Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-140/08-4/MN
z 21 maja 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-140/08-4/MN
Data
2008.05.21
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostawa
dostawa towarów
dostawa wewnątrzwspólnotowa
spedycja
spedycja międzynarodowa
stawka
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
transport
transport międzynarodowy
transport wewnątrzwspólnotowy
usługi
usługi spedycji międzynarodowej
usługi transportowe
usługi transportu międzynarodowego
Istota interpretacji
Wnioskodawca świadczy usługę spedycji na rzecz polskiego podmiotu. Towar transportowany jest z kraju trzeciego do Niemiec, gdzie ma miejsce odprawa celna. Następnie drogą lądową, transportowany jest z terytorium Niemiec do Polski. Czy wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% dla świadczonej usługi?
Wniosek ORD-IN 729 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Towar po przywiezieniu na terytorium Niemiec podlega odprawie celnej importowej – dopuszczeniu do obrotu – we F./H.. Tam też pobierane są należności celne. Następnie, w wyniku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: WDT) dokonywanej przez importera, towar zostaje przewieziony z terytorium Niemiec na terytorium Polski, gdzie importer rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (dalej: WNT), podlegające opodatkowaniu VAT. Na podstawie regulacji obowiązujących w Niemczech, import towarów, które następnie wywożone są z Niemiec w ramach WDT, zwolniony jest z opodatkowania niemieckim VAT (podobną regulację zawiera prawo polskie w przepisie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług). Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentów spedytorskich oraz faktur potwierdzających wykonanie opisanych wyżej usług. Dodatkowo Wnioskodawca posiada dokument (Zollanmeldung) wystawiony przez niemiecki urząd celny, w którym importer dokonał zgłoszenia celnego i dopuszczenia towarów do obrotu. Z dokumentu tego wynika wartość celna towarów, należne cło oraz podstawa opodatkowania niemieckim podatkiem VAT, który jak wspomniano nie został pobrany w związku ze zwolnieniem przewidzianym dla towarów będących przedmiotem WDT. Jednocześnie, z posiadanego przez Wnioskodawcę dokumentu wynika, że całość kosztów usługi spedycyjnej świadczonej przez Zainteresowanego, obejmującej koszty organizacji transportu z kraju trzeciego na terytorium Polski, jest wliczona do podstawy opodatkowania niemieckim podatkiem VAT (w części poprzez wliczenie do wartości celnej – koszty transportu z kraju trzeciego do pierwszego miejsca na terytorium Unii Europejskiej A zatem, ustalając podstawę opodatkowania włączono do niej wartość celną towarów (obejmującą koszty transportu do F./H.) wraz z należnym cłem oraz koszty transportu z portu we F./H. do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.
W celu ustalenia konsekwencji podatkowych, w tym zwłaszcza stawki podatkowej właściwej dla usługi spedycyjnej świadczonej przez Wnioskodawcę, należy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy usługa ta podlega opodatkowaniu VAT w Polsce czy w innym kraju. Weryfikacja ta polega na ustaleniu miejsca świadczenia – wskazującego kraj, w którym transakcja podlega opodatkowaniu. Reguły dotyczące miejsca świadczenia ujęte są w art. 27 i art. 28 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 27 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. W myśl wskazanej reguły, usługi świadczone przez usługodawców mających siedzibę w Polsce podlegają, co do zasady, opodatkowaniu VAT w Polsce. Wyjątki od powyższej zasady wprowadzone zostały w ustawie o VAT. Przykładowo, w odniesieniu do usług transportowych, miejscem świadczenia jest miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Ustawa o VAT wyraźnie odróżnia – dla potrzeb ustalania miejsca świadczenia – usługi transportowe od usług spedycyjnych. Art. 28 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku usług spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów – miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie rozpoczyna się transport towarów. Ustawa o VAT nie wprowadza jednak szczególnej regulacji dotyczącej miejsca świadczenia usług spedycji związanych z transportem międzynarodowym. Tym samym usługi spedycji międzynarodowej podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Wniosek ten potwierdzany jest również w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 22 września 2006 r., sygn. PP-I-005/223/TŁ/06 wskazano, że „zaliczenie przez ustawodawcę usług spedycji międzynarodowej do usług transportu międzynarodowego dla potrzeb stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług (0%) na podstawie powołanego wyżej przepisu, nie powoduje, że zmienia się charakter tej usługi, tzn. iż stają się one usługami transportowymi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zatem, ustalając zasady opodatkowania tym podatkiem usług spedycji międzynarodowej, nie należy odwoływać się do regulacji odnoszących się do usług transportowych. Dla określenia miejsca świadczenia w przypadku usługi spedycji międzynarodowej zastosowanie znajdzie ogólna reguła, wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (...)”. Biorąc pod uwagę stan faktyczny nie budzi wątpliwości, iż usługi spedycji międzynarodowej świadczone przez Wnioskodawcę powinny podlegać w całości opodatkowaniu w Polsce (kraju siedziby Zainteresowanego), a zatem zastosowanie powinny mieć do nich reguły – w tym zwłaszcza dotyczące stawki podatkowej – określone w ustawie o VAT.
Według definicji zawartej w art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, usługi transportu międzynarodowego to:
Nie ulega wątpliwości, iż w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, cytowana wyżej definicja usług transportu międzynarodowego ujęta w ustawie o VAT jest spełniona. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są bowiem usługami spedycji międzynarodowej, związanymi z transportem towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju (pkt 1 lit. b powyżej). Tym samym, usługi Zainteresowanego powinny, co do zasady, korzystać z opodatkowania stawką VAT 0%.
W myśl art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, za dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego uważa się w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora:
Z uwagi na fakt, iż usługa dotyczy towarów importowanych (przywożonych z kraju trzeciego na terytorium Polski) Wnioskodawca dysponuje wszystkimi wyżej wymienionymi dokumentami, potwierdzającymi fakt wykonania usług transportu międzynarodowego. Jak już wskazano prezentując stan faktyczny, Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentów spedytorskich, wystawianych przez siebie faktur oraz dokumentu wystawionego przez niemiecki urząd celny, z którego wynika, że całość kosztów związanych z transportem (spedycją) importowanych towarów (czyli kosztów usługi Wnioskodawcy) została wliczona do wartości celnej oraz podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Wartość ta odpowiada kwocie kosztów transportu z kraju trzeciego do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski. W opinii Wnioskodawcy, ostatni ze wspomnianych dokumentów jest dokumentem, o którym wspomina art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, wymagając przedstawienia dokumentu celnego, z którego wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania importu towarów. Stanowisko Zainteresowanego znajduje pełne uzasadnienie w regulacjach dotyczących opodatkowania importu towarów. Zgodnie z ustawą o VAT, import towarów jest czynnością podlegającą opodatkowaniu (art. 5 ustawy o VAT). W myśl art. 60 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 347), miejscem opodatkowania importu towarów jest państwo członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do Wspólnoty. Dodatkowo, na mocy art. 19 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. Zasady dotyczące powstawania długu celnego zostały ujęte w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 19 października 1992 r., dalej: WKC). Na podstawie art. 201 WKC, dług celny w przywozie powstaje w wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym. Jednocześnie, zgodnie z art. 4 WKC, urzędem celnym jest każdy urząd, w którym mogą zostać dokonane, w całości lub w części, formalności przewidziane przepisami celnymi. Jak wskazał Wnioskodawca, importowane towary zostają dopuszczone do obrotu w Niemczech. Tam też, zgodnie z przywołanymi wyżej regulacjami, powstaje dług celny warunkujący powstanie obowiązku podatkowego w VAT. Import towarów podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Niemiec. Właściwym do dokonania wszelkich formalności związanych z importem towarów jest niemiecki urząd celny. Tym samym nie budzi wątpliwości, iż w przedmiotowym stanie faktycznym, za dokument, który zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT powinien potwierdzać fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, powinien być uznany dokument wystawiony przez niemiecki urząd celny, w którym dopuszczono towar do obrotu. Z posiadanego przez Wnioskodawcę dokumentu celnego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości jego usługi do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawca spełnia stawiane przez ustawę o VAT wymogi dokumentacyjne wiążące się z możliwością opodatkowania świadczonych przez niego usług transportu międzynarodowego stawką VAT 0%.
W przedstawionym stanie faktycznym, usługi świadczone przez Zainteresowanego są usługami spedycji międzynarodowej, opodatkowanymi w całości w Polsce. Usługi te powinny być klasyfikowane – dla potrzeb ustalania właściwej stawki podatkowej – jako usługi transportu międzynarodowego. Jednocześnie Wnioskodawca dysponuje dokumentami, które zgodnie z ustawą o VAT wymagane są dla potrzeb potwierdzenia faktu świadczenia tych usług. W szczególności Zainteresowany posiada dokument celny, wystawiony przez niemiecki urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi Wnioskodawcy do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, iż dopuszczenie towarów do obrotu ma miejsce w Niemczech, gdzie opodatkowany VAT zostaje również import towarów, nie budzi wątpliwości, że dokument ten powinien być traktowany jako dokument wymagany przez art. 83 ust. 3 ustawy o VAT. W świetle powyższego, uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, iż jest on uprawniony do zastosowania stawki VAT 0% do wartości swej usługi, która zgodnie z posiadanym przez Zainteresowanego dokumentem wystawionym przez niemiecki urząd celny, została zaliczona do podstawy opodatkowania importu towarów niemieckim podatkiem VAT.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotu polskiego, usługi spedycyjne polegające na zorganizowaniu transportu towarów z kraju znajdującego się poza Unią Europejską do Polski. Towar transportowany jest z kraju trzeciego na terytorium Niemiec (transport morski lub lotniczy), a następnie z Niemiec do Polski (transport drogowy). Towar po przywiezieniu na terytorium Niemiec podlega odprawie celnej, zgodnie z niemieckimi przepisami prawa podatkowego. Następnie, w wyniku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonywanej przez polskiego nabywcę, towar zostaje przewieziony z terytorium Niemiec na terytorium Polski, gdzie nabywca rozpoznaje wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.
W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa spedycyjna związana z usługą międzynarodowego transportu towarów, świadczona z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna usługa krajowa. Miejscem jej świadczenia – zgodnie z ogólną zasadą – jest miejsce, gdzie Wnioskodawca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy tą usługę (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy). Przez import – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Wnioskodawca transportuje towar z kraju trzeciego na terytorium Niemiec. Tam też ma miejsce odprawa celna towarów. W związku z tym, iż odprawa celna zostaje dokonana w Niemczech, sytuacja ta nie spełnia definicji importu towarów zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy, zatem brak jest podstaw prawnych do zastosowania powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, ponieważ przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego ma miejsce na terytorium Niemiec, a nie na terytorium kraju. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, Wnioskodawca może opodatkować świadczoną usługę stawką 0%, pod warunkiem jednak posiadania dokumentów, o których mowa w cyt. powyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany posiada dokumenty spedytorskie oraz faktury potwierdzające wykonanie opisanych we wniosku usług. W związku z powyższymi regulacjami stwierdza się, iż Wnioskodawca posiadając dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, może opodatkować świadczone usługi spedycji związanej z międzynarodowym transportem towarów stawką 0%.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.