Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-802/10-8/KS
z 7 stycznia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-802/10-8/KS
Data
2011.01.07
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych
Słowa kluczowe
następstwo prawne
następstwo prawne
obowiązek
obowiązek
przekształcanie
przekształcanie
przekształcanie podmiotów
przekształcanie podmiotów
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
zakład budżetowy
zakład budżetowy
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku jakie wystąpią w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Wniosek ORD-IN 808 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta , przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 29.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków w tym podatku jakie wystąpią w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 września 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 16.12.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego. Ośrodki Sportu i Rekreacji są samorządowym Zakładem Budżetowym (dalej: „OSIR”) Miasta. Jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej Zakład jest zarówno podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podatku od towarów i usług. Zakład został powołany do zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców w dziedzinie sportu i rekreacji. W skład majątku zarządzanego przez Zakład wchodzi szereg obiektów, w tym, w szczególności: (i) Tor Regatowy wraz z zapleczem technicznym, (ii) Hala Widowiskowo - Sportowa, (iii) Pływalnia, (iv) Lodowisko , (v) Stadion w budowie, (vi) zespół basenów rekreacyjno - sportowych (vii) Młodzieżowy Ośrodek Sportu, (viii) X - Hotel, (ix) Sport Hotel, (x) Klub bowlingowy w Ośrodku Przywodnym, (xi) Klub rekreacyjno sportowy, (xii) Skatepark Wyspa i boiska do siatkówki plażowej, (xiii) Ośrodek Przywodny stanowiący kompleks sportowo - rekreacyjny obejmujący m.in. boiska do gry w piłkę nożną i siatkówkę, klub fitness, plac zabaw, korty tenisowe, itd. Jak wyżej wskazano, jednym z obiektów zarządzanych przez Zakład jest Stadion . W chwili obecnej Stadion poddawany jest gruntownej modernizacji mającej na celu przygotowanie go do rozgrywek piłkarskich . Stadion będzie odpłatnie udostępniony klubowi sportowemu a w dalszej kolejności operatorowi wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Z uwagi na określone regulacje prawne oraz zakładaną strukturę organizacyjną majątku gminy, w chwili obecnej rozważane jest przez Miasto przeprowadzenie określonej reorganizacji Zakładu budżetowego OSIR polegającej na utworzeniu w miejsce tego zakładu dwóch odrębnych zakładów budżetowych, z którego jeden otrzymałby w zarząd Stadion wraz z infrastrukturą z nim związaną i docelowo zostałby przekształcony w miejską spółkę z o.o., a drugi z zakładów budżetowych zarządzałby pozostałymi składnikami majątkowymi wydzielonymi z Zakładu budżetowego OSIR. Powyższe zmiany struktury zostałyby przeprowadzone na podstawie odpowiednich uchwał rady Miasta podjętych w przewidzianym do tego trybie prawnym. Pismem z dnia 15 grudnia 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż:
Wnioskodawca rozważa wydzielenie z istniejącego zakładu nowego zakładu lub wydzielenie części majątku zarządzanego w chwili obecnej przez Zakład do Miasta. Majątek wydzielony z zakładu i przekazany do Miasta (organ założycielski) zostanie następnie przekazany nowopowstałemu samorządowemu zakładowi budżetowemu. Pierwotny zakład z pozostałą częścią majątku zostanie przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, czyli nie nastąpi likwidacja zakładu budżetowego. Przedmiotem wydzielenia byłby np. cały majątek zakładu za wyjątkiem stadionu i infrastruktury jego dotyczącej lub wydzielenie stadionu wraz z infrastrukturą. W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2 (nr 3 we wniosku) w części dot. podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek w zakresie pytania nr 1 (nr 2 we wniosku) dot. podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w części dot. podatku od towarów i usług został rozpatrzony postanowieniem bez rozpatrzenia wydanym w dniu 07 stycznia 2011 r. nr ILPB3/423-802/10-7/KS, ILPP2/443-1593/10-7/BA. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 (we wniosku określonego jako nr 3). Skutkiem przekształcenia Zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wstąpienie przez tę spółkę we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu. W rezultacie, przekształcenie nie będzie skutkować opodatkowaniem po stronie Zakładu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno - prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Jak stanowi art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązana spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Art. 23 ww. ustawy stanowi dodatkowo, iż:
Na możliwość przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę wskazuje również art. 16 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno - prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Stosownie do art. 16 ust. 5 powyższej ustawy, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno - prawną wymaga uprzednio jej likwidacji. Powyższe przepisy stanowić będą formalną podstawę przekształcenia Zakładu w Spółkę przez Miasto. Należy przy tym zaznaczyć, iż Miasto jest w zasadzie zobligowane do przekształcenia Zakładu, prowadzącego działalność w zakresie zarządu Stadionem, w Spółkę. Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej, działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego. Mając na uwadze, iż Stadion służyć będzie różnorodnej działalności, w tym również komercyjnej, zasadne jest twierdzenie, iż działalność w tym zakresie może wykraczać poza działalność o charakterze użyteczności publicznej. W konsekwencji, wskazane jest przekształcenie Zakładu w Spółkę. Analiza wyżej powołanych przepisów, a w szczególności art. 23 stanowiącego o przejściu mienia zakładu budżetowego na spółkę oraz przejęciu przez nią praw i obowiązków zakładu, prowadzi do wniosku, iż wskazując na konieczność likwidacji zakładu, ustawodawca nie miał na myśli fizycznej likwidacji majątku zakładu ani też całkowitego zakończenia działalności. W opinii Wnioskodawcy, zamiarem ustawodawcy było jedynie wskazanie, iż wskutek przekształcenia zakładu zmienia się jedynie forma prawna, w jakiej gospodarka komunalna będzie kontynuowana. Art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce komunalnej, cytowany powyżej przewiduje tzw. sukcesję generalną Spółki w odniesieniu do praw i obowiązków Zakładu. W konsekwencji, Spółka powstała w wyniku przekształcenia Zakładu wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu. Powyższa zasada sukcesji generalnej potwierdzona jest również w sposób bezpośredni w odniesieniu do praw i obowiązków podatkowych Zakładu. Zgodnie bowiem z art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i 93a stosuje się odpowiednio do łączenia i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. Art. 93a Ordynacji podatkowej stanowi natomiast, iż osoba prawna zawiązana w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Mając na uwadze powyższą regulację, należy stwierdzić, iż Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała wskutek przekształcenia Zakładu wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu. Dotyczyć to będzie, między innymi praw i obowiązków wynikających z przepisów o podatku VAT, takich jak na przykład, prawo do odliczenia lub zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym związanego z budową Stadionu, itd. Mając na uwadze wyżej opisaną zasadę sukcesji generalnej, omawiane przekształcenie będzie neutralne dla Zakładu z perspektywy podatku dochodowego od osób prawnych, co oznacza, iż nie będzie ono rodzić obowiązku podatkowego po stronie Zakładu. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje pełne potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, w tym w szczególności w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-892/09-4/ŁM. W piśmie tym wskazano, między innymi: „Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie „kasowaniem” jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (samorządowego zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie”. (...) „Reasumując, należy stwierdzić, iż przekształcenie Zakładu budżetowego (Wnioskodawcy) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93 - 93a ww. ustawy. Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska zaprezentowanego we wniosku, biorąc pod uwagę powyższe uzupełnienie. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Stosownie do art. 7 tej ustawy, działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego. Kwestie związane z likwidacją i przekształceniem samorządowego zakładu budżetowego regulują przepisy art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej. Art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki, o czym stanowi art. 23 ust. 1 tej ustawy. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego (art. 23 ust. 3). Analiza językowa art. 22 ust. 1 ustawy prowadzi do wniosku, że mamy tu do czynienia z całkowitą likwidacją samorządowego zakładu budżetowego, a następnie (już po jej zakończeniu) z pokryciem kapitału spółki przez wkład w postaci mienia pozostałego po zlikwidowanym samorządowym zakładzie budżetowym. Natomiast w art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej ustawodawca przyjął, że składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Zakładając racjonalność ustawodawcy (a w szczególności, że treść i zakres regulacji zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej nie jest sprzeczna z postanowieniami art. 23 ust. 1 tej ustawy) należy uznać, że art. 22 ust. 1 ustawy wcale nie oznacza (wbrew jego dosłownemu brzmieniu) definitywnej likwidacji samorządowego zakładu budżetowego, lecz jedynie likwidację w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności statutowej, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego. Tak więc przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością musi się odbyć poprzez likwidację samorządowego zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę. W konsekwencji, należy przyjąć, że pojęcie „przekształcenia”, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ww. ustawy oznacza odniesienie się ustawodawcy do treści art. 22 ust. 1, który tym samym jest de facto procedurą zmiany formy prowadzenia gospodarki komunalnej, zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej oraz stanowi swoistą definicję przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę, wskazującą krok po kroku „technologię” takiego przekształcenia. Przy przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę, na podstawie art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej, nie mamy do czynienia ani z likwidacją w znaczeniu przedmiotowym (art. 55 Kodeksu cywilnego), bowiem wkładem do nowej spółki jest mienie będące w dyspozycji samorządowego zakładu budżetowego, ani z likwidacją w znaczeniu podmiotowym (bowiem samorządowy zakład budżetowy nie ma podmiotowości prawnej). Likwidacja, o której mowa w art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej jest więc de facto jedynie „kasowaniem” jednej z dopuszczalnych form gospodarki komunalnej (samorządowego zakładu budżetowego) i zastąpienie jej inną dopuszczalną formą, w założeniu efektywniejszą ekonomicznie. Na możliwość przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę wskazuje również ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zgodnie z art. 16 ustawy o finansach publicznych:
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie przewiduje szczególnych zasad wstępowania w prawa i obowiązki w przypadku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z o.o., zatem rozpatrując zasady sukcesji na gruncie podatku dochodowego należy oprzeć się na przepisach Ordynacji podatkowej. Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, regulują przepisy art. 93 - 93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. Instytucja następstwa prawnego została uregulowana w ww. ustawie i dotyczy wyłącznie wskazanych w tych przepisach podmiotów oraz okoliczności. Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Zgodnie natomiast z treścią art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Miasto zamierza dokonać reorganizacji samorządowego zakładu budżetowego w ten sposób, że docelową formą prawną wykonywania zadań będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b Ordynacji podatkowej. W związku z czym, w przedmiotowej sprawie spółka prawa handlowego wstępuje w przewidziane w prawie podatkowym prawa i obowiązki swojego poprzednika, tj. samorządowego zakładu budżetowego. W rezultacie, zakład budżetowy nie osiąga w związku z przekształceniem jakiegokolwiek przychodu (dochodu), skutkującego jego opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ponadto dodaje się, iż powołana we wniosku interpretacja podatkowa została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek w zakresie pytania nr 2 (nr 3 we wniosku) w części dot. podatku od towarów i usług został rozpatrzony interpretacją indywidualną wydaną w dniu 07 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1593/10-8/BA. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.