Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0194/06/AK
z 26 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0194/06/AK
Data
2007.02.26



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
emisja akcji
giełda
kapitał zakładowy
koszty uzyskania przychodów
podwyższenie kapitału


Pytanie podatnika
Spółka ma wątpliwości dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją akcji.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z póź. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: koszty uzyskania przychodów – wydatki ponoszone w związku z wprowadzeniem akcji spółki do publicznego obrotu

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2006r. Spółka akcyjna zaoferowała w trybie oferty publicznej nowo emitowane akcje na okaziciela serii F. Publiczna oferta została podzielona na transzę skierowana do polskich inwestorów indywidualnych oraz transzę skierowaną do polskich inwestorów instytucjonalnych. Dodatkowo w ramach tzw. oferty globalnej Spółka zaoferowała akcje w Stanach Zjednoczonych kwalifikowanym inwestorom instytucjonalnym zagranicznym.

Oferta akcji Spółki cieszyła się dużym zainteresowaniem inwestorów (w transzy inwestorów indywidualnych redukcja wyniosła 96,7%) i zakończyła się w dniu 8 listopada 2006r. Wartość subskrypcji nowo emitowanych 20.787.728 akcji serii F wyniosła 249.452.736 PLN. W dniu 13 listopada 2006r. akcje Spółki zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Środki pozyskane z publicznej emisji akcji Spółka w całości przeznaczyła na prowadzoną działalność, w szczególności na spłatę części istniejącego zadłużenia w wysokości 100 milionów złotych, modernizację posiadanej sieci teleinformacyjnej w celu wprowadzenia usługi telewizji cyfrowej, nabycia i przejęcia innych operatorów lub ich aktywów.

W związku przeprowadzeniem akcji do obrotu publicznego oraz notowania na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka poniosła koszty typowe dla tego typu procesów. W szczególności koszty te objęły: doradztwo prawne, doradztwo finansowe, przygotowanie prospektu emisyjnego, koszty administracyjne (druk prospektu emisyjnego, ogłoszenia w prasie), koszty administracyjno – prawne, m.in. opłaty notarialne, opłata dla KDPW z tytułu przyjęcia do depozytu praw do akcji, opłata za wprowadzenie do obrotu na GPW etc, a także koszty krajowych oraz zagranicznych kampanii informacyjno – promocyjnych i reklamowych.

Spółka ma wątpliwości, dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją akcji.

Zdaniem Podatnika wydatki poniesione w związku z publiczną emisją akcji i ich wprowadzeniem do obrotu na rynku regulowanym stanowią w całości koszty uzyskania przychodu. Według Podatnika ww. wydatki nie dotyczą żadnego konkretnego przychodu, wobec czego podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 431 § 1 ustawy z 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) w spółce akcyjnej podwyższenie kapitału zakładowego wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.

Na podstawie art. 431 § 2 K.s.h. objęcie nowych akcji może nastąpić w drodze:

    1)złożenia oferty przez spółkę i jej przyjęcia przez oznaczonego adresata; przyjęcie oferty następuje na piśmie pod rygorem nieważności (subskrypcja prywatna),
    2)zaoferowania akcji wyłącznie akcjonariuszom, którym służy prawo poboru (subskrypcja zamknięta),
    3)zaoferowania akcji w drodze ogłoszenia zgodnie z art. 440 § 1, skierowanego do osób, którym nie służy prawo poboru (subskrypcja otwarta).

Subskrypcja otwarta jest dokonywana na zasadach określonych w ustawie z dnia 29.07.2005r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.U. Nr 184, poz. 1539).

Jak stanowi art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się ani przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku ani kosztów uzyskania tych przychodów.

Z kolei zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia15.02.1992r. do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Do przychodów nie zalicza się również, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy z dnia 15.02.1992r. kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy.

Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r., w brzmieniu obowiązującym w 2006r., stanowił, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przepis ten oznacza, że podatnicy mogą ponoszone przez siebie wydatki zaliczać w koszty uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskiwanymi przez podatnika przychodami istnieje związek przyczynowo-skutkowy wskazujący, że dzięki poniesieniu tego wydatku podatnik osiągnął lub mógł osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jak stanowił art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r., w brzmieniu obowiązującym w 2006r., koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba, że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

W świetle powołanych wyżej przepisów, stwierdzić należy, iż ponieważ przychód otrzymany przez Spółkę na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to wydatków związanych z powiększeniem tego kapitału, co do zasady, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie znalazło potwierdzenie w orzecznictwie sądowym (por. wyrok NSA z dnia 01.03.2000r., sygn. akt I S.A./Wr 2285/98 i z dnia 09.01.2003r., sygn. akt I S.A./Gd 715/02) oraz pismach Ministerstwa Finansów (m.in. z dnia 08.11.2005r., nr PB4/AS-8213-1599-202/05 oraz z dnia 18.03.2005r., nr PB4/GK-8213-318-29/05).

W świetle powyższego, wydatki ponoszone w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki akcyjnej (tj. opłata notarialna za sporządzenie aktu notarialnego zawierającego uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego, koszty rejestracji sądowej podwyższonego kapitału zakładowego, podatek od czynności cywilnoprawnych od podwyższonego kapitału zakładowego, itp.) nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc się natomiast do kosztów krajowych oraz zagranicznych kampanii reklamowych oraz kosztów związanych prospektem emisyjnym tut. Organ podatkowy zauważa, iż ww. wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia, jako wydatki na reklamę publiczną, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile wydatki te zostaną prawidłowo udokumentowane, a Podatnik jest w stanie wykazać, iż sporządzony prospekt był publicznie udostępniany, służąc rozpowszechnianiu wiedzy o Spółce i jej działalności gospodarczej.

Pozostałe wydatki wymienione we wniosku Podatnika, w ocenie tut. Organu podatkowego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie poniesienia, pod warunkiem, że były racjonalne co do zasady i co do wielkości, a ponadto nie byłyby bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj