Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-670/12-2/KG
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem gminie infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z nieodpłatnym przekazaniem gminie infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży:

  • działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę domkami mieszkalnymi;
  • działek wraz z inwestycją w postaci wybudowanego domku jednorodzinnego na zlecenie osoby trzeciej.

Działki gruntu stanowiące własność Wnioskodawczyni i przeznaczone do sprzedaży, mają w przyszłości stanowić zorganizowane osiedle mieszkaniowe.

Przedmiotowe działki gruntu nie posiadają bezpośredniego dostępu do mediów, tj. wody, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. W celu podniesienia atrakcyjności i ceny oferowanych działek oraz sprzedaży tych działek (lub działek wraz z wybudowanym na zlecenie osoby trzeciej domkiem jednorodzinnym), jako działek budowlanych z dostępem do sieci wodnej i kanalizacyjnej, Wnioskodawczyni zamierza wybudować na terenie przyszłego osiedla mieszkaniowego uzbrojenie, tj. wybudować sieć wodociągową, a następnie połączyć wybudowaną sieć z istniejącą siecią gminną. Po wybudowaniu fragmentu wodociągu przedsiębiorca zamierza przekazać wybudowaną sieć nieodpłatnie na rzecz gminy zajmującej się zaopatrzeniem w wodę w zamian za zobowiązanie gminy do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody i odbioru ścieków z terenu przyszłego osiedla mieszkaniowego.

Decyzja o nieodpłatnym przekazaniu tych urządzeń jest ekonomicznie uzasadniona, ponieważ dzięki temu przedsiębiorca może kontynuować inwestycję, w celu późniejszej sprzedaży. Podłączenie do sieci jest niezbędne w celu terminowej realizacji całej inwestycji budowy budynków, a budując z własnych środków sieć przedsiębiorca nie będzie zobowiązany uczestniczyć w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz Gminy opłat adiacenckich. Budowa tego odcinka jest niezbędna z punktu widzenia technologicznego, a Gmina nie dysponuje na tę chwilę środkami, umożliwiającymi realizację takiej inwestycji i nie ma też możliwości odpłatnego nabycia wybudowanej sieci. Powyższe inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, są przeprowadzane miedzy innymi siłami podwykonawców, którzy za swoje usługi wystawiają faktury VAT. Podatek naliczony, wynikający z wydatków na infrastrukturę, przedsiębiorca odlicza od podatku należnego w bieżących okresach rozliczeniowych.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni jest zobowiązana podpisać z Wójtem Gminy porozumienie w ramach, którego przedsiębiorca jest zobowiązany do wykonania odcinka sieci wodociągowej zasilającej nieruchomość (dz. 916, 913, 909, 906, 902, 899, 900, 115/22, 113/10), po wybudowaniu - prace dotyczące infrastruktury wodociągowej, nieodpłatnie przekaże na rzecz gminy. W momencie nieodpłatnego przekazania, wybudowane sieci będą stanowić część gminnej sieci wodociągowej. Gmina jest zobowiązana do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody do przyszłego osiedla mieszkaniowego oraz odstąpienia od nałożenia opłat adiacenckich na terenie inwestora, tj. działki 113 oraz 115/3.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie sieci infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnych w związku z realizacją inwestycji zrodzi w momencie ich przekazania obowiązek w zakresie należnego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Dodatkowo zgodnie z art. 7 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług muszą zostać spełnione łącznie warunki wymienione w ww. przepisie, tj. brak związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz przysługiwanie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług. Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawczyni, przekazanie infrastruktury wodnej może być uznane za przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż jest związane z zakresem wykonywanej działalności gospodarczej, polegającej na budowaniu i sprzedaży budynków mieszkalnych. Wnioskodawczyni nie mogłaby zrealizować sprzedaży wybudowanych obiektów bez infrastruktury związanej z siecią wodną. Przekazanie wytworzonej infrastruktury jest konieczne, aby wybudowane budynki mogły korzystać z dostępu do mediów, co jest istotnym warunkiem rentowności działalności, gdyż bez odpowiedniego dostępu do mediów, budowane domy nie znajdowałyby nabywców. Wobec tego, Wnioskodawczyni stwierdza, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co jednak nie wpływa na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jest on związany z opodatkowaną działalnością podatnika.

Zaprezentowane stanowisko - zadaniem Wnioskodawczyni - potwierdza interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 grudnia 2010 r., nr ITPP1/443-854/10/AJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, jest także nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy).

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że każde przekazanie należących do przedsiębiorstwa podatnika towarów bez wynagrodzenia (w szczególności darowizny), uznać należy za opodatkowaną dostawę towarów, z wyjątkiem czynności wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, w całości lub w części.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przy czym należy podkreślić, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Przepis art. 8 ust. 2, w cyt. wyżej brzmieniu, został wprowadzony do ustawy w celu zapewnienia pełniejszej implementacji przepisów unijnych i stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zaznacza się, iż zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży:

  • działek gruntu przeznaczonych pod zabudowę domkami mieszkalnymi;
  • działek wraz z inwestycją w postaci wybudowanego domku jednorodzinnego na zlecenie osoby trzeciej.

Działki gruntu stanowiące własność Wnioskodawczyni i przeznaczone do sprzedaży, mają w przyszłości stanowić zorganizowane osiedle mieszkaniowe. Przedmiotowe działki gruntu nie posiadają bezpośredniego dostępu do mediów, tj. wody, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. W celu podniesienia atrakcyjności i ceny oferowanych działek oraz sprzedaży tych działek (lub działek wraz z wybudowanym na zlecenie osoby trzeciej domkiem jednorodzinnym), jako działek budowlanych z dostępem do sieci wodnej i kanalizacyjnej, Wnioskodawczyni zamierza wybudować na terenie przyszłego osiedla mieszkaniowego uzbrojenie, tj. wybudować sieć wodociągową, a następnie połączyć wybudowaną sieć z istniejącą siecią gminną. Po wybudowaniu fragmentu wodociągu przedsiębiorca zamierza przekazać wybudowaną sieć nieodpłatnie na rzecz gminy zajmującej się zaopatrzeniem w wodę w zamian za zobowiązanie gminy do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody i odbioru ścieków z terenu przyszłego osiedla mieszkaniowego. Decyzja o nieodpłatnym przekazaniu tych urządzeń jest ekonomicznie uzasadniona, ponieważ dzięki temu przedsiębiorca może kontynuować inwestycję, w celu późniejszej sprzedaży. Podłączenie do sieci jest niezbędne w celu terminowej realizacji całej inwestycji budowy budynków, a budując z własnych środków sieć przedsiębiorca nie będzie zobowiązany uczestniczyć w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz Gminy opłat adiacenckich. Budowa tego odcinka jest niezbędna z punktu widzenia technologicznego, a Gmina nie dysponuje na tę chwilę środkami, umożliwiającymi realizację takiej inwestycji i nie ma też możliwości odpłatnego nabycia wybudowanej sieci. Powyższe inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, są przeprowadzane miedzy innymi siłami podwykonawców, którzy za swoje usługi wystawiają faktury VAT. Podatek naliczony, wynikający z wydatków na infrastrukturę, przedsiębiorca odlicza od podatku należnego w bieżących okresach rozliczeniowych. W związku z powyższym Wnioskodawczyni jest zobowiązana podpisać z Wójtem Gminy porozumienie w ramach, którego przedsiębiorca jest zobowiązany do wykonania odcinka sieci wodociągowej zasilającej nieruchomość położoną (dz. 916, 913, 909, 906, 902, 899, 900, 115/22, 113/10), po wybudowaniu - prace dotyczące infrastruktury wodociągowej, nieodpłatnie przekaże na rzecz gminy. W momencie nieodpłatnego przekazania, wybudowane sieci będą stanowić część gminnej sieci wodociągowej. Gmina jest zobowiązana do utrzymywania tych sieci, to jest ich napraw i konserwacji oraz za zobowiązanie do doprowadzania wody do przyszłego osiedla mieszkaniowego oraz odstąpienia od nałożenia opłat adiacenckich na terenie inwestora, tj. działki 113 oraz 115/3.

Jak wynika z powyższego Wnioskodawczyni na podstawie umowy zawartej z gminą zobowiązała się do wybudowania na gruncie będącym Jej własnością infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej zasilającej nieruchomość oznaczoną nr 916, 913, 909, 906, 902, 899, 900, 115/22, 113/10, a następnie przekazania tej infrastruktury gminie. W zamian, gmina zobowiązała się do nienaliczania opłat adiacenckich na terenie inwestora, tj. działki nr 113 oraz 115/3.

W takiej sytuacji uznać należy, że przekazanie przez Zainteresowaną na rzecz gminy wybudowanej infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnych stanowić będzie w istocie odpłatną dostawę towarów. Dostawę bowiem uznaje się za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru. Przy czym wynagrodzenie musi mieć konkretny wymiar, a więc być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu, aczkolwiek nie musi zostać w pieniądzu zrealizowane. Odpłatność może bowiem przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony. W analizowanym przypadku wynagrodzeniem z tytułu dostawy towarów w postaci infrastruktury sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej jest zobowiązanie się gminy do rezygnacji z naliczenia opłaty adiacenckiej w odniesieniu do nieruchomości na terenie inwestora (Wnioskodawczyni), tj. działki nr 113 oraz 115/3.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przekazanie przez Wnioskodawczynię infrastruktury w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnych stanowić będzie odpłatną dostawę towarów zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowani podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji powyższego przekazanie ww. infrastruktury gminie zrodzi po stronie Wnioskodawczyni obowiązek w zakresie należnego podatku VAT.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności kwestii związanej z prawem do odliczenia podatku naliczonego przysługującego Wnioskodawczyni w związku z realizowaną inwestycją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj