Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-501/10/AW
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-501/10/AW
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Stawka podatku dla demontażu i montażu elementów opaski wokół budynku (chodnika) wraz z wymianą podbudowy pod tę opaskę



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010r. (data wpływu do tut. organu 31 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu 26 lipca 2010r.) oraz pismem z dnia 18 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania demontażu i montażu elementów opaski wokół budynku wraz z wymianą podbudowy pod tę opaskę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania demontażu i montażu elementów opaski wokół budynku wraz z wymianą podbudowy pod tę opaskę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2010r., (data wpływu 26 lipca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2010r. znak IBPP1/443-501/10/AW oraz pismem z dnia 18 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zakład Gospodarowania Nieruchomościami ogłosił i rozstrzygnął przetarg (postępowanie prowadzone na podstawie ustawy Prawo Zamówień Publicznych, w trybie przetargu nieograniczonego) „Ocieplenie ścian zewnętrznych prześwitów bramowych, stropu nad ostatnią kondygnacją wraz z kolorystyką elewacji i remontem balkonów oraz kominów w budynku mieszkalnym (…), zgodnie z decyzją PINB”. Zamawiający wybrał ofertę do wykonania tego zadania, według Wnioskodawcy, posiadającą wadę prawną skutkującą uszczupleniami podatkowymi w zakresie podatku VAT wobec Skarbu Państwa – Zamawiający uznał jako niedotyczące tych robót, interpretacje MF przedstawione przez Wnioskodawcę na dowód nieprawidłowości jego postępowania. W zakresie przedstawionych do wyceny i wykonania robót budowlanych było, oprócz wykonania termomodemizacji budynku, także wykonanie robót budowlanych poza jego bryłą a mianowicie demontaż i ponowny montaż elementów tzw. opaski wokół budynku (elementy płyt betonowych wraz z podbudową) wykonywanej poza obrysem budynku mieszkalnego i nie związanej nim fizycznie. Zamawiający w przedmiarze będącym podstawą do wyceny oferty przedstawił te roboty dodatkowo pod nazwą „.......”.

Analogiczna sytuacja występuje w przetargu ogłoszonym i rozstrzygniętym przez tego samego Zamawiającego pod nazwą ...”.

Według Wnioskodawcy, interpretacja MF IBPP1/443-503/EA wskazuje, że roboty o różnych stawkach VAT muszą być wydzielone i nie można stosować jednej stawki VAT oraz literalnie określa roboty związane z wykonywaniem opaski wokół budynku mieszkalnego bez względu na ich wielkość i funkcje, lecz na miejsce ich wykonywania (poza bryłą budynku) jako roboty obciążone stawką VAT 22%, a roboty na budynku mieszkalnym stawką 7%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 lipca 2010r. podano ponadto, że w zakres przedmiotowego demontażu i montażu opaski zewnętrznej wraz z podbudową wchodzą:

  1. Ręczne rozebranie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych o gr. 3 cm – poz. 18 szczegółowego zakresu robót;
  2. Rozebranie chodników, wysepek przystankowych i przejść dla pieszych z płyt betonowych 50 x 50 x 7 cm na podsypce piaskowej – poz. 19 szczegółowego zakresu robót;
  3. Ręczne wykonanie koryta na całej szerokości jezdni i chodników w gruncie kat I-II głębokości 20 cm – poz. 20 szczegółowego zakresu robót;
  4. Obrzeża betonowe o wymiarach 20 x 6 cm na podsypce piaskowej z wypełnieniem spoin zaprawą cementową – poz. 21 szczegółowego zakresu robót;
  5. Podsypka piaskowa z zagęszczeniem ręcznym – 3 cm grubość warstwy po zagęszczeniu – poz. 22 szczegółowego zakresu robót;
  6. Opaska z kostki brukowej betonowej o grubości 6 cm, prostokątnej 20 x 10 cm na podsypce piaskowej – poz. 23 szczegółowego zakresu robót.

Wnioskodawca zaznaczył, iż nazwa „...” jest tu równoważna z nazwą „...”, a wielkość tych robót nie ma znaczenia, ponieważ nie chodzi w tym przypadku o wielkość chodnika czy w tym przypadku opaski, ale o jej umiejscowienie jako elementu w stosunku do budynku mieszkalnego. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż w żadnym swoim elemencie ani opaska ani jej podbudowa nie jest związana fizycznie z konstrukcją budynku. Elementy opaski są ułożone przy ścianie budynku mieszkalnego, który jest objęty w klasyfikacji PKOB symbolem 11, a same roboty związane z opaską i podbudową są ujęte w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 45.23.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 sierpnia 2010r. Wnioskodawca poinformował, że jest zainteresowany wydaniem interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego i jest to jego indywidualna sprawa, gdyż wystąpił w przetargu opisanym w stanie faktycznym wniosku, przegrał go, natomiast miał wykonywać wskazane w stanie faktycznym roboty budowlane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z demontażem i montażem elementów opaski wokół budynku wraz z wymianą podbudowy pod tę opaskę należy zgodnie m.in. z interpretacją MF IBPP1/443-503/09/EA z dnia 9 lipca 2009r. oraz IBPP1/443-842/08/AS z dnia 24 września 2008r. (...Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do stanu faktycznego sprawy stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotem robót budowlanych są sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 obiekty budownictwa mieszkaniowego, to roboty budowlane (PKWiU 45.21.11-00.00) związane z tymi budynkami wraz ze znajdującymi się w nich garażami oraz instalacjami wewnętrznymi (wod.-kan., elektryczna, centralnego ogrzewania z kotłownią, teletechniczna, gazowa) i tarasem stanowiącym integralną część budynku, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według 7% stawki. Natomiast roboty dotyczące przyłączy zewnętrznych (kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych i gazowych) znajdujących się poza bryłą budynków, a także wykonane roboty zewnętrzne (układ komunikacyjny –dojazd do garażu, chodnik i opaska wokół bud. z kostki brukowej; ogrodzenie; furtki; śmietnik; oświetlenie zewnętrzne), podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT wynoszącej 22%...) przyjąć do robót termomodernizacyjnych budynku stawkę 7%, a do robót zewnętrznych (opaska wokół budynku) 22% stawkę, czy też zastosować jedną zblokowaną obniżoną stawkę VAT 7% dla wszystkich robót ...

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo iż zadanie jest określone jako jedno należy wydzielić konkretnie wskazane w tym wypadku roboty wykonywane poza bryłą budynku (opaska i podbudowa) i obciążyć je stawką 22%, natomiast roboty termomodernizacyjne wykonywane na bryle budynku obciążyć obniżoną stawką VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.), stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2010r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

–w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powołanych wyżej przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż przedmiotem przetargów, do których przystąpił Wnioskodawca było, oprócz wykonania termomodemizacji budynku, także wykonanie robót budowlanych poza jego bryłą a mianowicie demontaż i ponowny montaż elementów tzw. opaski wokół budynku (elementy płyt betonowych wraz z podbudową) wykonywanej poza obrysem budynku mieszkalnego i nie związanej nim fizycznie. Zamawiający w przedmiarze będącym podstawą do wyceny oferty przedstawił te roboty dodatkowo pod nazwą „...chodniki, wysepki przystankowe i przejścia dla pieszych z płyt betonowych...”.

Ponadto Wnioskodawca podał, że w zakres przedmiotowego demontażu i montażu opaski zewnętrznej wraz z podbudową wchodzą:

  1. Ręczne rozebranie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych o gr. 3 cm – poz. 18 szczegółowego zakresu robót;
  2. Rozebranie chodników, wysepek przystankowych i przejść dla pieszych z płyt betonowych 50 x 50 x 7 cm na podsypce piaskowej – poz. 19 szczegółowego zakresu robót;
  3. Ręczne wykonanie koryta na całej szerokości jezdni i chodników w gruncie kat I-II głębokości 20 cm – poz. 20 szczegółowego zakresu robót;
  4. Obrzeża betonowe o wymiarach 20 x 6 cm na podsypce piaskowej z wypełnieniem spoin zaprawą cementową – poz. 21 szczegółowego zakresu robót;
  5. Podsypka piaskowa z zagęszczeniem ręcznym – 3 cm grubość warstwy po zagęszczeniu – poz. 22 szczegółowego zakresu robót;
  6. Opaska z kostki brukowej betonowej o grubości 6 cm, prostokątnej 20 x 10 cm na podsypce piaskowej – poz. 23 szczegółowego zakresu robót.

Wnioskodawca zaznaczył, iż nazwa „....” jest tu równoważna z nazwą „....”, a wielkość tych robót nie ma znaczenia, ponieważ nie chodzi w tym przypadku o wielkość chodnika czy w tym przypadku opaski, ale o jej umiejscowienie jako elementu w stosunku do budynku mieszkalnego. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż w żadnym swoim elemencie ani opaska ani jej podbudowa nie jest związana fizycznie z konstrukcją budynku. Elementy opaski są ułożone przy ścianie budynku mieszkalnego, który jest objęty w klasyfikacji PKOB symbolem 11, a same roboty związane z opaską i podbudową są ujęte w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 45.23.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne stwierdzić należy, iż 7% stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie ze wskazanymi w ustawie obiektami budownictwa mieszkaniowego. Obecnie nie przewidziano w ustawie ani w przepisach wykonawczych obniżonej stawki ww. podatku na remont i budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Reasumując, roboty związane z wykonywaniem chodnika (opaski) przy budynku mieszkalnym podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22% jako wykonane poza bryłą budynku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy i nie stanowią źródła prawa, jak również nie są wiążące ani dla wnioskodawców, dla których zostały wydane, ani dla organów podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj