Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-708/12-6/AP
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-708/12-6/AP
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
akcja
przychód
udział
umorzenie


Istota interpretacji
Czy na moment wypłaty dywidendy dokonanej przez Spółkę na rzecz SKA Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku – jako płatnik podatku – pobrania, w części, w jakiej wypłacana dywidenda będzie przypadała na udział akcjonariuszy w zysku SKA, zryczałtowanego podatku dochodowego z tego tytułu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 września 2012 r. oraz w dniu 4 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej w sytuacji zbycia przez nią udziałów na rzecz Spółki w celu ich umorzenia oraz w zakresie obowiązków płatnika w sytuacji wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 11 września 2012 r.

Z uwagi na fakt, iż ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 1 października 2012 r. nr ILPB4/423-222/12-3/DS oraz ILPB1/415-708/12-3/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 1 października 2012 r. (skutecznie doręczono w dniu 2 października 2012 r.), natomiast w dniu 4 października 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka), podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

W najbliższym czasie jednym z udziałowców Wnioskodawcy zostanie spółka komandytowo-akcyjna (dalej: SKA), której komplementariuszem jest osoba prawna (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), zaś akcjonariuszami – osoby fizyczne, podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

SKA planuje zrealizowanie inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej (budowę fabryki produkcji tektury falistej i opakowań z tektury) o wartości ok 70 M złotych. Po ukończeniu inwestycji spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem, podobnie jak w przypadku Wnioskodawcy, będzie produkcja tektury oraz opakowań z papieru i tektury. W celu sfinansowania w części ww. inwestycji nie jest wykluczone, że SKA będzie musiała skorzystać ze środków pieniężnych, które otrzyma od Spółki tytułem dywidendy lub wynagrodzenia wypłaconego za umorzone przez SKA udziały w Spółce.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że umorzenie, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie objętym pytaniem nr 1, będzie miało charakter dobrowolny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku zbycia udziałów przez SKA na rzecz Spółki w celu ich umorzenia, Wnioskodawca – jako płatnik podatku – nie będzie miał obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego z tego tytułu...
  2. Czy na moment wypłaty dywidendy dokonanej przez Spółkę na rzecz SKA Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku – jako płatnik podatku – pobrania, w części, w jakiej wypłacana dywidenda będzie przypadała na udział akcjonariuszy w zysku SKA, zryczałtowanego podatku dochodowego z tego tytułu..

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, po stronie Spółki dokonującej wypłaty z zysku na podstawie uchwały walnego zgromadzenia udziałowców, w części, w jakiej wypłacana dywidenda będzie przypadała na udział akcjonariuszy w zysku SKA, na moment dokonywanej wypłaty nie będzie ciążył – jako na płatniku – obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Jednocześnie obowiązek ten powstanie po stronie Spółki w momencie wypłaty dywidendy w części, w jakiej przypadać ona będzie na komplementariusza SKA.

Przychód akcjonariuszy SKA z tytułu otrzymanej przez SKA dywidendy będzie opodatkowany dopiero w momencie podjęcia przez zgromadzenie wspólników SKA uchwały o wypłacie zysku. W tym momencie powstanie również obowiązek zapłaty zaliczki na podatek dochodowy przez samych akcjonariuszy SKA.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Dla oceny, czy we wnioskowanym zdarzeniu przyszłym powstanie obowiązek obliczenia, pobrania i zapłaty podatku przez Spółkę, istotne jest wskazanie na charakter prawny obowiązku leżącego po stronie płatnika oraz jego relacji do obowiązku podatkowego po stronie podatnika.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych – w tym m.in. z tytułu dywidend (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Art. 8 Ordynacji podatkowej stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W konsekwencji, kluczowym dla określenia obowiązku pobrania podatku przez płatnika jest istnienie po stronie podatnika obowiązku podatkowego w chwili pobierania podatku przez płatnika. Obowiązek pobrania podatku przez płatnika nie ma bowiem charakteru samoistnego i musi się wiązać z istnieniem po stronie podatnika obowiązku podatkowego. (Podobnie orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 lutego 2008 r. (sygn. I SA/Rz 864/07) „nie można przyjąć, że odpowiedzialność płatnika ma charakter abstrakcyjny i jest oderwana od istnienia samego zobowiązania podatkowego. Płatnik bowiem nie odpowiada za swoje zobowiązanie podatkowe, ale za zobowiązanie podatkowe podatnika, a dokonując wpłaty pobranego podatku działa niejako „w imieniu podatnika.”)

W konsekwencji, w dalszej kolejności należy ustalić, czy w momencie wypłaty dywidendy przez Spółkę do SKA po stronie podatnika powstanie obowiązek podatkowy.

Dla celów podatków dochodowych, spółki osobowe, w tym spółka komandytowo-akcyjna, są transparentne podatkowo, co oznacza, że nie są one podatnikami. Powyższe oznacza, że dla celów podatków dochodowych rozliczenie przychodów i kosztów podatkowych nie następuje na poziomie samej spółki osobowej, ale na poziomie każdego z jej wspólników, zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co do zasady w momencie uzyskania przychodu przez spółkę osobową.

Zasada ta doznaje jednak wyjątku w odniesieniu do wspólników spółki komandytowo-akcyjnej, a konkretnie jej akcjonariuszy, co jest konsekwencją cywilnoprawnej konstrukcji spółki komandytowo-akcyjnej, co jednoznacznie potwierdził Minister Finansów w wydanej w dniu 11 maja 2012 r. interpretacji ogólnej Ministra Finansów (sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125).

Jak wskazał Minister „z datą podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej o wypłacie dywidendy albo – jeżeli określony został dzień dywidendy – w tym dniu, przychód akcjonariusza z tytułu udziału w zysku takiej spółki staje się jego przychodem należnym, podlegającym z tą datą – stosownie do art. 5 updop oraz art. 5b ust. 2 i art. 8 updof – połączeniu z pozostałymi przychodami, o których mowa w art. 12 updop oraz art. 10 ust. 1 pkt 3 updof”.

Powyższe oznacza, że dopóki nie zapadnie odpowiednia uchwała o podziale zysku, przewidująca wypłatę zysku do wspólników, akcjonariusz nie może żądać wypłaty z zysku, a tym samym nie można po jego stronie ustalać przychodu z tytułu udziału w SKA.

Powstanie obowiązku podatkowego po stronie akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej w momencie podjęcia uchwały o podziale zysku SKA potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych, w tym:

  • uchwała 7 sędziów NSA z dnia 16 stycznia 2012 r. (sygn. II FPS 1/11),
  • wyroki: WSA w Warszawie z 1 lutego 2012 r., sygn. VIII SA/Wa 976/11), WSA w Krakowie z 8 lutego 2012 r., sygn. I SA/Kr 1924/11 oraz WSA we Wrocławiu z 2 marca 2012 r. sygn. I SA/Wr 77/12 i z 8 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Wr 95/12.

Tym samym, dopiero w momencie wypłaty z zysku SKA po stronie akcjonariuszy jako podatników zaistnieje obowiązek podatkowy z tytułu udziału w SKA. Konsekwentnie, na moment wypłaty dywidendy, po stronie Spółki jako płatnika nie powstanie skorelowany z obowiązkiem podatkowym podatnika obowiązek do pobrania podatku. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do pobrania podatku przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Powyższe twierdzenie nie oznacza jednak, że przychód z tytułu wypłaty dywidendy Spółki do SKA nie zostanie w ogóle opodatkowany. Jak wynika z powyższych rozważań, zostanie on opodatkowany na poziomie akcjonariuszy SKA w momencie podjęcia przez walne zgromadzenie wspólników SKA uchwały o podziale zysku. Obowiązek podatkowy po stronie akcjonariuszy powstanie więc dopiero w tym momencie.

Niezależnie od oczywistego w ocenie Wnioskodawcy braku podstawy prawnej do pobrania podatku w analizowanej sytuacji, za słusznością podejścia Spółki przemawiają również inne argumenty.

Po pierwsze, gdyby przyjąć, że płatnik jest zobowiązany pobrać i wpłacić na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w momencie wypłaty dywidendy Spółki do SKA, mogłoby dojść do sytuacji, w której podmiot będący akcjonariuszem SKA na dzień tej wypłaty utraciłby ten status przed dniem podjęcia przez walne zgromadzenie wspólników SKA uchwały o podziale zysku. Tym samym, opodatkowany zostałby przychód, który przez konkretnego podatnika nie został osiągnięty. Podobne konsekwencje niosłaby za sobą sytuacja, w której walne zgromadzenie wspólników SKA nigdy nie podjęłoby uchwały o wypłacie zysku (natomiast przeznaczyłoby ten zysk na pokrycie kapitału zapasowego).

Po drugie, zgodnie z zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ogólną definicją przychodów, są nimi otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Akcjonariusz SKA nie jest udziałowcem Spółki, w momencie wypłaty dywidendy przez Spółkę do SKA nie otrzymuje on więc, ani nie są stawiane do jego dyspozycji jakiekolwiek pieniądze czy wartości pieniężne. Skoro dywidenda wypłacona przez Spółkę zostaje wypłacona SKA, to nie można przyjąć, że tym samym kwota ta zostaje otrzymana lub postawiona do dyspozycji podatnika, tj. osoby fizycznej – akcjonariusza SKA.

Po trzecie, zgodnie z brzmieniem powołanego wcześniej art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro płatnik ma obowiązek pobrania podatku od dokonanych wypłat lub postawionych do dyspozycji podatnika pieniędzy, to we wnioskowanym zdarzeniu przyszłym wypłata przez Spółkę dywidendy, której odbiorcą jest SKA, nie będzie stanowiła wypłaty ani postawienia tej dywidendy do dyspozycji podatnika, o której mówi powołany przepis. Powyższe wynika z faktu, że SKA nie jest podatnikiem podatku dochodowego, będąc jednocześnie jedynym uprawnionym do dywidendy jako udziałowiec Spółki.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, na dzień wypłaty dywidendy do SKA, nie powstanie po stronie Spółki obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, co wynika z następujących argumentów:

  • po stronie akcjonariusza SKA, a więc podatnika, nie powstanie zobowiązanie podatkowe do czasu wypłaty zysku z SKA. Taka konkluzja jest jednoznacznie potwierdzona przez Ministra Finansów w wydanej interpretacji ogólnej (sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125); w konsekwencji, pobranie podatku przez Spółkę w momencie wypłaty dywidendy, byłoby de facto pobraniem podatku przed powstaniem obowiązku podatkowego. Konkluzja taka byłaby w świetle art. 8 Ordynacji podatkowej niedopuszczalna;
  • wypłata dywidendy nie jest dokonywana na rzecz podatnika, a transparentnego podatkowo podmiotu (SKA), jednocześnie będącego jedynym uprawnionym do uzyskania dywidendy; w konsekwencji w świetle brzmienia art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik nie będzie mógł pobrać podatku od wypłaconej dywidendy, gdyż jej wypłata nie nastąpi na rzecz podatnika.

Końcowo Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Zdaniem Wnioskodawcy, organy interpretacyjne przy wydawaniu interpretacji indywidualnych powinny uwzględniać inne rozstrzygnięcia, w szczególności interpretacje indywidualne i ogólne, wydawane de facto przez ten sam organ, jakim jest Minister Finansów. Nieuwzględnienie tego postulatu kłóciłoby się z celem, dla którego została powołana instytucja interpretacji (zapewnienie jednolitego stosowania przepisów podatkowych).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wyjaśnił stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 w następujący sposób.

Wnioskodawcy zależy na przyspieszeniu procesu inwestycyjnego (budowy zakładu produkcji tektury w specjalnej strefie ekonomicznej), wskazanego w opisie stanu faktycznego, zawartym we wniosku. W związku z tym planuje dokonanie wypłaty zaliczki na poczet dywidendy na rzecz SKA w trybie wskazanym w art. 194 Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z tym przepisem, zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie upoważnienia zawartego w umowie spółki, może wypłacić wspólnikom zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy w trakcie roku obrotowego.

Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, iż w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, pod pojęciem dywidendy rozumie również zaliczki na poczet dywidendy. Zarówno zaliczka na poczet dywidendy, jak i sama dywidenda mają ten sam charakter, tj. pochodzą z zysku osiąganego z działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje uzasadnienie dla odmiennego traktowania obu tych kategorii wypłat na rzecz udziałowców. Obowiązek podatkowy w przypadku wypłaty zarówno zaliczki na poczet dywidendy jak i dywidendy powstanie dopiero w momencie podjęcia przez SKA uchwały o podziale zysku.

Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie miała obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego w momencie wypłaty na rzecz SKA zaliczek na poczet dywidendy, w części przypadającej na udział akcjonariuszy w zysku SKA – analogicznie jak w przypadku wypłaty samej dywidendy.

Należy również podkreślić, że Minister Finansów w powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji ogólnej z dnia 11 maja 2012 r. (sygn. DD5/033/1/12/KSM/DD-125) wskazał, iż zasady stosowane do opodatkowania dywidend wypłacanych przez SKA należy stosować również w zakresie zaliczek na poczet dywidendy, przyznanych akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej niebędącemu komplementariuszem tej spółki, co w ocenie Wnioskodawcy potwierdza również zrównanie w skutkach podatkowych zaliczki na poczet dywidendy z dywidendą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółka osobowa to – spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem (art. 125 Kodeksu spółek handlowych).

Z kolei art. 147 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi, iż komplementariusz i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut stanowi inaczej.

Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej. Dochody spółek osobowych nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Podlegają natomiast opodatkowaniu dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej będzie uzależniony od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem (akcjonariuszem) spółki komandytowo-akcyjnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej kwestii należy wskazać, iż odmienne skutki podatkowe rodzi wypłata dywidendy przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej niż wypłata dywidendy przez spółkę komandytowo-akcyjną na rzecz jej wspólników. Czynności te należy traktować jako odrębne zdarzenia prawnopodatkowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji są skutki podatkowe wypłaty dywidendy przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej, w części, jaka wypłacona dywidenda będzie przypadać na akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcą jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednym z udziałowców Wnioskodawcy zostanie spółka komandytowo-akcyjna (dalej: SKA), której komplementariuszem jest osoba prawna (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), zaś akcjonariuszami – osoby fizyczne.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy na moment wypłaty dywidendy, jak również zaliczki na poczet dywidendy, dokonanej przez Spółkę na rzecz SKA Wnioskodawca będzie miał obowiązek – jako płatnik podatku – pobrania, w części, w jakiej wypłacana dywidenda będzie przypadała na udział akcjonariuszy w zysku SKA, zryczałtowanego podatku dochodowego z tego tytułu.

Zgodnie z art. 191 § 1 Kodeksu spółek handlowych, wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.

Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku (art. 193 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

W myśl art. 193 § 2 ww. Kodeksu, umowa spółki może upoważniać zgromadzenie wspólników do określenia dnia, według którego ustala się listę wspólników uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy).

Stosownie do treści art. 194 Kodeksu spółek handlowych, umowa spółki może upoważniać zarząd do wypłaty wspólnikom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy, jeżeli spółka posiada środki wystarczające na wypłatę.

Generalnie dywidenda jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jednostka wypłacająca dywidendę pełni rolę płatnika. Natomiast podatnikiem jest odbiorca dywidendy – wspólnik spółki komandytowo-akcyjnej.

Zgodnie z treścią art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 42 ust. 1a cyt. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że stosownie do treści art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, że w myśl art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Za dochód faktycznie otrzymany należy zaś uważać taki dochód, którym podatnik (wspólnik) może sam rozporządzać, a więc dochód rzeczywiście mu wypłacony lub postawiony do dyspozycji. W pierwszej kolejności trzeba jednak wskazać na okoliczność, iż spółka osobowa jest pozbawiona podmiotowości prawnej dla celów podatku dochodowego. Skoro zatem spółka komandytowo-akcyjna jest całkowicie transparentna podatkowo, a jej dochody z tytułu dywidendy wypłacanej przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością są dochodami wspólników, należy uznać, że dywidenda wypłacana na rzecz spółki osobowej powinna być traktowana podatkowo tak samo jak dywidenda wypłacana bezpośrednio na rzecz jej wspólników - ta zaś w odniesieniu do wspólników będących osobami fizycznymi jest opodatkowana zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym.

Mając powyższe na względzie należy zauważyć, że w momencie wypłaty dywidendy przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej, wypłacona dywidenda zostaje postawiona do dyspozycji wspólników spółki komandytowo-akcyjnej.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dywidenda wypłacona przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na rzecz akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej będzie stanowić dla wspólników spółki komandytowo-akcyjnej przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, przy wypłacie którego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma obowiązek potrącić zryczałtowany 19% podatek dochodowy.

W konsekwencji, na moment wypłaty dywidendy dokonanej przez Spółkę na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej Wnioskodawca – jako płatnik - będzie miał obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w odniesieniu do dywidendy przypadającej na akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej.

Powyższe dotyczy również wypłaty zaliczki na poczet dywidendy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż udzielając niniejszej interpretacji dokonał oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy tylko w odniesieniu do kwestii będącej przedmiotem zapytania nr 2, tj. obowiązków płatnika po stronie Spółki w sytuacji wypłaty dywidendy na rzecz spółki komandytowo-akcyjnej w części, w jakiej wypłacana dywidenda będzie przypadała na udział akcjonariuszy w zysku SKA. Tut. Organ nie odniósł się natomiast do kwestii obowiązków płatnika po stronie Spółki w momencie wypłaty dywidendy w części, w jakiej przypadać ona będzie na komplementariusza SKA, bowiem zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wniosek w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej w sytuacji zbycia przez nią udziałów na rzecz Spółki w celu ich umorzenia został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 19 października 2012 r. nr ILPB1/415-708/12-5/AP. Natomiast w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj