Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-633/10-2/KS
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-633/10-2/KS
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych


Słowa kluczowe
gospodarka komunalna
gospodarka komunalna
jednostka budżetowa
jednostka budżetowa
likwidacja
likwidacja
następstwo prawne
następstwo prawne
podział
podział
przekształcanie podmiotów
przekształcanie podmiotów
przeniesienie
przeniesienie
przeniesienie prawa
przeniesienie prawa
sukcesja
sukcesja
ustanie bytu prawnego
ustanie bytu prawnego
zakład budżetowy
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie przyszłym znajdzie zastosowanie art. 93 w związku z art. 93b Ordynacji podatkowej i w konsekwencji, nowe Zakłady wstąpią odpowiednio we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 16.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości zastosowania art. 93 w zw. z art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa w przypadku wyodrębnienia z dotychczasowego Zakładu Gospodarki Komunalnej dwóch odrębnych zakładów budżetowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości zastosowania art. 93 w zw. z art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa w przypadku wyodrębnienia z dotychczasowego Zakładu Gospodarki Komunalnej dwóch odrębnych zakładów budżetowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), część zadań własnych Wnioskodawcy (jednostki samorządu terytorialnego) jest wykonywana przez samorządowe zakłady budżetowe, dla których organem założycielskim jest Wnioskodawca.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), samorządowe zakłady budżetowe będące jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Samorządowe zakłady budżetowe są również podatnikami podatku od towarów i usług, co wynika z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W odniesieniu do jednego z samorządowych zakładów budżetowych, dla których organem założycielskim jest Wnioskodawca (dalej: Zakład), rozważane jest podjęcie działań przekształceniowych. Celem tych działań jest stworzenie na bazie funkcjonującego zakładu dwóch nowych, odrębnych i niezależnych od siebie samorządowych zakładów budżetowych (dalej: nowe Zakłady). Istotą rozważanych działań przekształceniowych jest przypisanie zadań realizowanych obecnie przez Zakład dwóm niezależnym od siebie podmiotom (nowe Zakłady), co umożliwi zwiększenie efektywności i skuteczności realizacji tych zadań.

Przyporządkowaniu zadań będzie towarzyszyło odpowiednie rozdysponowanie całego majątku będącego w dyspozycji Zakładu pomiędzy nowe Zakłady. Nowe Zakłady, w zakresie odpowiadającym przypisanym im zadaniom, przejmą również wszelkie zobowiązania i umowy dotyczące działalności Zakładu. Planowane działania będą realizowane w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) oraz art. 16 ustawy o finansach publicznych. Wskazywane przekształcenie Zakładu zostanie dokonane na podstawie odpowiednich decyzji Rady Miasta (jako organu stanowiącego Wnioskodawcy). Istniejący obecnie Zakład przestanie istnieć, przy czym jednocześnie powstaną dwa nowe Zakłady, które będą w odpowiednim zakresie kontynuatorami działalności Zakładu. Organem założycielskim nowych Zakładów będzie zatem Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie przyszłym znajdzie zastosowanie art. 93 w związku z art. 93b Ordynacji podatkowej i w konsekwencji, nowe Zakłady wstąpią odpowiednio we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie przyszłym znajdzie zastosowanie art. 93 w związku z art. 93b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) i w konsekwencji, nowe Zakłady wstąpią odpowiednio we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu.

Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych,

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej wskazuje z kolei, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej,

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W analizowanej sytuacji, kluczowe znaczenie będzie miał art. 93b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, przytaczane art. 93 i art. 93a Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z brakiem zdefiniowania w regulacjach ustawy Ordynacja podatkowa pojęć łączenia i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych, należy w takiej sytuacji odwołać się do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ustawy o finansach publicznych, które to stanowią podstawę dla wszelkich działań przekształceniowych komunalnych zakładów budżetowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że w przedstawionym stanie przyszłym znajdzie zastosowanie art. 93 w związku z art. 93b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) i w konsekwencji nowe Zakłady wstąpią odpowiednio we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Zakładu.

Wnioskodawca pragnie przy tym podkreślić, iż wskazywana przez Niego interpretacja przepisów została potwierdzona w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź – Widzew z dnia 13 marca 2006 r. nr II/423/1-A/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż opisany w nim problem dotyczy zastosowania przepisu art. 93b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w przypadku utworzenia na bazie funkcjonującego samorządowego zakładu budżetowego dwóch nowych, odrębnych, niezależnych od siebie samorządowych zakładów budżetowych. Planowane działania mają być realizowane w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) oraz art. 16 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno -prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami o finansach publicznych (…).

Samorządowe zakłady budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.

Kwestie związane z likwidacją i przekształceniem samorządowego zakładu budżetowego regulują przepisy art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej.

Z treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

Mienie pozostałe po likwidacji samorządowego zakładu budżetowego może być także wniesione do zawiązanej przez jednostkę samorządu terytorialnego spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno – prywatnym (art. 22 ust. 2 ww. ustawy).

Natomiast ust. 3 wymienionego wyżej przepisu stanowi, iż czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki, o czym stanowi art. 23 ust. 1 tej ustawy. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego (art. 23 ust. 3).

Z kolei z treści art. 16 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno -prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno - prawną wymaga uprzednio jego likwidacji (art. 16 ust. 5). Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno -prawną przejmuje utworzona jednostka.

Przepisy ustawy o finansach publicznych normując kwestie finansowe związane z przekształceniem samorządowych zakładów budżetowych nie określają form organizacyjno – prawnych, w jakie mogą być przekształcone te podmioty.

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, regulują przepisy art. 93 - 93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Instytucja następstwa prawnego została uregulowana w ww. ustawie i dotyczy wyłącznie wskazanych w tych przepisach podmiotów oraz okoliczności.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie natomiast z treścią art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

W myśl art. 93c § 1 ww. ustawy, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Wskazać należy, że przepisy Ordynacji podatkowej nie regulują kwestii związanych z przekształceniem. A w związku z tym, w przedmiotowej sprawie kwestie przekształcenia należy rozpatrywać na gruncie ustawy o gospodarce komunalnej oraz ustawy o finansach publicznych.

Z literalnego brzmienia art. 6 ustawy o gospodarce komunalnej oraz art. 16 ustawy o finansach publicznych wynika, że przekształcenie polega na zmianie formy organizacyjno - prawnej danej jednostki.

W przedmiocie sprawy, z jednego samorządowego zakładu budżetowego planowane jest stworzenie dwóch nowych, odrębnych i niezależnych od siebie samorządowych zakładów budżetowych. Nie dojdzie zatem do zmiany formy organizacyjno - prawnej lecz do powstania na bazie majątku likwidowanego zakładu budżetowego dwóch zakładów o tej samej formie organizacyjno - prawnej co likwidowany samorządowy zakład budżetowy.

Wobec powyższego, w przedstawionym stanie przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 93 w zw. z art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa i w konsekwencji nie wystąpi zasada sukcesji podatkowej, tj. nowe Zakłady nie wstąpią we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki likwidowanego Zakładu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę pisma stwierdzić należy, że zapadło ono w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj