Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-664/10/BJ
z 26 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-664/10/BJ
Data
2010.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
odliczenia od podatku
remonty
remonty
ulga remontowa
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe
wydatki mieszkaniowe


Istota interpretacji
Czy aby uwzględnić wydatki w uldze na cele mieszkaniowe wnioskodawczyni musi posiadać do faktur za usługi remonowo-budowlane i transportowe umowy, kosztorysy, protokoły odbioru czy wystarczy prawidłowo wystawiona faktura VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 26 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonania odliczeń poniesionych w 2005r. wydatków na remont lokalu mieszkalnego udokumentowanych fakturami VAT dotyczącymi należności za usługi remontowo-budowlane i usługi transportowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonania odliczeń poniesionych w 2005r. wydatków na remont lokalu mieszkalnego udokumentowanych fakturami VAT dotyczącymi należności za usługi remontowo-budowlane i usługi transportowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2005r. wnioskodawczyni przeprowadzała remont mieszkania. Z uwagi na zakres remontu korzystała z ekipy pracowników Firmy z O. Za wykonane prace remontowe otrzymała faktury VAT, w których wykazano należność za usługi remontowo-budowlane i usługi transportowe. Remont obejmował zmianę rozmieszczenia ścianek działowych i całkowitą zmianę powierzchni ścian i podłóg, sanitariatów i innych urządzeń jak grzejniki, piecyki oraz okien i drzwi. Faktury za transport uwzględnione przez wnioskodawczynię w uldze remontowej dotyczyły przewozu materiałów i ekipy remontowej oraz wywozu gruzu i materiałów usuwanych w trakcie remontu. Opierając się na zapisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawczyni uwzględniła w odliczeniach z tytułu ulgi remontowej wartość faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku wystawionych w okresie od 31 stycznia 2005r. do 28 października 2005r. Zlecone prace zostały wykonane i można to stwierdzić naocznie. Innych dokumentów stwierdzających wykonanie usługi remontowo-budowlanej i transportowej wnioskodawczyni nie miała, ponieważ nie uważała za konieczne ich tworzyć. Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy aby uwzględnić wydatki w uldze na cele mieszkaniowe wnioskodawczyni musi posiadać do faktur za usługi remonowo-budowlane i transportowe umowy, kosztorysy, protokoły odbioru czy wystarczy prawidłowo wystawiona faktura VAT...

Wnioskodawczyni uważa, iż nie musi posiadać do faktur za roboty remontowo-budowlane i usługi transportowe świadczone w trakcie prowadzonego w 2005r. remontu zajmowanego przez nią mieszkania umów, kosztorysów, protokołów odbioru, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż podstawą odliczeń są wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2003r. - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d) ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

W myśl art. 27a ust. 7 pow. wyżej ustawy odliczenia stosuje się, jeżeli:

  1. wydatki na cele określone w ust. 1 nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu,
  2. wydatki na cele określone w ust. 1 pkt 1 dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli dotyczą prac remontowych i modernizacyjnych wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (później ust. 19).

Powołany powyżej przepis art. 27a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) stworzył możliwość odliczania w latach 2004-2005 w ramach ulgi remontowej, wydatków poniesionych w tych latach na własne potrzeby mieszkaniowe. Zgodnie bowiem z treścią tego przepisu wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1 (tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Jak wynika z wniosku wnioskodawczyni przeprowadzała w 2005r. remont mieszkania. Z uwagi na zakres remontu korzystała z ekipy pracowników. Za wykonane prace remontowe otrzymała faktury VAT, w których wykazano należność za usługi remontowo-budowlane i usługi transportowe. Remont obejmował zmianę rozmieszczenia ścianek działowych i całkowitą zmianę powierzchni ścian i podłóg, sanitariatów i innych urządzeń jak grzejniki, piecyki oraz okien i drzwi. Faktury za transport uwzględnione przez wnioskodawczynię w uldze remontowej dotyczyły przewozu materiałów i ekipy remontowej oraz wywozu gruzu i materiałów usuwanych w trakcie remontu.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres remontu. W związku powyższym zasadne jest odwołanie się do ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy, które zawiera katalog wydatków zaliczanych do remontu i modernizacji, w ramach obowiązującej do końca 2003r. ulgi remontowo-budowlanej.

Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 27a ust. 3 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 626, z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr 133, poz. 654 oraz z 1996r. Nr 25, poz. 113, Nr 87, poz. 395, Nr 137, poz. 638 i Nr 147, poz. 686), zwanej dalej ustawą, uważa się wydatki poniesione na:

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:
    1. wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
    2. transport materiałów i urządzeń,
    3. wykonawstwo robót,
  3. najem sprzętu budowlanego,
  4. opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik Nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

  1. Remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
    1. ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
    2. podłóg i posadzek,
    3. okien, świetlików i drzwi,
    4. powłok malarskich i tapet,
    5. elementów kowalsko-ślusarskich,
    6. izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
    7. pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
  2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
    1. instalacji sanitarnych,
    2. instalacji elektrycznych,
    3. instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    4. instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    5. instalacji i urządzeń grzewczych,
    6. przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

W konsekwencji, poniesione przez podatnika wydatki mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wszystkie warunki określone przez ustawodawcę. Odliczeniu od podatku na podstawie ww. artykułu podlegają tylko wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, wyszczególnione w tym rozporządzeniu.

Zatem z powyższego odliczenia nie będą korzystać wydatki za transport ekipy remontowej oraz za wywóz gruzu i materiałów usuwanych w trakcie remontu gdyż wydatki na ww. usługi nie zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r., zawierającym katalog wydatków zaliczanych do remontu i modernizacji.

Oceniając stanowisko wnioskodawczyni, przy uwzględnieniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz powołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, iż podstawą (dowodem) do odliczenia dokonywanego tytułem ulgi remontowej jest faktura wystawiona wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej. To oznacza, że wnioskodawczyni nie musi posiadać do faktur za roboty remontowo-budowlane i usługi transportowe świadczone w trakcie prowadzonego w 2005r. remontu zajmowanego przez nią mieszkania umów, kosztorysów, protokołów odbioru, bowiem ustawodawca takich wymogów nie wprowadził. Jednocześnie odliczeniu podlegają tylko i wyłącznie te wydatki, które zostały wymienione w powołanych powyżej przepisach. To oznacza, iż każdy dokument na podstawie którego dokonano odliczenia podlega weryfikacji w celu ustalenia czy istotnie dokumentuje on te wydatki, które objęte są przedmiotowym odliczeniem. Weryfikacji takiej dokonać można w drodze postępowania podatkowego (dowodowego), do którego organ wydający przedmiotową interpretację nie jest uprawniony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj