Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-733/09-2/KK
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-733/09-2/KK
Data
2010.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja
koszty uzyskania przychodów
obrót publiczny
wydatek


Istota interpretacji
Czy prawidłowym jest stanowisko, że w świetle art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, że opisane w stanie faktycznym Wniosku wydatki związane z wprowadzeniem akcji Wnioskodawcy do publicznego obrotu stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia?



Wniosek ORD-IN 468 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.10.2009 r. (data wpływu 26.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Spółka S.A. („Spółka”, „Wnioskodawca”) dokonała wprowadzenia akcji do obrotu na rynku regulowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w W („WGPW”). Wprowadzenie akcji Spółki do obrotu publicznego nie wiązało się z emisją nowych akcji Spółki ani z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki. Do obrotu na WGPW zostały wprowadzone jedynie istniejące już akcje Spółki należące do dotychczasowych akcjonariuszy. W chwili wprowadzenia akcji do obrotu na WGPW Spółki nie wpłynęły środki pieniężne.

W związku z wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym Spółka poniosła określone wydatki, obejmujące w szczególności: (i) opłaty giełdowe wynikające z Regulaminu Giełdy (ii) regulaminowe opłaty na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, (iii) wynagrodzenie kancelarii prawniczej za usługi doradcze związane z procesem wprowadzenia akcji do obrotu na WGPW oraz sporządzenie wymaganego przepisami prospektu emisyjnego podlegającego zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego, (iv) wynagrodzenie audytora za badanie sprawozdań finansowych na potrzeby prospektu emisyjnego oraz udział w jego sporządzeniu, (v) wydatki związane z drukiem i publikacją prospektu emisyjnego, oraz (VI) wydatki na marketing i PR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest stanowisko, że w świetle art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, że opisane w stanie faktycznym Wniosku wydatki związane z wprowadzeniem akcji Wnioskodawcy do publicznego obrotu stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest stanowisko, że w świetle art. 15 ust.1 w zw. z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, opisane w stanie faktycznym Wniosku wydatki Związane z wprowadzeniem akcji Wnioskodawcy do publicznego obrotu stanowią koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie 1 ustawy o CIT „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ”. W uzasadnieniu rządowego projektu uchwalonej w dniu 16 listopada 2006 r. Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wprowadził obecne brzmienie art. 15 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT stwierdzono, iż wprowadzono nową definicję kosztów podatkowych przez rozszerzenie istniejącej i uznanie za koszt wydatków i odpisów dokonanych „w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zmiana ta odpowiada rozumieniu aktualnie istniejącego przepisu, jakie zostało nadane mu przez orzecznictwo sądów administracyjnych”.

Jak trafnie wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I SA/Lu 230/97) w wyroku z dnia 13 marca 1998 r. „kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów”. Jednocześnie za możliwością zaliczania w poczet kosztów „wydatków pośrednich” przemawia treść pisma Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r., w którym podniesiono m.in., że „w odniesieniu do kosztów, których nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przychodami, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia” (sygn. GM-8214-127/02).

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku należy stwierdzić, że emisja akcji przez Spółkę bez wątpienia jest bezpośrednio związana z działalnością Spółki, brak jest też podstaw, aby kwestionować pośredni związek poniesionych na ten cel wydatków z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki których dotyczy pytanie zawarte w niniejszym wniosku, nie są wskazane w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Argumentami przemawiającymi za tym, że wprowadzenie akcji Spółki do obrotu na WGPW wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie firmy i prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, są następujące okoliczności:

(i) korzystanie przez Spółkę z oferty rynku publicznego daje możliwość wyjścia z emisją papierów wartościowych adresowaną do nieograniczonego kręgu potencjalnych nabywców, która wpływa często na poprawienie efektywności jej finansowania,

(ii) notowanie na WGPW umożliwi pozyskiwanie nowych klientów oraz pozyskanie finansowania z innych źródeł (np. z kredytów bankowych) gdyż spółki giełdowe postrzegane są jako cieszące się większym zaufaniem kontrahentów i większym prestiżem, niż spółki nie notowane na giełdzie, oraz

(iii) osiągnięcie pozytywnego efektu marketingowego w związku z wprowadzeniem akcji Spółki na WGPW, w szczególności mając na uwadze branżę w jakiej działa Spółka (usługi bankowości inwestycyjnej oraz usługi brokerskie, analiza spółek, doradztwo inwestycyjne).

Niezależnie od powyższego, zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, wydatki związane z funkcjonowaniem na WGPW stanowią koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.

Reasumując, w ocenie Spółki, wydatki poniesione w związku z wprowadzeniem akcji Spółki do obrotu publicznego jako związane z działalnością gospodarczą Spółki i dotyczące zwiększenia źródeł przychodu (a jednocześnie nie podlegające wyłączeniu z kategorii kosztów uzyskania przychodu na podstawie innych przepisów) spełniają warunki określone w art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy CIT - do uznania ich za koszt uzyskania przychodu. Jako koszty pośrednie powinny - stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o CIT zostać uznane za koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.

Stanowisko analogiczne ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym we Wniosku zajął Minister Finansów (w imieniu którego organem uprawnionym do wydania interpretacji był Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie) w interpretacji z dnia 29 lipca 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-705/08-2/MŚ 2008.07.29)

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz.654 z późn. zm.) aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione równocześnie następujące warunki: wydatek został poniesiony przez podatnika w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów oraz nie został zaliczony do katalogu wydatków nie uznawanych do kosztów ujętego w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem każdy racjonalny i prawidłowo udokumentowany wydatek, który jest bezpośrednio lub pośrednio związany z przychodem podatnika i ma lub może mieć wpływ na uzyskanie przychodów podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż wprowadziła do obrotu regulowanego akcje, należące do dotychczasowych akcjonariuszy. Takie wprowadzenie akcji do obrotu na Giełdę Papierów Wartościowych nie wiązało się z emisją nowych akcji Spółki ani z podwyższeniem kapitału zakładowego.

Przepis art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c). Moment podatkowego rozpoznania kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami reguluje przepis ust. 4d wskazanego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, są one potrącalne w dacie ich poniesienia. W przypadku natomiast, gdy dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Należy dodać, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów (zgodnie z art. 15 ust. 4e ww. ustawy) uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Biorąc powyższe zapisy ustawowe pod uwagę kosztami uzyskania przychodów są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, tj. dotyczące całokształtu działalności podatnika i związane z funkcjonowaniem firmy. W odniesieniu do kosztów, których nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przychodami, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika i nie dotyczą ściśle wyodrębnionego okresu, podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu z chwilą ich faktycznego poniesienia.

Należy zatem zgodzić się ze Spółką, że wydatki związane z upublicznieniem akcji, bez podwyższenia kapitału zakładowego jako że stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami będą stanowić koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Natomiast przepisem regulującym moment zaliczenia tych kosztów będzie art. 15 ust. 4d, w związku z art. 15 ust 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zaś powołany przez Wnioskodawcę art. 15 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj