Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-474/10-4/MC
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-474/10-4/MC
Data
2010.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
depozyty
depozyty
przychód
przychód
rachunek bankowy
rachunek bankowy
rekompensaty
rekompensaty
wspólnota mieszkaniowa
wspólnota mieszkaniowa
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy przekazana suma pieniężna jest przychodem Wspólnoty Mieszkaniowej w chwili wpływu na rachunek bankowy czy depozytem, który stanie się przychodem po 31 grudnia 2011 r. to jest po wyekspirowaniu tego „Porozumienia”?Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze - jest to przychód związany z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i jest on zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 426 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2010r. (data wpływu 01.07.2010r.) uzupełnione pismem z dnia 27.08.2010r. (data wpływu 30.08.2010r.), w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 09.08.2010r. nr IPPB3/423-474/10-2/MC (doręczone dnia 23.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu i prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu uzyskanej rekompensatyjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z rekompensaty przeznaczonej na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa zawarła porozumienie w formie Aktu Notarialnego z firmą, która jest właścicielem działki sąsiadującej z nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej i która zamierza na tej działce rozpocząć proces inwestycyjny polegający na budowie zespołu zabudowy mieszkaniowej wraz z elementami zagospodarowania terenu. W związku z tym, że planowana inwestycja jest w pewnej kolizji z interesami członków Wspólnoty Mieszkaniowej, wspólnota zaskarżyła do WSA Decyzję Wojewody zatwierdzający projekt budowlany i pozwolenie na realizację inwestycji. Treścią zawartego porozumienia jest odstąpienie przez Wspólnotę Mieszkaniową od blokowania inwestycji poprzez prawne procesy odwoławcze a z kolei Inwestor w zamian za częściowe pogorszenie warunków mieszkaniowych członków Wspólnoty, przekaże na konto bankowe Wspólnoty ustaloną kwotę rekompensaty.

W tym celu została przez bank Inwestora udzielona „Gwarancja” dokonania zapłaty umówionej kwoty na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej. W treści porozumienia zawarto zapis mówiący o tym, że po dniu 31 grudnia 2011 r. Strony porozumienia są zwolnione ze wszystkich wzajemnych zobowiązań wynikających z tego aktu notarialnego. Ponadto Wspólnota Mieszkaniowa w przypadku naruszenia postanowień tego porozumienia w okresie jego obowiązywania, zobowiązana jest do zwrotu przekazanych jej uprzednio środków finansowych. Nadmienić trzeba, że ustalona kwota została przekazana na wskazany przez Wspólnotę Mieszkaniową rachunek bankowy z zaznaczeniem celu -„na fundusz remontowy”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy przekazana suma pieniężna jest przychodem Wspólnoty Mieszkaniowej w chwili wpływu na rachunek bankowy czy depozytem, który stanie się przychodem po 31 grudnia 2011 r. to jest po wyekspirowaniu tego „Porozumienia”...
  2. Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie pierwsze - jest to przychód związany z gospodarką zasobami mieszkaniowymi i jest on zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy zawarcie omawianego „Porozumienia” stwarza po stronie Wspólnoty Mieszkaniowej wierzytelność, czyli zgodnie z powszechnie przyjętą definicją, prawo do żądania spełnienia przez drugą stronę świadczenia pieniężnego w wysokości określonej w tym porozumieniu. Do czasu przelania środków pieniężnych suma ta nie jest przychodem w rozumieniu art. art. 7 i 12 omawianej ustawy. Problemem jest określenie jaką funkcję spełnia wpłacona suma na konto wierzyciela.

W związku z tym, że „Porozumienie” zawiera obustronne zobowiązania, których niedotrzymanie rodzi skutki finansowe po obu stronach, zdaniem Wnioskodawcy należy tę sumę traktować jako „depozyt”. Stosowanie depozytów jest szeroko przyjęte w procesach inwestycyjnych jak i w obrocie międzybankowym a zatem ten „depozyt” stanie się przychodem Wspólnoty Mieszkaniowej z dniem 01.01.2012 r.

Biorąc pod uwagę fakt, że jest on przychodem związanym z gospodarką zasobami mieszkaniowymi w świetle obowiązującego prawa w dniu kierowania niniejszego wniosku, winien być na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 zwolniony z podatku dochodowego.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn.zm. dalej: updop) stanowi, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód, zaś dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Postanowienia updop nie określają definicji przychodów. Zawierają one jedynie wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy, przy czym wykaz tych zdarzeń ma charakter otwarty (art. 12 ust. 1). Jednocześnie w art. 12 ust. 4 ustawodawca przewidział zamknięty katalog wyłączeń z przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Co do zasady, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi może on rozporządzać jak właściciel.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa zawarła porozumienie, na mocy którego Wspólnota ma odstąpić od blokowania sąsiedniej inwestycji poprzez prawne procesy, a Inwestor w zamian za częściowe pogorszenie warunków mieszkaniowych mieszkańców Wspólnoty zobowiązał się przekazać ustaloną kwotę. Zawarte porozumienie ma obowiązywać do 31.12.2011r. W przypadku gdy Wspólnota Mieszkaniowa naruszy do tego dnia postanowienia porozumienia to zobowiązana jest zwrócić pieniądze Inwestorowi. Przedmiotowa rekompensata została wpłacona na konto Wspólnoty przez Inwestora sąsiedniej działki na podstawie zawartego porozumienia. Otrzymane pieniądze zaliczyć zatem należy do kategorii przychodów, o której ustawodawca mówi w art. 12 ust. 1 pkt 1 updop. Stają się one przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek Wspólnoty, gdyż już od tego momentu Wspólnota może nimi dysponować jako właściciel. Okoliczność, że porozumienie z Inwestorem zawiera zastrzeżenie, że jeżeli w okresie do 31.12.2011r. Wspólnota naruszy warunki porozumienia, to zmuszona będzie do zwrotu uzyskanych uprzednio środków finansowych, nie oznacza, że dopiero w dniu 01.01.2012r. otrzymane wcześniej pieniądze nabierają charakteru przysporzenia definitywnego. Trudno założyć, że Wspólnota dobrowolnie podpisując porozumienie i godząc się na warunki w nim zawarte, w okresie jego obowiązywania do 31.12.2011r. naruszy te warunki, przez co będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanej kwoty pieniężnej. Jeżeli jednak taka sytuacja się zdarzy, to jej podatkowym skutkiem będzie konieczność skorygowania (pomniejszenia) wykazanego uprzednio przychodu podatkowego o wartość zwróconych środków. Jednocześnie należy zauważyć, że w opisanej sytuacji w momencie otrzymania pieniędzy na rachunek Wspólnoty nie ma zastosowania żadna z przesłanek wyłączenia z przychodów zawarta w art. 12 ust. 4 updop. W szczególności otrzymanych pieniędzy nie można traktować jako wpłat pobranych na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (art. 12 ust. 4 pkt 1). Wspólnota, odstępując dobrowolnie od blokowania inwestycji poprzez prawne procesy odwoławcze, nie świadczy bowiem żadnej usługi dla Inwestora.

Jak już wspomniano na wstępie, dochodem Wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Aby prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania w odniesieniu do Wspólnoty Mieszkaniowej i jej działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, należy mieć na względzie także art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

W myśl tego przepisu, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  1. dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  2. dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami (np. opłaty, zaliczki) stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Ze złożonego wniosku wynika, że ustalona kwota rekompensaty została przekazana na wskazany przez Wspólnotę rachunek bankowy z zaznaczeniem celu - na fundusz remontowy. Jednak nie można uznać, że rekompensata zostanie objęta zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy. Nie można jej bowiem zaliczyć jako pochodzącej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu wyżej wskazanym. Jej źródłem nie są zasoby mieszkaniowe a umowa cywilnoprawna pomiędzy Wspólnotą a Inwestorem, na podstawie której Inwestor wypłacając umówioną kwotę rekompensuje Wspólnocie niekorzystne skutki prowadzonej inwestycji, która w ocenie członków Wspólnoty, cyt.: „jest w pewnej kolizji” z ich interesami. Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 dochód z tego tytułu podlega więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt.1 i 2 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj