Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1834/10/JD
z 17 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1834/10/JD
Data
2011.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
komunikacja miejska
komunikacja miejska
moment powstania przychodów
moment powstania przychodów
proporcja
proporcja


Istota interpretacji
Czy sprzedaż biletów miesięcznych za pobraniem należności z góry, ale na poczet usług przewozu osób świadczonych w następnym okresie rozliczeniowym należy uznać za przychód podatkowy w miesiącu sprzedaży biletu, czy w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na bilecie (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 10 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 4 lutego 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1834/10/JD, IBPBI/2/423-1835/10/JD, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi zbiorowego transportu osób (PKD 4939Z). Na poczet świadczonych usług sprzedawane są bilety przewozowe, wśród których znajdują się bilety miesięczne sprzedawane za pobraniem całości należności z góry na miesiąc następny. Poprzez wydanie biletu nabywcy dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy Spółką, a nabywcą biletu, której przedmiotem jest zapewnienie nabywcy biletu przewozu na określonej trasie, przez cały okres ważności biletu, na dowolne żądanie nabywcy biletu. W ten sposób zostaje wyczerpana dyspozycja art. 16 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. Nr 50, poz. 601 z późn. zm.), zgodnie z którą umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego, a w razie ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym.

W bilecie na przejazd określona jest wysokość należności za przejazd oraz dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień podróżnego. Dodatkowo bilety miesięczne spełniają wymogi niezbędne do uznania ich za faktury VAT (wartość netto i brutto, stawkę podatku, odległość taryfowa, dane sprzedawcy i jego NIP, dane nabywcy, itd.). W ramach nabytego biletu nabywca może w okresie przewidzianym w bilecie korzystać z oferty przewozu na trasie oznaczonej na bilecie, a jedynym ograniczeniem jest, jak już wskazano, okres ważności biletu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedaż biletów miesięcznych za pobraniem należności z góry, ale na poczet usług przewozu osób świadczonych w następnym okresie rozliczeniowym należy uznać za przychód podatkowy w miesiącu sprzedaży biletu, czy w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego wskazanego na bilecie (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)...

Zdaniem Spółki, za datę powstania przychodu należnego z tytułu świadczenia usług w zakresie zbiorowego transportu osób w okresie rozliczeniowym trwającym miesiąc i udokumentowanych biletem miesięcznym, należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego (miesiąca), na który ważny jest bilet miesięczny. Bez znaczenia pozostaje data zapłaty za bilet dokonywana przez nabywcę usług przed rozpoczęciem danego miesiąca, bowiem stanowi ona wówczas przedpłatę na poczet usług wykonanych w miesiącach następnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.- dalej „updop”) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak stanowi art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę zgodnie z którą przychód podatkowy powstaje w dniu wykonania usługi jednak nie później niż w dniu wystawienia faktury lub w dniu otrzymania zapłaty za wykonaną usługę.

Natomiast, stosownie do brzmienia art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, do przychodów nie zalicza się m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (…).

Z powyższych przepisów wynika, że przychodami nie są więc otrzymane pieniądze jeżeli nie są one zapłatą za wykonanie świadczenia a stanowią jedynie przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń wykonanych w późniejszym okresie sprawozdawczym. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż z chwilą wydania biletu Spółka dokonuje sprzedaży usługi transportowej. Wydanie biletu jest równoznaczne z wystawieniem faktury, gdyż, jak wskazano we wniosku, bilety spełniają wymogi niezbędne do uznania ich za faktury VAT (wartość netto i brutto, stawka podatku, odległość taryfowa, dane sprzedawcy i jego NIP, dane nabywcy).

Dzień wystawienia faktury (w opisanym stanie faktycznym – wydanie biletu) jest dniem powstania przychodu stosownie do powołanego wcześniej przepisu art. 12 ust. 3a updop.

Upływ terminu ważności biletu oznacza, że nabywca nie jest uprawniony do dalszego korzystania z usługi przewozowej, nie oznacza natomiast, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych.

Do opisanego przypadku nie ma zastosowania regulacja art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, gdyż otrzymana przez Wnioskodawcę należność nie stanowi przedpłaty na poczet świadczonych w przyszłości usług.

Przedstawione wyżej zasady dotyczące momentu powstania przychodu przy sprzedaży biletów (ulgowych biletów miesięcznych) dotyczą części należności będącej zapłatą uiszczoną przez pasażera.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2a, 2b, 2c wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj