Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-294/08-4/JF
z 5 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-294/08-4/JF
Data
2008.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
przewóz międzynarodowy
stawka


Istota interpretacji
iż Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0 % w podatku do usług określonych w art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy, niezależnie od rodzaju lotu - krajowy, międzynarodowy, tranzytowy - świadczonych na rzecz przewoźników międzynarodowych wykonujących loty tranzytowe na terenie Polski oraz na rzecz przewoźników krajowych i innych podmiotów wykonujących przede wszystkim (głównie) przewozy w transporcie międzynarodowym (konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego), pod warunkiem posiadania jednoznacznie poświadczających to dokumentów.



Wniosek ORD-IN 316 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2008 r. (data wpływu 18.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki 0 % dla usług świadczonych dla podmiotów wykonujących głównie przewozy międzynarodowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki 0 % dla usług świadczonych dla podmiotów wykonujących głównie przewozy międzynarodowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego. Na jego podstawie świadczy usługi lotnicze związane ze startem, lądowaniem i postojem statków powietrznych w ruchu krajowym i międzynarodowym, na rzecz przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników eksploatujących statki powietrzne. Ponadto Spółka posiada certyfikat agenta obsługi naziemnej statków powietrznych w zakresie m.in. obsługi pasażerów i bagażu. Usługi te świadczy dla przewoźników (świadczących usługi na rzecz swoich klientów) oraz innych podmiotów wykonujących loty na własne potrzeby. W przypadku podmiotów wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym - w wystawianych fakturach zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług stosujemy stawkę VAT 0%. W związku z nowelizacją przepisów z dniem 1 stycznia 2008 r. wprowadzono do w/w przepisu zmianę uzależniającą stawkę 0% dla przewoźników i innych podmiotów świadczących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wobec powyższego powstała wątpliwość dotycząca prawidłowości zastosowania stawki podatku VAT w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz przewoźników indywidualnych (inne podmioty) oraz lotów tranzytowych na terenie Polski wykonywanych przez przewoźników międzynarodowych. Wątpliwości dotyczą również sposobu udokumentowania faktu dominacji lotów międzynarodowych w całokształcie przewozów świadczonych przez dany podmiot. W przypadku innych podmiotów (w ruchu G A) nie ma kontaktu z właścicielem statku powietrznego (tylko z załogą samolotu) który mógłby złożyć stosowne oświadczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Jaka stawka VAT powinna zostać zastosowana w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz przewoźników indywidualnych (inne podmioty) oraz lotów tranzytowych na terenie Polski wykonywanych przez przewoźników międzynarodowych...
  2. W jaki sposób udokumentować fakt dominacji lotów międzynarodowych w całokształcie przewozów świadczonych przez dany podmiot...

Zdaniem Wnioskodawcy dokumentem umożliwiającym zastosowanie stawki VAT 0% powinno być oświadczenie przewoźnika lub innego użytkownika lotniska o liczbie i charakterze wykonywanych przez niego lotów w ostatnim zakończonym roku obrotowym, zaś Port X nie jest i nie może być odpowiedzialny za weryfikację prawdziwości otrzymywanych oświadczeń. Uważamy, że o przewadze w zakresie dokonywania lotów międzynarodowych powinna świadczyć kilometrowa struktura przelotów za poprzedni okres, a nie charakter i trasa pojedynczego lotu. I tak, w przypadku obsługi lotów krajowych wykonywanych przez przewoźnika P X, po złożeniu przez niego wyżej opisanego oświadczenia, powinniśmy stosować stawkę VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do regulacji art. 8 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.

Podstawową stawką podatku jest stawka 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy). Jednakże stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. zmienionego ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. nr 192, poz. 1382) zapisu art. 83 ust. 1 pkt 7-8 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

  • usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym,
  • usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Wprowadzona zmiana jest następstwem dostosowania przepisów krajowych do prawa wspólnotowego.

Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

W odniesieniu do niektórych z wymienionych powyżej określeń należy posiłkować się zapisami ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 10 tej ustawy lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie granicy państwowej. Przewoźnikiem lotniczym jest podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji – w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa – w przypadku obcego przewoźnika lotniczego – art. 2 pkt 16 wspomnianej ustawy.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu stawką 0 % podlegają wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8 usługi świadczone na rzecz podmiotów posiadających status przewoźników powietrznych, zarówno krajowych jak i międzynarodowych. - nie ma znaczenia rodzaj lotu, przepis bowiem nie rozróżnia lotów krajowych, międzynarodowych i tranzytowych – oraz innych podmiotów po warunkiem:

  • wykonywania przez te podmioty w zakresie swojej działalności przewozów międzynarodowych,
  • przewozy międzynarodowe odgrywają rolę główną w ich działalności,
  • spełnienie tych warunków musi jednoznacznie wynikać z prowadzonej przez podatnika dokumentacji.

Ustawodawca posłużył się w odniesieniu do wymienionych podmiotów zwrotem „wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym”. Pojęcie „głównie” ma istotne znaczenie, jako że stanowi podstawę dla zastosowania stawki 0 % w podatku. Jednakże brak definicji legalnej powyższego nieostrego określenia powodować może wątpliwości interpretacyjne. Odwołując się do wykładni językowej, według „Współczesnego Słownika Języka Polskiego” (Wydawnictwo L P Sp. z o.o., W 2007, s. ...) głównie oznacza: przede wszystkim, zwłaszcza. Tak więc, biorąc pod uwagę znaczenie językowe przepis należy interpretować kładąc nacisk na przeważający rodzaj transportu. Interpretacja tego przepisu była przedmiotem rozważań Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (wyrok z dnia 16 września 2004 r. w sprawie Cimber Air C-382/02). Trybunał w orzeczeniu tym stwierdził: „towarzystwa, których działalność w dziedzinie obsługi ruchu krajowego odgrywa widocznie mniejszą rolę aniżeli działalność międzynarodowa, należy uznać za towarzystwa obsługujące głównie transport w ruchu międzynarodowym”. Z tego wynika, iż towarzystwa, których działalność w dziedzinie obsługi ruchu krajowego odgrywa widocznie mniejszą rolę aniżeli obsługa ruchu międzynarodowego i tym samym obsługa ruchu międzynarodowego odgrywa znacznie większą rolę należy uznać za towarzystwa obsługujące głównie transport w ruchu międzynarodowym.

W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 7 i 8 ustawy, prawo do zastosowania 0 % stawki podatku ustawodawca uzależnił od – jak wynika z zapisu ust. 2 art. 83 ustawy – od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie określił katalogu takich dokumentów. Stąd uznać należy, że może nim być każdy dokument (np. oświadczenie), który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków dla zastosowania tej stawki podatku. Obowiązek udowodnienia spełnienia przesłanek spoczywa na Podatniku chcącym skorzystać z opodatkowania stawką preferencyjną 0 %. To z prowadzonej przez Podatnika dokumentacji w sposób jednoznaczny (a więc nie domyślny) powinno wynikać, że usługa została wykonana dla podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, tj. podatnik ma być w posiadaniu takich dokumentów. Dokumenty potwierdzające dokonanie świadczenia ww. usług muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym, muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktyczną przez nie dowodzoną. Należy zatem uznać, iż może to być każdy dokument, który z sposób jednoznaczny i wiarygodny uprawdopodobni spełnienie przesłanki wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8. W powołanym wyżej wyroku Trybunał wskazuje także, iż w ramach oceny zakresu działalności międzynarodowej i krajowej tych towarzystw należy uwzględnić wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu. W szczególności w przypadku podatku od towarów i usług należy uwzględnić obrót osiągnięty z poszczególnych działalności.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi dla przewoźników lotniczych krajowych i międzynarodowych oraz innych użytkowników eksploatujących statki powietrzne, w tym wykonujących loty na własne potrzeby.

Wnioskodawca w stanowisku dotyczącym oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego wskazał, że Jego zdaniem, dokumentem umożliwiającym zastosowanie stawki 0 % powinno być oświadczenie przewoźnika lub innego podmiotu wykonującego przewozy głównie w transporcie międzynarodowym. Zdaniem Strony o przewadze lotów międzynarodowych powinna świadczyć kilometrowa struktura przelotów za ostatni okres, a nie charakter i trasa pojedynczego lotu.

W świetle przytoczonych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę 0 % w podatku do usług określonych w art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy, niezależnie od rodzaju lotu - krajowy, międzynarodowy, tranzytowy - świadczonych na rzecz przewoźników międzynarodowych wykonujących loty tranzytowe na terenie Polski oraz na rzecz przewoźników krajowych i innych podmiotów wykonujących przede wszystkim (głównie) przewozy w transporcie międzynarodowym (konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego), pod warunkiem posiadania jednoznacznie poświadczających to dokumentów.

Analiza przepisów oraz orzecznictwo wskazuje, że oświadczenie złożone przez przewoźnika lub inny podmiot o liczbie i charakterze wykonywanych przez niego lotów nie będzie wystarczającym dowodem o dominacji w prowadzonej działalności transportu powietrznego przewozów międzynarodowych pozwalającym na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0%. Takim dowodem może być oświadczenie o znacznej dominacji udziału obrotu z przewozów w transporcie międzynarodowym w obrocie ze wszystkich przewozów. Brak takiego dokumentu skutkuje niemożliwością zastosowania stawki 0 % i tym samym stosowaniem stawki właściwej dla przewoźników krajowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj