oferty publicznej (sporządzeniem, drukowaniem i dystrybucją prospektu emisyjnego (dokumentu informacyjnego) oraz opłaty notarialne, skarbowe, sądowe, giełdowe. Spółka zauważa, iż część organów podatkowych, jak i sądów opowiada się za uznawaniem za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z wejściem na giełdę nawet w przypadku, gdy było to związane z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki. W szczególności Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 10 maja 2007 r. (sygn. 1472/ROP1/423-75/07/AJ) stwierdził, iż „wejście spółki akcyjnej na giełdę i związane z tym podwyższenie kapitału zakładowego poprzez emisję nowych akcji ma generalnie pozytywny wpływ na funkcjonowanie spółki i prowadzenie przez nią działalności gospodarczej, a w konsekwencji na zwiększenie osiąganych przez nią przychodów. Tak więc wydatki, do których poniesienia spółka jest obowiązana w związku z wejściem na giełdę na podstawie obowiązujących przepisów prawa, jak również inne wydatki z tym związane, uzasadnione w sposób racjonalny pozostają w związku pośrednim z przyszłymi przychodami spółki”. Stanowisko takie znajduje również poparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 marca 2006 r. (sygn. I FSK 121/05) opowiedział się za uznawaniem za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na obsługę prawną spółki związaną z podwyższeniem kapitału zakładowego, „z uwagi na potrzebną w tej kwestii wiedzę fachową i wiedzę prawniczą". Powyższe stanowiska nie są jedynymi potwierdzającymi, iż wydatki spółek związane z wejściem na giełdę są uznawane za koszt uzyskania przychodów, również w przypadku, gdy debiut giełdowy związany jest z podwyższeniem kapitału zakładowego. W piśmie nr PD-005U-365/04/BB z dnia 21 maja 2004 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż „(...) koszty poniesione w związku z emisją akcji (w tym koszty prospektu emisyjnego - przyp. Wnioskodawcy) będą stanowiły koszt uzyskania przychodów pod warunkiem, że są one racjonalne i właściwie udokumentowane". W powyższej grupie pism odnoszących się do wydatków związanych z wejściem na giełdę, którym towarzyszy podwyższenie kapitału zakładowego, organy podatkowe upatrują związku pośredniego tych wydatków z ogólnymi przychodami podatkowymi spółek jako takimi, a nie wiążą tych wydatków bezpośrednio z podwyższeniem kapitału, które co do zasady przychodu podatkowego nie stanowi. Spółka zauważa, że w przedmiotowym stanie faktycznym nie dokonała podwyższenia kapitału zakładowego w związku z debiutem na rynku NewConnect, więc w jej przypadku brak uzasadnienia faktycznego by łączyć poniesione przez nią wydatki związane z jej debiutem na giełdzie z podwyższeniem kapitału zakładowego.W rezultacie tym bardziej zasadne jest stanowisko Spółki, iż ma ona prawo rozpoznać przedmiotowe wydatki związane z debiutem giełdowym jako koszty uzyskania przychodów w sytuacji, w której Spółka nie dokonywała podwyższenia kapitału zakładowego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.