Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-503/09/EA
z 9 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-503/09/EA
Data
2009.07.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
Określenie właściwej stawki podatku VAT dla robót związanych z wykonywaniem chodnika okapowego (opaski) przy budynku mieszkalnym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009r. (data wpływu do tut. organu 21 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla robót związanych z wykonywaniem chodnika okapowego (opaski) przy budynku mieszkalnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla robót związanych z wykonywaniem chodnika okapowego (opaski) przy budynku mieszkalnym.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z zaistniałą różnicą zdań pomiędzy Inwestorem a Wnioskodawcą jako Wykonawcą robót budowlanych, Wnioskodawca prosi o ustosunkowanie się do następującego problemu:

przedmiotem zlecenia oraz wykonanych już robót jest wykonanie termomodernizacji budynku mieszkalnego, te roboty podlegają wg najnowszej ustawy o podatku od towarów i usług obniżonej stawce VAT o wielkości 7%.

Jednakże w zakresie wykonywanych robót jest także wykonanie chodnika okapowego na terenie ziemnym wokół budynku o zakresie:

wykonanie koryta ziemnego, podbudowy z kruszyw, podsypki piaskowej, ułożenie obrzeża betonowego oraz chodnika z płyt betonowych.

Wnioskodawca nadmienia, iż ten element występuje na styku ścian zewnętrznych budynku lecz nie jest na trwale związany z jego konstrukcją. Opierając się na definicji budynku wg prawa budowlanego o budynku można mówić wtedy, gdy dany obiekt budowlany jest trwale związany z gruntem oraz jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Definicja ta jest identyczna z definicją budynku wprowadzoną w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych w związku z tym zakres dotyczący chodnika okapowego Wnioskodawca chce potraktować jako element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkalnemu i wg zmiany ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonej od 1 stycznia 2008r. Wnioskodawca chce ten zakres robót (dotyczy chodnika okapowego) obciążyć podatkiem VAT o wysokości 22%.

Wnioskodawca informuje, że Inwestor jest zdania, iż pomimo występowania w zleceniu robót o zróżnicowanej stawce VAT należy przyjąć od całości robót VAT o wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, symbol PKOB dla robót budowlanych w budynku mieszkalnym jest sklasyfikowany pod nr PKOB 1122, natomiast wykonanie chodnika okapowego wokół budynku mieszkalnego (opaski wokół budynku mieszkalnego) jest sklasyfikowane pod nr PKOB 2112.

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty związane z wykonaniem chodnika okapowego wokół budynku mieszkalnego (opaski wokół budynku mieszkalnego) jest objęte symbolem PKWiU pod nr 45.23.11 oraz 45.23.12.

Chodnik okapowy wokół budynku mieszkalnego (opaska wokół budynku mieszkalnego) jest wykonany poza obrębem budynku i w żadnej swojej części nie jest fizycznie trwale związany z jego bryłą.

Wykonanie ww. chodnika może spełniać wiele funkcji np. komunikacja piesza, odwodnienie itp.

Wykonanie ww. robót wg Wnioskodawcy nie mieści się więc w pojęciu robót remontowych i modernizacyjnych budynku mieszkalnego a są jego infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że wg niego ogólnie nazwane zadanie inwestycyjne (np. termomodernizacja budynku mieszkalnego, które jest obciążone stawką VAT 7%) – jeśli w zakresie robót występują roboty o innej stawce VAT (np. chodnik okapowy, opaska 22%), to należy je przy wycenie i fakturowaniu wyodrębnić a nie stosować jednej ogólnej stawki VAT (np. 7%).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyżej opisanym zdarzeniem roboty związane z wykonywaniem chodnika okapowego przy budynku mieszkalnym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7% czy 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w treści ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z późn. zm. jest zawarta informacja iż od dnia 1 stycznia 2008r. wykonywanie chodników przy budynkach mieszkalnych jest traktowane jako infrastruktura zewnętrzna. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy jest takie, iż powinny być te roboty opodatkowane stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r.) stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), które weszło w życie z dniem 1 grudnia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zauważyć należy, iż powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), które obowiązywały do dnia 30 listopada 2008r.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powołanych wyżej znowelizowanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te począwszy od dnia 1 stycznia 2008r., ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem zlecenia oraz wykonanych już robót przez Wnioskodawcę jest wykonanie termomodernizacji budynku mieszkalnego.

Jednakże w zakresie wykonywanych robót jest także wykonanie chodnika okapowego na terenie ziemnym wokół budynku o zakresie: wykonanie koryta ziemnego, podbudowy z kruszyw, podsypki piaskowej, ułożenie obrzeża betonowego oraz chodnika z płyt betonowych.

Wnioskodawca nadmienia, iż ten element występuje na styku ścian zewnętrznych budynku lecz nie jest na trwale związany z jego konstrukcją.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wykonanie chodnika okapowego wokół budynku mieszkalnego (opaski wokół budynku mieszkalnego) jest sklasyfikowane pod nr PKOB 2112.

Zdaniem Wnioskodawcy roboty związane z wykonaniem chodnika okapowego wokół budynku mieszkalnego (opaski wokół budynku mieszkalnego) są objęte symbolem PKWiU pod nr 45.23.11 oraz 45.23.12.

Chodnik okapowy wokół budynku mieszkalnego (opaska wokół budynku mieszkalnego) jest wykonany poza obrębem budynku i w żadnej swojej części nie jest fizycznie trwale związany z jego bryłą.

Wykonanie ww. chodnika może spełniać wiele funkcji np. komunikacja piesza, odwodnienie itp.

Wykonanie ww. robót wg Wnioskodawcy nie mieści się więc w pojęciu robót remontowych i modernizacyjnych budynku mieszkalnego a jest jego infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że wg niego ogólnie nazwane zadanie inwestycyjne (np. termomodernizacja budynku mieszkalnego, które jest obciążone stawką VAT 7%) – jeśli w zakresie robót występują roboty o innej stawce VAT (np. chodnik okapowy, opaska 22%), to należy je przy wycenie i fakturowaniu wyodrębnić a nie stosować jednej ogólnej stawki VAT (np. 7%).

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie uregulowania prawne stwierdzić należy, iż w odniesieniu do robót budowlano -montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, do końca roku 2007 stosowana była 7% stawka podatku. Od dnia 1 stycznia 2008r. natomiast, 7% stawką podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie ze wskazanymi w ustawie obiektami budownictwa mieszkaniowego. Obecnie nie przewidziano w ustawie ani w przepisach wykonawczych obniżonej stawki ww. podatku na remont i budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Reasumując, roboty związane z wykonywaniem chodnika okapowego (opaski) przy budynku mieszkalnym podlegają opodatkowaniu podstawową stawka podatku VAT w 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj