Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-690/10/RSz
z 31 sierpnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-690/10/RSz
Data
2010.08.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Odpowiedzialność podatkowa osób trzecich --> Nabywca przedsiębiorstwa
Słowa kluczowe
składnik majątkowy
składnik majątkowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
czy Wnioskodawca, w związku z zawartymi umowami opisanymi we wniosku ORD-IN, jest nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa od G. S.A. – w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa - tj. czy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 maja 2010r. (data wpływu 31 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca, w związku z zawartymi umowami opisanymi we wniosku ORD-IN, jest nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa od G. S.A. – w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa - tj. czy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa – jest prawidłowe UZASADNIENIE W dniu 31 maja 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca, w związku z zawartymi umowami opisanymi we wniosku ORD-IN, jest nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa od G. S.A. – w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa - tj. czy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Całość transakcji, w której uczestniczyła spółka E. S.A. (zwana dalej XXX S.A.), obejmowała zawarcie umów, dzięki którym XXX S.A. może wykonywać czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług polegające na produkcji i sprzedaży ciepła ze źródła ciepła położonego w K. Wnioskodawca, A. sp. z o.o. oraz G. S.A. są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi oraz byli nimi w momencie dokonywania transakcji. W związku z transakcją zostały zawarte następujące umowy (porozumienia):
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 4): Czy XXX S.A., w związku z zawartymi umowami opisanymi we wniosku ORD-IN, jest nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa od G. S.A. - w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa - tj. czy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa... Zdaniem Wnioskodawcy, definicja pojęcia „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (a także art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ma zastosowanie także w przypadku stosowania przez organy art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. Nie sposób bowiem uznać, aby racjonalny ustawodawca dopuszczał możliwość różnego definiowania pojęcia „zorganizowana część przedsiębiorstwa” na gruncie materialnego prawa podatkowego i na gruncie Ordynacji podatkowej. Skoro zatem, ani transakcja pomiędzy XXX S.A. a A. sp. z o.o. ani transakcja pomiędzy G. S.A. a XXX S.A. nie jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, to nie doszło do nabycia przez XXX S.A. zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, XXX S.A. nie odpowiada solidarnie z G. S.A. za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną przez G. S.A. działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Na wstępie należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 dotyczącego G. S.A. Odnośnie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Zagadnienia dotyczące sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e (rozdział 14 Działu III) cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa. Natomiast zagadnienia dotyczące odpowiedzialności podatkowej osób trzecich zawarte zostały w rozdziale 15 Działu III ustawy Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. W przepisie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa uregulowane zostały zasady i zakres odpowiedzialności solidarnej z podatnikiem (zbywcą) nabywcy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. I tak, zgodnie z art. 112 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, chyba że przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć o tych zaległościach. Z powyższego wynika, że nie każdy nabyty składnik majątkowy uzasadnia odpowiedzialność nabywcy jako osoby trzeciej w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. Zgodnie z § 3 i § 4 ww. art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa, zakres odpowiedzialności nabywcy jest ograniczony do wartości nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części i nie obejmuje:
Wskazane powyżej przepisy Ordynacji podatkowej, stanowią ogólną regulację zakresu odpowiedzialności osoby trzeciej za zaległości podatkowe zobowiązanego. Nabywca nie odpowiada za zaległości podatkowe, które nie zostały wykazane w zaświadczeniu, o którym mowa w art. 306g (art. 112 § 6 ustawy Ordynacja podatkowa). W myśl art. 112 § 7 ustawy Ordynacja podatkowa nabywca odpowiada również za zaległości podatkowe i inne należności zbywcy, wymienione w art. 107 § 2 pkt 2-4, z zastrzeżeniem § 4 pkt 2, powstałe po dniu wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 306g, a przed dniem nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, jeżeli od dnia wydania zaświadczenia do dnia zbycia upłynęło więcej niż 30 dni. Odpowiedzialność nabywcy została w tym przepisie ograniczona do zaległości podatkowych powstałych do dnia nabycia oraz zaległości podatkowych związanych z prowadzoną działalnością. Oznacza to również, że przepisy Ordynacji podatkowej, będące przepisami ogólnymi w zakresie orzekania o odpowiedzialności osób trzecich solidarnie z podatnikiem za jego zaległości podatkowe, nie wyłączają stosowania przepisów szczególnych, regulujących prawa i obowiązki podmiotów, uczestniczących w postępowaniach, w wyniku których może nastąpić nabycie przedsiębiorstwa lub jego części. Wnioskodawca wniósł również o rozstrzygnięcie, czy XXX S.A., w związku z zawartymi umowami opisanymi we wniosku ORD-IN, jest nabywcą zorganizowanej części przedsiębiorstwa od G. S.A. - w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa - tj. czy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie ze zbywcą za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. Wyrażając swoje stanowisko Wnioskodawca stwierdził, że „(…) Skoro zatem, ani transakcja pomiędzy XXX S.A. a A. sp. z o.o. ani transakcja pomiędzy G. S.A. a XXX S.A. nie jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, to nie doszło do nabycia przez XXX S.A. zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, XXX S.A. nie odpowiada solidarnie z G. S.A. za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną przez G. S.A. działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa.” Zauważyć należy iż, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2010r. sygn. IBPP1/443-72/10/LSz wydanej dla Wnioskodawcy przez tut. organ, wskazano, że transakcja pomiędzy Wnioskodawcą a G. S.A. nie jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro transakcja pomiędzy Wnioskodawcą a G. S.A. nie jest transakcją zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, to nie może mieć też zastosowania art. 112 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż jedynie w sytuacji nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jego nabywca odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W konsekwencji Wnioskodawca nie odpowiada solidarnie z G. S.A. za powstałe do dnia nabycia składników majątkowych zaległości podatkowe związane z prowadzoną przez zbywcę działalnością gospodarczą na podstawie art. 112 ustawy Ordynacja podatkowa. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W przedmiotowej sprawie zastosowany przepis art. 112 Ordynacji podatkowej oceniono wyłącznie w kontekście definicji „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług. Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.