Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-442/10-2/KS
z 10 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-442/10-2/KS
Data
2010.08.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
pożyczka
pożyczka
przychód
przychód
restrukturyzacja
restrukturyzacja
umorzenie
umorzenie
zakład opieki zdrowotnej
zakład opieki zdrowotnej
zyski
zyski


Istota interpretacji
1. Czy umorzenie 70% pożyczki na restrukturyzację w kwocie 3.956.302,00 zł, stanowiącej przychód jako zysk nadzwyczajny, można nie zaliczyć do przychodów podatkowych - zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c wraz z art. 4a pkt 5 lit. f?
2. Czy nie ma znaczenia, że decyzja o umorzeniu zostanie wydana po zakończeniu procesu restrukturyzacji?



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych z tyt. umorzenia 70% pożyczki na restrukturyzację – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
<

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych z tyt. umorzenia 70% pożyczki na restrukturyzację.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Jednostka jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Realizuje cele w zakresie ochrony zdrowia.

Dochody jednostki na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w części przeznaczonej na cele statutowe zwolnione są od podatku dochodowego od osób prawnych.

W dniu xxxxxx jednostka została objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684 ze zm.).

W dniu xxxxxxx Wojewoda wydał na piśmie dla Zespołu decyzję o warunkach restrukturyzacji. Na tej podstawie Wnioskodawca otrzymał pożyczkę na restrukturyzację od Skarbu Państwa (BGK).

W dniu xxxxxx, na podstawie decyzji Wojewody zostało zakończone postępowanie restrukturyzacyjne.

W miesiącu październiku 2010 r. Wnioskodawca zamierza spłacić 30% należności głównej otrzymanej pożyczki. Pozostałe 70% pożyczki w wysokości 3.956.302,00 zł ma być umorzone zgodnie z treścią art. 35 ust. 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Jednostka kwotę umorzenia zaksięguje w 2010 r. na zyski nadzwyczajne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy umorzenie 70% pożyczki na restrukturyzację w kwocie 3.956.302,00 zł, stanowiącej przychód, jako zysk nadzwyczajny, można nie zaliczyć do przychodów podatkowych - zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c wraz z art. 4a pkt 5 lit. f...
  2. Czy nie ma znaczenia, że decyzja o umorzeniu zostanie wydana po zakończeniu procesu restrukturyzacji...


Zdaniem Wnioskodawcy, umorzenie 70% pożyczki w kwocie 3.956.302,00 zł, uzyskanej na restrukturyzację publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wykazanej, jako przychód księgowy - zysk nadzwyczajny, należy zaliczyć do przychodów niepodlegających opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. (art. 12 ust. 4 pkt 8c w związku z art. 4a pkt 5f).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji, przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej.

Do przychodów tych należą, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c ww. ustawy, kwoty stanowiące równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Ilekroć w ustawie jest mowa o programie restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw - oznacza to restrukturyzację na podstawie ustawy dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 78, poz. 684) – art. 4a pkt 5 lit. f.

Mechanizmy umożliwiające restrukturyzację finansową zadłużonych zakładów opieki zdrowotnej wprowadzono przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, restrukturyzacją finansową mogą być objęte:

  1. publiczne zakłady opieki zdrowotnej w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.) prowadzone w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
  2. jednostki badawczo - rozwojowe realizujące zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy wymienionej w pkt 1

   - zatrudniające na dzień 1 stycznia 2001 r. powyżej 50 osób, zwane dalej „zakładami”.

Zakład może być objęty restrukturyzacją finansową na podstawie przepisów ustawy tylko jeden raz (art. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 34 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, w celu uzyskania środków finansowych na restrukturyzację finansową zakład może zaciągnąć pożyczkę, o której mowa w art. 35 i 35a – tj. pożyczkę, którą udziela Skarb Państwa.

Zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, w stosunku do którego wydano decyzję o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, który w okresie do 5 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o warunkach restrukturyzacji spłaci 30% należności głównej z tytułu pożyczki wraz z odsetkami za ten okres, umarza się pozostałą część pożyczki.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej został objęty postępowaniem restrukturyzacyjnym na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W dniu 01 grudnia 2005 r. została wydana przez Wojewodę decyzja o warunkach restrukturyzacji, na podstawie której Zakład otrzymał pożyczkę na restrukturyzację od Skarbu Państwa. W dniu 26 czerwca 2007 r. na podstawie decyzji Wojewody zostało zakończone postępowanie restrukturyzacyjne. W miesiącu październiku 2010 r. Wnioskodawca zamierza spłacić 30% należności głównej otrzymanej pożyczki, natomiast pozostałe 70% ma zostać umorzone zgodnie z treścią art. 35 ust. 10 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków wynikających z art. 35 ust. 10 ustawy o publicznych zakładach opieki zdrowotnej (tj. spłacie w okresie do 5 lat od dnia wydania ostatecznej decyzji o warunkach restrukturyzacji 30% należności głównej z tyt. pożyczki wraz z odsetkami za ten okres), do pozostałej części pożyczki będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c w zw. z art. 4a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe oznacza, iż kwota umorzonej pożyczki w wysokości 70% w związku z realizacją programu restrukturyzacji nie będzie stanowić przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nie jest żadną przeszkodą w tym względzie okoliczność, iż decyzja o umorzeniu zostanie wydana po zakończeniu procesu restrukturyzacji. Istotne znaczenie w rozpatrywanej sprawie ma natomiast sam fakt udzielenia Zespołowi pożyczki w ramach restrukturyzacji i spełnienie warunków do jej umorzenia w trybie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Reasumując, umorzenie 70% pożyczki na restrukturyzację w kwocie 3.956.302,00 zł Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej (wykazanej jako przychód księgowy – zysk nadzwyczajny) – należy zaliczyć do przychodów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 12 ust. 4 pkt 8 lit. c w zw. z art. 4a pkt 5 lit. f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, iż decyzja o umorzeniu zostanie wydana po zakończeniu procesu restrukturyzacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj