Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-417/10-6/JW
z 5 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-417/10-6/JW
Data
2010.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy u małych podatników --> Obowiązek podatkowy u małych podatników

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
deklaracje
deklaracje
mały podatnik
mały podatnik
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może składać deklaracje VAT-7K jako mały podatnik na podstawie art. 2 pkt 25a (1.200.000 euro), czy obowiązuje go obrót na podstawie art.2 pkt 25b (45.000 euro)?



Wniosek ORD-IN 251 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 16.06.2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 18.08.2010 r. (data wpływu 23.08.2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12.08.2010 r. sygn. IPPP2/443-417/10-2/JW oraz pismem z dnia 27.09.2010 r. (data wpływu 30.09.2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21.09.2010 r. sygn. IPPP2/443-417/10-4/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania deklaracji VAT-7K jako mały podatnik - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania deklaracji VAT-7K jako mały podatnik.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność świadcząc usługi związane z promowaniem sprzedaży produktów oraz realizuje szkolenie w tym zakresie na podstawie umowy o świadczenie usług (w załączeniu). Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7K na podstawie art. 2 pkt 25a ustawy o VAT jako mały podatnik. Umowa Wnioskodawcy nie jest umową agencyjną, tylko umową o świadczenie usług, nie jest umową pośrednictwa w zawieraniu umów pomiędzy usługodawcą a klientami. Strona nie uzyskuje wynagrodzenia prowizyjnego w zależności od ilości wykonanych usług, lecz stawka jest stała, ewentualnie powiększana o dodatek uznaniowy. Wnioskodawca stwierdza, że nie wykonuje osobiście usług, lecz czasami zatrudnia zleceniobiorców, którzy wykonują usługi na rzecz Wnioskodawcy. Przed wybraniem tej formy opodatkowania VAT-7K Wnioskodawca konsultował się z urzędem skarbowym i infolinią podatkową‚ gdzie otrzymał informację, że tego typu umowa nie zalicza się do wymienionych w art. 2 pkt 25b ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że od 2007 roku prowadzi działalność gospodarczą i od początku wybrał kwartalną metodę rozliczania podatku VAT na podstawie art. 2 pkt 25a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wartość sprzedaży usług wraz z podatkiem VAT w 2007r. wyniosła 180.565 zł, w 2008r. 236.636 zł, w 2009r. 307.997 zł dlatego Wnioskodawca uważa, że ma prawo rozliczać VAT w systemie kwartalnym i składać deklaracje VAT-7K, gdyż w każdym z tych lat był małym podatnikiem.

W piśmie z dnia 27.09.2010 r., stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku Strona przedstawia warunki umowy o świadczenie usług zawartej w dniu 02.01.2007 r. z firmą S..

Przedmiotem umowy są usługi związane z promowaniem sprzedaży produktów firmy A. Sp. z o.o. oraz realizacja szkoleń w tym zakresie.

  1. Umowa zawarta jest na czas nieokreślony.
  2. Wynagrodzenie jest stałe miesięczne, może być powiększone o comiesięczną premię uzależnioną od jakości i terminowości usług oraz osobistego zaangażowania, wypłacanego na podstawie faktury VAT.
  3. Dowolnie kształtuje czas, w którym Wnioskodawca realizuje usługi, z zastrzeżeniem terminów końcowych.
  4. Za swoje działania Strona ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Szczegółowy zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

  1. Wsparcie mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów A. , poprzez
    • zapewnienie właściwej ekspozycji produktów w punktach sprzedaży,
    • stałego przekazywania oraz eksponowania w punktach sprzedaży sieci handlowych materiałów marketingowych, próbek i wzorników przekazywanych przez A. ,
    • organizacja prezentacji zastosowania produktów dla klientów.
  2. Organizacja szkoleń dla pracowników sieci handlowych.
  3. Obsługa reklamacji.
  4. Przekazywanie raportów świadczonych usług: tygodniowych i miesięcznych.
  5. Systematyczne wizytowanie podległych placówek nie rzadziej niż 1 raz/7 dni.
  6. Monitoring oferty A. oraz firm konkurencyjnych, ocena pozycji produktów A. na danym dziale w stosunku do produktów oferowanych przez konkurencję.
  7. Zgłaszanie raz na kwartał zapotrzebowania na materiały poglądowe.
  8. Bieżące uzupełnianie materiałów poglądowych w placówkach handlowych (wzorniki, karty katalogowe, ulotki, itp.).
  9. Monitoring terminów przydatności produktów oferowanych przez daną placówkę.
  10. Pomoc w przygotowaniu zwrotów uszkodzonych lub nierotujących produktów.
  11. Przekazywanie informacji dotyczących zamówień niespełniających minimów logistycznych ustalonych przez A. , celem uzupełnienia zamówienia.
  12. Informowanie o prowadzonych w obsługiwanych placówkach akcjach promocyjnych stosowanych przez konkurencyjnych producentów.
  13. Informowanie o planowanych promocjach produktów komplementarnych do oferowanych przez A. , przygotowywanie propozycji wprowadzania promocji produktów A. , stanowiącej efektywne uzupełnienie takich działań.
  14. Monitoring cen produktów A. i odpowiadających im produktów konkurencyjnych firm w placówkach w obsługiwanym regionie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może składać deklaracje VAT-7K jako mały podatnik na podstawie art. 2 pkt 25a (1.200.000 euro), czy obowiązuje go obrót na podstawie art. 2 pkt 25b (45.000 euro)...

Wnioskodawca uważa, że jest małym podatnikiem na podstawie art. 2 pkt 25a (1.200.000 euro) i ma prawo składać deklaracje VAT-7K, czyli kwartalnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez małego podatnika - rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

  1. u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,
  2. prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro

- przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Stosownie do art. 21 ust. 1 mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem uregulowania całości lub części należności, nie później niż 90. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2, 5 i 6, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej "metodą kasową". Uregulowanie należności w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

W myśl ust. 4 ww. artykułu mały podatnik traci prawo do rozliczania podatku metodą kasową, począwszy od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym przekroczył kwotę określoną w art. 2 pkt 25.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie do ust. 2 art. 99 mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

W myśl ust. 3 ww. art. 99 podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona od 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi związane z promowaniem sprzedaży produktów i realizacją szkoleń w tym zakresie na podstawie umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wybrał kwartalną metodę rozliczania podatku VAT na podstawie art. 2 pkt 25a ustawy o podatku od towarów i usług, jako mały podatnik. Strona składa deklaracje VAT-7K. Umowa Wnioskodawcy nie jest umową agencyjną tylko umową o świadczenie usług. Strona stwierdza, że jego umowa o świadczenie usług, nie jest umową pośrednictwa w zawieraniu umów pomiędzy usługodawcą a klientami. Wnioskodawca nie uzyskuje wynagrodzenia prowizyjnego w zależności od ilości wykonanych usług. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy jest stała stawka, ewentualnie powiększana o dodatek uznaniowy. Strona nie wykonuje usług osobiście, lecz czasami zatrudnia zleceniobiorców, którzy wykonują usługi na rzecz Wnioskodawcy. Wartość sprzedaży usług wraz z podatkiem VAT w 2007r. wyniosła 180.565 zł, w 2008r. 236.636 zł, w 2009r. 307.997 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro świadczone usługi związane są z promowaniem sprzedaży produktów i z realizacją szkoleń w tym zakresie na podstawie umowy o świadczenie usług, a ponadto nie są usługami prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu, to Wnioskodawca spełnia definicję „małego podatnika” określoną art. 2 pkt 25a. Ponadto Strona nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty określonej w art. 2 ust. 25a (świadczy o tym wartość sprzedaży usług wraz z podatkiem w 2009r.); tym samym Wnioskodawca posiada status „małego podatnika”. W związku z powyższym Strona może składać deklaracje VAT-7K i rozliczać podatek za okresy kwartalne.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż z uwagi na fakt, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego 16.06.2010 r. wpłynął do tutejszego organu w dniu 21.06.2010 r., Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 16.06.2010 r. Zatem kwota w wysokości 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego wskazanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj