Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-107/10-4/KS
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-107/10-4/KS
Data
2010.04.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
fundusz
fundusz celowy
likwidacja spółki kapitałowej
Skarb Państwa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez Spółkę z Funduszu Skarbu Państwa dofinansowanie procesu likwidacyjnego jest zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym, koszty oraz wydatki dokonane z dofinansowania nie mogą być zaliczone w koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 492 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 26.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania z Funduszu Skarbu Państwa na przeprowadzenie procesu likwidacyjnego Spółki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 06 kwietnia 2010 r. oraz 19 kwietnia 2010 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania z Funduszu Skarbu Państwa na przeprowadzenie procesu likwidacyjnego Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji od maja 2006 roku znajduje się w stanie likwidacji. Na przełomie 2005 i 2006 roku Sąd oddalił wniosek Spółki o ogłoszenie Jej upadłości z uwagi na brak środków na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego. Praktycznie od chwili postawienia Spółki w stan likwidacji nie prowadzi Ona żadnej działalności gospodarczej. Przez okres ostatnich prawie trzech lat nie były podejmowane żadne czynności likwidacyjne z uwagi na brak środków pozwalających prowadzenie likwidacji.

W związku z faktem, iż większościowym udziałowcem Spółki jest Skarb Państwa (w imieniu którego działa Minister Skarbu Państwa), w listopadzie 2009 roku, Spółka wystąpiła z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o dofinansowanie procesu likwidacji Spółki. Uzyskane w ten sposób środki miałyby zostać przeznaczone na m.in. archiwizację dokumentów, wyprowadzenie zaszłości rachunkowych, opłaty notarialne, sądowe, skarbowe, wycenę majątku, utylizację sprzętu etc. Wniosek został złożony na podstawie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 789). Na podstawie wniosku Spółki, Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego Spółki.

Pismem uzupełniającym Spółka wskazała, iż umowa o udzielenie dofinansowania została podpisana 11 grudnia 2009 r. Zgodnie z umową dofinansowanie ma zostać wypłacone w III transzach, z czego I transza została wypłacona w grudniu 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy otrzymane przez Spółkę z Funduszu Skarbu Państwa dofinansowanie procesu likwidacyjnego jest zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym, koszty oraz wydatki dokonane z dofinansowania nie mogą być zaliczone w koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie na dokończenie procesu likwidacji jest zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 lub art. 17 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że dofinansowanie udzielone Spółce pochodzi z funduszu celowego - jest dotacją na konkretny cel, tj. przeprowadzenie procesu likwidacji Spółki. Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, dysponent funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego spółki z udziałem skarbu państwa, po rozpatrzeniu wniosku likwidatora. Dofinansowanie następuje z Funduszu Skarbu Państwa utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji. Zgodnie z ww. przepisem, z przychodów uzyskanych z prywatyzacji tworzy się trzy fundusze celowe, w tym fundusz skarbu państwa z przeznaczeniem m.in. na gospodarowanie mieniem skarbu państwa oraz wykonywanie przez Ministra Skarbu Państwa innych zadań określonych ustawowo.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie bezspornie zostało udzielone z budżetu państwa. Ma charakter bezzwrotnej pomocy, a poza tym zostało udzielone na konkretny cel - dokończenie likwidacji Spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Wobec tego, zdaniem Spółki, koszty oraz wydatki dokonane z dofinansowania nie mogą być przez Nią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) w art. 56 ust. 1 stanowi, iż (…) z przychodów uzyskanych z prywatyzacji tworzy się państwowe fundusze celowe. W myśl ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu, państwowym funduszem celowym jest m.in. Fundusz Skarbu Państwa, na rachunku którego gromadzi się 2% przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów prywatyzacji, gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, podwyższenie kapitału zakładowego spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz na wykonywanie przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa innych ustawowo określonych zadań, w szczególności zadań wynikających z ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 z późn. zm.).

Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej „Funduszem”, utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, określa rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 789).

Na mocy ww. rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa, istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa ze środków Funduszu Skarbu Państwa. Dysponentem Funduszu jest Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa. Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia, dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków z udziałem Skarbu Państwa, stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymała z Funduszu Skarbu Państwa dofinansowanie na przeprowadzenie procesu likwidacyjnego Spółki.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych „w szczególności” zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowi, co do zasady, przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy przedmiotowe dofinansowanie na przeprowadzenie procesu likwidacyjnego Spółki z udziałem Skarbu Państwa podlega zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 41 lub pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki z nim związane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy), czy też dofinansowanie to nie podlega zwolnieniu, a tym samym, wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów (art. 15 ust. 1 tej ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje celowe z budżetu państwa, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, otrzymane przez Krajowy Fundusz Kapitałowy (art. 17 ust. 1 pkt 41 ww. ustawy).

Analizując zakres tego zwolnienia, należy stwierdzić, iż obejmuje ono dotacje celowe z budżetu państwa, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, otrzymane tylko i wyłącznie przez Krajowy Fundusz Kapitałowy. Zatem w rozpatrywanej sprawie nie może mieć zastosowania.

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wprost wynika, iż zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dotacje uzyskane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z Funduszu Skarbu Państwa (stanowiącego państwowy fundusz celowy – art. 56 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) dofinansowanie nie jest dotacją z budżetu państwa (a takie pochodzenie dotacji warunkuje zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w wyżej wskazanym przepisie) lecz ze środków funduszu, na rachunku którego gromadzi się m.in. 2% przychodów uzyskanych z prywatyzacji w danym roku budżetowym oraz odsetki od tych środków, którego szczegółowe zasady gospodarki finansowej określa rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r.

Dofinansowanie na dokończenie procesu likwidacji Spółki z udziałem Skarbu Państwa udzielane jest w formie dotacji celowych - art. 107 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), który stanowi, iż dotacjami celowymi są także środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 (…), tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe.

Zgodnie z art. 85 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241) - art. 29 ust. 1 – 7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych obowiązuje do dnia 31 grudnia 2010 r.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (…).

Według definicji legalnej, warunkiem uznania funduszu za celowy jest finansowanie jego działalności w ten sposób, iż uzyskuje on przychody ze środków publicznych, a wydatki przeznaczone na realizacji wyodrębnionych zadań.

Ustawa powołująca fundusz celowy określa w sposób szczegółowy zarówno źródła jego przychodów, jak i zadania publiczne finansowane z tych przychodów. Oznacza to wyodrębnienie z budżetu środków publicznych i przeznaczenie ich na realizację ustawowo określonych zadań państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Fundusze celowe działają poza budżetem i nie są uznawane za adresatów budżetowania. Stąd też, nie można uznać stanowiska Spółki za prawidłowe, jako, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie zostało udzielone z budżetu państwa.

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na przeprowadzenie procesu likwidacji Spółki z Funduszu Skarbu Państwa, jako uzyskane z funduszu celowego, nie korzysta zatem ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 41 oraz pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, przychód z tego tytułu podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa stanowi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 41 oraz pkt 47 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki związane z przeprowadzeniem procesu likwidacyjnego stanowią, w myśl art. 15 ust. 1 tej ustawy, koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 19 kwietnia 2010 r. nr ILPP1/443-92/10-3/HW.

Ponadto dodaje się, iż dokumenty dołączone do wniosku nie były przedmiotem analizy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj