Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-1/10-2/TK
z 30 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-1/10-2/TK
Data
2010.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akcyza
przedmiot opodatkowania
wyroby tytoniowe
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Czy od 1 marca 2010 r. będzie możliwa (bez konieczności zapłaty dodatkowych kwot podatku akcyzowego) sprzedaż przez Spółkę wyrobów tytoniowych z naniesionymi na nie legalizacyjnymi znakami akcyzy w cenie maksymalnej ceny sprzedaży nadrukowanej na opakowaniu powiększonej o wartość legalizacyjnej banderoli tj. 1,30 zł na opakowanie?



Wniosek ORD-IN 427 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki XXX, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedmiotu opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przedmiotu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

Zainteresowany oferuje w swoim asortymencie m.in. papierosy, z których część nabywana jest od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej. Nabycie to jest traktowane przez Spółkę jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. w związku z powyższym Spółka dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez urzędników właściwego Urzędu Celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W 2009 r. Spółka nabyła papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami) ważnymi w 2009 r.

Zgodnie z art. 136 ustawy o podatku akcyzowym Zainteresowany będzie mógł sprzedawać ww. towary do końca lutego 2010 r., natomiast po tej dacie konieczne będzie naniesienie banderoI legalizacyjnych na każde opakowanie papierosów w celu ich sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dnia 1 marca 2010 r. będzie możliwa (bez konieczności zapłaty dodatkowych kwot podatku akcyzowego) sprzedaż przez Spółkę wyrobów tytoniowych z naniesionymi na nie legalizacyjnymi znakami akcyzy w cenie maksymalnej ceny sprzedaży nadrukowanej na opakowaniu powiększonej o wartość legalizacyjnej banderoli, tj. 1,30 zł na opakowanie...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 5 w związku z art. 136 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku sprzedaży od dnia 1 marca 2010 r. wyrobów tytoniowych oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność nie przekracza kwoty równej sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy, kwota taka nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W sytuacji zatem, gdy Spółka będzie doliczała do maksymalnej ceny sprzedaży nadrukowanej na opakowaniu wyrobów tytoniowych kwotę 1,30 zł, stanowiącą należność za banderolę legalizacyjną, będzie mogła o tę wartość podnieść cenę sprzedaży, którą będzie płacił klient (bez konieczności dopłaty podatku akcyzowego).

Powyższe stanowisko wyrażane było także w licznych publikacjach, m.in. Biuletyn VAT 13/2009 z dnia 1 lipca 2009 r. str. 59, gdzie stwierdzono, iż „będzie można wprowadzać do obrotu papierosy i tytoń do palenia oznaczone dotychczasowymi znakami akcyzy oraz znakami legalizacyjnymi z możliwością przeniesienia kosztów znaku legalizacyjnego na cenę wyrobu. Według znowelizowanego art. 8 ust. 5 ustawy, nie powstanie obowiązek uiszczenia dodatkowej akcyzy pod warunkiem, że odpłatność za te wyroby nie przekroczy kwoty równej sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł”, a także Monitor Księgowego 14/2009 z dnia 20 lipca 2009 r. str. 23, gdzie wskazano, iż „Sprzedawca może podwyższyć cenę sprzedawanych wyrobów tytoniowych o kwotę należności za znak legalizacyjny. Podwyższenie ceny wyrobu tytoniowego o wyższą kwotę niż koszt znaku legalizacyjnego wiąże się z obowiązkiem zapłaty dodatkowej akcyzy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 136 ust. 5 ustawy, od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.

Stosownie do art. 136 ust. 6 ustawy, znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

Zainteresowany oferuje w swoim asortymencie m.in. papierosy, z których część nabywana jest od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej. Nabycie to jest traktowane przez Spółkę jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. w związku z powyższym Zainteresowany dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez urzędników właściwego Urzędu Celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W 2009 r. Spółka nabyła papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami) ważnymi w 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 136 ustawy o podatku akcyzowym Spółka będzie mogła sprzedawać ww. towary do końca lutego 2010 r., natomiast po tej dacie konieczne będzie naniesienie banderol legalizacyjnych na każde opakowanie papierosów w celu ich sprzedaży.

Wątpliwości Zainteresowanego budzi to, czy od dnia 1 marca 2010 r. będzie mógł (bez konieczności zapłaty dodatkowych kwot podatku akcyzowego) dokonywać sprzedaży wyrobów tytoniowych z naniesionymi na nie legalizacyjnymi znakami akcyzy w cenie maksymalnej ceny sprzedaży nadrukowanej na opakowaniu powiększonej o wartość legalizacyjnej banderoli, tj. 1,30 zł na opakowanie.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż lub oferowanie na sprzedaż papierosów lub tytoniu do palenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z odpłatnością powyżej maksymalnej ceny detalicznej, w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług, a w przypadku papierosów lub tytoniu do palenia oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy.

Reasumując, Wnioskodawca może dokonywać sprzedaży, bez konieczności zapłaty dodatkowych kwot podatku akcyzowego, wyrobów tytoniowych z naniesionymi na nie legalizacyjnymi znakami akcyzy w cenie maksymalnej ceny sprzedaży nadrukowanej na opakowaniu powiększonej o wartość legalizacyjnej banderoli, tj. 1,30 zł na opakowanie.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo wyjaśnia się, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj