Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-804/10-6/AS
z 2 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-804/10-6/AS
Data
2011.03.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
programy
programy
projekt
projekt
przychód
przychód
wyłączenie
wyłączenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
źródło finansowania
źródło finansowania


Istota interpretacji
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa).



Wniosek ORD-IN 455 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2010 r. (data wpływu 06.12.2010 r.) oraz piśmie z dnia 18.02.2011 r. (data nadania 22.02.2011 r., data wpływu 24.02.2011 r.) uzupełniającym braki formalne, na wezwanie Nr IPPB5/423-804/10-2/AS z dnia 11.02.2011 r. (data nadania 11.02.2011 r., data doręczenia 18.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Sp. z o.o., wystąpił do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 8. 1. - Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, forma finansowania: pomoc bezzwrotna.

Wniosek składa się z 8 etapów:

I etap od 01.04.2009 r. do 30.09.2009 r.;
II etap od 01.10.2009 r. do 30.11.2009 r.;
III etap od 01.12.2009 r. do 31.01.2010 r.;
IV etap od 01.02.2010 r. do 31.03.2010 r.;
V etap od 01.04.2010 r. do 30.06.2010 r.;
VI etap od 01.07.2010 r. do 30.09.2010 r.;
VII etap od 01.10.2010 r. do 31.12.2010 r.;
VIII etap od 01.01.2011 r. do 31.03.2011 r.

Kwoty wydatków kwalifikowanych są refundowane w 85% (z czego 15% pochodzi ze środków z Budżetu Państwa, a 85% ze środków z UE).

Pierwsze trzy wnioski obejmowały koszty poniesione przez Spółkę w 2009 r. i w pierwszym kwartale 2010 r. Spółka otrzymała refundację 85% poniesionych i przedstawionych we wnioskach kosztów w następujących proporcjach:

  • 15% wnioskowanej przez Spółkę kwoty zostało przekazane z rachunku bankowego PARP (środki pochodzące z Budżetu Państwa),
  • natomiast 85% wnioskowanej kwoty to kwota pochodząca z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (UE) - środki te do czasu przekazania na rachunek bankowy Spółki były przechowywane na rachunku MF.

Jednakże część kosztów z I i lI etapu wniosku została odrzucona przez PARP i tym samym koszty nie zostały zakwalifikowana do zwrotu na koniec 2009 r.

Zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości) spółka wyksięgowała z kosztów wydatki związane z projektem unijnym i zaprezentowała je w bilansie w pozycji Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów.

Do momentu otrzymania dotacji, wszystkie kolejne ponoszone przez Spółkę wydatki dotyczące projektu unijnego były wykazywane nie w kosztach, lecz w pozycji Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów. Pozycja ta zawierała wydatki na:

  • zakup usług informatycznych - stworzenie portalu przystosowanego do udostępniania plików,
  • wynagrodzenia (menedżera projektu, specjalisty ds. PR., handlowca),
  • usługi księgowe,
  • wynajem biura,
  • koszty lokalu (prąd, woda, wywóz śmieci),
  • organizacja kampanii promocyjnych,
  • środki trwałe (komputer stacjonarny, drukarka, skaner), nabycie praw autorskich i do tłumaczeń oraz wykonawczych do I tytułu, nagranie I tytułu w studio z lektorem.

W momencie otrzymania dotacji w lipcu 2010 r. Spółka przeksięgowała wydatki związane z projektem unijnym w koszty 2010 r., natomiast otrzymaną dotację zakwalifikowała do pozostałych przychodów operacyjnych.

Podsumowując:

  1. Spółka podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działania 8 1. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Dz. U. Nr 68, poz. 414 z późn. zm.).
    Projekt polega na wspieraniu działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej.
  2. Kwota dofinansowania jest przekazywana za pośrednictwem PARP, częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) i częściowo ze środków budżetu państwa (15%). Spółka otrzymała część dotacji w lipcu 2010 r. (którą zaliczyła do przychodów) stanowiącą formę refundacji poniesionych wydatków.
  3. Spółka poniosła w 2009 r. wydatki w ramach realizacji projektu, takie jak:
    • zakup usług informatycznych,
    • stworzenie portalu przystosowanego do udostępniania plików,
    • wynagrodzenia (menedżera projektu, specjalisty ds. PR., handlowca),
    • usługi księgowe,
    • wynajem biura,
    • koszty lokalu (prąd, woda, wywóz śmieci),
    • organizacja kampanii promocyjnych,
    • środki trwałe (komputer stacjonarny, drukarka, skaner), nabycie praw autorskich i do tłumaczeń oraz wykonawczych do I tytułu, nagranie I tytułu w studio z lektorem.
    Koszty mają pośredni charakter, były wykazywane w pozycji Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów i nie były zaliczone do kosztów podatkowych.
  4. Instytucją wdrażającą i pośredniczącą jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, instytucją zarządzającą minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, a beneficjentem ostatecznym jest Wnioskodawca.
  5. Kwota dofinansowania została przekazana za pośrednictwem PARP: częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i częściowo ze środków budżetu państwa.
  6. Spółka poniosła „koszty usług firm doradczych związane z procesem ubiegania o dotacje”. Są to koszty związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP. Nie zostaną spółce zwrócone w jakikolwiek sposób.

Wnioskodawca doprecyzował ponadto, że:

  • realizowany Projekt - Oś priorytetowa: 8. Społeczeństwo informacyjne — zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie: 8.1. Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej nosi nazwę „Projekt XYZ”, Nr XXX, umowa decyzyjna o dofinansowanie: UDA-POIG.XXX;
  • podmioty zaangażowane w ww. Projekt:
  1. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP; zwana Instytucją Wdrażająca/Instytucją Pośredniczącą II stopnia, w której imieniu działa Regionalna Instytucja Finansująca Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw) - strona umowy o dofinansowanie; podmiot dokujący refundacji ze środków Budżetu Państwa w wysokości 15% wnioskowanej kwoty na rachunek beneficjenta,
  2. XYZ Sp. z o.o. - strona umowy o dofinansowanie (beneficjent),
  3. Ministerstwo Finansów - podmiot dokonujący płatności pośredniej ze środków UE w wysokości 85% wnioskowanej kwoty (zgodnie z umową o dofinansowanie) na rachunek beneficjenta;
  • Spółka jako Beneficjent przy realizacji Projektu jest zobowiązana do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent jest zobowiązany do przedkładania do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) wniosków beneficjenta o płatność wraz dokumentami obejmującymi zakończony etap Projektu, określony w Harmonogramie rzeczowo-finansowym Projektu. W momencie zakończenia projektu, beneficjent musi złożyć do RIF wniosek o płatność końcową;
  • środki europejskie w ramach realizowanego Projektu po raz pierwszy wypłacono w lipcu 2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja, w tym ze środków UE, jest wolna od podatku...
  2. Czy koszty sfinansowane z tej dotacji są kosztem podatkowym... Co z kosztami z RMK w dacie otrzymania części dotacji (refundacji)... Co z kosztami amortyzacji środków trwałych sfinansowanych z dotacji...
  3. Czy koszty sporządzenia wniosku (doradztwa) są kosztem podatkowym...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa).

Wniosek odnośnie pytania Nr 1 w zakresie zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania otrzymanej dotacji, w tym ze środków UE i pytania Nr 2 w zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków sfinansowanych z dotacji, zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Koszty opracowania wniosku w celu uzyskania dofinansowania z funduszy strukturalnych powinny być zaliczone do kosztów podatkowych, co znajduje potwierdzenie w dominujących interpretacjach organów podatkowych i wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów (MF).

Opinia MF dotycząca kosztów opracowania wniosku o dotacje unijne, a konkretnie kosztów przygotowania i złożenia aplikacji, iż należy uznać je za koszty podatkowe, które jako tzw. koszty pośrednie podlegają potrącenia w dacie poniesienia, tj. ujęcia w księgach rachunkowych, ma odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach Izby Skarbowej w Bydgoszczy. Działając w imieniu MF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 17.10.2008 r. Nr ITPB3/423-380/08/DK, uznał za prawidłowe w tej sprawie stanowisko podatnika, iż: „ponoszone koszty na przygotowanie aplikacji wniosku o dotację (...) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 4d ustawy o PDOF.

Ten sam organ podatkowy w interpretacji z dnia 28.10.2008 r. sygn. ITPB3/423-359b/08/DK, ocenił, iż przy kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów powinno brać się pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Podsumowując: Spółka uważa, iż koszty związane z projektem unijnym (stworzenie wniosku o dofinansowanie, doradztwo przy tworzeniu wniosku) powinna zakwalifikować do kosztów pośrednich i zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację Projektu pt. „Projekt XZY” Nr XXX, ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka: możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża Podatnika.

Przepisy ustawy podatkowej dokonują jednocześnie podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Spółka poniosła „koszty usług firm doradczych związane z procesem ubiegania o dotacje”. Są to koszty związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP. Wnioskodawca podkreślił przy tym, że nie zostaną one Spółce zwrócone w jakikolwiek sposób.

Z uwagi na fakt, że opisane we wniosku wydatki na usługi doradcze poniesione zostały w celu uzyskania dotacji, należy wskazać, iż stanowią one dla Wnioskodawcy w świetle przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami („koszty pośrednie”).

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Z powyższego wynika zatem, że w przypadku braku możliwości przyporządkowania danego wydatku do konkretnego przychodu, wydatek ten będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia.

Jednocześnie art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych precyzuje, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zatem elementem decydującym o momencie rozpoznania kosztów uzyskania przychodów jest data, na którą (pod którą) dany koszt został prawidłowo ujęty w księgach rachunkowych. Ponadto z przepisu tego wynika, że podstawą do ujęcia kosztu jest faktura (rachunek) lub inny dowód, gdy nie ma faktur. Podkreślenia wymaga przy tym, że powyższe zasady nie dotyczą rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, że uznanie wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa) za koszty pośrednie oznacza, iż podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że koszty usług doradczych poniesione w celu uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP stanowią dla Wnioskodawcy w świetle przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami („koszty pośrednie”), które podlegają potrąceniu w dacie poniesienia a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych w związku ze skorzystaniem z usług firm doradczych w procesie ubiegania się o dotacje na sporządzenie wniosku, związane z przygotowaniem i obsługą wniosku o dofinansowanie oraz wspomaganie procesu negocjacji umowy z PARP (koszty doradztwa) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj