Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1452/10/MS
z 20 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1452/10/MS
Data
2011.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
czynsz
czynsz
kilometrówka
kilometrówka
najem
najem
podróż służbowa (delegacja)
podróż służbowa (delegacja)
pracownik
pracownik
samochód osobowy
samochód osobowy


Istota interpretacji
Czy na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP) i odpowiednich przepisów wykonawczych do wydatków z tytułu kosztów używania pojazdów niebędących własnością podatnika rozliczanych wg tzw. kilometrówki należy wliczać również wydatki na nabycie tytułu prawnego do korzystania z cudzego pojazdu (tj. wydatki na czynsz najmu cudzych pojazdów), czy też te ostatnie wydatki mogą zostać zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości, tj. bez limitu?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura 20 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu czynszu najmu samochodów osobowych wykorzystywanych przez pracowników w trakcie zagranicznych podróży służbowych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu czynszu najmu samochodów osobowych wykorzystywanych przez pracowników w trakcie zagranicznych podróży służbowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka wynajmuje samochody osobowe dla celów prowadzonej działalności gospodarczej w uzasadnionych ekonomicznie przypadkach - gdy nie jest możliwe korzystanie z własnych pojazdów, również za granicą. Prowadzi dla nich ewidencję przebiegu pojazdu i wydatki z tytułu ich używania zalicza w koszty w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 51 PDOP do wysokości limitu wynikającego z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 marca 2002r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

W szczególności Spółka najmuje samochody osobowe podczas podróży służbowej za granicą, w celu oszczędności czasu i kosztów. Jako podstawowy środek lokomocji wybierany jest samolot – najtańszy z możliwych i jak najbliżej miejsca docelowego, by podróż trwała jak najkrócej i powrót w miarę możliwości był tego samego dnia co wylot. Dla zapewnienia sprawnego załatwienia spraw i minimalizacji kosztów pobytu wynajęcie samochodu na lotnisku jest optymalne. Niestety - pod względem podatkowym pojawia się wątpliwość co do kwoty, którą można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu - bowiem kwota wynikająca z ewidencji pojazdu za granicą (konkretnie w Niemczech), przy zastosowaniu w/w rozporządzenia Ministra Infrastruktury, nie pokrywa kosztów wynajęcia oraz kosztów eksploatacji cudzego (najętego) pojazdu za granicą. Paradoksalnie - przy założeniu, że limit określony w przepisie art. 16 ust. pkt 51 ma zastosowanie - Spółka czuje się ukarana za oszczędność; przedstawiciele Spółki mogliby przecież odbyć podróż samolotem wyższej klasy (droższymi liniami), ponieść koszty przejazdów taksówkami, noclegów i diet i w takiej sytuacji Spółka mogłaby (bez limitu) wszystkie w/w wydatki zaliczyć w koszty podatkowe. Stosowanie limitu z art. 16 ust. 1 pkt 51 PDOP Spółka uważa za krzywdzące.

Powszechnie przyjmuje się, że stawka za 1 km przebiegu pojazdu (art. 16 ust. 1 pkt 51 PDOP) wynika z rozporządzenia wykonawczego (ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 marca 2002r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z dnia 26 marca 2002r.), wydanego na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm.), który stanowi, iż na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane do celów służbowych samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy.

Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzania, warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów, o których mowa w ust. 1, uwzględniając rodzaj pojazdu mechanicznego, jego pojemność oraz limit kilometrów w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, właściwych ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika Spółka kwestionuje zastosowanie przepisów w/w rozporządzenia dla ustalania limitu kosztów, o którym mowa w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 51 PDOP. Delegacja zawarta w cytowanym przepisie ustawy o PDOP („… określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra”) narusza przepis art. 92 Konstytucji RP. Zgodnie z normą konstytucyjną rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Delegacja zawarta w przywołanym już wielokrotnie przepisie ustawy podatkowej wymagań tych nie spełnia. Nadto - z tak wadliwej delegacji - nie wynika w żaden sposób, aby na potrzeby wyliczenia kosztów podatkowych pracodawcy (podatnika) należało stosować przepisy regulujące odmienną materię (tj. przepisy w/w ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 marca 2002r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, które określają wyłącznie zasady zwrotu pracownikowi kosztów związanych z używaniem samochodu nie stanowiącego własności pracodawcy. Rozporządzenie to (wobec braku precyzyjnego i konkretnego odwołania do jego treści przez art. 16 ust. 1 pkt 51 PDOP oraz wobec faktu, że zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w innej ustawie i dotyczy innej materii, innej problematyki) nie może mieć zastosowania do ustawy PDOP. Rozporządzenie to bowiem reguluje wyliczenie ryczałtu „dla pojazdów” wykorzystywanych do celów służbowych, do których tytuł prawny ma pracownik, a nie pracodawca. Przepisy tego rozporządzenia nie mają żadnego „przełożenia” na materię podatkową określoną w art. 16 ust. 1 pkt 51 PDOP. W ocenie składającej niniejsze zapytanie nie ma żadnej podstawy prawnej, by stosować w/w rozporządzenie na potrzeby ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nadto przepis, który do przepisów rozporządzenia (tylko pozornie) się odwołuje, jest niekonstytucyjny, bowiem narusza art. 92 Konstytucji RP. Po wtóre w ocenie Spółki art. 16 ust. 1 pkt 51 w zw. z ust. 3b PDOP narusza konstytucyjną zasadę równości wobec prawa (art. 31 ust. 1 i 2 Konstytucji) bowiem w analogicznych sytuacjach przepis jednym podatnikom pozwala zaliczać do kosztów podatkowych wszystkie koszty związane z używaniem cudzych pojazdów (leasing), innym zaś podatnikom prawo to limituje (np. krótkoterminowy najem pojazdu). Rozróżnienie sytuacji podatnika w zależności od tego czy pojazd jest leasingowany, czy wynajmowany, nie znajduje żadnego uzasadnienia. Różnicowanie to odbywa się wyłącznie z korzyścią dla przedsiębiorstw leasingowych (na których usługi rośnie popyt, wyłącznie wskutek takiej, a nie innej regulacji podatkowej). Norma narusza więc nie tylko prawa podatników, którzy preferują najem zamiast leasingu, ale również przedsiębiorstw wynajmujących pojazdy, które starają się konkurować z przedsiębiorstwami leasingowymi (naruszanie przez ustawę zasad konkurencyjności).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP) i odpowiednich przepisów wykonawczych do wydatków z tytułu kosztów używania pojazdów niebędących własnością podatnika rozliczanych wg tzw. kilometrówki należy wliczać również wydatki na nabycie tytułu prawnego do korzystania z cudzego pojazdu (tj. wydatki na czynsz najmu cudzych pojazdów), czy też te ostatnie wydatki mogą zostać zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości, tj. bez limitu... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki z tytułu kosztów używania pojazdów niebędących własnością podatnika (pracodawcy), w tym wydatki na nabycie tytułu prawnego do korzystania z tego pojazdu (tj. wydatki na czynsz najmu tych pojazdów) mogą być wliczone w całości i bez limitów do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – określanej w dalszej części skrótem „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Przy czym kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

Sposób prowadzenia ewidencji – w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych nienależących do składników majątku podatnika – został szczegółowo określony w art. 16 ust. 5 updop. Zgodnie z tym przepisem, przebieg pojazdu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 30 i 51 updop, powinien być, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego, udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. W razie braku tej ewidencji, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Cytowany przepis mówi o kosztach z tytułu używania samochodu, a zatem zasadne jest przyjęcie, iż do limitowanych kosztów z tytułu używania samochodu osobowego niestanowiącego majątku podatnika, wykorzystywanego na potrzeby działalności, należy zaliczyć także koszty związane z czynszem za wynajem takich samochodów. Czynsz z tytułu wynajmu samochodu osobowego stanowi bowiem jeden z elementów kosztów używania takiego samochodu, a tym samym podlegać będzie zaliczeniu do kosztów podatkowych w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop.

Koszty używania samochodu osobowego w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 51 updop nie oznaczają bowiem wyłącznie kosztów eksploatacji. Koszt używania nie jest pojęciem tożsamym z kosztem eksploatacyjnym. Możliwość korzystania z cudzej rzeczy z zasady wynika z istnienia tytułu prawnego. Jeżeli uprawnienie to wynika z umowy, a umowa ta ma charakter odpłatny, to uznać należy, że wydatki związane z realizacją tej umowy są wydatkami z tytułu kosztów używania tej rzeczy. Wydatki związane z uprawnieniem do używania cudzej rzeczy, stanowią niewątpliwie wydatek związany z jej używaniem.

Do wydatków z tytułu używania samochodu osobowego niestanowiącego własności podatnika zalicza się zatem wszystkie wydatki poniesione w związku z posługiwaniem się rzeczą (korzystaniem z rzeczy), a więc również czynsz z tytułu najmu rzeczy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przypadku najmu samochodów osobowych za granicą, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione i udokumentowane wydatki z tytułu użytkowania tych samochodów – jednak do wysokości nie wyższej niż kwota wynikająca z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 51 i pkt 30 lit. a) updop dotyczy również czynszów związanych z samochodami używanymi na podstawie umowy najmu.

Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj