Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-141/08-4/DS
z 20 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-141/08-4/DS
Data
2008.05.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
hodowla (chów) zwierząt
hodowla (chów) zwierząt
podatek dochodowy od osób prawnych
podatek dochodowy od osób prawnych
stowarzyszenia
stowarzyszenia
zwierzęta
zwierzęta
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy nowe Stowarzyszenie Hodowli (...) zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może zostać zwolnione z płacenia podatku od osób prawnych mając w swoim statucie cele chroniące środowisko, przedstawione w punkcie powyższym?



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Hodowców (...), przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2008 r. (data wpływu 22 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony w dniu 03 kwietnia 2008 r. (data wpływu) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od lutego br. działa nowe Stowarzyszenie Hodowli (...), które w swojej działalności statutowej ma za cel także ochronę środowiska. Cel ten będzie realizowany m.in. poprzez promowanie ochrony zwierząt w ramach swoich innych celów oraz czynienie wszystkiego by uniknąć chorób zwierząt i z tego względu podejmować środki ostrożności. Stowarzyszenie będzie inicjowało właściwe kierunki hodowli gołębi rasowych i drobnego inwentarza, jak i tworzenie warunków do ich rozwoju. Oprócz służenia pomocą i fachowym doradztwem młodym hodowcom, będzie ich uczyć szacunku dla polskiej przyrody. Stowarzyszenie także zajmować się będzie organizacją wystaw i pokazów, współpracą z innymi organizacjami i instytucjami w celu koordynacji działań i wymiany doświadczeń związanej z ratowaniem fauny rodzimej. Stowarzyszenie prowadzić będzie także działania mające na celu odbudowę populacji zaginionych ras.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nowe Stowarzyszenie Hodowli (...) zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych może zostać zwolnione z płacenia podatku od osób prawnych mając w swoim statucie cele chroniące środowisko, przedstawione w punkcie powyższym...

Zdaniem Wnioskodawcy, powstające Stowarzyszenie Hodowli (...) mające w swoim statucie przedstawione powyżej cele, bezwzględnie przyczynia się do ochrony środowiska. Stowarzyszenie wypełnia sposoby ochrony środowiska zgodnie z definicją ochrony środowiska, a mianowicie racjonalnie kształtuje środowisko i gospodaruje zasobami środowiska, wypełniając tym samym zasadę zrównoważonego rozwoju. Dba o ochronę przyrody poprzez właściwe zajmowanie się organizmami żywymi, w tym wypadku są to gołębie rasowe i drobny inwentarz. Właściwie wykorzystuje zasoby środowiska naturalnego. Ponadto edukując młodych hodowców wypełnia termin ściśle związany z ochroną środowiska – edukacja ekologiczna. Nowe Stowarzyszenie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powinno zostać wobec powyższego zwolnione z płacenia podatku od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Tut. Organ podatkowy informuje, że załącznik dołączony do wniosku w dniu 03 kwietnia 2008 r. (data wpływu), w postaci Statutu Stowarzyszenia Hodowców (...) nie był przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlega interpretacji indywidualnej.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Praw o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) i podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym(…). Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w tym przepisie,
  2. dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele.

Przy czym zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Natomiast jeżeli działalność statutowa będzie przewidywała również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia ochrony środowiska, więc odnieść należy się do definicji zawartej w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), zgodnie z którą przez ochronę środowiska rozumie się podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:

  1. racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
  2. przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
  3. przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.

Zgodnie z art. 81 tejże ustawy, ochrona zasobów środowiska realizowana jest na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych. Szczegółowe zasady ochrony zwierząt gospodarskich i domowych – określają przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 106, poz.1002 ze zm.).

Przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art.17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Badają jedynie czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca realizując cele wymienione i opisane we wniosku dotyczące ochrony środowiska, będzie spełniać warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – w części przeznaczonej na realizację tychże celów statutowych.

Natomiast dochody uzyskane przez Stowarzyszenie, w części przeznaczanej i wydatkowanej na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj