Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-975/10-2/AMN
z 25 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-975/10-2/AMN
Data
2010.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
internet
internet
konkursy
konkursy
nagrody
nagrody
środki masowego przekazu
środki masowego przekazu
wygrana
wygrana
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy nagrody przyznawane akcjach konkursowych będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu - do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie 760,00 zł?



Wniosek ORD-IN 337 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 27 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

  • w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wygranych w konkursach z innych dziedzin – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Płatnik (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług elektronicznych. Funkcjonuje na rynku, który cechuje się wysoką konkurencyjnością w związku z czym, w celu utrzymania swojego udziału w rynku, zmuszony jest do prowadzenia działań marketingowych.

W celu wsparcia sprzedaży usług spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do nieograniczonego grona uczestników organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet pod adresami domen internetowych należących do płatnika.

Konkursy te nie będą podlegały przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, będą one o różnej tematyce.

Ich wspólną cechą będzie:

  • związek z działalnością prowadzoną przez płatnika,
  • nieograniczony dostęp dla potencjalnych uczestników konkursu korzystających z ogólnodostępnej sieci Internet,
  • uczestnictwo wyłącznie osób fizycznych pełnoletnich lub niepełnoletnich (jedynie za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego), zamieszkujących na terenie Rzeczypospolitej, posiadające obywatelstwo polskie, z wyjątkiem pracowników organizatora konkursu i ich rodzin,
  • ustalone każdorazowo przed rozpoczęciem konkursu i niezmienne w czasie jego trwania zasady przyznawania nagród i wyróżnień.


Nagrody w akcjach konkursowych będą miały charakter niepieniężny, a ich pojedyncza wartość nie będzie przekraczała 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nagrody przyznawane w akcjach konkursowych będą korzystały ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu - do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie 760,00 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznawane nagrody konkursowe w organizowanych akcjach konkursowych korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Użyte w art. 21 ust.1 pkt 68 wyliczenie mediów masowych jako „prasa, radio i telewizja” nie zamyka katalogu potencjalnych mediów masowych istniejących obecnie w gospodarczej rzeczywistości - sugerować ten fakt może brak oznaczenia wyłącznie w powoływanym przepisie, który ustawodawca zwyczajowo stosuje chcąc zastosować ograniczenia prawne, stąd płatnik powziął przypuszczenie, iż wyliczenie w ww. przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym środków masowego przekazu.

Dodatkowo płatnik nie doszukał się ani prawnych ani ustawowych definicji dla określenia „środki masowego przekazu” w związku z czym posiłkując się ogólnymi, słownikowymi definicjami należy uznać, że obecnie Internet ma status medium masowego w Polsce. Świadczyć o tym mogą:

  • definicja wydawnictwa PWN S.A. - „środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia. Instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności”,
  • definicja z Internetowej Encyklopedii PWN dla pojęcia „środki masowego przekazu” (mass media, media, środki masowego komunikowania) są to urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.


Powyższe zdanie płatnika zostało również potwierdzone w conajmniej dwóch interpretacjach indywidualnych izb skarbowych wydanych dotychczas:

  1. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 czerwca 2008 r. nr IPPB2/415-568/08-2/MG, w której stwierdzono iż aby nagrody w konkursie organizowanym i emitowanym przez Internet korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym do kwoty 760 zł, konkurs ten musi być adresowany do nieograniczonego grona uczestników - ten warunek płatnik uważa za spełniony w organizowanych przez siebie akcjach konkursowych.
  2. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2009 r. nr ITPB2/415-678/09/ENB, użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie: w środkach masowego przekazu, mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia przedmiotowego - w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu – uznaje się za prawidłowe, w części dotyczącej wygranych w konkursach z innych dziedzin – uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika natomiast, że spółka (będąca organizatorem akcji konkursowych) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do nieograniczonego grona uczestników organizowane i emitowane na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet pod adresami domen internetowych należących do płatnika.

Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób jednak uznać, iż w przypadku organizowania przez Wnioskodawcę akcji konkursowych innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nagrody przyznawane w organizowanych przez Wnioskodawcę akcjach konkursowych z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu skierowanych do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet pod adresem domen internetowych należących do Zainteresowanego, niepodlegających pod przepisy ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie wynoszącej 760,00 zł. Natomiast ww. nagrody przyznawane w akcjach konkursowych z innych dziedzin niż nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, nie będą korzystały ze zwolnienia zawartego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, mimo iż akcje te będą skierowane do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet, gdyż ich organizatorem będzie Wnioskodawca, a nie środki masowego przekazu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj