Skorowidz hasłowy interpretacji
Hasło: podatek dochodowy od osób prawnych

 

podatek dochodowy od osób prawnych 1685 / 481753  │  a   b   c   d   e   f   g   h   i   j   k   l   m   n   o   p   q   r   s   t   u   v   w   z  

9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

2008.07.11 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-228/08-3/MC
     ∟Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego (w tym w szczególności przyjętej przez Spółkę strategii marketingowej na kolejne lata) oraz brzmienia wydanej przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w P., należy przyjąć, że dla potrzeb rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych można uznać za koszty uzyskania przychodów wydatki na zakup upominków zawierających logo Spółki, których przekazywanie przez Spółkę ma na celu promocję marki oraz utrwalenia oznaczenia firmy w pamięci aktualnych oraz przyszłych nabywców, zachęcając ich w konsekwencji do nabywania produktów Spółki?

2008.07.11 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-228/08-2/MC
     ∟Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego (w tym w szczególności przyjętej przez Spółkę strategii marketingowej na kolejne lata) oraz brzmienia wydanej przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w P., należy przyjąć, że dla potrzeb rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych można uznać za koszty uzyskania przychodów wydatki na zakup upominków zawierających logo Spółki, których przekazywanie przez Spółkę ma na celu promocję marki oraz utrwalenia oznaczenia firmy w pamięci aktualnych oraz przyszłych nabywców, zachęcając ich w konsekwencji do nabywania produktów Spółki?

2008.06.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-207/08-3/MC
     ∟Czy całość wydatków poniesionych na nabycie towarów wykorzystywanych do organizowanego konkursu stanowi koszty uzyskania przychodów?

2008.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB3/423-481/08-2/MK
     ∟Czy planowane zbycie środków trwałych Banku będzie stanowiło zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, o których mowa w art. 4a pkt 3 i pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2008.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3/423-554/08-2/MK
     ∟Czy wydatki poniesione na wystrój sklepów stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów, jako koszty ogólne funkcjonowania firmy?

2008.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-586/08-2/GJ
     ∟Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w opisanej sytuacji, wydatki na rzecz funkcjonowania Rady Programowej i jej członków, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2008.06.26 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-590/08-2/KR
     ∟Czy Spółka prawidłowo postąpiła zaliczając przychód wynikający z wystawionej w 2007r. faktury do przychodów roku podatkowego 2007? Czy Spółka prawidłowo postąpiła zaliczając poniesione w lutym 2008r. koszty wydanych towarów dotyczące ww. faktury do kosztów uzyskania przychodu roku 2007 Czy Spółka będzie mogła zaliczyć poniesione w maju 2008 roku koszty wydanych towarów do roku 2008, jeżeli do tego czasu zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe za rok 2007

2008.06.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB3/423-237/08/DK
     ∟Czy dokonanie przedmiotowego połączenia wskazaną metodą będzie miało wpływ na dotychczasowe zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, z których korzystała „G.” Sp. z o.o. a po dokonaniu połączenia będzie korzystał w tym zakresie jako sukcesor „N.” w kontekście uregulowań rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 roku w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej, w zakresie warunków korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym, a w szczególności w kontekście § 3 ust. 4 powyższego rozporządzenia?

2008.06.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-512/08-2/JB
     ∟Czy w świetle art. 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Bank zastosował prawidłową metodologię ustalenia podstawy ulgi podatkowej?

2008.06.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-519/08-2/ER
     ∟Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku CIT, w związku z planowanym zniesieniem denominacji Pożyczek (denominowanych w EURO) zaciągniętych przez Spółkę powstanie dla Spółki obowiązek rozpoznania przychodów albo kosztów, w szczególności z tytułu różnic kursowych wynikających:1.ze zniesienia denominowania Pożyczek,2.ze spłaty ww Pożyczek (w złotych polskich)

2008.06.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-515/08-2/ER
     ∟Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku CIT, w związku z planowanym zniesieniem denominacji Pożyczek (denominowanych w EURO) zaciągniętych przez Spółkę powstanie dla Spółki obowiązek rozpoznania przychodów albo kosztów, w szczególności z tytułu różnic kursowych wynikających:1.ze zniesienia denominowania Pożyczek,2.ze spłaty ww Pożyczek (w złotych polskich)

2008.06.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-461/08-2/MK
     ∟1.Czy w przypadku nabycia wszystkich udziałów przez jedną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w innej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która to spółka prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie jednego zorganizowanego przedsiębiorstwa można uznać, że nabycie wszystkich udziałów przez jedną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w innej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi do nabycia zorganizowanego przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)?2.Czy dodatnia różnica pomiędzy ceną zakupu przedsiębiorstwa a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa tzw. goodwill będzie mogła stanowić wartość początkową firmy podlegającą amortyzacji podatkowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)?3.Czy w przypadku połączenia spółek przez przejęcie spółki przez jej jedynego udziałowca – inną spółkę, spółka przejmująca wraz z wstąpieniem z dniem połączenia w ogół praw i obowiązków spółki przejmowanej oraz przejęciem z dniem połączenia wszystkich aktywów i pasywów spółki przejmowanej zachowuje prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, które przysługiwały tej spółce przed połączeniem w związku z powstaniem tzw. goodwill w związku z nabyciem zorganizowanego przedsiębiorstwa?

2008.06.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-184/08-3/MC
     ∟Czy Spółka ma prawo zaliczyć wartość faktury do kosztów uzyskania przychodów, czy powinna wartość cateringu (podanego w kosztorysie) zaliczyć do kosztów reprezentacji nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów?

2008.06.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3/423-453/08/MK
     ∟Czy Spółka powinna opodatkowywać w Polsce przychody z tytułu prowizji wynikające z faktur wystawionych przez Spółkę Akcyjną?

2008.06.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB3-423-457/08-02/MK
     ∟Składki wnoszone przez członków Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są wolne od podatku – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą Stowarzyszenia. W świetle powyższego, składki członkowskie, jako dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy należy wykazać w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku – CIT-8/0. Dochody (przychody) te wpływają na podstawę opodatkowania ustalaną w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych – CIT-8, poprzez odliczenie od dochodu

2008.06.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-392/08-4/JB
     ∟Czy dobrowolne umorzenie akcji posiadanych przez R... w I... bez wynagrodzenia spowoduje powstanie dla B…dochodu podlegającego opodatkowaniu?

2008.06.13 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-459/08-2/MK
     ∟Czy Spółka - w związku z wniesieniem aportem przedsiębiorstwa obejmującego zobowiązanie z tytułu Kredytu – powinna odpowiednio skorygować przychody podatkowe lub koszty podatkowe o różnice kursowe dotyczące Kredytu za okres między dniem otrzymania Kredytu a dniem wniesienia aportu?

2008.06.10 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-382/08-4/KB
     ∟Czy członkowie Stowarzyszenia nie mający statusu pracownika, mogą być traktowani w aspekcie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, na równi z pracownikami spółek lub firm, posiadającymi umowę o pracę?

2008.06.10 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-168/08-2/DS
     ∟Czy przychód z tytułu sprzedaży albo przeniesienia własności lokali mieszkalnych/usługowych lub udziałów we współwłasności lokalu niemieszkalnego – garażu wielostanowiskowego powstaje w momencie podpisania aktu notarialnego przenoszącego własność przedmiotu umowy zobowiązującej na klienta, również w sytuacji gdy przed tą datą Spółka otrzymała zapłatę całości ceny w postaci zaliczek od klientów, które dokumentowane są fakturami zaliczkowymi (częściowymi).

2008.05.29 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-153/08-2/MC
     ∟1. Czy Spółka poprawnie zakwalifikowała koszt z tytułu usługi oczyszczania gruntu jako koszt uzyskania przychodu w roku 2007, uznając go – w myśl art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – za poniesiony w momencie ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury VAT zaliczkowej? 2. Czy koszty związane z usługą oczyszczania gruntu należy uznać w myśl ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jako koszty bezpośrednio związane z osiągniętym przychodem ze sprzedaży nieruchomości, a tym samym rozpoznać je na podstawie faktury zaliczkowej w okresie uzyskania przychodu ze sprzedaży czyli w roku 2007, pomimo, iż usługa wykonywana jest częściowo w kolejnym okresie sprawozdawczym i w kolejnym okresie sprawozdawczym usługodawca wystawi końcową fakturę VAT?

2008.05.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-148/08-3/MC
     ∟1. Czy wydatki na usługi i towary zdefiniowane jako „usługi i towary, które są fakturowane przez dostawców jednorazowo, a następnie są wykonywane lub dostarczane do Spółki na przestrzeni kilku miesięcy” powinny być traktowane jako koszty pośrednie i w przypadku, gdy dotycząc okresu przekraczającego rok podatkowy stanowią koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczą (art. 15 ust 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawych)?2. Czy wydatki na usługi i towary zdefiniowane jako „usługi i towary, które są świadczeniami wykonywanymi jednorazowo, lecz wykorzystywanymi albo odnoszącymi skutek przez dłuższy czas” powinny być traktowane jako koszty pośrednie i w przypadku, gdy dotycząc okresu przekraczającego rok podatkowy stanowią koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczą (art. 15 ust 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawych)?

2008.05.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-148/08-2/MC
     ∟1. Czy wydatki na usługi i towary zdefiniowane jako „usługi i towary, które są fakturowane przez dostawców jednorazowo, a następnie są wykonywane lub dostarczane do Spółki na przestrzeni kilku miesięcy” powinny być traktowane jako koszty pośrednie i w przypadku, gdy dotycząc okresu przekraczającego rok podatkowy stanowią koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczą (art. 15 ust 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawych)?2. Czy wydatki na usługi i towary zdefiniowane jako „usługi i towary, które są świadczeniami wykonywanymi jednorazowo, lecz wykorzystywanymi albo odnoszącymi skutek przez dłuższy czas” powinny być traktowane jako koszty pośrednie i w przypadku, gdy dotycząc okresu przekraczającego rok podatkowy stanowią koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczą (art. 15 ust 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawych)?

2008.05.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-137/08-3/MC
     ∟W którym miesiącu powstaje przychód do opodatkowania w zakresie sprzedaży biletów miesięcznych, czy w miesiącu grudniu 2007 r. czy też w styczniu 2008 r.?

2008.05.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-141/08-4/DS
     ∟Czy nowe Stowarzyszenie Hodowli (...) zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może zostać zwolnione z płacenia podatku od osób prawnych mając w swoim statucie cele chroniące środowisko, przedstawione w punkcie powyższym?

2008.05.08 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/BP-I/005-577/07/KS
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/BP-I/005-577/07/KSData2008.05.08AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodówSłowa kluczowekoszty uzyskania przychodówpodatek dochodowy od osób prawnychusługi marketingowePytanie podatnikaPodatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie, że w przedstawionym stanie faktycznym, stosowana przez Spółkę zasada rozliczania z podmiotami powiązanymi, na rzecz których Spółka świadczy usługi marketingowe, oparta na metodzie ustalania wynagrodzenia „koszt plus” pozwala, aby wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami i uwzględniane w bazie kosztowej stanowiły jej koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –ze względu na bezpośredni związek z faktycznie uzyskiwanym przychodem w postaci wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług marketingowych oraz, że do wydatków uwzględnianych w wynagrodzeniu za usługi marketingowe nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 217, poz. 1590 ) oraz art. 12 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm. ), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 16.08.2007 r. znak: 1471/DPR2/423-84/07/AB w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, uznając stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14.05.2007 r. za nieprawidłowe.U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 14.05.2007 r. Spółka wystąpiła w trybie art. 14a §1 i §2 Ordynacji Podatkowej z wnioskiem do Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie kompleksowych usług marketingowych na rzecz spółek powiązanych. Zgodnie z umowami zawartymi przez Spółkę z podmiotami powiązanymi, świadczy ona na terytorium RP kompleksowe usługi związane z marketingiem, promocją i reklamą produktów leczniczych wyprodukowanych przez kontrahentów w celu zwiększenia ich sprzedaży.Z tytułu wykorzystywanych usług na rzecz podmiotów powiązanych, Spółka otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie rozsądnej marży „koszt plus” w ten sposób, że do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczeniem usług marketingowych (baza kosztowa ) doliczana jest 5 % marża.W skład bazy kosztowej wchodzą m.in. następujące wydatki:prezenty o małej wartości,-koszty związane z organizowaniem spotkań promocyjno-marketingowych, w tym koszty artykułów spożywczych,-koszty reprezentacji, min. koszty kwiatów, bilety na imprezy okolicznościowe, gastronomii itp.,-koszty drukowania materiałów reklamowych,-koszty drukowania materiałów informacyjnych w czasopismach specjalistycznych dla lekarzy i farmaceutów,-koszty reklamy publicznej i niepublicznej,-koszty marketingu bezpośredniego.Przedmiotowym wnioskiem Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie, że w przedstawionym stanie faktycznym, stosowana przez Spółkę zasada rozliczania z podmiotami powiązanymi, na rzecz których Spółka świadczy usługi marketingowe, oparta na metodzie ustalania wynagrodzenia „koszt plus” pozwala, aby wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami i uwzględniane w bazie kosztowej stanowiły jej koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych –ze względu na bezpośredni związek z faktycznie uzyskiwanym przychodem w postaci wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług marketingowych oraz, że do wydatków uwzględnianych w wynagrodzeniu za usługi marketingowe nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych W ocenie podatnika, ww. wydatki spełniają przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ:-zostały poniesione przez Spółkę;-mają charakter definitywny ( rzeczywisty);-pozostają w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą – wydatki ponoszone przez Spółkę są związane ze świadczeniem usług marketingowych i stanowią bazę kosztową otrzymywanego wynagrodzenia ( są pokrywane przez podmioty powiązane w całości).Za uzasadnione Strona uważa zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów w całości, gdyż wydatki te są bezpośrednio związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz zleceniodawców przez Spółkę, a ponadto zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, ponieważ każdy wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z wykonaniem przewidzianej umową usługi jest jednocześnie jej przychodem – Spółka obciąża tymi wydatkami zleceniodawców.Spółka podkreśla, iż wydatki jakie ponosi na rzecz podmiotów powiązanych nie mogą być też uznane za koszty reprezentacji, gdyż Spółka nie promuje w ten sposób własnej działalności, a przychody Spółki nie są uzależnione od wysokości sprzedaży promowanych przez nią produktów leczniczych wyprodukowanych przez zlecających.Organ podatkowy I instancji w postanowieniu z dnia 16.08.2007 r. Nr 1471/DPR2/423-84/07/AB uznał stanowisko Strony za prawidłowe. W uzasadnieniu stwierdził, że przedmiotowe koszty w sposób bezpośredni wiążą się z przychodem, jaki uzyskuje Spółka z tytułu realizacji zawartych umów dotyczących świadczenia usług marketingowych. Organ podatkowy I instancji ponadto stwierdził, że poniesione przez Spółkę w ramach realizacji postanowień zawartych umów marketingowych wydatki o charakterze reprezentacyjnym, takie jak koszty kwiatów, bilety na imprezy okolicznościowe, usługi gastronomiczne itp., nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w wyniku analizy powołanego przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 stwierdził, że ustawodawca wyłączył z kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na cele własnej reprezentacji, natomiast wydatki o których mowa we wniosku są związane z działaniami promującymi podmioty, na rzecz których Spółka świadczy usługi marketingowe oraz produkty wytwarzane przez te podmioty.W związku z powyższym, całość kosztów ponoszonych w ramach prowadzonej działalności polegającej na świadczeniu usług marketingowych na rzecz zlecających, podlega zaliczeniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, jak niżej: Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że aby określony prawidłowo udokumentowany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione kumulatywnie następujące warunki: wydatek został poniesiony przez podatnika w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, wydatek nie został wymieniony w katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów. Zaznaczyć także należy, że przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z tymi przychodami i racjonalności dla osiągnięcia tego przychodu (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 września 1994 r., sygn. akt III SA 30/94 ). Wydatek więc zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli podatnik udowodni fakt poniesienia wydatku i wykaże celowość, racjonalność poniesionych kosztów z punktu widzenia związku przyczynowego pomiędzy poniesionym kosztem a zasadnie oczekiwanym skutkiem w postaci przychodu. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, Spółka z tytułu wykonywanych usług na rzecz podmiotów powiązanych związanych z marketingiem, promocją i reklamą produktów leczniczych wyprodukowanych przez kontrahentów otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie rozsądnej marży „koszt plus”, w ten sposób, że do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczeniem usług marketingowych ( baza kosztowa ) doliczana jest 5 % marża. Zatem Spółka ponosi wydatki na wykonanie usług związanych z marketingiem, promocją i reklamą produktów leczniczych w celu uzyskania przychodów.Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, niezależnie od powyższego zwraca jednak uwagę na skład bazy kosztowej, której poszczególne elementy również należy przeanalizować pod kątem generalnej zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 15 ust. 1 tj. czy zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz czy nie zostały wymienione w katalogu art. 16 ust. 1 wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodówPodatnik we wniosku wymienił następujące wydatki, wchodzące w skład bazy kosztowej:-prezenty o małej wartości,-koszty związane z organizowaniem spotkań promocyjno-marketingowych, w tym koszty artykułów spożywczych,-koszty reprezentacji prowadzonej w imieniu kontrahenta, min. koszty kwiatów, bilety na imprezy okolicznościowe, gastronomii itp.,-koszty drukowania materiałów reklamowych,-koszty drukowania materiałów informacyjnych w czasopismach specjalistycznych dla lekarzy i farmaceutów,-koszty reklamy publicznej i niepublicznej kontrahenta,-Koszty marketingu bezpośredniego. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, że wymienione wydatki mają charakter ogólny. Żaden jednak element nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie można także stwierdzić, że wydatki nie zostały poniesione w celu uzyskania przychodów.Niezależnie od powyższego, organ II instancji podkreśla, iż nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, że wszystkie wydatki ponoszone przez niego w związku ze świadczonymi usługami należą do kosztów uzyskania przychodów. Strona zawsze przy ponoszeniu wydatku musi mieć na uwadze art. 15 ust. 1 i nie ma znaczenia tu fakt, że wydatek wchodzi w skład bazy kosztowej będącej podstawą wyliczenia wynagrodzenia należnego Spółce.Stosownie do art. 353 ustawy Kodeks cywilny Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W przedmiotowej sprawie strony zawierając umowę o świadczenie kompleksowych usług marketingowych ustaliły sposób wynagradzania na zasadzie rozsądnej marży „koszt plus”. tj. do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczeniem usług marketingowych (baza kosztowa ) doliczana jest 5 % marża. Zatem dla Spółki świadczącej usługi korzystne jest generowanie kosztów, gdyż od ich wielkości uzależniona jest marża. Im wyższe koszty tym wyższa marża. Organ podatkowy jednak analizując wydatki wchodzące w skład bazy kosztowej będzie je zawsze analizował pod kątem celowości i racjonalności ich poniesienia oraz czy poszczególne wydatki nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów. Należy dodać, że ponieważ ze stanu faktycznego podanego we wniosku wynika, że Podatnik świadczy kompleksowe usługi marketingowe na rzecz spółek powiązanych, wobec tego przy ustalaniu dochodów Spółki osiąganych z tytułu umów zawartych z podmiotami powiązanymi winien także brać pod uwagę regulacje zawarte w art. 11 u.p.d.o.p. Zgodzić się należy natomiast ze stanowiskiem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie oraz podatnika, że wydatki poniesione przez Spółkę z tytułu świadczenia usług na rzecz spółek powiązanych związanych z marketingiem, promocją i reklamą produktów leczniczych nie są związane z działaniami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Na podstawie powołanego art. 16 ust. 1 pkt 28 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Przepis dotyczy wydatków na własną reprezentację. Ponoszone natomiast przez stronę wydatki są wydatkami poniesionymi w celu wykonania usługi, a nie w celu reprezentacji Podatnika. Koszty reprezentacji ponosi faktycznie spółka powiązana w postaci wynagrodzenia płatnego na rzecz spółki. Wobec tego, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego rażąco narusza prawo, w ten sposób, że jego treść pozostaje w wyraźnej sprzeczności z treścią wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Dyrektor Izby Skarbowej zmienia przedmiotowe postanowienie jak na wstępie.

2008.05.08 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-121/08-2/DS
     ∟Czy podatek dochodowy od przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności o charakterze ciągłym, wykonywanej przez dłuższy okres, polegającej na archiwizacji dokumentów może być rozliczony w czasie, proporcjonalnie do przychodów osiągniętych z tytułu częściowego wykonania usługi w danym okresie?

2008.05.06 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-122/08-2/MC
     ∟1. Czy z tytułu wypłat na rzecz japońskiego kontrahenta na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego? 2. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1 - w jakiej wysokości (przy zastosowaniu której stawki) i w jakich terminach Wnioskodawca winien pobrać ten podatek?

2008.05.06 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-120/08-3/EK
     ∟Czy przedstawiony stan faktyczny rodzi i jakie obowiązki podatkowe w zakresie podatku dochodowego po stronie:a) Urzędu Miasta i Gminy,b) samorządowych osób prawnych (gminnych instytucji kultury),c) pracowników Urzędu Miasta i Gminy,d) jednostek organizacyjnych gminy,e) pozostałych osób fizycznych i prawnych?

2008.05.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PB3-423-192/08-4/AG
     ∟Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczania przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce komandytowej do której przystąpił z dniem 18.11.2007r., zgodnie z art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od momentu w którym przysługiwało mu prawo do udziału w zysku w tej spółce komandytowej, tj. od dnia przystąpienia – 18.11.2007r. i na zasadach zawartych w umowie spółki, określających procentowy udział wnioskodawcy w zysku spółki komandytowej. Jednocześnie wnioskodawca powinien uzyskany w 2007 roku dochód z tytułu udziału od dnia 18.11.2007r. w tej spółce wykazać w swoim zeznaniu rocznym za 2007 rok, zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 ww. ustawy

2008.04.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-88/08-4/MC
     ∟Czy dochody Fundacji, przeznaczone następnie na pomoc w formie pieniężnej dla związku zawodowego, w zakresie zgodnym z określonym w § 5 ust. 1 Statutu Fundacji – udzieloną na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 tego statutu, z zachowaniem warunków, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3 tego statutu – można uznać za dochody wolne od opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj