Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1038/12-4/HW
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1038/12-4/HW
Data
2013.02.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
faktura
infrastruktura
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
przyłącze
refakturowanie


Istota interpretacji
Czy przekazanie Gminie przez Inwestora (działającego na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez pozostałych Partycypantów zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy) przebudowanej drogi położonej na gruncie gminnym powinno być traktowane jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem?



Wniosek ORD-IN 655 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz Gminy przebudowanej drogi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz Gminy przebudowanej drogi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej Inwestor lub Wnioskodawca) zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie drogi (Inwestor otrzymał już stosowną zgodę Gminy), która jest własnością Gminy i stanowi drogę dojazdową zarówno do siedziby firmy Inwestora, jak również kilku innych podmiotów gospodarczych. W celu realizacji niniejszego przedsięwzięcia Spółka zawarła umowę współpracy z dwiema innymi firmami (dalej Partnerzy), na podstawie której to Inwestor będzie odpowiedzialny za:

  • reprezentowanie Partnerów przed odpowiednimi władzami Urzędu Miejskiego oraz innymi instytucjami we wszystkich sprawach dotyczących uzyskania niezbędnych pozwoleń do realizacji inwestycji,
  • podpisywanie dokumentów w imieniu i za zgodą Partnerów,
  • zawarcie umów niezbędnych do realizacji inwestycji (w tym przede wszystkim umowy o roboty budowlane dotyczące przebudowy drogi z Wykonawcą),
  • dokonania rozliczeń finansowych związanych z niniejszą inwestycją.

Zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy realizacja inwestycji została podzielona na cztery etapy (Etap I, Etap IIA, Etap IIB, Etap III). Strony umowy zgodnie ustaliły, że będą partycypowały w realizacji Etapu I i Etapu II w następującej wysokości:

  • Inwestor – około 48% kosztów,
  • Partner I – około 35% kosztów,
  • Partner II – około 17% kosztów.

Oprócz tego, jak wynika z umowy, strony wyraziły wolę kontynuacji przebudowy drogi (Etapu III), a szczegóły w tym zakresie zostaną ustalone w pierwszym kwartale 2013 r. Partycypacja finansowa w realizacji Etapu III będzie wyglądała następująco:

  • Inwestor – około 34% kosztów,
  • Partner I – około 33% kosztów,
  • Partner II – około 33% kosztów.

Co bardzo istotne w umowie znajdują się zapisy, że faktury od Wykonawcy robót będą wystawiane na Inwestora, natomiast ten następnie dokumentując kwoty otrzymywane od Partnerów będzie wystawiał na ich rzecz faktury VAT (tzw. refaktury) do wysokości określonej w umowie w ramach współfinansowania inwestycji przez każdego z Partnerów.

Po zakończeniu inwestycji Inwestor, zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy oraz działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez każdego z Partnerów, przekaże nieodpłatne na rzecz Gminy przebudowaną drogę.

Realizacja niniejszej inwestycji jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa Inwestora, gdyż przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków logistycznych zarówno dla Wnioskodawcy jak i jego klientów. Przebudowa drogi pozytywnie wpłynie również na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Również dla pozostałych Partnerów przebudowa drogi odegra istotny wpływ na ich bieżące funkcjonowanie i możliwość rozwoju.

Partycypacja w kosztach przebudowy drogi jest wynegocjowana i nie wynika ona z jakiś obiektywnych kryteriów, takich jak np. długość drogi znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie Inwestora czy Partnera, pomiar natężenia ruchu. Oprócz tego, jak była mowa na wstępie przedmiotowa droga stanowi i będzie stanowiła drogę dojazdową do kilku mniejszych podmiotów, które jednak nie są stroną umowy o współpracę, a także nie będą partycypowały w kosztach realizacji inwestycji.

Wnioskodawca podkreślił, że ze względu na jego przedmiot działalności (Spółka oferuje takie grupy produktowe jak np. instalacje i sieci elektryczne, rozdzielnice elektryczne, automatyka przemysłowa i elektroenergetyczna, instalacje słaboprądowe i mechaniczne, a także serwis sygnalizacji i oświetlenia, serwis elektryki i automatyki) oraz skalę działalności, realizacja inwestycji jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Już obecny stan drogi stanowi utrudnienia dla sprawnej działalności, a po przeprowadzonym remoncie wodno – kanalizacyjnym jej stan techniczny jeszcze bardziej się pogorszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie Gminie przez Inwestora (działającego na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez pozostałych Partycypantów zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy) przebudowanej drogi położonej na gruncie gminnym powinno być traktowane jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W związku z tym, Gmina z racji posiadanego prawa własności do gruntu będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest do przebudowanej drogi trwale z tym gruntem związanej. W związku z powyższym, transakcji przekazania przebudowanej drogi nie będzie można traktować jako dostawy towarów (co za tym idzie będziemy mieli tu do czynienia ze świadczeniem usług). Wmyśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy (przepis ten ma podstawowe znaczenie dla niniejszej sytuacji), za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT uznawane jest m. in. wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przez Inwestora na rzecz gminy drogi, finansowanej również przez Partnerów, będzie nieodpłatnym świadczeniem usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o VAT. Inwestor przebudowując drogę dąży bowiem do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej. Dodatkowo, niewykonanie przez Inwestora i Partnerów przedmiotowej inwestycji drogowej utrudniłby mu prowadzenie działalności gospodarczej i uniemożliwiło dalszy rozwój. Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przy czym należy podkreślić, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy, w cyt. wyżej brzmieniu, został wprowadzony od dnia 1 kwietnia 2011 r. do ustawy w celu zapewnienia pełniejszej implementacji przepisów unijnych i stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przebudowie drogi, która jest własnością Gminy i stanowi drogę dojazdową zarówno do siedziby firmy Inwestora jak również kilku innych podmiotów gospodarczych. W celu realizacji niniejszego przedsięwzięcia Spółka zawarła umowę współpracy z dwiema innymi firmami (Partnerami), na podstawie której to Inwestor będzie odpowiedzialny za reprezentowanie Partnerów przed odpowiednimi władzami Urzędu Miejskiego oraz innymi instytucjami we wszystkich sprawach dotyczących uzyskania niezbędnych pozwoleń do realizacji inwestycji, podpisywanie dokumentów w imieniu i za zgodą Partnerów, zawarcie umów niezbędnych do realizacji inwestycji (w tym przede wszystkim umowy o roboty budowlane dotyczące przebudowy drogi z Wykonawcą), dokonania rozliczeń finansowych związanych z niniejszą inwestycją.

Zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy realizacja inwestycji została podzielona na cztery etapy (Etap I, Etap IIA, Etap IIB, Etap III). Strony umowy zgodnie ustaliły, że będą partycypowały w realizacji Etapu I i Etapu II w następującej wysokości:

  • Inwestor – około 48% kosztów,
  • Partner I – około 35% kosztów,
  • Partner II – około 17% kosztów.

Oprócz tego, jak wynika z umowy strony wyraziły wolę kontynuacji przebudowy drogi (Etapu III), a szczegóły w tym zakresie zostaną ustalone w pierwszym kwartale 2013 r. Partycypacja finansowa w realizacji Etapu III będzie wyglądała następująco:

  • Inwestor – około 34% kosztów,
  • Partner I – około 33% kosztów,
  • Partner II – około 33% kosztów.

W umowie znajdują się zapisy, że faktury od Wykonawcy robót będą wystawiane na Inwestora, natomiast ten następnie dokumentując kwoty otrzymywane od Partnerów będzie wystawiał na ich rzecz faktury VAT do wysokości określonej w umowie w ramach współfinansowania inwestycji przez każdego z Partnerów. Po zakończeniu inwestycji Inwestor zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy oraz działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez każdego z Partnerów przekaże nieodpłatne na rzecz Gminy przebudowaną drogę. Realizacja niniejszej inwestycji jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa Inwestora, gdyż przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków logistycznych zarówno dla Wnioskodawcy jak i jego klientów. Przebudowa drogi pozytywnie wpłynie również na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Partycypacja w kosztach przebudowy drogi jest wynegocjowana i nie wynika ona z jakiś obiektywnych kryteriów, takich jak np. długość drogi znajdująca się w bezpośrednim sąsiedztwie Inwestora czy Partnera, pomiar natężenia ruchu. Oprócz tego, jak była mowa na wstępie, przedmiotowa droga stanowi i będzie stanowiła drogę dojazdową do kilku mniejszych podmiotów, które jednak nie są stroną umowy o współpracę a także nie będą partycypowały w kosztach realizacji inwestycji. Ze względu na przedmiot działalności Wnioskodawcy, który oferuje takie grupy produktowe jak np. instalacje i sieci elektryczne, rozdzielnice elektryczne, automatyka przemysłowa i elektroenergetyczna, instalacje słaboprądowe i mechaniczne, a także serwis sygnalizacji i oświetlenia, serwis elektryki i automatyki) oraz skalę działalności, realizacja inwestycji jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Już obecny stan drogi stanowi utrudnienia dla sprawnej działalności, a po przeprowadzonym remoncie wodno – kanalizacyjnym jej stan techniczny jeszcze bardziej się pogorszy.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro inwestycja drogowa będzie wykonana na gruncie stanowiącym własność Gminy, nie można uznać, iż przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy powyższej infrastruktury stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Gmina, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej infrastruktury drogowej trwale z tym gruntem związanej. W związku z powyższym, koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności wybudowania drogi przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług.

Analiza sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy przebudowanej przez Spółkę drogi na gruncie będącym własnością Gminy, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT - jak wskazano wyżej - świadczenie tych usług musi się bowiem odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu drogi na rzecz Gminy ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotowa inwestycja jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa Inwestora, gdyż przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków logistycznych zarówno dla Wnioskodawcy, jak i jego klientów. Przebudowa drogi pozytywnie wpłynie również na dalszy rozwój przedsiębiorstwa.

W konsekwencji powyższego, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę inwestycji drogowej na rzecz Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy przebudowanej drogi położonej na gruncie gminnym w świetle art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy, jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu na rzecz Gminy przebudowanej drogi. Natomiast odpowiedzi na pytania dotyczące opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji związanej z przebudową drogi oraz dokumentowania rozliczeń pomiędzy współpracującymi firmami realizującymi inwestycję dotyczącą przebudowy drogi udzielono w interpretacjach indywidualnych z dnia 6 lutego 2013 r. nr ILPP1/443-1038/12-2/HW oraz ILPP1/443-1038/12-3/HW.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj