Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-114/14-4/KG
z 29 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego administrowania świetlicami wiejskimi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego administrowania świetlicami wiejskimi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: „A”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

„A” jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 1997 r., Nr 110, poz. 721 ze zm.), ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz statutu. Przedmiotem działalności „A” jest szeroko rozumiana działalność kulturowa na terenie Gminy. „A” jest odrębnie od Gminy zarejestrowany na potrzeby VAT, wystawia faktury VAT, na których widnieje jako sprzedawca oraz otrzymuje faktury VAT, na których widnieje jako nabywca.

Gmina oddała w nieodpłatne użytkowanie na rzecz „A” budynek poklasztorny, w którym obecnie mieści się „B” oraz świetlice wiejskie (budynki wraz z odpowiednim wyposażeniem) znajdujące się na terenie Gminy, w tym przede wszystkim w miejscowościach (…), (dalej łącznie jako świetlice wiejskie). W świetlicach wiejskich prowadzone są przez „A” różne formy działalności kulturalnej. Są one udostępniane przez „A” nieodpłatnie na potrzeby społeczności lokalnej, organizacji zebrań wiejskich, zajęć integracyjnych dla dzieci, jak i również odpłatnie na rzecz pozostałych zainteresowanych, np. w celach organizacji przez nich imprez okolicznościowych, co obecnie stanowi przychody/obroty „A” („A” ujmuje je w ewidencji sprzedaży i wykazuje w składanych deklaracjach VAT). Tym samym, kwoty te nie są ujmowane w deklaracjach VAT Gminy.

Obecnie planowane jest jednak dokonanie zmiany w zakresie funkcjonowania świetlic wiejskich. Ich konsekwencją będzie zarządzanie nimi przez „A”, aczkolwiek w imieniu i na rzecz Gminy, tj. wykonywanie w imieniu i na rzecz Gminy czynności związanych z zarządzaniem świetlic wiejskich oraz ich wynajmowaniem.

„A” (jako administrator) zobowiązany będzie do wykonywania wybranych obowiązków na podstawie stosownego porozumienia z Gminą. „A” będzie zobowiązane do wykonywania czynności administracyjnych, zarządczych, eksploatacyjnych, dozoru technicznego na zasadach określonych w porozumieniu, jakie zawrze z Gminą w sposób niezbędny do sprawnego zarządzania jej mieniem.

„A” może być odpowiedzialne w szczególności za:

  • wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą budynków i pomieszczeń świetlic wiejskich, usuwaniem awarii, etc.;
  • zawieranie w imieniu i na rzecz Gminy umów z podmiotami zewnętrznymi o wynajem sal wiejskich;
  • wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT;
  • prowadzenie ewidencji zakupów dla celów VAT;
  • egzekwowanie należności dla Gminy.

Powyższe oznacza, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług wynajmu pomieszczeń świetlic wiejskich, od strony technicznej, „A” wystawiałby faktury - jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usług oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc, będą to faktury wystawione przez Gminę - jednakże de facto, technicznie sporządzone przez „A”. Opłaty z tytułu wynajmu świetlic wiejskich będą stanowić przychody Gminy. Powyższe wynika z faktu, że wszelkie podejmowane przez „A” (jako administratora) w powyższym zakresie czynności wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług wynajmu świetlic wiejskich, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina.

Z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy, „A” natomiast będzie otrzymywał od niej stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, że „A” będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT i rozliczał podatek należny według podstawowej stawki VAT.

Ponadto, „A” ponosi bieżące wydatki związane z utrzymaniem świetlic wiejskich. Wydatki te obejmują zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, sprzęty, urządzenia, etc), jak i usług (m.in. konserwacje, wywóz nieczystości, etc). Również po zmianie modelu funkcjonowania świetlic, „A” nadal ma ponosić przedmiotowe wydatki bieżące. Rozwiązanie to wydaje się być efektywnym, gdyż „A”, jako administrator świetlic, posiada stosowną wiedzę co do konieczności poniesienia danej wielkości i rodzaju wydatków bieżących. Z tytułu wydatków bieżących „A” otrzymuje od dostawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku. Kwestia ponoszenia bieżących kosztów przez „A” byłaby uregulowana w porozumieniu pomiędzy Gminą i „A”.

W piśmie z dnia 16 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

  1. Na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związane ze świetlicami wiejskimi jako nabywca jest/będzie wskazane „A”.
  2. Wydatki bieżące, o których mowa we wniosku będą mieć wpływ na wysokość wynagrodzenia (Gmina i „A” ustalając zasady współpracy zamierzają dokonać odpowiednich analiz w tym zakresie), niemniej jednak nie będzie ona równoważna wprost z wysokością poniesionych przez „A” wydatków bieżących, tj. nie będą one w całości „wliczone” lub „doliczone” do wynagrodzenia. W praktyce, przynajmniej na początku funkcjonowania rozwiązania, wynagrodzenie będzie niższe niż wydatki bieżące, choć nie można wykluczyć, że może ono w przyszłości być wyższe od poniesionych wydatków bieżących. Innymi słowy, wydatki bieżące poniesione przez „A” są uwzględniane przy kalkulacji wynagrodzenie (im wyższe wydatki tym wyższe wynagrodzenie), niemniej jednak, nie jest ono ich sumą, ani sumą z marżą (przynajmniej na początku funkcjonowania rozwiązania).
    Wynagrodzenie będzie dokumentowane fakturą VAT. Poza fakturą VAT z tytułu wynagrodzenia na rzecz „A”, pomiędzy stronami nie będzie dochodzić do żadnych innych wzajemnych obciążeń, w tym w szczególności tzw. zwrotów kosztów („A” nie ponosi wydatków bieżących w imieniu i na rzecz Gminy, ale w swoim imieniu i na swoją rzecz).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy opisane odpłatne czynności administrowania świetlicami wiejskimi przez „A” na rzecz Gminy będą stanowiły po stronie „A” usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne czynności administrowania świetlicami wiejskimi przez „A” na rzecz Gminy będą stanowić po stronie „A” usługi podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.

Uzasadnienie.

Na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie zaś do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi zatem istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą (w omawianym przypadku ten stosunek prawny będzie regulowany stosownym porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą a „A”), a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że ze stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana będzie usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz usługobiorcy, czyli w tym przypadku Gminy, która nie będzie musiała samodzielnie administrować świetlicami.

Podejście takie znajduje oparcie w praktyce organów podatkowych:

  • „(...) skoro za świadczone usługi Spółka otrzymuje wynagrodzenie od Gminy a zatem odnosi bezpośrednie korzyści z tytułu wykonywanych na rzecz Gminy czynności, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi administrowania spełniają przesłanki uznania ich za odpłatne świadczenie usług. Zatem usługi te - stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (interpretacja indywidualna wydana w dniu 25 lipca 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowe w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-304/12-8/BM);
  • „(…) należy stwierdzić, iż wykonywane przez Gminę odpłatnie czynności administrowania na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej (porozumienia), stanowią świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 23 lutego 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-18/11/RS);
  • „(...) świadczone przez Spółkę usługi polegające na administrowaniu wysypiskiem - obiektem użyteczności publicznej, sklasyfikowane wg PKWiU 70.32.12-00.00 opodatkowane są 22% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 17 września 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-529A/08/RS).

Ponadto, potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje również odzwierciedlenie w interpretacjach o sygnaturach IPPP1/443-1115/12-4/PR, IPTPP4/443-304/12-7/BM.

„A” zaznacza, że choć przytoczone interpretacje indywidualne dotyczą zbliżonych stanów faktycznych to, w ocenie „A”, wyrażona w nich argumentacja może mieć zastosowanie w analizowanym przypadku.

„A”, będące zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, będzie zatem świadczyło na rzecz Gminy odpłatne usługi administrowania świetlicami Gminy. Usługi te, z tytułu ich świadczenia w imieniu i na rzecz Gminy, „A” będzie zobowiązane do dokumentowania wystawianymi na Gminę fakturami VAT oraz wykazywania podatku należnego w składanych deklaracjach VAT.

Reasumując, skoro za świadczone usługi „A” będzie otrzymywało wynagrodzenie od Gminy, a zatem Gmina będzie odnosiła bezpośrednie korzyści z tytułu wykonywanych na jej rzecz czynności, to świadczone usługi administrowania powinny zostać uznane za odpłatne świadczenie usług. Zatem usługi te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będą przy tym zwolnione od podatku. „A” nie są znane regulacje ustawy o VAT czy też rozporządzeń wykonawczych, na podstawie których w analizowanym przypadku należałoby zastosować zwolnienie od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z powyższych przepisów w obowiązującej ustawie o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo uniwersalnie. Usługą jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy. Nie ma więc znaczenia osoba odbiorcy świadczenia. Usługami są zarówno świadczenia wykonane na rzecz konsumentów, jak i dla przedsiębiorców, a usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Powyższe oznacza, że świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT jest każde świadczenie odpłatne, które powoduje powstanie przysporzenia po stronie odbiorcy na skutek działania wykonawcy świadczenia.

Należy wyjaśnić, że przepis art. 8 ust. 1 ustawy jest niejako dopełnieniem art. 7 ust. 1 ustawy i ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów, przez co realizowana jest w ten sposób zasada powszechności opodatkowania.

Zauważa się, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że usługa jest takim świadczeniem, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia odnoszący z niego korzyść. Ponadto świadczenie jest opodatkowane, jeżeli jest odpłatne, czyli odbywa się za wynagrodzeniem. Przy czym musi istnieć związek pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem, tj. ze stosunku prawnego musi wynikać korzyść otrzymującego świadczenie i związane z tą korzyścią wynagrodzenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. „A” jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym oraz statutu. Przedmiotem działalności „A” jest szeroko rozumiana działalność kulturowa na terenie Gminy. „A” jest odrębnie od Gminy zarejestrowany na potrzeby VAT, wystawia faktury VAT, na których widnieje jako sprzedawca oraz otrzymuje faktury VAT, na których widnieje jako nabywca. Gmina oddała w nieodpłatne użytkowanie na rzecz „A” budynek poklasztorny oraz świetlice wiejskie (budynki wraz z odpowiednim wyposażeniem) znajdujące się na terenie Gminy, W świetlicach wiejskich prowadzone są przez „A” różne formy działalności kulturalnej. Są one udostępniane przez „A” nieodpłatnie na potrzeby społeczności lokalnej, organizacji zebrań wiejskich, zajęć integracyjnych dla dzieci, jak i również odpłatnie na rzecz pozostałych zainteresowanych, np. w celach organizacji przez nich imprez okolicznościowych, co obecnie stanowi przychody/obroty „A” („A” ujmuje je w ewidencji sprzedaży i wykazuje w składanych deklaracjach VAT). Tym samym, kwoty te nie są ujmowane w deklaracjach VAT Gminy. Obecnie planowane jest jednak dokonanie zmiany w zakresie funkcjonowania świetlic wiejskich. Ich konsekwencją będzie zarządzanie nimi przez „A”, aczkolwiek w imieniu i na rzecz Gminy, tj. wykonywanie w imieniu i na rzecz Gminy czynności związanych z zarządzaniem świetlic wiejskich oraz ich wynajmowaniem. „A” (jako administrator) zobowiązany będzie do wykonywania wybranych obowiązków na podstawie stosownego porozumienia z Gminą. „A” będzie zobowiązane do wykonywania czynności administracyjnych, zarządczych, eksploatacyjnych, dozoru technicznego na zasadach określonych w porozumieniu, jakie zawrze z Gminą w sposób niezbędny do sprawnego zarządzania jej mieniem. „A” może być odpowiedzialne w szczególności za:

  • wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą budynków i pomieszczeń świetlic wiejskich, usuwaniem awarii, etc.;
  • zawieranie w imieniu i na rzecz Gminy umów z podmiotami zewnętrznymi o wynajem sal wiejskich;
  • wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT;
  • prowadzenie ewidencji zakupów dla celów VAT;
  • egzekwowanie należności dla Gminy.

Powyższe oznacza, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług wynajmu pomieszczeń świetlic wiejskich, od strony technicznej, „A” wystawiałby faktury - jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usług oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc, będą to faktury wystawione przez Gminę - jednakże de facto, technicznie sporządzone przez „A”. Opłaty z tytułu wynajmu świetlic wiejskich będą stanowić przychody Gminy. Powyższe wynika z faktu, że wszelkie podejmowane przez „A” (jako administratora) w powyższym zakresie czynności wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług wynajmu świetlic wiejskich, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina. Z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy, „A” natomiast będzie otrzymywał od niej stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, że „A” będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT i rozliczał podatek należny według podstawowej stawki VAT.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy świadczone przez niego na rzecz Gminy czynności administrowania świetlicami wiejskimi będą stanowić usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, których nie będzie obejmowało zwolnienie od podatku.

Jak wskazano wyżej analizując kwestię świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, usługa jest takim świadczeniem, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia odnoszący z niego korzyść. Ponadto świadczenie takie jest opodatkowane, jeżeli jest odpłatne, czyli odbywa się za wynagrodzeniem. Przy czym musi istnieć związek pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem, tj. ze stosunku prawnego musi wynikać korzyść otrzymującego świadczenie i związane z tą korzyścią wynagrodzenie.

W analizowanym przypadku świadczenie jakie Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Gminy wpisuje się w definicję usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Strony świadczenia (Zainteresowany i Gmina) łączyć będzie bowiem stosunek prawny regulujący kwestię wykonywania czynności (jak wskazano w opisie sprawy zawarte zostanie stosowane porozumienie), Wnioskodawca będzie wykonywać na rzecz Gminy konkretne czynności, za które otrzymywać będzie wynagrodzenie. W konsekwencji należy stwierdzić, że wykonywane przez Zainteresowanego na rzecz Gminy świadczenie, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy stanowi usługę, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zatem zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.


Usługi polegające na administrowaniu świetlicami wiejskimi, które na podstawie zawartego porozumienia Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Gminy nie spełniają przesłanek do objęcia ich żadnym ze zwolnień od podatku przewidzianych przez ustawodawcę. W konsekwencji powyższego, świadczenie tych usług będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy odpłatne czynności administrowania świetlicami wiejskimi będą stanowiły po stronie „A” usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego administrowania świetlicami wiejskimi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast interpretacją indywidualną z 29 lipca 2014 r., nr ILPP5/443-114/14-5/KG rozstrzygnięto kwestię dotyczącą zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem świetlic wiejskich (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj