Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-177/09-4/TK
z 16 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-177/09-4/TK
Data
2010.02.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
opodatkowanie
oświadczenia


Istota interpretacji
Co oznacza zwrot „czytelny podpis” - jako konieczny element oświadczenia o przeznaczeniu oleju - art. 89 ustawy akcyzowej?



Wniosek ORD-IN 535 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podpisu na oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podpisu na oświadczeniu o przeznaczeniu oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność w zakresie dystrybucji oleju opałowego przeznaczonego na cele grzewcze.

Przy sprzedaży tego produktu Spółka jako sprzedawca jest zobowiązana do pobierania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze. Kwestia pobierania tego typu oświadczeń uregulowana została w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W praktyce jednak Spółka na tle regulacji ustawowej ma szereg wątpliwości jakie wymogi powinno spełniać oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze, aby odpowiadało ono kryteriom ustawowym, w opisanych poniżej przypadkach szczególnych.

Spółka fizycznie dostarczając olej czasami nie zastaje nabywcy (czyli osoby, na którą wystawiona jest faktura oraz oświadczenie o przeznaczeniu oleju na cele grzewcze) osobiście (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców), względnie w imieniu nabywcy olej chcą odebrać oraz podpisać oświadczenie o przeznaczeniu oleju osoby trzecie dysponujące pisemnym lub tylko ustnym upoważnieniem nabywcy, ewentualnie również wraz z dowodem osobistym nabywcy (w przypadku osób fizycznych) lub członków jego organów statutowo upoważnionych do działania w imieniu nabywcy (w przypadku pozostałych nabywców).

W praktyce rynkowej Spółka zobowiązana jest dostarczać olej oraz wystawiać faktury na rzecz podmiotów o pośrednim statusie prawnym, nie będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej ani podmiotami prowadzącymi taką działalność, jak np. Parafie Kościelne, Wspólnoty Mieszkaniowe czy Gminne Zarządy Oświaty.

Spółka spotyka się z różnymi interpretacjami pojęcia „czytelny podpis” oraz „liczba posiadanych urządzeń grzewczych” jako elementów koniecznych oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Co oznacza zwrot „czytelny podpis” - jako konieczny element oświadczenia o przeznaczeniu oleju - art. 89 ustawy akcyzowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, czytelny podpis - jako konieczny element oświadczenia o przeznaczeniu oleju - art. 89 ustawy o podatku akcyzowym oznacza własnoręczny podpis nabywcy lub osoby przez nabywcę upoważnionej złożony w taki sposób aby możliwym było odczytanie imienia i nazwiska podpisującego lub tylko nazwiska takiej osoby z wyłączeniem wszelkiego rodzaju nieczytelnych parafek, chyba że wraz z parafka podpisującego na oświadczeniu zostanie umieszczona pieczątka imienna, faksymile lub dopisane mechanicznie (np. komputerowo) imię i nazwisko nabywcy lub osoby przez niego upoważnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwanej dalej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.


Zgodnie z art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać czytelny podpis składającego oświadczenie.

W myśl art. 89 ust. 7 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 8-10 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, powinno zawierać datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że czytelny podpis - jako konieczny element oświadczenia o przeznaczeniu oleju - art. 89 ustawy o podatku akcyzowym, oznacza własnoręczny podpis nabywcy lub osoby przez nabywcę upoważnionej złożony w taki sposób aby możliwym było odczytanie imienia i nazwiska podpisującego lub tylko nazwiska takiej osoby z wyłączeniem wszelkiego rodzaju nieczytelnych parafek, chyba że wraz z parafką podpisującego na oświadczeniu zostanie umieszczona pieczątka imienna, faksymile lub dopisane mechanicznie (np. komputerowo) imię i nazwisko nabywcy lub osoby przez niego upoważnionej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma wątpliwości, jakie warunki musi spełnić podpis osoby podpisującej oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego z przeznaczeniem do celów opałowych, aby uznać go za czytelny podpis składającego oświadczenie, zgodnie z brzmieniem przepisów art. 89 ust. 6 pkt 5 oraz ust. 8 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Pojęcie czytelny podpis nie jest pojęciem, które posiadałoby jakąś definicję prawną. Jego istota wynika z celu, któremu ma służyć, czyli identyfikacji osoby, która go złożyła. Zatem za czytelny podpis składającego oświadczenie można uznać napisany znak graficzny określonej osoby, co oznacza, że powinien on wskazywać tę osobę, a więc przedstawiać nie tylko jej charakter pisma, ale i dane, które ją indywidualizują. Należą do nich, między innymi, imię i nazwisko, przy czym funkcję indywidualizującą pełni przede wszystkim nazwisko.

Jeżeli chodzi o podpisy składane w stosunkach urzędowych, zwłaszcza na pismach mających charakter czynności prawnej, przyjmuje się powszechnie, że podpis oznacza imię i nazwisko lub co najmniej nazwisko podpisującego. Przeświadczenie takie utrwaliło się w społeczeństwie ze względu na funkcję nazwiska, która polega na ustaleniu tożsamości osoby fizycznej.

W braku wyraźnego ustanowienia terminologicznego użyte w ustawie wyrazy rozumie się w takim znaczeniu, w jakim są one powszechnie i stale używane w mowie potocznej. Są zatem argumenty na rzecz tezy, że podpis w rozumieniu ustawy powinien obejmować co najmniej nazwisko podpisującego.

Każdy odręcznie złożony podpis, ze względu na charakter pisma osoby go składającej budzić może u osoby go odczytującej wątpliwości odnośnie czytelności poszczególnych znaków, a więc i całego brzmienia imienia lub nazwiska.

Przyjmując, że podpis osoby składającej oświadczenie może być wykonany w sposób nie dający się odczytać, trzeba rozważyć, czy oznacza to, że może on przybrać dowolną postać pisanego znaku ręcznego, i czy tym samym podpisem są również parafy, skrót podpisu lub inicjały. Jeżeli chodzi o zakres użytych pojęć, nie budzi wątpliwości, że inicjały to początkowe litery imienia i nazwiska. Parafa oznacza „skrót podpisu zwykle urzędowego; inicjały podpisującego dokument, list” (por. Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1978, t. 2, s. 601).

Jak wcześniej wspomniano, podpis osoby składającej oświadczenie musi obejmować co najmniej nazwisko. Z wymagania tego wynika, że nie chodzi o dowolną postać pisanego znaku ręcznego, lecz o napisane nazwisko. Wymaganie podpisania nazwiskiem to - innymi słowy - wymaganie napisania swojego nazwiska. Istotne jest to, by napisany znak ręczny - przy całej tolerancji co do kształtu własnoręcznego podpisu - stwarzał w stosunku do osób trzecich pewność, że podpisujący chciał podpisać się pełnym swoim nazwiskiem oraz, że uczynił to w formie, jakiej przy podpisywaniu dokumentów stale używa. Takiej pewności nie stwarzają same inicjały, czyli parafa, toteż nie mogą być one uznane za podpis osoby składającej oświadczenie. Parafę odróżnia od podpisu przede wszystkim funkcja. Parafa stanowi bowiem sposób sygnowania dokumentu, mający świadczyć o tym, że jest on przygotowany do złożenia podpisu. Immanentną cechą podpisu bowiem jest własnoręczność. Cecha ta umożliwia funkcję identyfikacyjną, gdyż tylko własnoręczny podpis, który zawiera w sobie osobiste cechy charakteru pisma podpisującego (ukształtowanie liter, ich łączenie itp.), pozwala na stwierdzenie - za pomocą graficznej ekspertyzy pisma - że jest on autentyczny.

W związku z powyższym, podpisem jest wyłącznie znak napisany, a więc podpisem nie jest również pieczęć wskazująca imię i nazwisko osoby, ponieważ pieczęć ta może być odciśnięta na oświadczeniu przez inną osobę. Pieczęć imienna osoby składającej podpis może pełnić jedynie funkcję informacyjną.

Reasumując, wymagania z art. 89 ust. 6 pkt 5 i ust. 8 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, spełnia własnoręczny podpis, który stwarza pewność, że podpisujący chciał podpisać się pełnym swoim nazwiskiem oraz, że uczynił to w formie, jakiej przy podpisywaniu dokumentów stale używa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj