Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-328/10-4/PS
z 1 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-328/10-4/PS
Data
2010.09.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przychód
wydatek
wynagrodzenia


Istota interpretacji
CIT - w zakresie art. 12 ust. 2, 3 i 3a oraz art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych



Wniosek ORD-IN 861 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 31.05.2010r. (data wpływu 07.06.2010r.) uzupełnione pismem z dnia 20.08.2010 r. (data wpływu 24.08. 2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 13.08.2010 r. Nr IPPB5/423-328/10-2/PS oraz IPPP3/443-552/10-2/MPe (data nadania 13.08.2010 r., data doręczenia 17.08.2010 r.) w zakresie art. 12 ust. 2, 3 i 3a oraz art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 ze zm.) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.06.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 12 ust. 2, 3 i 3a oraz art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

D. Sp. z o.o.(dalej jako: „D.”, „Spółka”) począwszy od kwietnia 2010 roku prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usługi transferu danych w Internecie poprzez ogólnodostępny portal www....., będącym własnością Spółki. Usługi świadczone przez Spółkę za pomocą portalu internetowego polegają na udostępnieniu usługobiorcom możliwości wymieniania się przez nich plikami danych np. filmów, gier czy też muzyki. Powyższa usługa jest świadczona przez Spółkę w sposób zautomatyzowany przy pomocy Internetu i wymaga niewielkiego zaangażowania człowieka. Świadczenie powyższych usług bez wykorzystania Internetu byłoby niemożliwe. Spółka świadczy powyższe usługi przy pomocy serwerów znajdujących się we Frankfurcie w Niemczech.

Serwery te są dzierżawione od podmiotu polskiego. Spółka w celu świadczenia przedmiotowych usług zakupuje od podmiotu mającego siedzibę w Polsce a także od podmiotów mających siedzibę poza Polską możliwość dostępu do danych znajdujących się na serwerach tych podmiotów, a następnie odsprzedaje możliwość korzystania z tych serwerów we własnym imieniu i na własny rachunek swoim klientom. Usługi świadczone przez Spółkę są skierowane przede wszystkim do klientów zagranicznych zarówno z innych krajów UE jak i spoza UE, w tym ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Należność z tytułu usług świadczonych przez Spółkę jest skalkulowana w formie abonamentu, którego wysokość jest zależna od liczby dni dostępu do danych zawartych w portalu. Ceny abonamentów skalkulowane są w Euro, a także w USD. Oferowane przez Spółkę abonamenty to abonament 3-dniowy, abonament miesięczny, 6-miesieczny i roczny. Użytkownicy, którzy wykupują abonament dokonują płatności za nabyte usługi przy wykorzystaniu systemu Pay Pal. System ten pozwala zarówno firmom jak i klientom indywidualnym posiadającym adres e-mail wysyłać oraz pobierać płatności online. Od Pay Pal Spółka otrzymuje następujące drogą elektroniczną informacje o usługobiorcy wykupującym abonament: jego imię i nazwisko, adres e-mail oraz dane o kraju zamieszkania wpłacającego tj. czy usługobiorca ma miejsce zamieszkania w USA czy poza USA. W przypadku klientów, których miejsce zamieszkania jest wskazane przez system Pay Pal jako USA, składają oni oświadczenie o zamieszkiwaniu w USA w chwili logowania się do systemu.

Usługi Spółki są adresowane do osób fizycznych, ale z uzyskiwanych przez spółkę informacji nie wynika, czy osoba dokonująca płatności z tytułu zakupu abonamentu jest osobą fizyczną dokonująca zakupu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też osobą niemającą statusu podatnika, jak również nie ma możliwości stwierdzenia, czy zakup dokonywany jest przez osobę prawną. Ponadto z otrzymywanych przez Spółkę danych nie wynika gdzie znajduje się miejsce zamieszkania usługobiorców z wyjątkiem tych, których miejsce zamieszkania znajduje się w USA. Klienci Spółki nie żądają od niej żadnych dowodów potwierdzających dokonanie przez nich wpłaty, w szczególności nie żądają wystawienia rachunków. Usługa jest uruchamiana w sposób automatyczny po dokonaniu przez usługobiorcę wpłaty. Nabycie usług dostępu do serwera od polskiego podmiotu przez Spółkę będzie dokumentowane fakturą VAT. W przypadku natomiast nabywania przez Spółkę dostępu do serwerów podmiotów z innych krajów Spółka dokonuje zapłaty za te usługi za pomocą systemu Pay Pal. Dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatków na nabycie dostępu do serwerów będzie w takim przypadku przesłana drogą elektroniczną informacja z systemu Pay Pal. Na wydruku wskazana jest datą dokonania płatności, odbiorca płatności, nazwa podmiotu będącego odbiorcą płatności oraz kwota płatności w walucie obcej. Wydruk nie wskazuje ani siedziby podmiotu, na rzecz którego dokonywana jest płatność ani też numeru identyfikacji podatkowej tego podmiotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy pochodzące z internetowego systemu płatniczego Pay Pal dane o miejscu zamieszkania nabywcy usługi w USA są wystarczającym dowodem do zastosowania art. 28l pkt 10 ustawy o VAT wobec usług nabywanych przez takie osoby i określenia miejsca świadczenia tych usług w USA...
  2. Czy miejscem świadczenia usług w przypadku usługobiorców, co do których Spółka nie ma informacji o ich miejscu zamieszkania ani też o tym, czy są oni podatnikami podatku od wartości dodanej czy też nie, jest w świetle przepisu art. 28c ustawy o VAT miejsce, w którym Spółka posiada siedzibę...
  3. Czy w przypadku podmiotów innych niż podmioty polskie, od których Spółka nabywa usługi dostępu do serwerów i dokonuje za nie płatności przy pomocy systemy Pay Pal miejsce świadczenia tych usług znajduje się w Polsce a Spółka powinna z tego tytułu rozpoznać dla celów podatku VAT import usług... Czy Spółka może odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu importu usług od podmiotów, o których nie wie, gdzie znajduje się ich siedziba...
  4. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest obowiązana na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do ewidencjonowania sprzedawanych przez nią usług przy użyciu kas rejestrujących...
  5. Czy zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o CIT Spółka powinna w opisanym stanie faktycznym rozpoznawać moment powstania przychodu z tytułu świadczonych przez nią usług w dniu wpływu należnego wynagrodzenia z tytułu abonamentów na konto Pay Pal...
  6. Czy Spółka zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4e ustawy o CIT może zaliczać do swoich kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup usługi dostępu do serwerów, za które dokonuje płatności za pomocą sieć Pay Pal na podstawie wydruków z sieci Pay Pal dokumentujących poniesienie przez Spółkę wydatków na zakup tych usług... Czy za dzień poniesienia wydatków na zakup przedmiotowych usług Spółka może uznać dzień, na który ujęto te wydatki na podstawie elektronicznego wyciągu z systemu Pay Pal...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone nr 5 i 6 wniosku.

W kwestiach poruszanych w pytaniach oznaczonym nr 1, 2, 3 oraz 4 wniosku, a dotyczących podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja.

Własne Stanowisko Wnioskodawcy

W odniesieniu do pytania nr 5

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a ustawy o CIT za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż co do zasady dniem powstania przychodu jest dzień wykonania usługi chyba, że wcześniej wystawiono fakturę lub uregulowano należności. W przypadku Spółki wykonywanie przez nią usług rozpoczyna się automatycznie z momentem wpływu na prowadzone przez Pay Pal konto Spółki należności z tytułu zakupionego przez klienta abonamentu i trwa w zależności od okresu na jaki abonament został wykupiony od 3 dni do roku. Usługa zostanie więc wykonana z chwilą upływu czasu na jaki wykupiony został abonament. Zatem zapłata za usługę - uregulowanie należności następuje wcześniej niż dzień zakończenia świadczenia usług. Biorąc powyższe pod uwagę jak również fakt, iż pieniądze elektroniczne jakimi posługuje się system Pay Pall pełnią faktycznie funkcję środka płatniczego, zdaniem Spółki, momentem powstania dla Spółki przychodu z tytułu świadczonych usług jest wpływ należności w postaci elektronicznych pieniędzy na koncie Pay Pal prowadzonym dla Spółki (tj. dzień przypisania należności do konta Spółki prowadzonego przez Pay Pal). W związku z powyższym Spółka powinna zgodnie z przepisem art. 12 ust. 2 ustawy o CIT przeliczać uzyskany z tytułu świadczonych usług przychód w walucie obcej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu tj. z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień przypisania należności Spółce na jej koncie prowadzonym w systemie Pay Pal.

W odniesieniu do pytania nr 6

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4e ustawy o CIT 4e za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. W świetle powyższego przepisu w przypadku braku faktury za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu uważa się dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Spółka w przypadku dokonywania zakupu usługi dostępu do serwerów od podmiotów zagranicznych posługuje się systemem Pay Pal. Spółka nie otrzymuje rachunków dokumentujących dokonanie zakupu. Fakt poniesienia wydatku jest dokumentowany poprzez zapisy na koncie Spółki prowadzonym w systemie Pay Pal (obciążenia konta). Zdaniem Spółki jest ona zgodnie z dyspozycją przepisu art. 15 ust. 4e ustawy o CIT uprawniona do zaliczenia tego typu wydatków do jej kosztów uzyskania przychodów na podstawie wyciągów z konta Pay Pal prowadzonego dla Spółki dokumentującego obciążenia tego konta i dokonane transakcje gospodarcze. Wydatki te mogą być przez Spółkę zaliczone do jej kosztów uzyskania przychodów w dniu ich zaksięgowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj