Interpretacje do przepisu
art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


287/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

2008.12.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-838b/08/EŁ
     ∟Stawka podatkowa przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego.

2008.12.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP2/443-1491/08-2/KK
     ∟VAT - opodatkowania usług spedycji

2008.11.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-1631/08-4/GD
     ∟dokumentacja związana ze świadczeniem usług transportu międzynarodowego związanego z importem towarów i prawo do zastosowania stawki 0%

2008.11.10 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-747/08-2/MR
     ∟W jaki sposób winien zostać rozliczony podatek VAT z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę usług transportu lotniczego?

2008.10.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-699/08/AK
     ∟Czy Spółka prawidłowo stosuje stawkę 0% dla frachtu morskiego i 22% do usług transportu samochodowego?

2008.10.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP2/443-1133/08-2/AS
     ∟opodatkowanie usług transportu międzynarodowego

2008.10.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-628/08-5/EWW
     ∟Mając na względzie powyższe stwierdza się, iż wykonywana przez Spółkę usługa, stanowi usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.Na całą usługę transportu międzynarodowego mogą składać się cząstkowe usługi transportu towarów, dokonywane na poszczególnych odcinkach przez przewoźników działających na zlecenie Zainteresowanego. W przedmiotowej sytuacji, liczba poszczególnych przewoźników dokonujących transportu towarów jest bez znaczenia, aby Wnioskodawca uznał nabywane usługi za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.Do świadczonych przez Zainteresowanego usługi transportu międzynarodowego, stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, bowiem spełnia on warunki dowodowe niezbędne do jej zastosowania, wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.Biorąc powyższe pod uwagę, również dla nabywanych usług transportu międzynarodowego, Zainteresowany będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0 %. Usługi transportu międzynarodowego, podlegają opodatkowaniu w każdym państwie, przez terytorium którego przebiega trasa przejazdu, według zasad w nim określonych. Dlatego opodatkowaniu w Polsce podlega jedynie część odcinka przebiegającego na terytorium kraju, zaś pozostała jego część pozostaje poza polską jurysdykcją.Świadczona usługa transportu międzynarodowego ma na celu dostarczenie towarów z kraju trzeciego do nabywcy na terytorium Polski. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca podejmuje się dokonania wszelkich czynności niezbędnych do realizacji zlecenia. W związku z powyższym, usługi transportu towarów oraz pozostałe świadczone czynności składają się na jedną usługę, stanowiącą dla konsumenta cel sam w sobie.

2008.10.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-628/08-6/EWW
     ∟Mając na względzie powyższe stwierdza się, iż wykonywana przez Spółkę usługa, stanowi usługę transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.Na całą usługę transportu międzynarodowego mogą składać się cząstkowe usługi transportu towarów, dokonywane na poszczególnych odcinkach przez przewoźników działających na zlecenie Zainteresowanego. W przedmiotowej sytuacji, liczba poszczególnych przewoźników dokonujących transportu towarów jest bez znaczenia, aby Wnioskodawca uznał nabywane usługi za usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.Do świadczonych przez Zainteresowanego usługi transportu międzynarodowego, stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, bowiem spełnia on warunki dowodowe niezbędne do jej zastosowania, wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.Biorąc powyższe pod uwagę, również dla nabywanych usług transportu międzynarodowego, Zainteresowany będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0 %. Usługi transportu międzynarodowego, podlegają opodatkowaniu w każdym państwie, przez terytorium którego przebiega trasa przejazdu, według zasad w nim określonych. Dlatego opodatkowaniu w Polsce podlega jedynie część odcinka przebiegającego na terytorium kraju, zaś pozostała jego część pozostaje poza polską jurysdykcją.Świadczona usługa transportu międzynarodowego ma na celu dostarczenie towarów z kraju trzeciego do nabywcy na terytorium Polski. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca podejmuje się dokonania wszelkich czynności niezbędnych do realizacji zlecenia. W związku z powyższym, usługi transportu towarów oraz pozostałe świadczone czynności składają się na jedną usługę, stanowiącą dla konsumenta cel sam w sobie.

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-1129/08-2/SAP
     ∟Czy w przypadku zakupu usług transportu międzynarodowego od niezależnej firmy transportowej realizowanego drogą morską lub powietrzną na całej trasie z terytorium kraju trzeciego na terytorium Polski, Spółka winna rozpoznać import usług opodatkowany stawką 0% VAT w odniesieniu do całej wartości usługi realizowanej na terytorium Polski jak i poza terytorium Polski?

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-1128/08-2/SAP
     ∟Czy w przypadku zakupu usług transportu międzynarodowego od niezależnych firm transportowych realizowanego na trasie z terytorium kraju trzeciego na terytorium Polski, z uwzględnieniem odcinków na których usługa jest realizowana przez niezależne podmioty, Spółka winna rozpoznać import usług opodatkowany stawką 0% VAT w odniesieniu do całej wartości usługi realizowanej na terytorium Polski jak i poza terytorium Polski?

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-626/08-4/GZ
     ∟Zakup towaru z Korei – odprawa w Austrii jako wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz podstawa opodatkowania.

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-494/08/AB
     ∟Czy Wnioskodawca ma potraktować zakupione bilety lotnicze jako import usług.

2008.09.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-595/08-2/GZ
     ∟Stawka na usługę spedycji związanej z transportem międzynarodowym w imporcie towarów.

2008.09.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-514/08-4/ISN
     ∟Stawka podatku dla usług lotniczego transportu międzynarodowego osób.

2008.09.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-514/08-6/ISN
     ∟Dokumenty uprawniające do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego osób.

2008.08.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-953/08-4/PW
     ∟W jaki sposób opodatkować usługę spedycji na odcinku Ukraina – Polska w związku z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT?

2008.08.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP2/443-414A/08/PS
     ∟Usługi spedycji międzynarodowej związane z usługami przewozu podlegają opodatkowaniu stawką 0%.

2008.07.28 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-358/08/BWo
     ∟Opodatkowanie wynagrodzenia za postój samochodu

2008.07.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-734/08-2/AS
     ∟stawka podatku VAT dla usługi pasażerskich rejsów czarterowych wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym

2008.07.14 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-361/08/UH
     ∟Czy ww. dokument SAD stanowi wystarczający dowód, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 20 i ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, do zastosowania stawki „0” do usługi transportu na trasie Hamburg-Kraków?

2008.06.06 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-680/08-2/SAP
     ∟Spółka jest firmą spedycyjną zarejestrowaną w Polsce, specjalizującą się w organizowaniu drogowego przewozu towarów z krajów Unii Europejskiej do R lub U na zlecenie r kontrahenta. Nadawcą towaru jest producent zarejestrowany w krajach Unii Europejskiej, natomiast odbiorcą jest podmiot zarejestrowany w R, a przewoźnikami są polskie firmy transportowe. Z uwagi na uwarunkowania prawno-rynkowe często zachodzi konieczność dokonania przewozów częściowych tzn. towar, który ma być dostarczony np. z H do R przewożony jest przez dwóch przewoźników, gdzie przewoźnik A obsługuje trasę z krajów Unii Europejskiej do P, a przewoźnik B obsługuje trasę z P do M. Przewoźnik A w miejscu załadunku otrzymuje dokument CMR zgodnie z konwencją CMR, deklarację eksportową Ex (potwierdzoną przez Urząd Celny) oraz fakturę sprzedaży towaru. Przeładunek w P odbywa się pod nadzorem celnym i gdzie zamykany jest dokument Ex. Przewoźnik A wystawia na rzecz Spółki fakturę, w której cała usługa opodatkowana jest stawką 22%. Przewoźnik B w miejscu załadunku tzn. w P otrzymuje dokument CMR zgodnie z konwencją CMR oraz karnet TIR wystawiony przez Urząd Celny. Spółka zamierza podnająć firmie r dokonującej transportu towarów z krajów Unii Europejskiej do R powierzchnię magazynową w celu dokonywania identycznych przeładunków jak opisane powyżej, tzn. transport towaru z krajów Unii Europejskiej do M będzie odbywał się w dwóch etapach - kraje Unii Europejskiej – P oraz P - M, z przeładunkiem w P pod nadzorem celnym. Firmę r Spółka będzie obciążać kosztami magazynowania i przeładunku.

2008.05.29 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-347/08-2/EN
     ∟Opodatkowanie wykonanej usługi transportu.

2008.05.21 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-140/08-4/MN
     ∟Wnioskodawca świadczy usługę spedycji na rzecz polskiego podmiotu. Towar transportowany jest z kraju trzeciego do Niemiec, gdzie ma miejsce odprawa celna. Następnie drogą lądową, transportowany jest z terytorium Niemiec do Polski. Czy wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% dla świadczonej usługi?

2008.05.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-294/08-4/JF
     ∟iż Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0 % w podatku do usług określonych w art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy, niezależnie od rodzaju lotu - krajowy, międzynarodowy, tranzytowy - świadczonych na rzecz przewoźników międzynarodowych wykonujących loty tranzytowe na terenie Polski oraz na rzecz przewoźników krajowych i innych podmiotów wykonujących przede wszystkim (głównie) przewozy w transporcie międzynarodowym (konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego), pod warunkiem posiadania jednoznacznie poświadczających to dokumentów.

2008.04.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-24/08/RSz
     ∟zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi transportowej świadczonej firmie spedycyjnej na trasie Szwajcaria – Polska z załadunkiem i odprawą w Szwajcarii

2008.03.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-363/07/BWo
     ∟Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług? Jakie stawki VAT winny być zastosowane do poszczególnych etapów przewozu? Jeśli usługa nie podlega w części VAT i jest świadczona poza obszarem UE, to czy jej wartość należy wskazać w pozycji 21 deklaracji VAT-7 jako podwyższające wartość kwoty uprawniającej do zwrotu VAT-u?

2008.03.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-746/07-2/IG
     ∟Czy wykonanie opisanych usług może być potwierdzone odrębnymi fakturami VAT (bez wliczania ich w cenę jednostkową towaru) przez podatnika? 2.Czy opisane usługi w mogą być opodatkowane 0% stawką podatku VAT? 3.Jakie dokumenty są wymagane, aby podatnik mógł zastosować 0% stawkę podatku VAT dla tych usług?

2008.03.10 - Izba Skarbowa w Warszawie - 1401/PH-I/4407/14-62/07/AŁ/PV-I
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnatura1401/PH-I/4407/14-62/07/AŁ/PV-IData2008.03.10AutorIzba Skarbowa w WarszawieTematPodatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowaniaSłowa kluczowelotniskoobsługaprzewoźnik powietrznyPytanie podatnikadotyczyobsługi towarów transportowanych drogą powietrzną, w ramach której dokonywany jest np. załadunek i rozładunek z samolotu, transport po płycie lotniska, obsługa w terminalu. Usługi świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych, jak również na rzecz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie lotniczym. D E C Y Z J A Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 11 września 2007 r., wniesionego przez XXX, na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2007 r., znak: 1471/VUR1/443-93/07/ZS wydanego w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie p o s t a n a w i a - odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji. U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 21 czerwca 2007 r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Spółka zajmuje się obsługą naziemną na lotnisku, wykonując m.in. obsługę towarów transportowanych drogą powietrzną, w ramach której dokonywany jest np. załadunek i rozładunek z samolotu, transport po płycie lotniska, obsługa w terminalu. Usługi świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych, jak również na rzecz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie lotniczym. Przywołując art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Strona zacytowała treść decyzji Izby Skarbowej z dnia 19.03.1999 r., znak: IS.VP/732-344/98, iż „dla oceny zasadności stosowania przez Stronę stawki 0% decydujące znaczenie ma wypełnienie przesłanek podmiotowych zawartych w analizowanym przepisie, którymi są: 1. świadczenie usług na rzecz przewoźników powietrznych, 2. świadczenie usług na rzecz innych podmiotów wykonujących rejsy przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej.” Zdaniem Spółki taka wykładnia oznacza, iż w przypadku przewoźników powietrznych stawka podatku 0% jest stosowana zawsze, bez względu na trasę lotu. Natomiast dla innych podmiotów preferencyjna stawka jest stosowana wyłącznie przy obsłudze rejsów wykonywanych przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej. W ocenie Strony ten punkt widzenia pozostaje aktualny na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wobec tego usługi wykonywane na rzecz przewoźników powietrznych w ramach obsługi ładunków opodatkowane są stawką podatku 0% bez względu na trasę lotu. Z kolei w przypadku innych podmiotów preferencyjna stawka powinna być stosowana w przypadku obsługi samolotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym oraz w ramach wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z dnia 31 sierpnia 2007 r., znak: 1471/VUR1/443-93/07/ZS uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe. Organ pierwszej instancji uznał, iż przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług, a jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest osoba odbiorcy przedmiotowej usługi. Jednakże zastosowanie preferencyjnej stawki jest możliwe w przypadku prowadzenia przez podatnika stosownej dokumentacji. Zatem stawka podatku 0% ma zastosowanie do usług świadczonych na bezpośrednie potrzeby statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych oraz ich ładunków. W zażaleniu z dnia 11 września 2007 r. na powyższe postanowienie Strona zarzuciła naruszenie przepisów: - prawa materialnego, a w szczególności art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, - postępowania podatkowego, a w szczególności art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej. Zdaniem Strony z w/w przepisów wynika, że w każdym przypadku, w którym odbiorcą wskazanych usług jest przewoźnik powietrzny, znajdzie zastosowanie stawka podatku 0%, bez względu na trasę lotu. Natomiast w przypadku świadczenia przedmiotowych usług na rzecz innych podmiotów niż przewoźnicy powietrzny, stawka podatku 0% może być stosowana tylko w przypadku obsługi samolotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym oraz w ramach wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Jednocześnie Strona podniosła, że wystąpiła o interpretację dwóch przepisów, tj. art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego, zaś organ podatkowy w zażalonym postanowieniu wypowiedział się jedynie w kwestii interpretacji art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Odnosząc się do uzasadnienia zażalonego rozstrzygnięcie Strona wyraziła pogląd, że w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT występują dwie grupy podmiotów, tj. „przewoźnicy powietrzni” oraz „inne podmioty wykonujące rejsy w transporcie międzynarodowym”. Zatem nie zgadza się z poglądem, że określenie „wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym” miałoby dotyczyć również przewoźników powietrznych. W związku z tym Strona wyraziła pogląd, iż usługi wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, które są świadczone na rzecz przewoźników powietrznych (bez względu na to, czy wykonują rejsy w transporcie międzynarodowym), jak również na rzecz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym będą opodatkowane stawką podatku 0%. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdza: Przede wszystkim należy zauważyć, iż z rozwiązań przyjętych w art. 83 ustawy o VAT wynika, że stawka podatku 0% ma dość rozległe zastosowanie zarówno w odniesieniu do samego międzynarodowego transportu lotniczego, ale także w odniesieniu do niektórych towarów oraz usług związanych z szeroko rozumianą obsługą ruchu lotniczego. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) – dalej ustawa o VAT, w brzmieniu na dzień złożenia wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym. W przepisie ust. 2 przywołanego art. 83 ustawy o VAT ustawodawca postanowił, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków jednakże, nie zamknął tego katalogu usług używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest odbiorca przedmiotowej usługi. Stawka podatku 0% ma bowiem zastosowanie tylko w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji (art. 83 ust. 2 ustawy o VAT), z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Z analizowanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT wynika, że przedmiotowe usługi dotyczą wyłącznie usług wykonywanych na rzecz przewoźników (i innych podmiotów) wykonujący rejsy w transporcie międzynarodowym. W tym przypadku pojęcie transportu międzynarodowego należy przyjąć w rozumieniu potocznym, jako wykonywanie lotów pomiędzy portami położonymi w różnych państwach, a nie w znaczeniu zdefiniowanym w ustawie (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT) na potrzeby stosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego. W przedmiotowej sprawie Strona co prawda przyznaje, że jedynym ograniczeniem świadczenia usług określonych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 8 jest kryterium podmiotowe, jednakże przyjmuje, że odmiennie należy traktować podmioty, na rzecz których świadczone są usługi. Strona podkreśla bowiem, że istnieją 2 kategorie takich podmiotów, wyraźnie wskazane w powołanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, mianowicie: 1) przewoźnicy powietrzni, i 2) inne podmioty wykonujące rejsy w transporcie międzynarodowym. Tym samym, zdaniem Strony, wystarczy, że odbiorcą Jej usług jest przewoźnik powietrzny, aby zastosować stawkę podatku 0%. Dla Strony nie ma znaczenia, czy przewoźnik ten wykonuje rejsy w transporcie międzynarodowym, czy też innym, np. krajowym. Ten ustawowy wymóg Strona bowiem wiąże jedynie z pojęciem „innych podmiotów” Taka wykładnia przedmiotowego przepisu, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, pozostaje w sprzeczności z ustawowymi rozwiązaniami przyjętymi w art. 83 ustawy o VAT, który stawkę podatku 0% wiąże właśnie m.in. z międzynarodowym transportem lotniczym. Cechą bowiem wspólną zarówno dla przewoźników powietrznych, jak i dla innych podmiotów, na rzecz których są świadczone usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze, jest warunek że wykonują oni rejsy w transporcie międzynarodowym. Podobne rozwiązanie prawodawca przyjął także w przepisie § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.), w myśl którego obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w ramach wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Analogicznie jak w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, również w § 7 ust. 1 pkt 8 w/w rozporządzenia zakres świadczonych usług jest ograniczony do podmiotów, na rzecz których są one świadczone. Zauważyć należy, że przyjęta regulacja prawna również przewiduje, że przedmiotowe usługi dotyczą wyłącznie usług wykonywanych na rzecz przewoźników (i innych podmiotów) wykonujący rejsy w ramach wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. Zatem i w tym przypadku występuje wymóg - którego spełnienie warunkuje zastosowanie stawki podatku 0% - wykonywania rejsów w ramach wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, warunek ten dotyczy zarówno przewoźników powietrznych, jak również innych podmiotów. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o VAT przez terytorium Wspólnoty rozumie się terytoria państw członkowskich Wspólnot Europejskiej (...). W świetle powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie może zgodzić się z argumentacją Strony, iż w przypadku przewoźników powietrznych stawka podatku 0% jest stosowana zawsze, bez względu na trasę lotu, zaś dla innych podmiotów preferencyjna stawka jest stosowana wyłącznie przy obsłudze rejsów wykonywanych przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż zgodnie z przepisem art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, którego naruszenie zarzuca Strona, interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Natomiast we wniosku z dnia 21 czerwca 2007 r. Strona co prawda na wstępie przytoczyła m.in. również brzmienie § 7 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże formułując swoje wątpliwości, w końcowej części wniosku, wnosiła o potwierdzenie, czy przyjęte rozwiązania na gruncie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zachowują swoją aktualność na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zatem trudno zarzucać organowi pierwszej instancji, że w zażalonym postanowieniu nie odpowiedział na pytanie podatnika. Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.

2008.02.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-341/07/UH
     ∟Czy Wnioskodawca ma obowiązek potraktowania nabycie biletów lotniczych od agranicznych linii znajdujących się na terenie Wspólnoty Europejskiej jako import usług?

2008.02.18 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-671/07-2/JB
     ∟Rozliczenie usługi transportowej związanej z importem towarów z Chin do składu celnego w Polsce, oraz z importem towarów z Chin do Polski, gdy towary te nie zostają objęte procedurą składu celnego, lecz zostają oclone i dopuszczone do obrotu w Polsce

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj