Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443-2/11-2/IB
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443-2/11-2/IB
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Wyroby energetyczne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Obowiązki podatnika podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
informacja
skład podatkowy
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
Brak obowiązku składania comiesięcznej informacji o przyjmowanych i magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych opodatkowanych na mocy art. 89 ust. 2 ustawy stawką w wysokości 0 zł.



Wniosek ORD-IN 141 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2011 r. przekazanym do tutejszego Organu zgodnie z właściwością (data wpływu 28.04.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku składania comiesięcznej informacji o przyjmowanych i magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych opodatkowanych na mocy art. 89 ust. 2 ustawy stawką w wysokości 0 zł. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.04.2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku składania comiesięcznej informacji o przyjmowanych i magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych opodatkowanych na mocy art. 89 ust. 2 ustawy stawką w wysokości 0 zł..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma S.A. importuje i nabywa wewnątrzwspólnotowo surowce o nazwie trimer propylenu i teramer propylenu. Oba surowce zgodnie z decyzją WIT zostały zaklasyfikowane do kodu CN 2710 11 21. W ramach procesów produkcyjnych na instalacjach alkilofenoli zostają wyprodukowane wyroby gotowe o nazwie odpowiednio: nonylofenol z trimeru propylenu i fenolu i dodecylofenol z tetrameru propylenu i fenolu. Wyroby gotowe zostały zaklasyfikowane do kodów CN: 2907 13 00 - Nonylofenol, 2907 19 99 Dodecylofenol.

Powyższe wyroby gotowe w myśl ustawy o podatku akcyzowym nie są wyrobami akcyzowymi.

W ramach prowadzonej działalności od 10.05.2004 r. firma S.A. posiada status prowadzącego skład podatkowy. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3 poz. 11 z późn. zm.) obowiązująca od dnia 1 marca 2009 r., wprowadziła istotne zmiany w zakresie opodatkowania i obrotu wyrobami energetycznymi. Przede wszystkim wyroby energetyczne zostały zdefiniowane w art. 86 ustawy, przy czym wyodrębnionych zostało szereg kategorii tych wyrobów.

Produkty o kodzie 2710 11 21 zostały wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy w pkt 2 jako cała grupa taryfowa.

Art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy określa stawki akcyzy na wyroby energetyczne bez względu na przeznaczenie tych wyrobów. Surowce o kodach CN 2710 11 21, które nabywa i importuje firma Wnioskodawcy zgodnie z art. 89 ust. 2 objęte są stawką akcyzy zero złotych.

Na podstawie art. 21 ust. 6 podatnik jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego wysłać informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (według ustalonego wzoru). W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 32, poz. 227, dalej: rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji), ustawodawca nie przewidział jednak wzoru informacji odnoszącego się do wyrobów energetycznych niebędących paliwami silnikowymi, ani tez opałowymi. Wnioskodawca uważa, że intencją ustawodawcy było analogicznie jak w art. 21 ust. 3 pkt 3 (brak obowiązku składania deklaracji podatkowych) wyłączenie obowiązku składania informacji dla wyrobów energetycznych objętych zerową stawką akcyzy. Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o podatku akcyzowym (druk sejmowy nr 1183 z dnia 6 września 2008 r. s. 16 uzasadnienie), wprowadzenie wymogu składnia informacji podatkowych w sytuacji, gdy u podatnika nie powstaje zobowiązanie podatkowe, zostało podyktowane koniecznością sprawowania kontroli podatkowej. Jednakże, w przypadku wyrobów innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 art. 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, tj. takich, które co do zasady podlegają zerowej stawce akcyzy, ryzyko nadużyć jest na tyle małe, że ustawodawca zrezygnował z wprowadzenia takiego obowiązku.

Wyroby energetyczne, o których mowa powyżej są bowiem ewidencjonowane na ogólnych zasadach w ewidencjach wyrobów akcyzowych prowadzonych przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W rezultacie obowiązek prowadzenia ewidencji wszystkich wyrobów akcyzowych daje organom podatkowym wystarczające możliwości weryfikacji obrotu tymi wyrobami. W konsekwencji brak jest uzasadnienia dodatkowego przedstawiania tych samych informacji w formie informacji składanych co miesiąc do właściwego naczelnika urzędu celnego.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że uwzględnianie ilości wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero odpowiednio w INF-D, INF-l lub INF-K jest nieprawidłowe gdyż są one prawidłowe dla paliw silnikowych, paliw opałowych i olejów smarowych.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w dniu 9 listopada 2009 r. lBPP3/443-646/09/PK oraz w dniu 19 kwietnia 2010 r. IBPP3/443-32/10/ŁW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego sprawy – Wnioskodawca ma obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego comiesięcznej informacji o przyjmowanych i magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych o kodzie CN 2710 11 21, które nie są wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym oraz nie są przeznaczone do celów opałowych, ani napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest On zobowiązany do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacji (o której mowa w art. 21 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym) o przyjmowanych oraz magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych, niewymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1- 13 ustawy o podatku akcyzowym, które nie są przeznaczone do celów opałowych, ani napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) dalej zwaną ustawą, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy zauważyć, iż wyroby o kodzie CN 2907 13 00 i CN 2907 19 90 nie zostały wymienione wśród wyrobów energetycznych, o których mowa w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.565,00 zł/1.000 litrów;
  3. (uchylony)
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.401,00 zł/1.000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.048,00 zł/1.000 litrów;
  7. (uchylony)
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.048,00 zł/1.000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów;
  1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;
  2. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;
  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  3. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy), określonych odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym. Określona w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka 0 zł ma zastosowanie jedynie do wyrobów energetycznych innych, niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyroby niewymienione według kodów CN w ust. 1 pkt 1-13 ww. artykułu są wyrobami o różnych stawkach – 0 lub stawka z ust. 1 pkt 14 i 15 ww. artykułu.

Zgodnie z art. 21 ust. 6 ww. ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalonego wzoru, zawierające dane, o których mowa w art. 53 ust. 5.

Stosownie do § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 32, poz. 227 ze zm.) określono wzory informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (INF-A-INF-D, INF-F, INF-I-INF-K), o których mowa w art. 21 ust. 6 ustawy.

Z analizy wniosku wynika, iż Wnioskodawca importuje i nabywa wewnątrzwspólnotowo surowce o nazwie trimer propylenu i teramer propylenu. Oba surowce zgodnie z decyzją WIT zostały zaklasyfikowane do kodu CN 2710 11 21. W ramach procesów produkcyjnych na instalacjach alkilofenoli zostają wyprodukowane wyroby gotowe o nazwie odpowiednio: nonylofenol z trimeru propylenu i fenolu i dodecylofenol z tetrameru propylenu i fenolu. Wyroby gotowe zostały zaklasyfikowane do kodów CN: 2907 13 00 - Nonylofenol, 2907 19 99 Dodecylofenol. Powyższe wyroby gotowe w myśl ustawy o podatku akcyzowym nie są wyrobami akcyzowymi. Wnioskodawca posiada status prowadzącego skład podatkowy. Surowce o kodach CN 2710 11 21, które nabywa i importuje firma Wnioskodawcy zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, objęte są stawką akcyzy zero złotych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego comiesięcznej informacji o przyjmowanych i magazynowanych w składzie podatkowym wyrobach energetycznych o kodzie CN 2710 11 21, które nie są wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym oraz nie są przeznaczone do celów opałowych, ani napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy wskazać, iż dla wyrobu o kodzie CN 2710 11 21 przeznaczonym do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe i opałowe nie została określona w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 stawka podatku akcyzowego. Ponieważ Wnioskodawca wskazał, iż ww. wyroby nie są przeznaczone do celów opałowych, ani napędowych, ani też jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to stawka akcyzy na te wyroby wynosi „0” (art. 89 ust. 2 ww. ustawy), co w konsekwencji nie powoduje powstania obowiązku składania informacji, o której mowa w art. 21 ust. 6 ww. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj