Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-993/10/CJS
z 10 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-993/10/CJS
Data
2010.12.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
aport
kapitały pieniężne
know-how
weksel
wkłady niepieniężne


Istota interpretacji
Czy wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci weksla lub know-how do spółki osobowej?



Wniosek ORD-IN 938 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 14 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce jawnej i zamierza podwyższyć swój wkład w tej spółce w drodze wniesienia aportu (wkładu niepieniężnego). Wniesienie wkładu (podwyższenie wkładu) nastąpi przez wnioskodawcę, jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Przedmiotem wkładu będzie wkład niepieniężny, przy czym nie zostało jeszcze zdecydowane czy wkładem tym będzie know-how prawidłowo udokumentowany, czy też weksel (przy założeniu, że będzie miał on zdolność aportową).

Pomimo podwyższenia wkładu wnioskodawcy w spółce jawnej (w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego), jego udział w zyskach i stratach nie ulegnie zmianie (będzie na tym samym poziomie co dotychczas).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej (w postaci know-how lub weksla – przy założeniu, że w obu przypadkach przedmiot wkładu ma zdolność aportową) będzie skutkowało po stronie wnioskodawcy powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej (w postaci know-how lub weksla – przy założeniu, że w obu przypadkach przedmiot wkładu ma zdolność aportową) nie będzie skutkowało po stronie wnioskodawcy powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Za stanowiskiem wnioskodawcy przemawiają następujące argumenty:

Kwestia wkładów niepieniężnych, wnoszonych przez osoby fizyczne do spółek osobowych nie została uregulowana w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. : „nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny”.

Zatem przepis ten znajduje zastosowanie jedynie do aportów wnoszonych do spółek kapitałowych. Przepis ten nie znajduje natomiast zastosowania do wkładów niepieniężnych wnoszonych do spółek osobowych, gdyż spółki te nie posiadają osobowości prawnej.

Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – interpretownego a contrario – jednoznacznie wynika, że skoro zdarzenie polegające na wniesieniu przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej wkładu niepieniężnego do spółki osobowej, nie zostało w ogóle objęte tym przepisem, to nie skutkuje ono powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej nie powoduje również powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż wniesienie wkładu nie będzie dokonywane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę.

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci wartości niematerialnych i prawnych (np. know-how) do spółki osobowej jest wyłączone ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, obejmującego odpłatne zbycie rzeczy i praw.

Wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej nie spowoduje również powstania u wnioskodawcy przychodu z tzw. innych źródeł. Do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od ośób fizycznych, zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia, nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Cytowany przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy zawiera otwarty katalog przychodów; do kategorii tej mogą zostać zaliczone również inne (niż wymienione w tym przepisie) przychody, pod warunkiem jednak, że są objęte ogólną definicją przychodów, zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przychodami (z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pomimo wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci know-how do spółki jawnej wnioskodawca nie otrzymuje w zamian ani świadczenia pieniężnego, ani świadczenia w naturze, tym bardziej nie otrzymuje świadczenie nieodpłatnego. Powyższy zatem przepis nie dotyczy sytuacji wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej.

Stanowisko takie potwierdził Minister Finansów w interpretacji z dnia 7 listopada 2007r. (Znak: IBPB2/415- 53/07/HS). Interpretacja ta dotyczyła stanu faktycznego, gdzie wkładem do spółki jawnej były udziały w spółce z o.o. W uzasadnieniu wspomnianej interpretacji Minister Finansów stwierdził, że „wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z o.o. do spółki jawnej nie stanowi (...) źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, ponieważ przepis ten odnosi się do wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki posiadającej osobowość prawną nie odnosi się natomiast do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej (tj. spółki jawnej). (...) Tym samym wkład niepieniężny w momencie jego wniesienia do spółki jawnej nie rodzi u wspólnika wnoszącego wkład żadnych skutków podatkowych, gdyż wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi źródła przychodów, wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Z powyższej interpretacji Ministra Finansów wynika wprost, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej nie stanowi źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych dla wnioskodawcy.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie między innymi w następujących interpretacjach organów podatkowych:

  • postanowienie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 28 września 2007r. (znak: DF/415-88923/07/PD),
  • postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów z dnia 21 września 2007r. (znak: 1438/DF2/415-73a/289/07/AZ),
  • postanowienie Urzędu Skarbowego w Białobrzegach z dnia 18 września 2007 r. (znak: 1402ND/005-10-EP/2007),
  • postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa - Targówek z dnia 27 czerwca 2007r. (znak: 1437/ZDD/6/MF/423/28/2007).

W świetle powyższego, zaprezentowane przez wnioskodawcę stanowisko w pkt 3 niniejszego wniosku jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i zamierza podwyższyć swój wkład w spółce osobowej (spółce jawnej) poprzez wniesienie jako aportu wkładu niepieniężnego w postaci weksla lub know-how.

Zgodnie z art. 8 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółka osobowa, którą w myśl art. 4 § 1 Kodeksu jest spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna, może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywaną. Stosownie do art. 28 ww. Kodeksu, majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Spółka osobowa jest więc samodzielnym w rozumieniu prawa cywilnego podmiotem praw i obowiązków oraz właścicielem majątku przekazanego w formie wkładów.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w momencie wniesienia ww. składników majątku do spółki jawnej, po stronie wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na skutek planowanego wniesienia zmieni się bowiem właściciel ww. składników majątku a wnioskodawca w zamian za prawo ich własności podwyższy swój wkład w spółce osobowej (jawnej).

Przy czym źródło tego przychodu uzależnione będzie od rodzaju wnoszonego do spółki składnika majątku:

  • w przypadku wniesienia papierów wartościowych (weksla) powstanie przychód z tytułu kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • w przypadku wniesienia wartości przemysłowej wynikającej z umowy know-how – przychód z praw majątkowych, o którym mowa w cyt. art. 18 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a–c.

Natomiast stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Pod pojęciem odpłatnego zbycia należy rozumieć każda formę przeniesienia własności papierów wartościowych za wynagrodzeniem. Dlatego też zważywszy, iż weksel jest dokumentem należącym do zbiorczej kategorii papierów wartościowych, co wynika wprost z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 211 poz. 1384) przychód z przeniesienia jego własności należy zaliczyć do źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne.

Wniesienie zatem weksla do spółki osobowej powoduje zmianę właściciela – właścicielem staje się bowiem spółka osobowa – stąd mamy do czynienia z odpłatnym zbyciem wniesionego weksla. Zatem wniesienie weksla do spółki osobowej jest przeniesieniem własności weksla, za które wnioskodawcy przysługuje podwyższony wkład w spółce osobowej o określonej wartości. Kwota odpowiadająca wartości podwyższenia wkładu w spółce osobowej stanowi w tym przypadku przychód. Tym samym należy uznać za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy wskazujące, że czynność wniesienia weksla do spółki osobowej nie ma charakteru odpłatnego, a zatem nie wywołuje skutków podatkowych na gruncie przepisu art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli bowiem dochodzi do przeniesienia na rzecz spółki osobowej posiadanego przez wnioskodawcę weksla, to tym samym następuje jego zbycie, a czynność ta wyczerpuje znamiona odpłatności. Odpłatne zbycie, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, to każda forma przeniesienia własności weksla za wynagrodzeniem, przy czym może ona nastąpić nie tylko w formie pieniężnej. Należy bowiem zauważyć, iż weksle inkorporują pewną wartość, która jest wyrażona w jednostkach pieniężnych. Nie są one tożsame z pieniądzem, ale takiej formy zapłaty wcale nie wymaga przepis art. 17 ust.1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy. Tezę tę potwierdza treść normy z art. 48 § 2 Kodeksu spółek handlowych, w świetle której wkład wspólnika do spółki osobowej może polegać na przeniesieniu lub obciążeniu własności rzeczy lub innych praw, a także na dokonaniu innych świadczeń na rzec spółki. Natomiast wartość wyrażona w wekslu odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego na podwyższenie wkładu. W konsekwencji wniesienia weksla do spółki jawnej, podmiot go wnoszący otrzyma w zamian podwyższenie wkładu. W tym zakresie następuje zatem przepływ kapitału powodujący zmianę właściciela weksla, którym staje się spółka jawna, zachodzi więc odpłatne zbycie wniesionego weksla.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów/akcji w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochód ze zbycia papierów wartościowych, jak stanowi art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy, oblicza się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Dochód z tytułu wniesienia weksla do spółki osobowej (jawnej) rozumianego jako odpłatne zbycie powstanie w dacie wniesienia weksla i będzie opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, który należy wykazać w odrębnym zeznaniu rocznym PIT-38.

Równocześnie należy stwierdzić, że przychód osiągnięty z tytułu wniesienia weksla nie stanowi przychodu z praw majątkowych, gdyż weksel nie jest prawem majątkowym a papierem wartościowym, brak także podstaw, co słusznie zauważa wnioskodawca, do stosowania w przedmiotowej sprawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek mających osobowość prawną albo wkładów do spółdzielni. Tym samym przepis ten nie znajduje zastosowania w przedstawionym we wniosku zdarzeniu, gdyż spółka, do której wnoszony jest wkład niepieniężny jest spółką osobową. Należy jednak podkreślić, że fakt, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy nie może mieć zastosowania w opisanym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie jest bynajmniej równoznaczny z niepowstaniem po stronie wnoszącego wkład w postaci papieru wartościowego (weksla) jakichkolwiek przychodów z tytułu kapitałów pieniężnych. W opisanej sytuacji ma bowiem miejsce odpłatne zbycie weksla jako papieru wartościowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż wnioskodawca rozważa wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego w postaci know-how, w związku z czym wątpliwość budzi również kwestia czy takie wniesienie spowoduje powstanie po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zawarte wyliczenie praw majątkowych ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności”. Jednocześnie treść tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zarówno przychody z wykonania (wykorzystania) tych praw jak również z ich odpłatnego zbycia.

W myśl definicji zawartej w słowniku języka polskiego know-how to „praktyczna umiejętność lub wiedza w zakresie technologii produkcji lub technik zarządzania” .

Z kolei w ustawodawstwie Komisji Wspólnot Europejskich przez know-how rozumie się zespół technicznych informacji, które są poufne, istotne oraz zidentyfikowane we właściwej formie.

Tak więc przez umowę know-how należy rozumieć pakiet nieopatentowanych informacji praktycznych, wynikających z doświadczenia i badań, które są niejawne, istotne i zidentyfikowane. Dobrami chronionymi umową know-how mogą być np.: nieopatentowane wynalazki, niezarejestrowane wzory użytkowe, informacje techniczne dot. stosowania patentów lub wzorów użytkowych.

Mając zatem na uwadze wyżej powołane uregulowania prawne stwierdzić należy, iż na gruncie przepisów podatkowych transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci know-how, wbrew twierdzeniu wnioskodawcy jest zdarzeniem wywołującym określone skutki podatkowe.

Przedmiotowe wniesienie będzie stanowić odpłatne zbycie praw majątkowych wynikających z umowy know-how, bowiem tak samo jak w przypadku wniesienia weksla – wnioskodawca otrzyma określony podwyższony wkład w spółce jawnej w zamian za wniesienie praw wynikających z know-how.

Mając na uwadze powyższe, podkreślić należy, iż dochód uzyskany z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy podatkowej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody z praw majątkowych podlegają kumulacji z pozostałymi dochodami zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

A zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • zostały faktycznie poniesione w celu uzyskania przychodu, tzn. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami oraz
  • nie zostały wymienione w art. 23 ustawy zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Tak więc przychód uzyskany z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy, po pomniejszeniu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o koszty poniesione w celu uzyskania tego przychodu, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych łącznie z dochodami z innych źródeł.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci know-how do spółki osobowej będzie stanowić dla wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 18 ww. ustawy, a nie w art. 20 tejże ustawy (inne źródła).

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Reasumując stwierdzić należy, iż stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego w postaci weksla lub know-how nie powoduje powstania przychodu po jego stronie, ponieważ osoba wnosząca wkład nie dokonuje odpłatnego zbycia weksla lub know-how należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę postanowień jak i interpretacji indywidualnej, tutejszy organ informuje, że orzeczenia podatkowe za każdym razem wydawane są w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Wydane zaś wobec jednego podmiotu orzeczenia korzystnego, lecz sprzecznego z prawem nie może być podstawą roszczenia innego podmiotu o wydanie równie korzystnego, lecz sprzecznego z prawem rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj