Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-262/12-7/EWW
z 28 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-262/12-7/EWW
Data
2012.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
faktura
kasa rejestrująca
podatnik
rejestracja
stawka
usługi
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy prowadząc ww. działalność Wnioskodawca zobligowany będzie do posiadania kasy fiskalnej?
2. Jaki typ faktur (dokumentów) zastosować do sprzedaży produktu cyfrowego poza krajem i Unią Europejską?



Wniosek ORD-IN 509 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 15 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.) oraz pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  1. prawidłowe - w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
  2. nieprawidłowe – w zakresie dokumentowania sprzedaży fakturami VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokumentowania sprzedaży fakturami VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.) o opis sprawy, pytania, stanowisko własne i opłatę oraz pismem z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie polegała na komponowaniu i aranżowaniu muzyki oraz jej sprzedaży poprzez dystrybucję elektroniczną w sklepie internetowym. Będzie to więc działalność stricte artystyczna (wszystkie pliki muzyczne będą wyłącznie jego autorstwa bez praw autorskich dla osób trzecich). Sprzedaż będzie odbywała się na zasadzie elektronicznej, tzn. bez jakiegokolwiek fizycznego nośnika (klient dokonuje zakupu, płatności, a następnie po weryfikacji płatności otrzyma odnośnik – tzw. link do samodzielnego pobrania pliku z jego muzyką ze sklepu internetowego), czyli podobnie jak w przypadku e-booków. Sklep będzie miał zasięg międzynarodowy, tzn. każdy, niezależnie od kraju zamieszkania, będzie mógł kupić skomponowany przez niego utwór, singiel, aranżację czy podkład muzyczny. Zainteresowany dodał, że żadna inna forma działalności poza opisaną nie będzie prowadzona.

Wnioskodawca doprecyzował powyższe informacje wskazując, iż dokonywać będzie sprzedaży i dystrybucji elektronicznej wyłącznie plików dźwiękowych w sklepie internetowym o zasięgu międzynarodowym (utwory, jingle, podkłady muzyczne, aranżacje). Sprzedawać będzie wyłącznie utwory własnej produkcji, bez praw autorskich osób trzecich. Sprzedaż odbywać się będzie bez dystrybucji nośnika fizycznego (bez płyt CD i DVD, czy innych nośników, tylko jako plik elektroniczny linkowany z wiadomością e-mail generowaną w celu podania odnośnika do samodzielnego pobrania plików) tylko i wyłącznie dla osób prywatnych (klientów indywidualnych), bez prawa do redystrybucji czy odsprzedaży utworu. Ścieżka zakupu: odsłuch pliku, wybór do zakupu, płatność (w systemie P) zakup, dostawa elektroniczna - link do pliku. Płatność w walutach: euro, dolar, funt (do wyboru). Żadna inna działalność poza wyżej opisaną nie będzie prowadzona.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż jest on indywidualnym twórcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.). Z wykształcenia jest on kompozytorem. Muzyka tworzona przez Wnioskodawcę będzie oryginalna, z zachowaniem wytycznych prawa autorskiego. Bez praw autorskich w stosunku do innych osób.

Wnioskodawca wskazał, iż z tytułu sprzedaży nie będzie otrzymywał honorarium - rozumiejąc honorarium jako zapłatę za usługę czy pracę w sensie jednorazowej zapłaty (wg definicji słownikowej). Jednakże zaznaczył on, iż zapłata za dzieło (muzykę) będzie wprost proporcjonalna do ilości sprzedanych plików z danym utworem. Honorarium (w szerszej definicji je rozumiejąc - jako zapłata za niepowtarzalne i oryginalne dzieło artystyczne) będzie więc zależało od tego czy klient (wyłącznie indywidualny) doceni twórczość Zainteresowanego czy nie. Wszystkie pliki przeznaczone do sprzedaży w serwisie internetowym nie będą w jakikolwiek inny sposób sprzedawane czy dystrybuowane, tzn. nie będą podlegały innej odsprzedaży, czy dystrybucji jak tylko poprzez serwis internetowy.

Wnioskodawca wskazał klasyfikację statystyczną jako Usługi artystów wykonawców - PKWiU 90.03.1, szerzej PKWiU 90.03.12 (wg jego interpretacji). W PKWiU 90.03.12 mowa jest o oryginałach prac i tak też będzie w działalności, gdyż każdy klient zakupuje zwielokrotniony oryginał pliku dźwiękowego. Klasyfikacja PKD - 90.03.Z.

W uzupełnieniu tym Zainteresowany poinformował, iż jako autor udzielać będzie licencji na rzecz wykorzystania swojej muzyki wyłącznie do celów osobistych kupującego (komputer, tablet, telefon komórkowy, smartfon, odtwarzacz mp3, inne urządzenia przenośne z możliwością odtwarzania muzyki, itp.). Kupujący, nawet gdy prowadzi działalność gospodarczą (a może ją prowadzić w każdej innej dziedzinie zawodowej, nie tylko muzycznej), będzie mógł wykorzystywać nagranie tylko do celów indywidualnych. Nie jest więc istotne czy będzie prowadził działalność gospodarczą, czy też nie. Licencja użytkowania muzyki nie będzie obejmować możliwości odtwarzania publicznego w jakiejkolwiek formie, czy to radiowej, telewizyjnej czy jeszcze innej.

Wnioskodawca zaznaczył, iż opłata za muzykę dokonywana będzie w systemie P, który jest ogólnoświatowym system bezpiecznej płatności internetowej (powiązanej bankowo). Konto P funkcjonuje na zasadzie konta bankowego, indywidualnego lub firmowego. W przypadku konta firmowego ewidencjonowane są wpływy wyłącznie z przeprowadzanych transakcji. Weryfikacja historii finansowej (w tym przychodów z działalności) jest tym samym czysta i przejrzysta. Z ewidencji wpłat za transakcje jasno będzie wynikać kto, kiedy, z jakiego rejonu (kraju) i na jaką kwotę dokonał zakupu. Tak jak w normalnym banku dostępna będzie kompletna historia rachunku konta P.

W opinii Zainteresowanego oraz w świetle obowiązującego prawa podatkowego w odniesieniu do klasyfikacji działalności PKWiU, osoba prowadząca działalność polegającą na komponowaniu muzyki i jej dystrybucji w formie elektronicznej (bez nośnika fizycznego), czyli działalność stricte artystyczną nie musi być płatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku.

  1. Czy prowadząc ww. działalność Wnioskodawca zobligowany będzie do posiadania kasy fiskalnej...
  2. Jaki typ faktur (dokumentów) zastosować do sprzedaży produktu cyfrowego poza krajem i Unią Europejską...

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 i poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnienie z ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. dotyczy dostawy towarów w systemie wysyłkowym (...), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Skorzystanie z tego zwolnienia możliwe jest jedynie wówczas, gdy podatnik prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej”.

Z powyższego zapisu wynika, że warunkiem wystarczającym do zwolnienia jest prowadzenie sprzedaży wysyłkowej oraz dokładna ewidencja wpłat na podstawie konta bankowego. W działalności, którą zamierza prowadzić Zainteresowany, ewidencję wpłat będzie odwzorowywało firmowe konto bankowe P, na które będzie trafiała każda wpłata klienta będąca wynikiem zakupu muzyki w sklepie internetowym (po potrąceniu opłaty transakcyjnej operatora). Każda osoba, niezależnie od kraju zamieszkania, będzie musiała przed dokonaniem zakupu zalogować się do serwisu, podać swoje dane osobowe wraz z dokładnym miejscem zamieszkania, gdyż będzie to warunek niezbędny do autoryzacji transakcji i wystawienia dokumentu sprzedaży (faktury). Oba wspomniane warunki gwarantują więc pełną czytelność i jawność przychodów generowanych przez serwis sklepu internetowego. Zwolnienie więc z ewentualnego posiadania kasy fiskalnej byłoby całkiem uzasadnione.

W opinii Wnioskodawcy, wydaje się, że właściwym dokumentem będzie tu faktura uproszczona nie wyszczególniająca stawki podatku VAT (o ile w ogóle jako podmiot świadczący usługi artystyczne musiałby być VAT-owcem). Faktura taka też nie zawiera NIP-u nabywcy, co jest rzeczą zrozumiałą, gdy sprzedaje się coś na rynku globalnym (różnice dokumentów identyfikacyjnych w różnych krajach).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz za nieprawidłowe - w zakresie dokumentowania sprzedaży fakturami VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodne z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zainteresowany poinformował, iż jako autor udzielać będzie licencji na rzecz wykorzystania swojej muzyki (utwory, jingle, podkłady muzyczne, aranżacje) wyłącznie do celów osobistych kupującego. Wnioskodawca dokonywać będzie sprzedaży i dystrybucji elektronicznej wyłącznie plików dźwiękowych w sklepie internetowym o zasięgu międzynarodowym. Wskazał on, iż sprzedaż dokonywana będzie tylko i wyłącznie dla osób prywatnych (klientów indywidualnych), bez prawa do redystrybucji czy odsprzedaży utworu. Wnioskodawca zaznaczył jednak, iż kupujący, nawet gdy prowadzi działalność gospodarczą (a może ją prowadzić w każdej innej dziedzinie zawodowej, nie tylko muzycznej), będzie mógł wykorzystywać nagranie tylko do celów indywidualnych. Licencja użytkowania muzyki nie będzie obejmować możliwości odtwarzania publicznego w jakiejkolwiek formie, czy to radiowej, telewizyjnej czy jeszcze innej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wstawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Kwestie dotyczące wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W myśl § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

§ 26 ust. 1 rozporządzenia określa, iż przepisy § 5, § 7-22 i § 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że fakturę wystawia sprzedawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Z powołanych regulacji wynika, iż podatnik wystawia faktury dokumentujące sprzedaż dokonaną na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, natomiast w przypadku sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, fakturę wystawia on na żądanie tych osób.

Z informacji udzielonych przez Zainteresowanego wynika, iż sprzedaży licencji na wykorzystywanie stworzonych przez niego utworów muzycznych dokonywać będzie zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno z kraju, jak i spoza Polski.

Zatem, jeżeli w niniejszej sprawie z tytułu świadczonych usług Wnioskodawca działać będzie, jako niezarejestrowany podatnik podatku VAT, nie będzie mógł wystawiać faktur stwierdzających dokonanie sprzedaży, oznaczonych wyrazami „Faktura VAT”. Bowiem zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, faktury VAT mogą być wystawiane jedynie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Jednocześnie wskazać należy, iż stosownie do art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Tym samym Zainteresowany niebędący podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie obowiązany na żądanie usługobiorcy do wystawienia rachunku potwierdzającego wykonanie świadczonych przez niego usług. Rachunek taki nie może zawierać podatku VAT.

W przypadku natomiast, gdy Wnioskodawca będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, będzie on zobowiązany do wystawiania faktur VAT na rzecz podmiotów prowadzących działalności gospodarczą zarówno z kraju, jak i spoza terytorium Polski, przy czym faktury VAT wystawiane z tytułu usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, zgodnie z § 26 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W takim też przypadku, w myśl art. 106 ust. 4 ustawy, Zainteresowany nie będzie miał obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób obowiązany będzie do wstawienia takich faktur, zgodnie z przepisami rozporządzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2)1.

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczenie usług w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Zainteresowany poinformował, iż w działalności, którą zamierza on prowadzić, ewidencję wpłat będzie odwzorowywało firmowe konto bankowe P, na które będzie trafiała każda wpłata klienta będąca wynikiem zakupu muzyki w sklepie internetowym (po potrąceniu opłaty transakcyjnej operatora). Każda osoba, niezależnie od kraju zamieszkania, będzie musiała przed dokonaniem zakupu zalogować się do serwisu, podać swoje dane osobowe wraz z dokładnym miejscem zamieszkania, gdyż będzie to warunek niezbędny do autoryzacji transakcji i wystawienia dokumentu sprzedaży (faktury). Oba wspomniane warunki gwarantują więc pełną czytelność i jawność przychodów generowanych przez serwis sklepu internetowego.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przypadku sprzedaży internetowej Wnioskodawca jako sprzedawca przyjmować będzie zapłatę za dokonane przez klientów zamówienia wyłącznie za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych P. Każda transakcja dokonywana będzie przez klientów za pośrednictwem serwisu płatności elektronicznych P. Ewidencja internetowej sprzedaży usług zapewni pełną kontrolę sprzedaży i przychodów oraz odniesienia tej sprzedaży do określonego klienta.

Tym samym zostanie spełniony warunek dotyczący formy zapłaty.

Reasumując, Zainteresowany, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w zakresie opłat za zakup licencji na wykorzystanie jego utworów muzycznych. Kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż przedmiotowe czynności wymienione zostały przez ustawodawcę w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania oraz to, iż Wnioskodawca nie rozpoczął jeszcze ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu usług świadczonych, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, za pomocą kasy rejestrującej.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do zwolnienia z ewidencjonowania świadczonych przez siebie usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, za które cała zapłata nastąpi za pośrednictwem banku, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia.

Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokumentowania sprzedaży fakturami VAT. Natomiast zdarzenie przyszłe dotyczące opodatkowania udzielania licencji na wykorzystanie utworów muzycznych oraz rejestracji jako podatnika VAT czynnego rozpatrzone zostało w interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2012 r. nr ILPP4/443-262/12-6/EWW. Ponadto w zakresie klasyfikacji statystycznej PKWiU wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 28 września 2012 r. nr ILPP4/443-262/12-8/EWW.

W podatku dochodowym od osób fizycznych wydane zostały w dniu 28 września 2012 r. odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj