Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-140/08-4/MN
z 21 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-140/08-4/MN
Data
2008.05.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
spedycja
spedycja międzynarodowa
stawka
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
transport
transport międzynarodowy
transport wewnątrzwspólnotowy
usługi
usługi spedycji międzynarodowej
usługi transportowe
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
Wnioskodawca świadczy usługę spedycji na rzecz polskiego podmiotu. Towar transportowany jest z kraju trzeciego do Niemiec, gdzie ma miejsce odprawa celna. Następnie drogą lądową, transportowany jest z terytorium Niemiec do Polski. Czy wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% dla świadczonej usługi?



Wniosek ORD-IN 729 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. , przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 11 luty 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportu międzynarodowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportu międzynarodowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.) o wyjaśnienia dotyczące umocowania Prokurentów do reprezentowania Wnioskodawcy.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca świadczy, na rzecz podmiotu polskiego (dalej: importer), usługi spedycyjne polegające na zorganizowaniu transportu towarów z kraju znajdującego się poza Unią Europejską (dalej: kraj trzeci) do Polski.


Transport towarów przebiega w następujący sposób:

  • z kraju trzeciego do Niemiec (F./H.) – transport morski lub lotniczy,
  • z portu we F./H. do Polski – transport drogowy.

Towar po przywiezieniu na terytorium Niemiec podlega odprawie celnej importowej – dopuszczeniu do obrotu – we F./H.. Tam też pobierane są należności celne. Następnie, w wyniku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: WDT) dokonywanej przez importera, towar zostaje przewieziony z terytorium Niemiec na terytorium Polski, gdzie importer rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (dalej: WNT), podlegające opodatkowaniu VAT. Na podstawie regulacji obowiązujących w Niemczech, import towarów, które następnie wywożone są z Niemiec w ramach WDT, zwolniony jest z opodatkowania niemieckim VAT (podobną regulację zawiera prawo polskie w przepisie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentów spedytorskich oraz faktur potwierdzających wykonanie opisanych wyżej usług. Dodatkowo Wnioskodawca posiada dokument (Zollanmeldung) wystawiony przez niemiecki urząd celny, w którym importer dokonał zgłoszenia celnego i dopuszczenia towarów do obrotu. Z dokumentu tego wynika wartość celna towarów, należne cło oraz podstawa opodatkowania niemieckim podatkiem VAT, który jak wspomniano nie został pobrany w związku ze zwolnieniem przewidzianym dla towarów będących przedmiotem WDT. Jednocześnie, z posiadanego przez Wnioskodawcę dokumentu wynika, że całość kosztów usługi spedycyjnej świadczonej przez Zainteresowanego, obejmującej koszty organizacji transportu z kraju trzeciego na terytorium Polski, jest wliczona do podstawy opodatkowania niemieckim podatkiem VAT (w części poprzez wliczenie do wartości celnej – koszty transportu z kraju trzeciego do pierwszego miejsca na terytorium Unii Europejskiej oraz w części poprzez wliczenie bezpośrednio do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT – koszty transportu na terytorium Unii Europejskiej).

A zatem, ustalając podstawę opodatkowania włączono do niej wartość celną towarów (obejmującą koszty transportu do F./H.) wraz z należnym cłem oraz koszty transportu z portu we F./H. do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania usługi spedycyjnej – w wartości zaliczonej do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT – stawką VAT 0%...


Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do stosowania stawki VAT 0% do wartości usługi spedycyjnej ujętej w podstawie opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Zainteresowany przedstawił szczegółowe argumenty prawne przemawiające za prawidłowością swojego stanowiska.


1. Opodatkowanie usług spedycyjnych

W celu ustalenia konsekwencji podatkowych, w tym zwłaszcza stawki podatkowej właściwej dla usługi spedycyjnej świadczonej przez Wnioskodawcę, należy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy usługa ta podlega opodatkowaniu VAT w Polsce czy w innym kraju. Weryfikacja ta polega na ustaleniu miejsca świadczenia – wskazującego kraj, w którym transakcja podlega opodatkowaniu. Reguły dotyczące miejsca świadczenia ujęte są w art. 27 i art. 28 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 27 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. W myśl wskazanej reguły, usługi świadczone przez usługodawców mających siedzibę w Polsce podlegają, co do zasady, opodatkowaniu VAT w Polsce.

Wyjątki od powyższej zasady wprowadzone zostały w ustawie o VAT. Przykładowo, w odniesieniu do usług transportowych, miejscem świadczenia jest miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Ustawa o VAT wyraźnie odróżnia – dla potrzeb ustalania miejsca świadczenia – usługi transportowe od usług spedycyjnych. Art. 28 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku usług spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów – miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie rozpoczyna się transport towarów.

Ustawa o VAT nie wprowadza jednak szczególnej regulacji dotyczącej miejsca świadczenia usług spedycji związanych z transportem międzynarodowym. Tym samym usługi spedycji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Wniosek ten potwierdzany jest również w interpretacjach organów podatkowych.

Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 22 września 2006 r., sygn. PP-I-005/223/TŁ/06 wskazano, że „zaliczenie przez ustawodawcę usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego dla potrzeb stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług (0%) na podstawie powołanego wyżej przepisu, nie powoduje, że zmienia się charakter tej usługi, tzn. iż stają się one usługami transportowymi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zatem, ustalając zasady opodatkowania tym podatkiem usług spedycji międzynarodowej, nie należy odwoływać się do regulacji odnoszących się do usług transportowych. Dla określenia miejsca świadczenia w przypadku usługi spedycji międzynarodowej zastosowanie znajdzie ogólna reguła, wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (...)”.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny nie budzi wątpliwości, iż usługi spedycji międzynarodowej świadczone przez Wnioskodawcę powinny podlegać w całości opodatkowaniu w Polsce (kraju siedziby Zainteresowanego), a zatem zastosowanie powinny mieć do nich reguły – w tym zwłaszcza dotyczące stawki podatkowej – określone w ustawie o VAT.


2. Usługi transportu międzynarodowego


Zgodnie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, obniżoną do 0% stawkę VAT stosuje się między innymi do usług transportu międzynarodowego.

Według definicji zawartej w art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, usługi transportu międzynarodowego to:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
     a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
     b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
     c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
     d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
     a. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
     b. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
     c. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Nie ulega wątpliwości, iż w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, cytowana wyżej definicja usług transportu międzynarodowego ujęta w ustawie o VAT jest spełniona. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są bowiem usługami spedycji międzynarodowej, związanymi z transportem towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (pkt 1 lit. b powyżej).

Tym samym, usługi Zainteresowanego powinny, co do zasady, korzystać z opodatkowania stawką VAT 0%.


3. Wymogi dokumentacyjne

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, za dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego uważa się w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora:

  • list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • fakturę wystawioną przez przewoźnika/spedytora,
  • w przypadku towarów importowanych – oprócz dokumentów wskazanych powyżej, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z uwagi na fakt, iż usługa dotyczy towarów importowanych (przywożonych z kraju trzeciego na terytorium Polski) Wnioskodawca dysponuje wszystkimi wyżej wymienionymi dokumentami, potwierdzającymi fakt wykonania usług transportu międzynarodowego. Jak już wskazano prezentując stan faktyczny, Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentów spedytorskich, wystawianych przez siebie faktur oraz dokumentu wystawionego przez niemiecki urząd celny, z którego wynika, że całość kosztów związanych z transportem (spedycją) importowanych towarów (czyli kosztów usługi Wnioskodawcy) została wliczona do wartości celnej oraz podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Wartość ta odpowiada kwocie kosztów transportu z kraju trzeciego do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.

W opinii Wnioskodawcy, ostatni ze wspomnianych dokumentów jest dokumentem, o którym wspomina art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, wymagając przedstawienia dokumentu celnego, z którego wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania importu towarów. Stanowisko Zainteresowanego znajduje pełne uzasadnienie w regulacjach dotyczących opodatkowania importu towarów.

Zgodnie z ustawą o VAT, import towarów jest czynnością podlegającą opodatkowaniu (art. 5 ustawy o VAT). W myśl art. 60 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 347), miejscem opodatkowania importu towarów jest państwo członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do Wspólnoty.

Dodatkowo, na mocy art. 19 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. Zasady dotyczące powstawania długu celnego zostały ujęte w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 19 października 1992 r., dalej: WKC). Na podstawie art. 201 WKC, dług celny w przywozie powstaje w wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym. Jednocześnie, zgodnie z art. 4 WKC, urzędem celnym jest każdy urząd, w którym mogą zostać dokonane, w całości lub w części, formalności przewidziane przepisami celnymi.

Jak wskazał Wnioskodawca, importowane towary zostają dopuszczone do obrotu w Niemczech. Tam też, zgodnie z przywołanymi wyżej regulacjami, powstaje dług celny warunkujący powstanie obowiązku podatkowego w VAT. Import towarów podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Niemiec. Właściwym do dokonania wszelkich formalności związanych z importem towarów jest niemiecki urząd celny. Tym samym nie budzi wątpliwości, iż w przedmiotowym stanie faktycznym, za dokument, który zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT powinien potwierdzać fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, powinien być uznany dokument wystawiony przez niemiecki urząd celny, w którym dopuszczono towar do obrotu.

Z posiadanego przez Wnioskodawcę dokumentu celnego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości jego usługi do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawca spełnia stawiane przez ustawę o VAT wymogi dokumentacyjne wiążące się z możliwością opodatkowania świadczonych przez niego usług transportu międzynarodowego stawką VAT 0%.


4. Podsumowanie

W przedstawionym stanie faktycznym, usługi świadczone przez Zainteresowanego są usługami spedycji międzynarodowej, opodatkowanymi w całości w Polsce. Usługi te powinny być klasyfikowane – dla potrzeb ustalania właściwej stawki podatkowej – jako usługi transportu międzynarodowego. Jednocześnie Wnioskodawca dysponuje dokumentami, które zgodnie z ustawą o VAT wymagane są dla potrzeb potwierdzenia faktu świadczenia tych usług. W szczególności Zainteresowany posiada dokument celny, wystawiony przez niemiecki urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi Wnioskodawcy do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, iż dopuszczenie towarów do obrotu ma miejsce w Niemczech, gdzie opodatkowany VAT zostaje również import towarów, nie budzi wątpliwości, że dokument ten powinien być traktowany jako dokument wymagany przez art. 83 ust. 3 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, iż jest on uprawniony do zastosowania stawki VAT 0% do wartości swej usługi, która zgodnie z posiadanym przez Zainteresowanego dokumentem wystawionym przez niemiecki urząd celny, została zaliczona do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
     b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
     c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
     d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
     a. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
     b. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
     c. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.


Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotu polskiego, usługi spedycyjne polegające na zorganizowaniu transportu towarów z kraju znajdującego się poza Unią Europejską do Polski. Towar transportowany jest z kraju trzeciego na terytorium Niemiec (transport morski lub lotniczy), a następnie z Niemiec do Polski (transport drogowy). Towar po przywiezieniu na terytorium Niemiec podlega odprawie celnej, zgodnie z niemieckimi przepisami prawa podatkowego. Następnie, w wyniku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonywanej przez polskiego nabywcę, towar zostaje przewieziony z terytorium Niemiec na terytorium Polski, gdzie nabywca rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.


Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa jest usługą spedycji związaną z transportem międzynarodowym – stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa spedycyjna związana z usługą międzynarodowego transportu towarów, świadczona z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna usługa krajowa. Miejscem jej świadczenia – zgodnie z ogólną zasadą – jest miejsce, gdzie Wnioskodawca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy tą usługę (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy).

Przez import – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Wnioskodawca transportuje towar z kraju trzeciego na terytorium Niemiec. Tam też ma miejsce odprawa celna towarów. W związku z tym, iż odprawa celna zostaje dokonana w Niemczech, sytuacja ta nie spełnia definicji importu towarów zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy, zatem brak jest podstaw prawnych do zastosowania powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, ponieważ przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego ma miejsce na terytorium Niemiec, a nie na terytorium kraju.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, Wnioskodawca może opodatkować świadczoną usługę stawką 0%, pod warunkiem jednak posiadania dokumentów, o których mowa w cyt. powyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany posiada dokumenty spedytorskie oraz faktury potwierdzające wykonanie opisanych we wniosku usług. W związku z powyższymi regulacjami stwierdza się, iż Wnioskodawca posiadając dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, może opodatkować świadczone usługi spedycji związanej z międzynarodowym transportem towarów stawką 0%.


Tut. Organ zwraca uwagę, iż w sytuacji, gdyby przedstawione usługi były usługami transportu międzynarodowego zastosowanie miałyby przepisy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b i ust. 5 pkt 1 ustawy w zakresie zastosowania stawki podatku 0% oraz art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usługi transportu międzynarodowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj