Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-279/11/JD
z 17 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-279/11/JD
Data
2011.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
komunikacja miejska
komunikacja miejska
proporcja
proporcja
proporcjonalne ustalanie kosztów
proporcjonalne ustalanie kosztów
zeznanie podatkowe
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Czy wpisując dotację do deklaracji CIT-8/O, a następnie do CIT-8 /rubr. E. 1. 40/, będącą przychodem wolnym od podatku można ją uwzględnić w pełnej wysokości otrzymanej z samorządu, czy tylko do wysokości dochodu wykazanego w rubryce 38 CIT-8 np.:
dochód wykazany w rubryce 38 wynosi 2.059 tys. zł
przychód wolny (dotacja z samorządu) - wynosi 2.528 tys. zł.
Czy powstałą wówczas stratę można uznać za stratę podatkową ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 10 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu wypełnienia deklaracji CIT-8 i załącznika CIT-8/O (pytanie oznaczone we wniosku nr 2c) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu wypełnienia deklaracji CIT-8 i załącznika CIT-8/O.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 4 lutego 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1834/10/JD, IBPBI/2/423-1835/10/JD, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi zbiorowego transportu osób (PKD 4939Z). W przypadku sprzedaży biletów pasażerom uprawnionym do ulgowych przejazdów na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r., Nr 175, poz. 1440 z póź. zm.) Spółka otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg, które zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie na podstawie art. 16 ust 1 pkt 58 tej ustawy, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Ze względu na fakt, że Spółka ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów jest opodatkowana, a część zwolniona, a nie jest możliwe ustalenie, które wydatki bezpośrednio pokryto dopłatą, dla ustalenia wydatków i kosztów, o których mowa w art. 16 ust 1 pkt 58 stosowana jest zasada, o której mowa w art. 15 ust 2a. W przypadku ponoszenia przez Spółkę straty bilansowej, ustalone w powyższy sposób koszty, sfinansowane dopłatą, niejednokrotnie są wyższe od faktycznie otrzymanych na rachunek bankowy dotacji.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wpisując dotację do deklaracji CIT-8/O, a następnie do CIT-8 /rubr. E. 1. 40/, będącą przychodem wolnym od podatku można ją uwzględnić w pełnej wysokości otrzymanej z samorządu, czy tylko do wysokości dochodu wykazanego w rubryce 38 CIT-8 np.:

dochód wykazany w rubryce 38 wynosi 2.059 tys. zł

przychód wolny (dotacja z samorządu) - wynosi 2.528 tys. zł.

Czy powstałą wówczas stratę można uznać za stratę podatkową ...

Zdaniem Spółki, w konsekwencji powstałą stratę można potraktować jako stratę podatkową podlegającą odliczeniu od dochodu w następnych latach.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe:

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do brzmienia art. 27 ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Powołany przepis mówi o obowiązku składania zeznań o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym według ustalonego wzoru. Wzory te określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 243, poz. 1761 z późn. zm.).

Podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, po zakończeniu roku podatkowego jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego na formularzu CIT-8. W części D.1 tego formularza Spółka jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, powinna wykazać wszystkie osiągnięte w roku podatkowym przychody (poz. 27 i następne zeznania), zaś w części D.2 wykazać należy koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym. Należy zaznaczyć, że o ile w poz. 27 Spółka winna wykazać wszystkie przychody (a więc także te, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego), to w części D.2 powinny zostać uwzględnione jedynie koszty uzyskania przychodów (w części tej nie będą zatem wykazane te koszty, które sfinansowane zostały otrzymaną dotacją albowiem koszty te nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop; szerzej kwestę tę omówiono w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1835/10/JD). Stosownie do powołanego wcześniej art. 7 ust. 2 updop, jeżeli różnica pomiędzy przychodami a kosztami uzyskania przychodów ma wartość dodatnią występuje dochód, który winien być wykazany w poz. 35 (część D.3), jeżeli ujemną mamy do czynienia ze stratą (poz. 36 zeznania CIT-8).

Dochody wolne od opodatkowania (w niniejszej sprawie, jak wskazuje Spółka, będą to dochody korzystające ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop) winny być wykazane w załączniku do zeznania CIT-8 – CIT-8/O „Informacja odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku” (część B.1, poz. 12 i 20), a następnie przeniesione do poz. 40 zeznania CIT-8. Dochód wolny wykazany w poz. 40 zeznania CIT-8, będący składnikiem sumy ujętej w poz. 43 zeznania jest uwzględniany przy ustalaniu podstawy opodatkowania/straty (poz. 44 i 45). Jeżeli suma kwot z poz. 39 i 43 pomniejszona o kwotę wykazaną w poz. 38 jest większa od zera oznacza to, że Spółka poniosła stratę (poz. 45) o którą, stosownie do art. 7 ust. 5 updop, można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1,2a, 2b, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj