Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-371/10/DK
z 7 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-371/10/DK
Data
2010.09.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
Belgia
Belgia
cash-pooling
cash-pooling
dokumentacja
dokumentacja
dotacja
dotacja
korekta
korekta
obowiązek
obowiązek
podatek
podatek
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podmioty powiązane
podmioty powiązane
przychód
przychód
rozliczanie (rozliczenia)
rozliczanie (rozliczenia)
transakcja
transakcja
zwrot
zwrot


Istota interpretacji
Czy zwrot podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej otrzymany zgodnie z interpretacją indywidualną stanowi dochód wolny od podatku dochodowego zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 i z art. 12 ust. 4 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia zwrotu podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia zwrotu podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Przychodami Zakładu są przede wszystkim wpływy ze sprzedaży usług przewozowych, tj. sprzedaż biletów i znaczków komunikacji miejskiej pasażerom oraz dotacja. Koszty działalności pokrywane są z dochodów własnych oraz z dotacji. Zakład corocznie otrzymuje z budżetu gminy dotację przedmiotową do komunikacji miejskiej, która zgodnie z art. 219 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 roku kalkulowana jest według stawki jednostkowej. Kwoty i zakres dotacji określa uchwała budżetowa, natomiast jednostkową stawkę dotacji ustala Rada Miasta w drodze uchwały w oparciu o planowaną na dany rok pracę przewozową. Dotacja zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przychodem wolnym od podatku. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy koszty sfinansowane dotacją nie są kosztami uzyskania przychodów. Na podstawie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 5 października 2004 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej przedmiotową dotację Zakład opodatkował podatkiem od towarów i usług. W bieżącym roku Zakład zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. W interpretacji ITPP1/443-29/10/BK Dyrektor rozstrzygnął, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym uznał stanowisko Zakładu za prawidłowe. Następnie Zakład złożył korekty deklaracji VAt-7 za okres 12/2004 do 12/2009 i uzyskał zwrot nadpłaconego podatku od dotacji.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy zwrot podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej otrzymany zgodnie z interpretacją indywidualną stanowi dochód wolny od podatku dochodowego zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6 i z art. 12 ust. 4 pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych...


We własnym stanowisku w sprawie, Wnioskodawca wskazał, iż kwota otrzymanego podatku od towarów i usług od dotacji przedmiotowej za 12/2004 do 12/2009 nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Zakład nie ujął w koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zapłaconego uprzednio zgodnie z deklaracjami VAT-7 należnego podatku od towarów i usług. Zatem nie ma obowiązku zwróconego przez organ podatkowy nadpłaconego podatku od towarów i usług zaliczyć do przychodów podatkowych. Ponadto art. 12 ust. 4 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że do przychodów nie zalicza się zwróconej na podstawie odrębnych przepisów różnicy podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 powołanej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4f cyt. ustawy przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 14, jest w szczególności w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast w myśl przepisu art. 12 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z treści wyżej wymienionych przepisów wynika, iż zwrócone, umorzone lub zaniechane podatki i opłaty, co do zasady, nie stanowią przychodu, o ile nie zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W przedmiotowej sprawie jak wskazano we wniosku wartość uiszczonego podatku od towarów i usług nie zwiększała kosztów uzyskania przychodów Zakładu, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 omawianej ustawy, w konsekwencji obecnie Zakład nie jest zobowiązany do zwiększania przychodów podatkowych o wartość zwróconego podatku od towarów i usług, gdyż zwrot ten pozostaje neutralny na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj