Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-316/10-2/GC
z 5 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-316/10-2/GC
Data
2010.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura VAT
koszty bezpośrednie
koszty bezpośrednie
pakiet
pakiet
podatek dochodowy od osób prawnych
podatek dochodowy od osób prawnych
sprzedaż
sprzedaż
wydatek
wydatek
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzenia wypłacanego hurtowniom za ich zaangażowanie w akcje sprzedaży pakietowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 01 kwietnia 2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzenia wypłacanego hurtowniom za ich zaangażowanie w akcje sprzedaży pakietowej, jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej uznania wydatków związanych z akcją sprzedaży pakietowej za koszty uzyskania przychodu (pytanie nr 1),
  • nieprawidłowe w części odnoszącej się do zaliczenia wydatków związanych z akcją sprzedaży pakietowej do kosztów bezpośrednio związanych z przychodem (pytanie nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 06 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • uznania wydatków związanych z akcją sprzedaży pakietowej za koszty uzyskania przychodu,
  • zaliczenia wydatków związanych z akcją sprzedaży pakietowej do kosztów bezpośrednio związanych z przychodem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się produkcją oraz dystrybucją Produktów leczniczych (dalej: „Produkty”). Standardowo, dystrybucja produktów przebiega następująco: Spółka dokonuje sprzedaży Produktów do hurtowni, a następnie hurtownia dokonuje sprzedaży Produktów do aptek.

W celu wsparcia / intensyfikacji sprzedaży oferowanych przez siebie Produktów oraz wzmocnienia swojej pozycji na rynku, Spółka rozważa organizację okresowych akcji wsparcia sprzedaży ww. Produktów (tzw. akcje sprzedaży pakietowej), których główne założenia / przebieg byłyby następujące:

  • założeniem / istotą akcji sprzedaży pakietowej byłoby umożliwienie aptekom zakupu z hurtowni Produktów na preferencyjnych warunkach w przypadku jednoczesnego zakupu określonych Produktów / określonej ilości Produktów (rozumianych jako „pakiet”). Preferencyjne warunki zakupu wyrażałyby się odpowiednio obniżonym poziomem odpłatności za Produkty, ponoszonej przez aptekę przy ich zakupie w ramach akcji sprzedaży pakietowej (najczęściej hurtownia udzielałaby aptece określonego rabatu, względnie stosowałaby odpowiednio obniżoną cenę sprzedaży Produktu) - w porównaniu z sytuacją, gdyby te same Produkty / ilości Produktów były nabywane przez aptekę od hurtowni w zwykłych okolicznościach, tzn. poza akcją sprzedaży pakietowej;
  • zasady, w oparciu o które ma być prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej (obejmujące w szczególności zasady ustalania składu pakietów, oferowania rabatów / obniżonych cen aptekom oraz kompensowania hurtowni przez Spółkę w związku z określoną akcją sprzedaży pakietowej), określane byłyby z góry przez Spółkę, na dany okres rozliczeniowy, w którym ma być prowadzona ww. akcja sprzedaży pakietowej;
  • Produkty sprzedawane przez hurtownię na rzecz aptek, w ramach przedmiotowych akcji sprzedaży pakietowej, byłyby nabywane przez hurtownię od Spółki na zasadach ogólnych, w ramach bieżącej, regularnej współpracy handlowej pomiędzy Spółką (jako sprzedawcą) a hurtownią (jako nabywcą). W ramach akcji sprzedaży pakietowej, hurtownie oferowałyby aptekom Produkty, które mogły zostać przez nie nabyte od Spółki zarówno przed rozpoczęciem danej akcji sprzedaży pakietowej (co w praktyce powinno być zasadą / regułą, znajdującą zastosowanie w przypadku większości akcji sprzedaży pakietowej), jak i Produkty, które mogły zostać nabyte od Spółki już w okresie trwania danej akcji sprzedaży pakietowej (co może mieć miejsce, np. w przypadku konieczności uzupełnienia przez hurtownię swoich stanów magazynowanych w odniesieniu do niektórych Produktów objętych daną akcją sprzedaży pakietowej);
  • jednocześnie - na podstawie odpowiedniego porozumienia umownego (stanowiącego formalną podstawę zaangażowania hurtowni w akcję sprzedaży pakietowej) zawartego pomiędzy Spółką a hurtownią, hurtownia byłaby zobowiązana do wykonywania na rzecz Spółki określonych świadczeń / czynności w zakresie wsparcia sprzedaży lub promocji sprzedaży Produktów;
  • w tym zakresie (określonym we wskazanym powyżej porozumieniu umownym), hurtownia byłaby zobowiązana m.in. do uczestnictwa w akcjach sprzedaży pakietowej organizowanych przez Spółkę, na zasadach / warunkach określonych przez Spółkę. Powyższe zobowiązanie obejmowałoby, w szczególności:
    • dokonywanie przez hurtownię sprzedaży określonego pakietu Produktów będących przedmiotem określonej akcji sprzedaży pakietowej na rzecz apteki na preferencyjnych dla apteki warunkach cenowych (ustalonych uprzednio przez Spółkę) - tzn. z odpowiednim obniżeniem ceny poszczególnych Produktów w porównaniu ze standardową sytuacją, w której apteka nabywałaby te same Produkty od hurtowni osobno / niezależnie od siebie;
    • udzielenie przez hurtownię aptece odpowiedniego rabatu od standardowej ceny Produktów będących przedmiotem akcji sprzedaży pakietowej, powodującego obniżenie ceny ww. Produktów do wartości określonej / ustalonej uprzednio przez Spółkę (względnie zastosowanie przez hurtownię innej formy obniżenia cen Produktów, zgodnie z zasadami określonymi przez Spółkę);
  • dodatkowo, na podstawie odpowiedniego porozumienia umownego zawartego pomiędzy hurtownią a Spółką, hurtownia byłaby również zobowiązana do podejmowania wszelkich innych czynności, w zakresie ustalonym ze Spółką, w celu efektywnego uczestnictwa w danej akcji sprzedaży pakietowej organizowanej przez Spółkę;
  • informacje o zasadach i warunkach zaproponowanych / ustalonych przez Spółkę dla danej akcji sprzedaży pakietowej byłyby przekazywane aptekom przez: (i) personel / odpowiednie służby Spółki, (ii) personel / odpowiednie służby hurtowni - jeżeli taki zakres zaangażowania hurtowni zostanie ustalony pomiędzy Spółką a hurtownią w odniesieniu do danej akcji sprzedaży pakietowej lub (iii) inny podmiot działający na zlecenie Spółki, posiadający odpowiednie upoważnienia, kwalifikacje oraz zasoby do prowadzenia takich działań;
  • po zakończeniu akcji sprzedaży pakietowej / danego okresu rozliczeniowego w ramach akcji sprzedaży pakietowej (ustalonego umownie pomiędzy Spółką a hurtownią), hurtownia byłaby zobowiązana do przedstawienia Spółce rozliczenia rabatów udzielonych aptekom na poszczególne Produkty objęte ww. akcją (w uzgodnionym formacie raportowania);
  • po pozytywnej weryfikacji przez Spółkę ww. rozliczenia (mającej na celu potwierdzenie, że warunki sprzedaży Produktów zastosowane przez hurtownię wobec apteki w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej odpowiadają warunkom / zasadom ustalonym uprzednio w odpowiednim porozumieniu umownym zawartym pomiędzy Spółką a hurtownią), Spółka dokonywałaby kompensacji hurtowni za jej zaangażowanie w akcję sprzedaży pakietowej w drodze zapłaty wynagrodzenia;
  • kwota netto wynagrodzenia należnego hurtowni od Spółki z tytułu wykonania świadczeń określonych w odpowiednim porozumieniu umownym zawartym pomiędzy Spółką a hurtownią byłaby ustalana w wysokości odpowiadającej łącznej kwocie rabatów, upustów, skont lub innych podobnych form obniżania cen Produktów będących przedmiotem danej akcji sprzedaży pakietowej, które zostały zastosowane przez hurtownię przy sprzedaży ww. Produktów na rzecz apteki (oraz - odpowiadają zasadom / warunkom ustalonym uprzednio przez Spółkę);
  • w zamiarze stron (Spółki oraz hurtowni) przedmiotowe wynagrodzenie należne hurtowni od Spółki byłoby każdorazowo dokumentowane fakturą VAT wystawioną przez hurtownię na rzecz Spółki z tytułu zaangażowania hurtowni w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej (z naliczonym podatkiem od towarów i usług 22% od wartości wynagrodzenia netto). Ww. faktura byłaby wystawiana przez hurtownię w ciągu 7 dni od pozytywnej weryfikacji przez Spółkę rozliczenia rabatów udzielonych przez hurtownię aptekom w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej / okresu rozliczeniowego w ramach akcji sprzedaży pakietowej ustalonego umownie;
  • dodatkowo dla celów dokumentacyjnych, przedmiotowa faktura VAT wskazywałaby określenia zaangażowania hurtowni w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej oraz wartość wynagrodzenia należnego hurtowni z tytułu tego zaangażowania. W szczególności, do ww. faktury VAT byłaby załączona informacja na temat wysokości rabatów, upustów, skont lub innych podobnych form obniżania cen Produktów będących przedmiotem danej akcji sprzedaży pakietowej, które zostały zastosowane przez hurtownię przy sprzedaży ww. Produktów na rzecz apteki (i które - odpowiadają zasadom / warunkom ustalonym uprzednio przez Spółkę).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki, które Spółka poniosłaby w związku z zapłatą wynagrodzenia na rzecz hurtowni z tytułu jej zaangażowania w ramach określonej akcji sprzedaży pakietowej, obejmującego w szczególności:
    • zobowiązanie hurtowni do udzielania rabatów, upustów, skont oraz stosowania innych form obniżania cen Produktów będących przedmiotem danej akcji sprzedaży pakietowej - na zasadach / warunkach określonych przez Spółkę;
    • opcjonalnie (jeżeli taki zakres zaangażowania hurtowni zostanie ustalony pomiędzy Spółką a hurtownią w odniesieniu do danej akcji sprzedaży pakietowej) - również bieżące przekazywanie aptekom informacji o zasadach i warunkach zaproponowanych / ustalonych przez Spółkę dla danej akcji sprzedaży pakietowej;
    • podejmowanie wszelkich innych czynności, w zakresie ustalonym ze Spółką, w celu efektywnego uczestnictwa w danej akcji sprzedaży pakietowej organizowanej przez Spółkę,
    stanowiłyby w całości koszt uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy przedmiotowe wydatki powinny zostać zaliczone przez Spółkę do Jej kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym była prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.

Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki, które zostałyby przez Nią poniesione w związku z zapłatą wynagrodzenia na rzecz hurtowni z tytułu jej zaangażowania w ramach określonej akcji sprzedaży pakietowej, obejmującego w szczególności:

  • zobowiązanie hurtowni do udzielania rabatów, upustów, skont oraz stosowania innych form obniżania cen Produktów będących przedmiotem danej akcji sprzedaży pakietowej - na zasadach / warunkach określonych przez Spółkę;
  • opcjonalnie (jeżeli taki zakres zaangażowania hurtowni zostanie ustalony pomiędzy Spółka a hurtownią w odniesieniu do danej akcji sprzedaży pakietowej) - również bieżące przekazywanie aptekom informacji o zasadach i warunkach zaproponowanych / ustalonych przez Spółkę dla danej akcji sprzedaży pakietowej;
  • podejmowanie wszelkich innych czynności, w zakresie ustalonym ze Spółką, w celu efektywnego uczestnictwa w danej akcji sprzedaży pakietowej organizowanej przez Spółkę, stanowiłyby w całości dla Niej koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wydatki:
  • ul type=square>
  • poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz
  • nie wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec braku w powyższej regulacji definicji kosztów poniesionych w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, definicję tę należy formułować przede wszystkim w oparciu o kryteria, wynikające z wykształconej i ugruntowanej praktyki organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem i piśmiennictwem w ww. zakresie, możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów, istnienia racjonalnego (a nawet jedynie potencjalnego) związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz właściwego udokumentowania tego wydatku, przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Zatem, biorąc pod uwagę brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz powyższe stanowisko prezentowane w tym zakresie przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, generalnie, określony wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeśli:

  • został poniesiony przez podatnika;
  • jest definitywny (rzeczywisty);
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą generującą z założenia przychody podatkowe dla tego podatnika;
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub może mieć inny (nawet potencjalny) wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
  • został właściwie udokumentowany;
  • nie może zostać zaklasyfikowany do jakiejkolwiek kategorii wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jest specyficznie wyłączona przez ustawodawcę.

Pierwszym z zaprezentowanych warunków uznania konkretnego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest poniesienie go przez podatnika, rozumiane jako pokrycie przedmiotowego wydatku z zasobów majątkowych tego podatnika.

Kolejnym z zaprezentowanych warunków uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest jego definitywność (rzeczywistość). Warunek ten stanowi odzwierciedlenie poglądu, iż aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt podatkowy, jego poniesienie nie powinno być obciążone jakimkolwiek elementem niepewności. W szczególności, definitywność wydatku oznacza, iż wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w żaden sposób zwrócona.

Kolejne dwa warunki uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów, a zatem (i) istnienie związku pomiędzy tym wydatkiem a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, generującą z założenia jego przychody podatkowe oraz (ii) wykazanie, iż wydatek ten został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów - powinny być analizowane łącznie, jako że generowanie przychodów (jak również zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów) stanowi nieodłączny element działalności gospodarczej.

Ocena, czy w konkretnym przypadku pomiędzy poniesieniem kosztu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością uzyskania przychodu zachodzi związek przewidziany w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna doprowadzić do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się lub mógł się przyczynić do osiągnięcia przez podatnika przychodu z danego źródła. Jednocześnie jednak, powyższa regulacja nie wprowadza wymogu, aby dany wydatek skutkował powstaniem określonego przychodu, o skonkretyzowanej wartości i charakterze. Zatem, dla możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztu uzyskania przychodów podatnika, kluczowym jest, aby wydatek ten przynajmniej potencjalnie mógł być powiązany z pewnym nieskonkretyzowanym / przyszłym / niepewnym przychodem z działalności gospodarczej tego podatnika. Innymi słowy, wydatek ten powinien wykazywać pewien racjonalny związek przyczynowo - skutkowy (o charakterze zarówno bezpośrednim, jak i pośrednim) z pewnym rzeczywistym lub potencjalnym / przyszłym przychodem z działalności gospodarczej podatnika.

Kolejnym z zaprezentowanych wymogów, jakie powinny być spełnione, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnika jest warunek udokumentowania poniesienia przez podatnika tego wydatku. Również w tym przypadku, ustawodawca nie precyzuje jednak, w jaki sposób oraz za pomocą, jakich dokumentów poniesienie danego wydatku winno być udowodnione. W szczególności, przedmiotowa regulacja nie zawiera wymogu posługiwania się w tym przypadku dokumentami księgowymi (a zatem, zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o rachunkowości). Co więcej, analiza przedmiotowej regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również stanowiska doktryny oraz organów podatkowych prezentowanych w tym zakresie pozwala stwierdzić, iż za dowody świadczące o poniesionych przez podatnika kosztach mogą być uznane wszelkie dokumenty potwierdzające dokonanie konkretnych transakcji, nawet wówczas, gdy są wadliwe i nie spełniają wszystkich wymogów określonych w odpowiednich przepisach ustawy o rachunkowości.

Ostatnim kryterium, jakie decyduje o możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztu uzyskania przychodów podatnika jest brak wskazania tego wydatku w zamkniętym katalogu kosztów, nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, dla celów podatkowych, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Indywidualna sytuacja Spółki.

W celu ustalenia, czy w przypadku zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem omawianego wniosku Spółka byłaby uprawniona do rozpoznania wydatków poniesionych w związku z zapłatą wynagrodzenia na rzecz hurtowni z tytułu jej zaangażowania w ramach akcji sprzedaży pakietowej, jako Jej kosztu uzyskania przychodów, koniecznym wydaje się dogłębne przeanalizowanie charakteru oraz celu poniesienia przedmiotowych wydatków.

W szczególności, powyższa analiza powinna być nakierowana na ustalenie czy wydatki, które poniosłaby Spółka na rzecz hurtowni w ww. zakresie, spełniają wszystkie wymogi zawarte w odpowiednich przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wynikające ze stanowiska prezentowanego przez ograny podatkowe i sądy administracyjne, a będące warunkiem koniecznym dla uznania tych wydatków za koszty podatkowe w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, w świetle powyższego, w przedmiotowym przypadku analizy wymaga kwestia, czy omawiane wydatki:

  • zostałyby faktycznie poniesione przez Spółkę jako beneficjenta nabywanych świadczeń;
  • byłyby definitywne (rzeczywiste);
  • możliwe byłoby wskazanie związku tych wydatków z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą;
  • zostałyby poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów Spółki;
  • fakt ich poniesienia zostałby odpowiednio udokumentowany przez Spółkę;
  • wydatki te nie zostały wymienione w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W omawianym przypadku, spełnienie dwóch pierwszych warunków wskazanych powyżej, obejmujących wymóg faktycznego poniesienia przedmiotowych wydatków przez Spółkę oraz ich definitywność (rzeczywistość) wydaje się oczywiste. W szczególności, zgodnie z odpowiednim porozumieniem umownym zawartym pomiędzy Spółką a hurtownią, Spółka byłaby zobowiązana do poniesienia konkretnego wydatku na rzecz hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w określoną akcję sprzedaży pakietowej. Jednocześnie, istnienie podstawy umownej, w oparciu o którą Spółka angażowałaby hurtownię w wykonywanie określonych czynności traktowanych jako usługi świadczone przez hurtownię (ponosiłaby określone wydatki) w ramach akcji sprzedaży pakietowej stanowi, zdaniem Spółki, dowód na definitywność / rzeczywistość tych wydatków. Na podstawie powyższego porozumienia, bowiem - w przypadku wykonania przez hurtownię określonych usług - po stronie Spółki powstałoby zobowiązanie do zapłaty określonego / skonkretyzowanego / rzeczywistego wynagrodzenia odpowiadającego łącznej kwocie rabatów, upustów, skont lub innych podobnych form obniżania cen Produktów, które zostałyby zastosowane przez hurtownię w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej (oraz jednocześnie odpowiadałyby zasadom / warunkom ustalonym uprzednio przez Spółką).

Spółka dokonywałaby następnie rzeczywiście płatności przedmiotowego wynagrodzenia na rzecz hurtowni, na podstawie odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez hurtownię. Kolejne dwa wymogi warunkujące możliwość uznania przez Spółkę wydatków, które zostałyby przez Nią poniesione na rzecz hurtowni w związku z daną akcją sprzedaży pakietowej, a zatem (i) istnienie związku tych wydatków z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz (ii) wykazanie, iż wydatki te byłyby ponoszone przez Spółkę w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów - powinny być, jak wykazano wcześniej, analizowane łącznie, jako że generowanie przychodów przez Spółkę (jak również zachowanie i zabezpieczenie źródła Jej przychodów) stanowi nieodłączny element działalności gospodarczej Spółki.

W szczególności usługi, które Spółka nabywałby od hurtowni w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej wykazują niezaprzeczalny związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę, który to związek znajduje potwierdzenie w samym charakterze / celu przedmiotowych usług. Na podstawie odpowiedniego porozumienia umownego, powyższe usługi obejmowałyby:

  • zobowiązanie hurtowni do udzielania rabatów, upustów, skont oraz stosowania innych form obniżania cen Produktów będących przedmiotem danej akcji sprzedaży pakietowej - na zasadach / warunkach określonych przez Spółkę;
  • opcjonalnie (jeżeli taki zakres zaangażowania hurtowni zostanie ustalony pomiędzy Spółką a hurtownią w odniesieniu do danej akcji sprzedaży pakietowej) - również bieżące przekazywanie aptekom informacji o zasadach i warunkach zaproponowanych / ustalonych przez Spółkę dla danej akcji sprzedaży pakietowej;
  • podejmowanie wszelkich innych czynności, w zakresie ustalonym ze Spółką, w celu efektywnego uczestnictwa w danej akcji sprzedaży pakietowej organizowanej przez Spółkę.

Jak należy zauważyć, ww. usługi miałyby na celu przeprowadzenie określonej akcji sprzedaży pakietowej, inicjowanej i organizowanej przez Spółkę. W konsekwencji, potwierdzenia istnienia związku wydatków, które zostałyby przez Nią poniesione w ww. zakresie, z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę należy doszukiwać się w celu, jaki przyświecałby inicjowaniu oraz prowadzeniu przez Spółkę przedmiotowych akcji sprzedaży pakietowej.

Zasadniczym celem inicjowania przez Spółkę ww. akcji byłoby przede wszystkim zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku oraz tym samym, intensyfikacja / zwiększenie sprzedaży określonych Produktów oferowanych przez Spółkę. Przedmiotowe akcje sprzedaży pakietowej - jako rodzaj oferty sprzedaży określonych Produktów po obniżonych / konkurencyjnych cenach - niewątpliwie wywarłyby pozytywny wpływ na wizerunek oraz wielkość sprzedaży generowanej przez Spółkę - i tym samym, efektywnie skutkowałyby wzmocnieniem Jej pozycji na rynku. Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotowe wydatki zostałyby poniesione przez Spółkę na rzecz hurtowni w celu wsparcia / usprawnienia omawianych akcji sprzedaży pakietowej (przedkładających się efektywnie na rzeczywisty / potencjalny wzrost przychodów generowanych przez Spółkę), wydatki te stanowiłyby bezsprzecznie koszt poniesiony w celu uzyskania przez Spółkę przychodów oraz zachowania lub zabezpieczenia źródła Jej przychodów (poprzez wzmocnienie Jej pozycji na rynku).

Również kolejny wymóg warunkujący uznanie wydatków, które byłyby poniesione przez Spółkę na rzecz hurtowni w związku z określoną akcją sprzedaży pakietowej, tj. wymóg odpowiedniego udokumentowania przedmiotowych wydatków oraz faktu ich poniesienia, jest spełniony w analizowanym przypadku. W szczególności, sam fakt nabywania przez Spółkę określonych usług w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej byłby jednoznacznie określony w odpowiednim porozumieniu umownym zawartym pomiędzy Spółką a hurtownią.

Jednocześnie, wynagrodzenie należne hurtowni w tym zakresie byłoby (na podstawie powyższej umowy) każdorazowo udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez hurtownię na rzecz Spółki (z zachowaniem zasad przewidzianych w odrębnych przepisach podatkowych i rachunkowych). Dodatkowo, dla celów dokumentacyjnych, przedmiotowa faktura VAT wskazywałaby jednoznacznie rodzaj oraz wartość usług będących jej przedmiotem (odpowiadającą wartości rabatów, upustów, skont lub innych podobnych form obniżania cen Produktów, które zostałyby zastosowane przez Spółkę w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej).

Wreszcie, przedmiotowe wydatki, jako wynagrodzenie za usługi, które byłyby świadczone na rzecz Spółki przez hurtownię w ramach określonej akcji sprzedaży pakietowej, nie znajdują odzwierciedlenia w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co więcej, wydaje się, iż powyższy katalog nie zawiera nawet jakichkolwiek kosztów o zbliżonym charakterze / naturze.

Podsumowanie.

Reasumując, wydatki, które byłyby poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem przez hurtownię określonych usług w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej mogłyby, w ocenie Spółki, zostać zaliczone do Jej kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe wynika przede wszystkim ze spełnienia przez ww. wydatki określonych i obiektywnych warunków, tj. w szczególności, wydatki te:

  • zostałyby faktycznie poniesione przez Spółkę jako beneficjenta nabywanych świadczeń;
  • byłyby definitywne (rzeczywiste);
  • możliwe byłoby wskazanie związku tych wydatków z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą;
  • zostałyby poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów Spółki;
  • fakt ich poniesienia zostałby odpowiednio udokumentowany przez Spółkę oraz
  • wydatki te nie zostały wymienione w katalogu kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w części dotyczącej uznania wydatków związanych z akcją sprzedaży pakietowej za koszty uzyskania przychodu (pytanie nr 1) - uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.

Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiotowe wydatki (tj. wydatki, które zostałyby przez Nią poniesione w związku z zapłatą wynagrodzenia na rzecz hurtowni z tytułu jej zaangażowania w ramach określonej akcji sprzedaży pakietowej) stanowiłyby (jako tzw. koszty bezpośrednie) koszt uzyskania przychodów Spółki w roku podatkowym, w którym była prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej.

Uzasadnienie.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki ponoszone przez podatnika w toku jego działalności gospodarczej - przy spełnieniu przez nie warunków uznania ich za koszty uzyskania przychodów - można podzielić na koszty:

  • bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami - tzw. koszty bezpośrednie;
  • inne niż bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami - tzw. koszty pośrednie.

Jednocześnie, rozstrzygnięcie do jakiej grupy kosztów (bezpośrednich czy pośrednich) należy dany wydatek poniesiony przez podatnika, jest kluczowe dla ustalenia momentu zaliczenia tego wydatku do kosztów podatkowych.

Generalnie, do kosztów bezpośrednich zaliczamy wszystkie wydatki podatnika, które (po spełnieniu warunków koniecznych dla zaliczenia tych wydatków do kosztów podatkowych, zawartych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), można powiązać z określonymi przychodami podatkowymi generowanymi przez podatnika.

Co do zasady, koszty bezpośrednie, zgodnie z art. 15 ust. 4 w zw. z art. 15 ust. 4b, są potrącane w roku podatkowym, w którym podatnik osiągnął odpowiadające im przychody. Możliwe jest to jednak wówczas, gdy koszty te zostały poniesione w roku podatkowym (lub w latach poprzedzających), w którym osiągnięto te przychody. W sytuacji jednak, gdyby koszty uzyskania przychodów zostały poniesione po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnik osiągnął odpowiadające im przychody, koszty te muszą zostać potrącone w tym właśnie roku, pod warunkiem, że zostały poniesione do dnia:

  • sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do dnia upływu terminu określonego do złożenia rocznego zeznania podatkowego, jeżeli podatnicy są zobowiązani do sporządzenia takiego sprawozdania, albo
  • złożenia rocznego zeznania podatkowego, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami nie są zobowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego.

Pozostałe koszty bezpośrednio związane z przychodami, poniesione po dniu wskazanym powyżej (tj. dniu sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego), są potrącane w kolejnym roku podatkowym (tj. roku następującym po roku, w którym osiągnięto przychody korespondujące z tymi kosztami).

W przypadku, gdy dane wydatki - po spełnieniu przez nie wszystkich warunków koniecznych dla zaliczenia tych wydatków do kosztów podatkowych, zawartych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą zostać sklasyfikowane jako koszty bezpośrednie (tj. w szczególności, nie można wskazać pewnego określonego przychodu podatkowego korespondującego z tymi wydatkami) - wydatki te powinny być traktowane dla celów podatkowych jako tzw. koszty pośrednie. Zgodnie z przyjętym i utrwalonym podejściem organów podatkowych oraz praktyką rynkową, chodzi tu o wszelkie koszty, których związek z działalnością podatnika, generującą jego przychody podatkowe jest potwierdzony, jednak związek ten ma charakter ogólny (tzn. taki koszt można racjonalnie przypisać różnym przychodom podatkowym osiąganym przez tego podatnika).

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, generalnie koszty pośrednie (tj. wszystkie koszty, których nie można zaklasyfikować do kosztów bezpośrednich) są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jednocześnie, jeśli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - są one potrącalne proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą.

Z kolei, poniesienie kosztu, na podstawie art. 15 ust. 4e ww. ustawy, powinno być, co do zasady, rozumiane jako dzień, w którym ujęto dany koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, w którym ujęto dany koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku).

Indywidualna sytuacja Spółki.

W analizowanym przypadku, kluczowym warunkiem dla określenia momentu zaliczenia wydatków, jakie Spółka poniosłaby na rzecz hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w daną akcję sprzedaży pakietowej do kosztów uzyskania przychodów Spółki, jest rozstrzygnięcie, czy przedmiotowe wydatki stanowią koszty bezpośrednie czy pośrednie w rozumieniu odpowiednich regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym kontekście, zasadniczą kwestią jest możliwość (lub jej brak) powiązania przedmiotowych wydatków z pewnymi określonymi przychodami Spółki.

W ocenie Spółki, wydatki, które zostałyby przez Nią poniesione w związku z zapłatą wynagrodzenia na rzecz hurtowni w ramach jej zaangażowania w określoną akcję sprzedaży pakietowej są niewątpliwie związane z przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę. Służą bowiem, jak wskazano wcześniej, intensyfikacji sprzedaży określonych Produktów oferowanych przez Spółkę, a tym samym przedkładają się na wzmocnienie Jej pozycji na rynku. Co więcej, związkowi temu można przypisać charakter bezpośredni, tj. możliwe wydaje się wskazanie roku podatkowego, w którym osiągane są przez Spółkę przychody odpowiadające przedmiotowym wydatkom.

W szczególności, powyższa konkluzja (zakładająca kwalifikację wydatków z tytułu wynagrodzeń wypłacanych przez Spółkę na rzecz hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w ramach określonej akcji sprzedaży pakietowej jako tzw. kosztów bezpośrednich) wynika z analizy cech / charakteru przedmiotowych akcji sprzedaży pakietowej. Na podstawie odpowiedniego porozumienia umownego zawartego pomiędzy Spółką a hurtownią, będącego formalną podstawą zaangażowania hurtowni w daną akcję sprzedaży pakietowej, hurtownia byłaby zobowiązana do zastosowania określonych reguł / warunków (ustalonych uprzednio przez Spółkę) w odniesieniu do konkretnych Produktów sprzedawanych na rzecz aptek.

W szczególności, ww. porozumienie umowne zakładałoby zobowiązanie hurtowni do dokonywania sprzedaży określonych Produktów na rzecz aptek na preferencyjnych warunkach - tj. z wykorzystaniem rabatów, skont i upustów będących podstawą kalkulacji wynagrodzenia należnego hurtowni za jej zaangażowanie w daną akcję sprzedaży pakietowej. Bezsprzecznym jest, iż stosowanie przez hurtownię ww. preferencyjnych warunków w odniesieniu do sprzedaży określonych Produktów przedkładałoby się bezpośrednio na intensyfikację sprzedaży tych Produktów z hurtowni do aptek, a co za tym idzie – powodowałoby z założenia, zwiększenie łącznej wartości sprzedaży tych Produktów ze Spółki do hurtowni (co oznaczałoby automatycznie zwiększenie przychodów podatkowych Spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży).

Jednocześnie, należy podkreślić, iż powyższe dodatkowe przychody, które Spółka z założenia generowałaby w konsekwencji zaangażowania hurtowni w określone akcje sprzedaży pakietowej byłyby efektywnie zlokalizowane w czasie - tzn. materializowałyby się z założenia w okresie, w którym jest prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej. Jak bowiem wskazano wcześniej, w ramach akcji sprzedaży pakietowej, hurtownie oferowałyby aptekom Produkty, które mogły zostać przez nie nabyte od Spółki zarówno przed rozpoczęciem danej akcji sprzedaży pakietowej (co w praktyce powinno być zasadą / regułą znajdującą zastosowanie w przypadku większości akcji sprzedaży pakietowej), jak i Produkty, które mogły zostać nabyte od Spółki już w okresie trwania danej akcji sprzedaży pakietowej (co może mieć miejsce, np. w przypadku konieczności uzupełnienia przez hurtownię swoich stanów magazynowanych w odniesieniu do niektórych Produktów objętych daną akcją sprzedaży pakietowej). W praktyce, w większości przypadków, w ramach danej akcji sprzedaży pakietowej hurtownia z założenia prowadziłaby sprzedaż na rzecz aptek Produktów nabywanych uprzednio od Spółki, w tym samym roku podatkowym, w którym prowadzona jest dana akcja.

Dodatkowo - niezależnie od powyższego - prowadzenie przez hurtownię sprzedaży Produktów na rzecz aptek w okresie trwania danej akcji sprzedaży pakietowej powodowałoby przyspieszoną redukcję stanów / zapasów magazynowych Produktów otrzymywanych przez hurtownię. W praktyce powodowałoby to dla hurtowni konieczność bieżącego uzupełniania tych stanów / zapasów magazynowych Produktów w drodze dokonywania odpowiednich zakupów tych Produktów od Spółki - bądź jeszcze w trakcie prowadzenia danej akcji sprzedaży pakietowej, bądź też bezpośrednio po zakończeniu takiej akcji.

Zdaniem Spółki, z przedstawionej powyżej specyfiki prowadzenia akcji sprzedaży pakietowej oraz z ostatecznego efektu biznesowego takich akcji dla Spółki można wyciągnąć wniosek, że przychód podatkowy Spółki (odpowiadający wydatkom ponoszonym przez Spółkę w związku z zapłatą wynagrodzenia należnego hurtowni za jej zaangażowanie w daną akcję sprzedaży pakietowej) powstaje efektywnie w okresie, w którym prowadzona jest dana akcja sprzedaży pakietowej / w roku podatkowym, w trakcie którego była prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej.

Jednocześnie, Spółka wskazuje, że pomiędzy przedmiotowymi wydatkami w postaci wynagrodzenia wypłacanego hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w daną akcję sprzedaży pakietowej a poszczególnymi transakcjami sprzedaży / dostawami Produktów dokonywanymi przez Spółkę na rzecz hurtowni, nie zachodzi bezpośredni związek. W szczególności, nie jest efektywnie możliwe odpowiednie, precyzyjne przyporządkowanie całości / części przedmiotowego wydatku (tzn. wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w daną akcję sprzedaży pakietowej) do jednej lub większej liczby transakcji sprzedaży / dostaw Produktów, dokonywanych przez Spółkę na rzecz hurtowni. Niemniej jednak, w ocenie Spółki, brak możliwości dokonania takiego przyporządkowania nie powinien bezwzględnie rzutować na możliwość kwalifikacji omawianych wydatków (tzn. wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w daną akcję sprzedaży pakietowej) jako kosztów Spółki wykazujących bezpośredni związek z Jej przychodami podatkowymi osiąganymi w roku podatkowym. Bezpośredni charakter takiego związku wynika bowiem, zdaniem Spółki, jak wskazano powyżej, ze specyfiki prowadzenia akcji sprzedaży pakietowej oraz z ostatecznego efektu biznesowego takich akcji dla Spółki.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę cel prowadzenia przez Spółkę akcji sprzedaży pakietowej (tj. intensyfikację sprzedaży określonych Produktów objętych ww. akcją w okresie, w którym taka akcja jest prowadzona) oraz ich skutek (tj. generowanie przez Spółkę dodatkowych przychodów), wydatki, jakie Spółka poniosłaby na rzecz hurtowni w związku z jej zaangażowaniem w omawianym zakresie, powinny stanowić tzw. koszty bezpośrednie, potrącalne w roku podatkowym, w którym była prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej.

Podsumowanie.

Reasumując, wydatki Spółki w związku z zapłatą wynagrodzenia na rzecz hurtowni w ramach jej zaangażowania w określone akcje sprzedaży pakietowej, byłyby potrącalne w momencie / roku podatkowym, w którym była prowadzona dana akcja sprzedaży pakietowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w części odnoszącej się do zaliczenia wydatków związanych z akcją sprzedaży pakietowej do kosztów bezpośrednio związanych z przychodem (pytanie nr 2) - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1(…).

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Ponoszone koszty należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Zatem, każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu, poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, powinien być uznany za koszt uzyskania przychodów. Do tak zdefiniowanych kosztów ustawodawca zalicza zarówno takie wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jak i te, których nie można w ten sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

Zatem, podstawowa zasada rozpoznawania w rachunku podatkowym kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami zawarta w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f-4h, w myśl regulacji art. 15 ust. 4e ww. ustawy, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że produkty oferowane w ramach akcji sprzedaży pakietowej byłyby dostarczane hurtowni na bieżąco na zasadach ogólnych, w ramach regularnej współpracy. W związku z tym, nabywanie Produktów odbywałby się przed jak i w czasie trwania przedmiotowych akcji.

Jednocześnie Spółka wskazała, że nie będzie zachodził bezpośredni związek pomiędzy poszczególnymi transakcjami sprzedaży pakietowej (Jej przychodami) a wydatkami (kosztami) w postaci wynagrodzenia wypłacanego hurtowni. Nie będzie możliwe precyzyjne przyporządkowanie całości lub części wynagrodzenia wypłacanego na rzecz hurtowni, w związku z przychodem Spółki z tytułu konkretnej transakcji dostawy pakietu Produktów w ramach akcji sprzedaży pakietowej.

Spółka wiąże wynagrodzenie hurtowni bezpośrednio z daną akcją, natomiast w myśl ww. uregulowań Spółka winna wykazać powiązanie całości lub części przedmiotowego wynagrodzenia z przychodami, z konkretnych dostaw Produktów, w momencie ich uzyskania.

Reasumując, skoro nie można wskazać związku przyczynowo – skutkowego między wynagrodzeniem wypłacanym przez Spółkę a Jej przychodem z transakcji sprzedaży pakietowej, to zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić ono będzie koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj