Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-539/10/BWo
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-539/10/BWo
Data
2010.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Podatnik akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Czy produkcja estrów kwasów monokarboksylowych musi odbywać się w składzie podatkowym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010r. (data wpływu 21 lipca 2010r.), uzupełnionego pismem z dnia 4 października 2010r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów monokarboksylowych CN 2915 60 90 przeznaczonych do celów opałowych jest – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów monokarboksylowych CN 2915 60 90, przeznaczonych do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje w bieżącym roku rozpocząć produkcję estrów kwasów karboksylowych. Surowcami do produkcji są:

  • olej fuzlowy kod CN 3824 90 97,
  • frakol kod CN 2905,
  • mieszanina kwasów monokarboksylowy kod CN 3824 90 97.

Produkcja polega na wymieszaniu w odpowiednich proporcjach w temperaturze 1300C mieszaniny kwasów monokarboksylowych i oleju fuzlowego lub frakolu w wyniku tego dochodzi do reakcji pomiędzy tymi substancjami, która prowadzi do powstania estrów.

Produkt: estry kwasów monokarboksylowych kod CN 2915 60 90.

Produkt będzie sprzedawany firmie na oświadczenie, że produkt został zakupiony z przeznaczeniem do celów technologicznych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że estry kwasów karboksylowych, które będzie wytwarzać nie mogą być ze względu na swoje parametry fizykochemiczne stosowane jako samoistne paliwo lecz zostaną odsprzedane firmie posiadającej skład podatkowy oraz odpowiednie zezwolenia w celu dalszego przerobu pod katem dodawania ich jako jeden z wielu komponentów do produkcji oleju opałowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym produkcja estrów kwasów monokarboksylowych musi odbywać się w składzie podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, produkcja estrów kwasów monokarboksylowych nie wymaga posiadania składu podatkowego, ponieważ nie są ujęte w załączniku nr 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym. Również dostawy surowców: oleju fuzlowego i frakolu nie wymagają posiadania składu podatkowego, ponieważ nie są wymienione w załączniku 1 do ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3 poz. 11 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 44 załącznika nr 1 do ww. ustawy jako wyrób akcyzowy bez względu na kod CN zostały wymienione pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

W związku z tym, iż Wnioskodawca estry kwasów monokarboksylowych oferuje w celu dalszego przerobu pod kątem dodawania ich jako jeden z komponentów do produkcji oleju opałowego będą one stanowić w świetle powyższego wyrób akcyzowy.

Analizując dalej przedmiotowy wyrób akcyzowy to w świetle art. 86 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy stanowi on wyrób energetyczny, bowiem w pkt 10 ustawodawca wymienił pozostałe wyroby, będące „węglowodorami” z wyłączeniem „torfu”, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

W związku z powyższym wyrób energetyczny o kodzie CN 2915 60 90 produkowany z przeznaczeniem jako komponent paliw opałowych należy traktować jako paliwo opałowe.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego produkowany przez Wnioskodawcę wyrób posłuży jako jeden z komponentów do produkcji oleju opałowego, zatem w momencie sprzedaży Wnioskodawca zna cel i przeznaczenie produkowanego wyrobu. W związku z tym Wnioskodawca oferuje na sprzedaż ww. wyrób do wykorzystania na cele opałowe.

W konsekwencji, jeżeli wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 2915 60 90 zostanie przeznaczony do komponowania paliw należy go traktować jako paliwa opałowe. Konsekwencją powyższego jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla ww. wyrobu energetycznego.

Stawka akcyzy w stanie opisanym we wniosku na estry kwasów monokarboksylowych została określona w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ww. ustawy tj.: dla pozostałych paliw opałowych:

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 °C jest:

  • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,
  • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł art. 89 ust. 2).

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, iż stawka 0 zł znajdzie zastosowanie w ograniczonym zakresie, a mianowicie wyłącznie do wyrobów innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 i to pod warunkiem, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż:

  • paliwo opałowe,
  • dodatki lub domieszki do paliw opałowych,
  • do napędu silników spalinowych,
  • jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Przenosząc zdarzenie opisane we wniosku na grunt ustawy o podatku akcyzowym należy stwierdzić, że wyrób o kodzie CN 2915 60 90 jest wyrobem energetycznym podlegającym regulacji tej ustawy. Jako wyrób niewymieniony w art. 86 ust. pkt 1-13 ww. ustawy jest opodatkowany stawką akcyzy 0 zł gdy nie jest przeznaczony do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych. Natomiast w sytuacji opisanej we wniosku gdy ww. wyrób będzie przeznaczony przez Wnioskodawcę, oferowany będzie na sprzedaż jako komponent do produkcji paliw opałowych podlegać będzie w zależności od przeznaczenia opodatkowaniu akcyzą zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14-15 lit. a ustawy jako pozostałe paliwo opałowe.

Zatem zgodnie z powyższym stawka akcyzy dla komponentów paliw opałowych jest taka sama jak dla pozostałych paliw opałowych i została określona w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

Z kolei załącznik nr 2 do ww. ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Estry kwasów karboksylowych o wskazanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2915 60 90 nie zostały wymienione w załączniku Nr 2 do cyt. ustawy.

Powyższe nie oznacza jednak, że produkcja estrów kwasów monokarboksylowych przeznaczonych jako komponent do produkcji oleju opałowego może odbywać się poza składem podatkowym. Zgodnie bowiem z art. 40 ust. 6 ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem przypadków enumeratywnie wymienionych w tym przepisie.

W świetle postanowień ww. art. 47 ust. 1 ustawy obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy wszystkich wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, niezależnie od tego, czy zostały one opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 0 zł, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa a także wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 ale opodatkowanych stawką inną niż zerowa.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Definicji produkcji wyrobu energetycznego, określonej w ww. art. 87 ustawy, nie można interpretować w oderwaniu od innych przepisów ustawy, w szczególności przepisów dotyczących składu podatkowego. W świetle postanowień art. 47 ust. 1 ustawy skład podatkowy jest instytucją, która ma zapewnić należyty nadzór nad wyrobami akcyzowymi określonymi w załączniku nr 2 do ustawy (bez względu na to jaką stawką akcyzy zostały opodatkowane), jak również wyrobami akcyzowymi innymi niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, o ile zostały opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Celem funkcjonowania instytucji składu podatkowego jest zatem sprawowanie nadzoru nad wyrobami akcyzowymi.

W związku z powyższym za przetwarzanie wyrobu energetycznego, w świetle przepisu ww. art. 87 ustawy i innych przepisów ustawy – należy uznać ogół procesów technologicznych, jakim poddano wyroby, w wyniku których otrzymano określony wyrób energetyczny wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy lub niewymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, ale opodatkowany na terytorium kraju stawką akcyzy inna niż stawka zerowa.

W związku z powyższym podmiot, który w wyniku przetwarzania otrzymuje wyroby akcyzowe energetyczne – estry kwasów monokarboksylowych o kodzie CN 2915 60 90 jako dodatki, domieszki (komponenty) do paliw opałowych, winien posiadać status składu podatkowego.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto dodatkowo należy zauważyć, iż w przypadku, gdy wyrób energetyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku, nie będzie przeznaczony na szeroko pojęte cele opałowe lub cele napędowe wówczas Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia składu podatkowego i posiadania zezwolenia na jego prowadzenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj