Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-534/10-6/JG
z 19 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-534/10-6/JG
Data
2010.08.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
świadczenia
świadczenia
wydatek
wydatek
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Istota interpretacji
1. Czy powyższe świadczenie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. Jeżeli nie korzysta, to jak należy pobrać podatek od tego świadczenia od emerytów i rencistów, czy też wartość podatku będzie stanowić koszt zakładu?



Wniosek ORD-IN 619 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 23 lipca 2010 r. oraz 09 sierpnia 2010 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Pracodawca – zakład pracy chce zorganizować w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla swoich byłych pracowników – emerytów i rencistów imprezę sportowo – rekreacyjną. W imprezie tej ma prawo uczestniczyć każdy chętny z uprawnionych osób. Informacja została przesłana wszystkim na adres domowy. Zakład udostępnia autobus, który zostanie podstawiony w umówionym miejscu poza Jego siedzibą i wszyscy chętni mogą skorzystać z takiego środka transportu.

Zakład nie ma możliwości prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie, który konkretnie emeryt pojechał na imprezę autobusem, a który skorzystał z innego środka transportu (np. z własnego samochodu). Organizacją imprezy zajmuje się firma zewnętrzna, która wystawia fakturę obejmującą łączny zryczałtowany koszt imprezy obejmujący poczęstunek w formie potraw z grilla, napojów, gry i zabawy. Festyn sportowo – rekreacyjny będzie spotkaniem „otwartym” dla wszystkich uprawnionych osób (emerytów i rencistów). Nie ma możliwości sporządzenia wykazu imiennego osób korzystających ze świadczenia z uwagi na fakt, iż przedział wiekowy jest bardzo zróżnicowany, a osobom w podeszłym wieku trudno określić do ostatniej chwili możliwość wzięcia udziału w imprezie – decyzja podejmowana jest nawet w dniu imprezy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy powyższe świadczenie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Jeżeli nie korzysta, to jak należy pobrać podatek od tego świadczenia od emerytów i rencistów, czy też wartość podatku będzie stanowić koszt zakładu...
  3. W jaki sposób wykazać fakt pobrania podatku (jeżeli wystąpi) w deklaracji podatkowej...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek Spółki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 19 sierpnia 2010 r. nr ILPB1/415-679/10-6/TW.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli świadczenie związane z organizacją imprezy sportowo – rekreacyjnej dla emerytów nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, Wnioskodawca ma dwie możliwości postępowania.

Albo pobierze podatek bezpośrednio od emeryta – co będzie z uwagi na wiek i stan zdrowia, a przede wszystkim możliwość zidentyfikowania osób – emerytów uczestniczących w imprezie (brak imiennego wykazu uczestników) niemożliwe, albo też zapłaci podatek z własnych środków i tak zapłacony podatek zaliczy w koszty firmy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapłacony przez Zakład podatek dochodowy od osób fizycznych za emerytów, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Pismem uzupełniającym z dnia 09 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że jeżeli świadczenie związane z organizacją imprezy sportowo – rekreacyjnej dla emerytów nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, to pobranie tego podatku bezpośrednio od emeryta z uwagi na wiek i stan zdrowia oraz brak imiennego wykazu osób uczestniczących w imprezie (impreza otwarta dla wszystkich emerytów Zakładu) będzie niemożliwe. Zakład zmuszony będzie w takiej sytuacji do zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych za emerytów uczestniczących w imprezie z własnych środków. Tak zapłacony podatek nie zostanie zwrócony do Zakładu w żadnej formie przez emerytów. Zdaniem Wnioskodawcy, tak zapłacony podatek dochodowy od osób fizycznych za emerytów i niezwrócony przez nich, Zakład zaliczy (zaksięguje) w koszty firmy, które nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych w myśl art. 6 ust. 1 pkt 15.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia przy tym koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Kosztami uzyskania przychodów będą zatem takie koszty, które spełniają łącznie następujące warunki:

  • zostały poniesione przez podatnika,
  • pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • zostały właściwie udokumentowane.


Zatem, wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami.

Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że w przypadku, gdy świadczenie związane z organizacją imprezy sportowo – rekreacyjnej dla emerytów i rencistów nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, rozważa możliwość zapłaty podatku z własnych środków oraz zaliczenia go w koszty firmy. Wydatek ten nie będzie jednak stanowił dla Zakładu kosztów podatkowych.

Mając na uwadze kryteria pozwalające na uznanie wydatku za koszt uzyskania przychodów, wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i oceniając charakter poniesionych przez Zakład wydatków, stwierdzić należy, iż nie można wykazać, że zaistnieje związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy nimi a uzyskanym przez Wnioskodawcę przychodem.

Ponadto należy zaznaczyć, że nie każde świadczenia na rzecz pracowników, czy tak jak w przypadku Wnioskodawcy – na rzecz byłych pracowników (emerytów i rencistów), które stanowią dla nich przychód, mogą być zaliczone automatycznie do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

Pracodawca może bowiem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko te wydatki na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, mając na uwadze okoliczność, iż Wnioskodawca zamierza zorganizować imprezę sportowo – rekreacyjną dla swoich byłych pracowników (emerytów i rencistów) w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, tut. Organ pragnie także wskazać na uregulowania wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:

  1. podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,
  2. odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.


Natomiast w myśl art. 16 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), działalność socjalna oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno – oświatowej, sportowo – rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Jak wynika z powyższego, kosztem podatkowym dla pracodawcy są tylko dokonywane przez niego odpisy na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Reasumując, wartość podatku dochodowego od osób fizycznych, który Wnioskodawca zamierza uiścić z własnych środków, nie będzie stanowić dla Niego kosztów uzyskania przychodów, bowiem nie dojdzie do spełnienia przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj