Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-804/10-5/AS
z 2 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-804/10-5/AS
Data
2011.03.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
gospodarka
gospodarka
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
programy
programy
projekt
projekt
przychód
przychód
wyłączenie
wyłączenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
źródło finansowania
źródło finansowania


Istota interpretacji
skutki podatkowe otrzymania dotacji na realizację Projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: określenie kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji



Wniosek ORD-IN 455 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2010 r. (data wpływu 06.12.2010 r.) oraz piśmie z dnia 18.02.2011 r. (data nadania 22.02.2011 r., data wpływu 24.02.2011 r.) uzupełniającym braki formalne, na wezwanie Nr IPPB5/423-804/10-2/AS z dnia 11.02.2011 r. (data nadania 11.02.2011 r., data doręczenia 18.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację Projektu pt. „Projekt XYZ” Nr XXX, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację Projektu pt. „Projekt XYZ” Nr XXX, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Sp. z o. o., wystąpił do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 8. 1. - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, forma finansowania: pomoc bezzwrotna.

Wniosek składa się z 8 etapów:

I etap od 01.04.2009 r. do 30.09.2009 r.;

II etap od 01.10.2009 r. do 30.11.2009 r.;

III etap od 01.12.2009 r. do 31.01.2010 r.;

IV etap od 01.02.2010 r. do 31.03.2010 r.;

V etap od 01.04.2010 r. do 30.06.2010 r.;

VI etap od 01.07.2010 r. do 30.09.2010 r.;

VII etap od 01.10.2010 r. do 31.12.2010 r.;
VIII etap od 01.01.2011 r. do 31.03.2011 r.

Kwoty wydatków kwalifikowanych są refundowane w 85% (z czego 15% pochodzi ze środków z Budżetu Państwa, a 85% ze środków z UE).

Pierwsze trzy wnioski obejmowały koszty poniesione przez Spółkę w 2009 r. i w pierwszym kwartale 2010 r. Spółka otrzymała refundację 85% poniesionych i przedstawionych we wnioskach kosztów w następujących proporcjach:

  • 15% wnioskowanej przez Spółkę kwoty zostało przekazane z rachunku bankowego PARP (środki pochodzące z Budżetu Państwa),
  • natomiast 85% wnioskowanej kwoty to kwota pochodząca z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (UE) - środki te do czasu przekazania na rachunek bankowy Spółki były przechowywane na rachunku MF.

Jednakże część kosztów z I i II etapu wniosku została odrzucona przez PARP i tym samym koszty nie zostały zakwalifikowana do zwrotu na koniec 2009 r.

Zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) spółka wyksięgowała z kosztów wydatki związane z projektem unijnym i zaprezentowała je w bilansie w pozycji Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów.

Do momentu otrzymania dotacji, wszystkie kolejne ponoszone przez Spółkę wydatki dotyczące projektu unijnego były wykazywane nie w kosztach, lecz w pozycji Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów. Pozycja ta zawierała wydatki na:

  • zakup usług informatycznych - stworzenie portalu przystosowanego do udostępniania plików,
  • wynagrodzenia (menedżera projektu, specjalisty ds. PR., handlowca),
  • usługi księgowe,
  • wynajem biura,
  • koszty lokalu (prąd, woda, wywóz śmieci),
  • organizacja kampanii promocyjnych,
  • środki trwałe (komputer stacjonarny, drukarka, skaner), nabycie praw autorskich i do tłumaczeń oraz wykonawczych do I tytułu, nagranie I tytułu w studio z lektorem.

W momencie otrzymania dotacji w lipcu 2010 r. Spółka przeksięgowała wydatki związane z projektem unijnym w koszty 2010 r., natomiast otrzymaną dotację zakwalifikowała do pozostałych przychodów operacyjnych.

Podsumowując:

  1. Spółka podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działania 8 1. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 414 z późn. zm.).
    Projekt polega na wspieraniu działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej.
  2. Kwota dofinansowania jest przekazywana za pośrednictwem PARP, częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) i częściowo ze środków budżetu państwa (15%). Spółka otrzymała część dotacji w lipcu 2010 r. (którą zaliczyła do przychodów) stanowiącą formę refundacji poniesionych wydatków.
  3. Spółka poniosła w 2009 r. wydatki w ramach realizacji projektu, takie jak:
    • zakup usług informatycznych,
    • stworzenie portalu przystosowanego do udostępniania plików,
    • wynagrodzenia (menedżera projektu, specjalisty ds. PR., handlowca),
    • usługi księgowe,
    • wynajem biura,
    • koszty lokalu (prąd, woda, wywóz śmieci),
    • organizacja kampanii promocyjnych,
    • środki trwałe (komputer stacjonarny, drukarka, skaner), nabycie praw autorskich i do tłumaczeń oraz wykonawczych do I tytułu, nagranie I tytułu w studio z lektorem.
    Koszty mają pośredni charakter, były wykazywane w pozycji Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów i nie były zaliczone do kosztów podatkowych.
  4. Instytucją wdrażającą i pośredniczącą jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, instytucją zarządzającą minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, a beneficjentem ostatecznym jest Wnioskodawca.
  5. Kwota dofinansowania została przekazana za pośrednictwem PARP: częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i częściowo ze środków budżetu państwa.
  6. Spółka poniosła „koszty usług firm doradczych związane z procesem ubiegania o dotacje”. Są to koszty związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP. Nie zostaną spółce zwrócone w jakikolwiek sposób.

Wnioskodawca doprecyzował ponadto, że:

  • realizowany Projekt - Oś priorytetowa: 8. Społeczeństwo informacyjne — zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie: 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej nosi nazwę „Projekt XYZ”, Nr projektu: XXX, umowa decyzyjna o dofinansowanie: UDA-POIG.XXX;
  • podmioty zaangażowane w ww. Projekt:

  1. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP; zwana Instytucją Wdrażająca/Instytucją Pośredniczącą II stopnia, w której imieniu działa Regionalna Instytucja Finansująca Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw) - strona umowy o dofinansowanie; podmiot dokujący refundacji ze środków Budżetu Państwa w wysokości 15% wnioskowanej kwoty na rachunek beneficjenta,
  2. Sp. z o.o. - strona umowy o dofinansowanie (beneficjent),
  3. Ministerstwo Finansów - podmiot dokonujący płatności pośredniej ze środków UE w wysokości 85% wnioskowanej kwoty (zgodnie z umową o dofinansowanie) na rachunek beneficjenta;

  • Spółka jako Beneficjent przy realizacji Projektu jest zobowiązana do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent jest zobowiązany do przedkładania do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) wniosków beneficjenta o płatność wraz dokumentami obejmującymi zakończony etap Projektu, określony w Harmonogramie rzeczowo-finansowym Projektu. W momencie zakończenia projektu, beneficjent musi złożyć do RIF wniosek o płatność końcową;
  • środki europejskie w ramach realizowanego Projektu po raz pierwszy wypłacono w lipcu 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja, w tym ze środków UE, jest wolna od podatku...
  2. Czy koszty sfinansowane z tej dotacji są kosztem podatkowym... Co z kosztami z RMK w dacie otrzymania części dotacji (refundacji)... Co z kosztami amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z dotacji...
  3. Czy koszty sporządzenia wniosku (doradztwa) są kosztem podatkowym...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację Projektu pt. „Projekt XYZ” Nr XXX, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji.

Wniosek odnośnie pytania Nr 1 w zakresie zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania otrzymanej dotacji, w tym ze środków UE i pytania Nr 3 w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa), zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przy podatkowym rozliczenia kosztów decydujące znaczenie ma ich podział na:

  • bezpośrednie — koszt w dacie osiągnięcia przychodów, oraz
  • pośrednie — koszt w dacie ujęcia rachunkowego.

Uwzględniając pełny zakres zwolnienia z tytułu otrzymanej dotacji, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP koszty bezpośrednio sfinansowane z tych wolnych od podatku dotacji nie są kosztem podatkowym.

W przypadku pokrycia ze zwolnionej od podatku dotacji zakupu środka trwałego lub kosztu jego wytworzenia - zwrot w jakiejkolwiek formie - odpisy amortyzacyjne nie będą kosztem podatkowym (art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o PDOP).

Jeżeli spółka nie zaliczyła w 2009 r. poniesionych wydatków do kosztów podatkowych, które zostały jej zrefundowane w 2010 r., to w dacie otrzymania wolnej od podatku dochodowego dotacji, poniesione wydatki w dalszym ciągu nie będą kosztem uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację Projektu pt. „Projekt XYZ” Nr XXX, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Co więcej, dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwie udokumentowanie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów, jednakże na mocy art. 9 ust. 1 nakłada na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m.

Należy zatem wskazać, że zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Rozpatrując możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych należy w pierwszej kolejności mieć na względzie, czy wydatek ten nie mieści się w określonym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W rozpatrywanej sprawie przedmiot zapytania Spółki w aspekcie kwalifikacji prawnopodatkowej wydatków Wnioskodawcy sfinansowanych ze środków pochodzących z dotacji odnosi się do tzw. „wydatków kwalifikowanych”, związanych z realizacją projektu europejskiego finansowanego środkami pomocowymi.

Zauważyć należy, że czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.

Ogólnie rzecz biorąc „Projekt” to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.

O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej bądź - jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie – środki pomocowe z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.

Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.

Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie.

Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.

Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego Programu Operacyjnego.

Jak wskazano powyżej na gruncie podatkowym, wydatki kwalifikowane pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W oparciu o powyższe przepisy prawa należy zatem wskazać, że wydatki Spółki uznane za koszty kwalifikowalne Projektu są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a wydatki i koszty Spółki bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Należy zatem stwierdzić, że koszty sfinansowane z przedmiotowej dotacji jako bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego nie są kosztem podatkowym.

Zgodnie ze wskazaną na wstępie koniecznością właściwego udokumentowania kosztów dla celów podatkowych stosownie do zasad ewidencji zawartych w ustawie o rachunkowości należy zauważyć, że sposobem księgowego rozliczania kosztów danej jednostki w czasie jest rozliczenie międzyokresowe kosztów jako koszty przyszłego okresu, z zachowaniem zasady ich współmierności.

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W sytuacji, gdy Spółka otrzyma refundację wydatków uznanych za koszty kwalifikowalne Projektu, które w chwili poniesienia zostały zaksięgowane jako rozliczenie międzyokresowe kosztów - bez zaliczania ich do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, w takim przypadku nie powstanie konieczność dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów, gdyż koszty te nie zostały potrącone dla celów podatkowych, a jedynie zaksięgowane, zgodnie z koniecznością ich właściwego udokumentowania.

Należy zatem stwierdzić, że jeżeli - jak wskazano we wniosku - Spółka nie zaliczyła w 2009 r. poniesionych wydatków do kosztów podatkowych, które zostały jej zrefundowane w 2010 r., to w dacie otrzymania wolnej od podatku dochodowego dotacji, wydatki w dalszym ciągu nie będą kosztem uzyskania przychodów dla celów podatkowych.

Odnosząc się natomiast do kwestii amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z dotacji należy wskazać, że zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ww. środków trwałych (art. 16f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W myśl przepisu art. 16g ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia, czyli kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Sytuację, gdy środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji normuje natomiast art. 16g ust. 13 tej ustawy - wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3 - 11, powiększa się wówczas o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się przy tym za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) (tj. gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych z tytułu realizacji Projektu pt. „Projekt XYZ” i objętych wsparciem finansowym ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie będą kosztem uzyskania przychodu.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że:

  • wydatki Spółki uznane za koszty kwalifikowalne Projektu są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy, a wydatki i koszty Spółki bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;
  • w sytuacji, gdy Spółka otrzyma refundację wydatków uznanych za koszty kwalifikowalne Projektu, które w chwili poniesienia zostały zaksięgowane jako bierne rozliczenie międzyokresowe - bez zaliczania ich do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, w takim przypadku nie powinna powstać konieczność dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów, gdyż koszty te nie zostały potrącone dla celów podatkowych, a jedynie zaksięgowane, zgodnie z koniecznością ich właściwego udokumentowania; wydatki w dalszym ciągu nie będą kosztem uzyskania przychodów dla celów podatkowych;
  • odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych z tytułu realizacji Projektu pt. „Projekt XYZ” i objętych wsparciem finansowym ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie będą zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację Projektu pt. „Projekt XYZ” Nr XXX, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj