Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-12/11-2/MP
z 31 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-12/11-2/MP
Data
2011.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nasiona
stawka


Istota interpretacji
Opodatkowanie nasion kwiatów.



Wniosek ORD-IN 421 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2010 r. (data wpływu 31 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży nasion kwiatów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży nasion kwiatów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi firmę, której przedmiotem działalności jest obrót materiałem siewnym czyli nasionami warzyw, kwiatów i ziół. Nasiona Zainteresowany kupuje od rolników ryczałtowych, innych firm nasiennych oraz od dostawców zagranicznych.

Wg aktualnego stanu prawnego (rok 2010) nasiona z grupowań PKWiU (wg PKWiU 1997) 01.12.23-00 oraz 01.12.24-00 są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. wchodzi w życie nowy załącznik nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. Załącznik ten zawiera wykaz towarów wg klasyfikacji PKWiU 2008 opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%.

Posługując się kluczem przejścia pomiędzy PKWiU 1997 a PKWiU 2004 oraz PKWiU 2004 a PKWIU 2008 opublikowanych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, nasiona warzyw o PKWiU (wg PKWiU 1997) 01.12.24-00 będą od 1 stycznia 2011 r. sklasyfikowane wg PKWiU 2008 w grupie 01.13.60.0 natomiast nasiona kwiatów wg PKWiU 1997 posiadają symbol 01.12.23-00 a od 1 stycznia 2011 r. będę sklasyfikowane wg PKWiU 2008 pod symbolem 01.19.22.0.

Załącznik nr 10 wchodzący w życie od 1 stycznia 2011 r. w pozycji pierwszej zawiera wyłączenie z opodatkowania stawką 5% pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając od 1 stycznia 2011 r. nasiona kwiatów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.19.22.0 (wg PKWiU 2008) dokonywać sprzedaży wg stawki podatku w wysokości 5% czy 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 stycznia 2011 r. nasiona kwiatów należące do grupowania 01.19.22.0. wg PKWiU 2008, będą zgodnie z pozycją 1 załącznika nr 10 do ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) opodatkowane stawką VAT w wysokości 5%.

W pozycji 1 ww. załącznika określono, iż stawka 5% ma zastosowanie do symbolu PKWiU ex 01.1 czyli dla roślin innych niż wieloletnie, z wyłączeniem m. in. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19). Użycie symbolu ex przed danym grupowaniem oznacza zgodnie z ww. ustawą, że „dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania”. W związku z powyższym zachodzą wątpliwości, czy ustawodawca stosując zapis jak wyżej, chciał wyłączyć całą kategorię z opodatkowania stawką 5%, ponieważ opis wskazuje na wyłączenie tylko pozostałych roślin innych niż wieloletnie.

Dokonanie właściwej klasyfikacji opiera się na zastosowaniu obowiązujących zasad klasyfikacyjnych. Jedną z takich zasad jest zasada jednoznaczności grupowania mówiąca, że określony produkt może być zaliczony wyłącznie do jednego grupowania PKWiU, a zakresy poszczególnych grupowań pochodnych grupowania macierzystego w żadnym przypadku nie mogą zachodzić na siebie.

Analiza zapisów powołanego wyżej złącznika nr 10 prowadzi do konkluzji, że wyłączeniu z opodatkowania stawką 5% będą podlegały tylko te towary, które mieszczą się w grupowaniu 01.19. oraz jednocześnie są pozostałymi roślinami innymi niż wieloletnie. Posługując się definicją słownikową roślina to „organizm o komórkach okrytych ścianą komórkową, samożywny wytwarzający dzięki ciałkom zieleni w drodze asymilacji złożone związki organiczne z prostych związków nieorganicznych” (słownik PWN) wg tej definicji nasiona nie są roślinami.

W grupowaniu 01.19 znajdują się także nasiona kwiatów - symbol 01.19.22.0, które zdaniem Wnioskującego nie zawierają się w sformułowaniu użytym przez ustawodawcę - „pozostałe rośliny inne niż wieloletnie”, więc będą opodatkowane według stawki 5%. Takie stanowisko znajduje się także w interpretacjach wydanych w zbliżonych sprawach np. w interpretacji indywidualnej IPPP2/443-1509/08-4/ lub ILPP2/443-467/08-02/SJ.

W klasyfikacji PKWiU 2008 w grupowaniu 01.19 występuje pozycja „nasiona kwiatów” o symbolu 01.19.22.0. - opodatkowana aktualnie stawką 3% - analizując proces legislacji oraz uzasadnienie do ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. można dojść do wniosku, iż intencją ustawodawcy nie było zróżnicowanie stawek VAT na nasiona w zależności czy są to nasiona kwiatów czy warzyw.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, iż dla sprzedaży nasion kwiatów z grupowania PKWiU 10.19.22.0 właściwym będzie od 1 stycznia 2011 r., zastosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Artykuł ten został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. A jak stanowi ust. 2 powołanego przepisu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% , z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Art. 146a ustawy, który został wprowadzony na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmieniony art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), stanowi iż:

„W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%”.


Ponadto, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy. Pod poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.1, tj. „rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU 01.16.1)”.

Należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., art. 2 pkt 30 ustawy – wprowadzonym na podstawie art. 1 pkt 1 lit. d ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 do ustawy wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, wprowadzonego na podstawie art. 19 pkt 2 lit. a ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej – dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

We wspomnianym wyżej załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonym na podstawie art. 19 pkt 6 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. w poz. 1 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 5% wymieniono sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU „ex 01.1” rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. owsa (PKWiU 01.11.33.0),
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie obrotu materiałem siewnym czyli nasionami warzyw, kwiatów i ziół. Nasiona Zainteresowany kupuje od rolników ryczałtowych, innych firm nasiennych oraz od dostawców zagranicznych. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży nasion warzyw sklasyfikowanych wg PKWiU z roku 2008 w grupie 01.13.60.0 oraz nasion kwiatów sklasyfikowanych w grupowaniu 01.19.22.0. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest stawka podatku VAT na dostawę ww. nasion kwiatów (PKWiU 01.19.22.0).

Mając na uwadze fakt, iż dla prawidłowego określenia stawki podatku VAT w niniejszej sprawie, wymagane jest powołanie zapisów rozporządzeń w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, organ podatkowy wyjaśnia.

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż sprzedawane przez Wnioskodawcę nasiona kwiatów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.19.22.0, nie korzystają od 1 stycznia 2011 r. z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, gdyż na podstawie pkt 8 zostały one wyłączone z poz. 1 załącznika nr 10 do ustawy. Dostawa ww. nasion kwiatów opodatkowana jest natomiast 8% stawką podatku na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.

Reasumując, w oparciu o przestawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. nasiona kwiatów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 01.19.22.0, winny być opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 1 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Należy podkreślić, że jeżeli jakikolwiek element ww. zdarzenia przyszłego ulegnie zmianie, np klasyfikacja wg PKWiU, wówczas niniejsza interpretacja traci ważność.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj