Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-270/10-5/AM
z 5 lipca 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-270/10-5/AM
Data
2010.07.05
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
darowizna
darowizna
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
fundacje
fundacje
nieruchomości
nieruchomości
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia przedmiotowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem nieruchomości na rzecz krajowej fundacji mającej statutowe cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, zastosowanie zwolnienia przedmiotowego w przypadku przekazaniem dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz zagranicznego podmiotu w celu wspierania realizacji celów statutowych Wnioskodawcy.
Wniosek ORD-IN 768 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2010 r. (data wpływu 10.05.2010 r.), uzupełnionym w dniu 21.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem nieruchomości na rzecz krajowej fundacji mającej statutowe cele zbieżne z celami Wnioskodawcy, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w przypadku przekazania dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz zagranicznego podmiotu w celu wspierania realizacji celów statutowych Wnioskodawcy. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny: Wnioskodawca (zwany poniżej: Fundacją) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z poźn. zm. ) oraz postanowień Statutu z dnia 30 grudnia 2009 r. Zgodnie z § 9 ust. 1 Statutu Fundacja została powołana w celu ochrony środowiska, w tym w celu prowadzenia działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie ze wskazanym postanowieniem Statutu szczególne cele działania Fundacji stanowi:
Dodatkowo w § 9 ust. 2 Statutu zastrzeżono, iż Fundacja prowadzi działalność w sferze publicznej w zakresie nauki i oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Na mocy § 10 ust. 1 Statutu Fundacja będzie realizować swoje cele poprzez następujące formy działania:
Ponadto, na podstawie § 11 Statutu dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, w szczególności za pomocą darowizn i pożyczek. W praktyce, Fundacja stara się pozyskiwać za pomocą zapisów i darowizn osób trzecich zasób własnych nieruchomości o charakterze leśnym bądź rolnym w celu następnego ich wykorzystywania do realizacji między innymi formy działania nr 11 z § 10 ust. 1 Statutu, tj. gospodarowanie własnym zasobem nieruchomości w sposób odpowiedni do zasad ochrony środowiska i zrównoważonej urbanizacji, co oznacza w szczególności:
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytania nr 2 i 3 w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem nieruchomości na rzecz innego podmiotu. Wniosek w pozostałym zakresie tj. pytań nr 1 i 4 zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami. Zdaniem Wnioskodawcy, Uwagi ogólne Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne. Fundacja posiada osobowość prawną, którą uzyskuje z chwilą wpisania do rejestru zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, tak więc jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Generalnie, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości oraz otrzymane pieniądze stanowią przychód do opodatkowania. Z drugiej strony, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem przypadków wymienionych w tym przepisie, które nie mają znaczenia w niniejszej sprawie). Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W art. 17 ust. 1c ustawy o CIT ustawodawca wymienił podmioty, które nie mogą korzystać z analizowanego zwolnienia wśród nich brak jest fundacji. Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
W związku z powyższym, w celu skorzystania z analizowanego zwolnienia przez Fundację, powinny być spełnione warunki określone w ww. przepisach art. 17 ustawy o CIT, na które zwraca uwagę również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2008 r. (sygn. IPPB3/423-7/08-2/IŚ): „Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
Wnioskodawca wskazuje, iż cele określone w Statucie Fundacji mieszczą się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, ochrona środowiska). Fundacja zamierza prowadzić działalność zgodną z tymi celami i przeznaczyć uzyskane dochody (w wyniku otrzymania nieruchomości w ramach darowizn lub zbycia posiadanych nieruchomości) na cele działalności statutowej. Przy tym Wnioskodawca zwraca uwagę, iż z perspektywy zastosowania zwolnienia istotne są przede wszystkim cele na jakie otrzymany dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia takiego dochodu. Fundacja odwołała się do treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPB5/423-312/09-3/AM): „(…) zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej czy też - (…) z darowizny.” Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż planowane dochody Fundacji nie zostały wymienione w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. W opinii Fundacji, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przysługiwać będzie w przypadku dochodu pochodzącego z otrzymania przez Fundację nieruchomości na podstawie umowy darowizny, w wypadku jeśli darowana nieruchomość zostanie rozdysponowana przez Fundację w drodze kolejnej darowizny na rzecz krajowej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska (mającej statutowe cele zbieżne z celami statutowymi Fundacji), z jednoczesnym nałożeniem na obdarowaną fundację obowiązku wykorzystywania nieruchomości pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania określonych w § 10 ust 1 oraz § 11 Statutu. Zdaniem Fundacji wolny od podatku dochodowego powinien być również dochód ze środków pochodzących ze zbycia nieruchomości pod warunkiem, że całość zostanie przekazana w drodze darowizny zagranicznej fundacji wyspecjalizowanej w ochronie środowiska, z jednoczesnym nałożeniem na obdarowanego obowiązku wykorzystania środków pochodzących z darowizny na realizację celów statutowych Fundacji, określonych w § 9 ust. 1 Statutu za pomocą form działania wyznaczonych w § 10 ust. 1 oraz § 11 Statutu. Zgodnie bowiem z § 10 ust. 1 pkt 3 Statutu Fundacji formą jej działalności jest „świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie celów określonych w § 9 Statutu” (czyli m.in. ochrony środowiska). W dodatku, stosownie do § 11 Statutu „dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji w szczególności za pomocą darowizn i pożyczek”. Poza tym kluczowym dla określenia zakresu zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest interpretacja pojęcia „których celem statutowym jest działalność”. Według stanowiska Ministerstwa Finansów, przedstawionego w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. (sygn. PO 4/P-722-265/95) przez sformułowanie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez fundację np. placówki oświatowej czy kulturalnej lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego przez fundatora statutu. Wnioskodawca odwołał się do treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 lutego 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1541/08-2/KK): „(…) przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez Jednostkę np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu. W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot.” W podsumowaniu zacytowanej interpretacji stwierdzono, iż: „Reasumując nieodpłatne przekazanie majątku Wnioskodawcy w formie darowizny, na rzecz opisanej Fundacji nie powoduje utraty przez Uczelnię zwolnienia z opodatkowania dochodu, z którego skorzystał na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem Uczelnia uzyskując dochód przeznaczyła go i wydatkowała na prowadzoną przez siebie działalność statutową (na realizację celów statutowych preferowanych przez ustawodawcę)”. Takie szerokie traktowanie wydatkowania korzystającego ze zwolnienia podatkowego znalazło potwierdzenie również w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (np. w uchwale NSA z dnia 20 listopada 2000 r., sygn. akt FSP 9/00, ONSA 2/2001, poz. 54). Jak wynika to wprost z cytowanych „wyżej postanowień Statutu Fundacji (§ 10 ust. 1 pkt 3 i § 11) również dokonanie darowizny na rzecz innej fundacji krajowej lub tez fundacji zagranicznej w celu wspierania realizacji swoich celów (w tym ochrony środowiska) jest formą działania Fundacji. W dodatku przepisy art. 17 ustawy o CIT nie wyłączają stosowania zwolnienia w stosunku do podmiotów zagranicznych. W świetle powyższego, Fundacja uważa, iż będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT również w przypadku ww. dochodów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.