Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-467/08-02/SJ
z 20 sierpnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-467/08-02/SJ
Data
2008.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nasiona
produkty rolne
stawki podatku


Istota interpretacji
Dostawa towaru – produktu roślinnego, korzysta z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 3%.



Wniosek ORD-IN 415 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla nasion traw – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla nasion traw.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. sprzedaż hurtowa i detaliczna roślin przemysłowych i produktów roślinnych rolnictwa, które do dnia 30 kwietnia 2008 r. opodatkowane były stawką w wysokości 3%. W asortymencie posiada on również nasiona traw o symbolu PKWiU 01.11.92.

Zmiana, która weszła w życie na mocy ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w załączniku do tej ustawy w poz. 1 wymienia towary opodatkowane stawką 3%, o symbolu ex 01.11 zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe – z wyłączeniem roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do sprzedawanych nasion traw, sklasyfikowanych w PKWiU jako 01.11.92...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie prawidłowej klasyfikacji stanowi podstawę dla zastosowania prawidłowej stawki VAT. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 1997 r., która m.in. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług nadal obowiązuje, zawiera działy, grupy, klasy, kategorie, podkategorie oraz pozycje. I tak, dział 01 to „Produkty rolnictwa, łowiectwa”, grupa 01.1 to „Produkty roślinne rolnictwa; produkty warzywnictwa i ogrodnictwa”, klasa 01.11 „Zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe”, kategoria 01.11.9 „Rośliny dla przemysłu perfumeryjnego, farmacji itp.; nasiona buraków cukrowych, nasiona roślin pastewnych; materiały roślinne surowe, pozostałe”.

W ramach tej kategorii wyodrębnione zostały trzy podkategorie:

  • 01.11.91 „Rośliny stosowane przede wszystkim w przemyśle perfumeryjnym, farmacji, do wyrobu środków owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych celów”;
  • 01.11.92 „Nasiona buraków cukrowych i nasiona roślin pastewnych”;
  • 01.11.93 „Produkty roślinne pozostałe”.

Dokonanie właściwej klasyfikacji opiera się na zastosowaniu obowiązujących w tym względzie pewnych zasad. Jedną z nich jest zasada jednoznaczności grupowania, zgodnie z którą określony produkt może być zaliczony wyłącznie do jednego grupowania PKWiU, a zakresy poszczególnych grupowań pochodnych określonego grupowania macierzystego w żadnym przypadku nie mogą zachodzić na siebie.

W ustawie z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, zamieszczono załącznik z wykazem towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%. W pozycji 1 tego załącznika określono, iż stawka 3% ma zastosowanie do towarów sklasyfikowanych w PKWiU ex 01.11 – zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe – z wyłączeniem m.in. roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9), gdzie symbol ex oznacza: „dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania”. Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ustawodawca podając w nawiasie symbol PKWiU, tj. ex 01.11.9, tym samym chciał wyłączyć całą kategorię z możliwości zastosowania stawki 3%. Natomiast sam opis wskazuje na wyłączenie tylko tych roślin, które są dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji, czyli z grupowania 01.11.91. Zdaniem Spółki, skoro rośliny dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji stanowią podkategorię 01.11.91, to nie należy jej rozszerzać na nasiona traw sklasyfikowanych w odrębnej podkategorii 01.11.92.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanego dla nasion traw sklasyfikowanych w PKWiU jako 01.11.92 zastosowanie będzie miała stawka 3%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 przywołanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienionej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy (…).

I tak, w poz. 1 załącznika ww. ustawy „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%”, wymienione zostały towary sklasyfikowane według symbolu PKWiU:

ex 01.11 – zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe – z wyłączeniem:

  1. arachidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),
  2. bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),
  3. kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),
  4. ziół suszonych sortowanych całych,
  5. roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Oznacza to zatem, że nie potoczne i handlowe nazwy poszczególnych towarów bądź ich skład chemiczny, ale ustalona według określonych procedur klasyfikacja statystyczna towarów, jest istotna z punktu widzenia określenia prawidłowej stawki podatku dla sprzedawanego towaru.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Spółka dokonuje sprzedaży hurtowej i detalicznej nasion traw, nie będących roślinami dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU 01.11.92).

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że dostawa towaru (produktu roślinnego), sklasyfikowanego przez Zainteresowanego według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem statystycznym 01.11.92 jako „nasiona traw”, korzysta z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 3%, gdyż towar ten nie został wyłączony z możliwości zastosowania tej stawki.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji nasion traw do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj