Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1027/10-2/JK
z 7 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1027/10-2/JK
Data
2010.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
banki
banki
kapitały pieniężne
kapitały pieniężne
kwota
kwota
lokaty
lokaty
odsetki
odsetki
pobór podatku
pobór podatku
zaokrąglanie kwot
zaokrąglanie kwot
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Opodatkowanie codziennie kapitalizowanych odsetek od lokat terminowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat jednodniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat jednodniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w jednym (tym samym) banku otworzył kilkadziesiąt lokat terminowych (dwuletnich), na kwotę 10.000 zł każda. Lokaty oprocentowane są w stosunku 5,8% rocznie, z dzienną kapitalizacją odsetek. Oznacza to, iż każdego dnia naliczane są osobno odsetki, doliczane następnie do kapitału (wysokość kapitału zwiększa się każdego dnia o wartość naliczonych odsetek). Dzienna wysokość odsetek w przypadku każdej lokaty osobno nie przekracza kwoty 2,49 zł. Wobec powyższego bank jako płatnik nie pobiera podatku, o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca w jednym banku posiada kilkadziesiąt lokat z jednakowym dniem ich zapadalności i dzienną kapitalizacją odsetek (tzn. codziennym doliczaniem odsetek do kwoty kapitału), przy czym lokaty te oprocentowane są w takim stosunku, iż dzienna wysokość odsetek od każdej z lokat osobno nie przekracza kwoty 2,49 zł, podatek o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych będzie obliczany od podstawy opodatkowania nie przekraczającej 2 zł, tzn. podstawą opodatkowania będzie zaokrąglona zgodnie z art. 63 § 1 ordynacji podatkowej wysokość naliczonych - dziennych odsetek od każdej z lokat osobno, (nie zaś suma odsetek uzyskanych z wszystkich lokat łącznie w danym dniu lub innym okresie), wobec czego wysokość ww. podatku będzie wynosiła 0 zł, a Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku po okresie zapadalności lokat z uwzględnieniem jako podstawy opodatkowania sumy wszystkich naliczonych i skapitalizowanych w czasie trwania lokat odsetek...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy dzienna wysokość odsetek nie przekracza kwoty 2,49 zł w przypadku każdej z lokat, bank jako płatnik nie jest zobowiązany do potrącania od kwoty odsetek jako dochodów od inwestycji kapitałowych podatku, o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 63 par. 1 ordynacji podatkowej podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. W konsekwencji, podstawa opodatkowania po zaokrągleniu wynosi maksymalnie 2 zł, a w konsekwencji wysokość podatku o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynosi po zaokrągleniu 0 zł. Nie ma przy tym znaczenia ilość zakładanych lokat, albowiem każda z nich uzyskuje samodzielność prawną nawet przy tym samym terminie zapadalności. Wiąże się to m.in. z możliwością np. zerwania przed upływem terminu zapadalności tylko jednej lub kilku spośród założonych lokat, dokonania cesji osobno każdej lokaty, ustanowienia na każdej z nich osobno zabezpieczenia itp. Podstawą opodatkowania podatkiem, o którym mowa w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku lokat terminowych z dzienną kapitalizacją odsetek jest wysokość tych odsetek naliczona za każdy dzień i to osobno w przypadku każdej z lokat posiadanych przez Zainteresowanego nawet wtedy, gdy są one prowadzone w tym samym banku. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do zapłaty ww. podatku po terminie zapadalności lokat przyjmując do podstawy opodatkowania sumę wszystkich skapitalizowanych wcześniej odsetek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) od uzyskanych przychodów z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 ww. ustawy, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 tej ustawy).

Zatem, z istoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynika, że należny podatek jest płatny każdorazowo jako wykonanie powstałego zobowiązania podatkowego.

Z kolei art. 41 ww. ustawy stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1 tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu przychodów z odsetek od lokat bankowych (art. 30a ust. 1 ustawy).

Obliczając i pobierając zryczałtowany podatek dochodowy płatnik jest zobligowany do stosowania przepisu art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom lub inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych regulacji dotyczących zaokrąglania. Z tego względu w tym zakresie należy stosować przepisy ogólne zawarte w Ordynacji podatkowej.

W świetle powyższego gdy kwota obliczonego podatku od przychodu z tytułu odsetek od środków ulokowanych na lokacie bankowej jest niższa niż 50 groszy, płatnik (np. bank) - zgodnie z zasadami zaokrąglania przewidzianymi w art. 63 Ordynacji podatkowej - nie jest zobowiązany do pobrania tego podatku (podatek nie występuje).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że odsetki od lokat bankowych są naliczane codziennie, natomiast maksymalna wartość każdej z tych lokat jest taka, aby dzienna wysokość odsetek w przypadku każdej lokaty osobno nie przekraczała kwoty 2,49 zł.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż bank nie jest zobowiązany do pobrania tego podatku (podatek nie występuje).

Przy tym, obowiązek pobrania podatku przez płatnika nie wystąpi, niezależnie od ilości takich lokat bankowych posiadanych przez podatnika.

Ponadto, nie ma w tym przypadku zastosowania przepis art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatnik w zeznaniu rocznym wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika. Podatnik nie musi zatem samodzielnie wykazywać i odprowadzać tego podatku.

Reasumując stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca w jednym banku posiada kilkadziesiąt lokat z jednakowym dniem ich zapadalności i dzienną kapitalizacją odsetek (tzn. codziennym doliczaniem odsetek do kwoty kapitału), przy czym lokaty te oprocentowane są w takim stosunku, iż dzienna wysokość odsetek od każdej z lokat osobno nie przekracza kwoty 2,49 zł, podatek o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy od podatku dochodowym od osób fizycznych będzie obliczany od podstawy opodatkowania nie przekraczającej 2 zł, tzn. podstawą opodatkowania będzie zaokrąglona zgodnie z art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej wysokość naliczonych - dziennych odsetek od każdej z lokat osobno, (nie zaś suma odsetek uzyskanych z wszystkich lokat łącznie w danym dniu lub innym okresie). Wobec powyższego wysokość ww. podatku będzie wynosiła 0 zł, a Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku po okresie zapadalności lokat z uwzględnieniem jako podstawy opodatkowania sumy wszystkich naliczonych i skapitalizowanych w czasie trwania lokat odsetek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj