Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1046/10/AW
z 3 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1046/10/AW
Data
2011.02.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
lokal mieszkalny
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT z faktury zakupu mieszkania przeznaczonego do prowadzenia w nim działalności gospodarczej oraz z faktur zakupu materiałów i usług remontowo-budowlanych dotyczących tego mieszkania



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. organu 29 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. organu 26 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zakupu mieszkania oraz z faktur dotyczących materiałów i usług remontowo-budowlanych –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zakupu mieszkania oraz z faktur dotyczących materiałów i usług remontowo-budowlanych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2011r. (data wpływu 26 stycznia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 stycznia 2011r. znak IBPBI/1/415-1114/10/ZK, IBPBI/1/415-1115/10/ZK, IBPP1/443-1046/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, pod nazwą: (główna działalność) Kancelaria Radcy Prawnego. Przedmiotom działalności jest działalność prawnicza. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Dla celów wyliczenia podatku dochodowego prowadzi książkę przychodów i rozchodów. W celu realizowania przychodów z działalności prawniczej niezbędne jest posiadanie pomieszczeń biurowych dla kontaktów z klientami oraz przechowywania dokumentacji prowadzonych spraw. W tym celu, w grudniu 2009r., Wnioskodawca zakupił lokal mieszkalny z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Mieszkanie, po adaptacji na biuro, Wnioskodawca ma zamiar wprowadzić do ewidencji środków trwałych w prowadzonej działalności gospodarczej i zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne. Aby mieszkanie spełniało funkcje biura, Wnioskodawca poniósł pewne nakłady inwestycyjne. Działka, na której mieści się budynek jest własnością dwóch spółek oraz osób fizycznych. Budynek został zbudowany w roku 1910. Wnioskodawca posiada pozytywną decyzję Prezydenta Miasta z dnia 25 maja 2010r. odnośnie zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na lokal biurowy.

W sierpniu 2010r. planowane jest przyjęcie mieszkania jako pomieszczenia biurowego do ewidencji środków trwałych o wartości początkowej będącej sumą ceny netto nabycia mieszkania oraz wydatków netto dotyczących zakupu materiałów i usług remontowo - budowlanych.

  1. Roboty remontowo - budowlane to m.in.:
    • malowanie pomieszczeń,
    • ułożenie podłogi,
    • wymiana drzwi,
    • ułożenie płytek itp.
  2. Zakupione materiały do wykonania ww. robót to m.in.:
    • zaprawy murarskie,
    • kleje,
    • farby,
    • kafelki,
    • drzwi,
    • umywalka,
    • listwy wykończeniowe itp.
  3. Inne koszty:
    • Usługa wykonania postępowania administracyjnego dotyczącego ustalenia warunków zabudowy dla zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na lokal biurowy, księgowana na podstawie decyzji administracyjnej oraz faktury VAT.
    • Opłaty za: fundusz eksploatacyjny, fundusz remontowy, fundusz zarządzania, wodę, CO, śmieci na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez Wspólnotę Mieszkaniową.

W lokalu tym będzie prowadzona tylko działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca mógł odliczyć podatek VAT:

  1. z faktury dotyczącej zakupu mieszkania,
  2. z faktur dotyczących materiałów i usług remontowo-budowlanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT ma on prawo skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej zakup mieszkania, które będzie przeznaczone wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2011r. podano ponadto:

Z faktury VAT dotyczącej zakupu mieszkania Wnioskodawca odliczył podatek VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Z faktur VAT dotyczących materiałów i usług remontowo-budowlanych Wnioskodawca także odliczył podatek VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z wniosku, lokal mieszkalny z przeznaczeniem na działalność gospodarczą Wnioskodawca zakupił w grudniu 2009r., następnie ponosił nakłady inwestycyjne związane z zakupem materiałów i usług remontowo-budowlanych po czym w sierpniu 2010r. planował przyjęcie mieszkania jako pomieszczenia biurowego do środków trwałych. W związku z powyższym, mimo zaznaczenia przez Wnioskodawcę we wniosku, że sprawa dotyczy zdarzenia przyszłego, tut. organ uznał, iż objęta wnioskiem kwestia prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego VAT z faktury dotyczącej zakupu mieszkania oraz z faktur dotyczących zakupu materiałów i usług remontowo-budowlanych, na gruncie ustawy o VAT, dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. W związku tym, niniejszą interpretację oparto na stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 tej ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, w grudniu 2009r. zakupił lokal mieszkalny z przeznaczeniem na działalność gospodarczą. Aby mieszkanie spełniało również funkcję biura, Wnioskodawca poniósł także nakłady inwestycyjne dotyczące zakupu materiałów i usług remontowo-budowlanych. W lokalu tym będzie prowadzona tylko działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że o ile faktycznie lokal mieszkalny, który nabył Wnioskodawca, służyć będzie wyłącznie jego działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie zaistnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT, wówczas Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze dotyczącej zakupu ww. mieszkania oraz z faktur dotyczących materiałów i usług remontowo-budowlanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ informuje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia określenia terminu, w którym powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska.

Dodatkowo informuje się, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarg wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj