Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-683/11/AK
z 26 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-683/11/AK
Data
2011.07.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
plan
płatnik
prywatyzacja
przychody z innych źródeł
przychody ze stosunku pracy
uchwały


Istota interpretacji
Moment powstania dochodu oraz obowiązki płatnika w sytuacji otrzymania przez pracowników akcji w ramach programu akcji pracowniczych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura 02 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie momentu powstania przychodu oraz obowiązków płatnika z tytułu przyznania uprawnionym pracownikom akcji w ramach programu akcji pracowniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 czerwca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie momentu powstania przychodu oraz obowiązków płatnika z tytułu przyznania uprawnionym pracownikom akcji w ramach programu akcji pracowniczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z planowanym upublicznieniem akcji wnioskodawcy - Spółki akcyjnej (dalej: Spółka) na Giełdzie Papierów Wartościowych przewidziano program akcji pracowniczych. Uprawnieni pracownicy Spółki na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) nabędą akcje Spółki nieodpłatnie bezpośrednio od Skarbu Państwa dokonującego ich upublicznienia. W okresie 2 lat od sprzedaży pierwszych akcji przez Skarb Państwa na zasadach ogólnych pracownicy nie będą mogli zbyć akcji Spółki nabytych w ramach programu akcji pracowniczych. Niezależnie od tego, że uprawnienie do objęcia akcji wynikać będzie z art. 36 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podejmie uchwałę potwierdzającą procedurę nabycia akcji przez pracowników na wyżej wskazanej podstawie zawartej w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w momencie objęcia akcji przez uprawnionych pracowników bezpośrednio od Skarbu Państwa powstaje przychód, o którym mowa w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy Spółka jako płatnik, zobowiązana byłaby na podstawie art. 31 ww. ustawy do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w programie akcji pracowniczych...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyższy przepis, zdaniem Spółki w momencie przyznania pracownikom akcji w ramach programu akcji pracowniczych powstanie u nich przychód, będzie on jednak podlegał opodatkowaniu dopiero na moment ich zbycia przez pracowników. W oparciu o art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych moment opodatkowania zostanie odroczony na moment zbycia objętych (nabytych) akcji. Bowiem zgodnie z powyższą regulacją dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

W ocenie Spółki zasady opodatkowania nieodpłatnego nabycia akcji przez pracowników interpretowane powinny być w oparciu o wykładnię systemową i celowościową stosując art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku nieodpłatnego objęcia lub nabycia akcji przez pracowników przepis ten przewiduje odroczenie momentu opodatkowania do czasu zbycia objętych (nabytych) akcji. Ratio legis powyższego przepisu sprowadza się do opodatkowania realnie uzyskanego przychodu, który jest efektem uczestnictwa w procesie swoistego wynagradzania uprawnionych pracowników w procesie m.in. prywatyzacji.

Biorąc pod uwagę cel zwolnienia w postaci odroczenia opodatkowania na moment zbycia objętych (nabytych) na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy akcji i kierując się wykładnią celowościową należy przyjąć, że również w przypadku pracowników uprawnionych na podstawie ustawy o prywatyzacji i komercjalizacji powinno być ono stosowane analogicznie. Przemawia za tym również wyrażona w art. 32 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, zasada równości i niedyskryminacji osób znajdujących się w podobnej sytuacji faktycznej i prawnej. Jest to istotne tym bardziej, że w przedmiotowej sytuacji podjęta zostanie uchwała Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy potwierdzająca uprawnienia pracowników do nieodpłatnego nabycia akcji.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym zdarzeniu będzie miał odpowiednie zastosowanie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem moment opodatkowania zostanie odroczony na moment zbycia objętych (nabytych) akcji. W konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w programie akcji pracowniczych.

Ponadto będzie miał zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, zgodnie z którym za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Jednocześnie stosownie do art. 30b ust. 1 powyżej ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Natomiast dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38.

Zatem w momencie zbycia akcji uprawniony pracownik powinien rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19%. W związku z tym, że uprawnieni pracownicy Spółki otrzymają akcje nieodpłatnie dochód z tytułu zbycia akcji będzie równy przychodowi. Jednocześnie na pracowniku ciążyć będzie obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W tym terminie trzeba również wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania.

Spółka wskazała, że powyższe stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 08 marca 2011r. (Znak: IBPBII/2/415-14/11/MM), gdzie organ wskazał, że „dochód uzyskany z tego tytułu wnioskodawczyni winna wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-38, składanym za 2010 rok do dnia 30 kwietnia 2011r. W tym samym terminie wnioskodawczyni powinna uiścić podatek dochodowy od tego dochodu obliczony według 19% stawki podatkowej. Przy czym, z uwagi na fakt iż wskazane we wniosku akcje pracownicze wnioskodawczyni nabyła nieodpłatnie, dochód uzyskany przez wnioskodawczynię jest równy przychodowi, tj. cenie sprzedaży akcji”. Podobnie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 02 sierpnia 2010r. (Znak: ILPB2/415-599/10-4/WM), tj. „z analizy wniosku wynika, że dnia 31 sierpnia 2009r. zainteresowany nabył nieodpłatnie akcje pracownicze. Zamierza dokonać ich sprzedaży, przy czym odpłatne zbycie nie będzie przedmiotem działalności gospodarczej. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz wyżej wskazane przepisy prawa, wskazać należy, iż dochód uzyskany z tytułu sprzedaży przedmiotowych akcji podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w ww. art. 30b ustawy.”

Podsumowując, w momencie przyznania uprawnionym pracownikom akcji w ramach programu akcji pracowniczych nie wystąpi obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych - moment opodatkowania zostanie odroczony na moment zbycia objętych (nabytych) akcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Spółki wyłącznie w zakresie momentu powstania przychodu oraz obowiązków płatnika z tytułu przyznania uprawnionym pracownikom akcji w ramach programu akcji pracowniczych. W zakresie dotyczącym sposobu rozliczenia przychodu przez pracowników wnioskodawcy w momencie zbycia akcji otrzymanych w ramach programu akcji pracowniczych wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Podkreślić należy, iż komentowany artykuł wyraża powszechnie obowiązującą w prawie podatkowym regułę sprawiedliwości podatkowej. Sprawiedliwość podatkowa przejawia się głównie w powszechności i równości opodatkowania. Powszechność opodatkowania oznacza, że podatek jako rodzaj daniny publicznej, powinien spoczywać na wszystkich – wszyscy muszą się przyczyniać do pokrywania wspólnych potrzeb. Powszechność opodatkowania oznacza ponadto, że wszystkie podmioty są tak dalece opodatkowane, jak określają to ustawy podatkowe. Natomiast zasada równości wymaga jednakowej miary dla wszystkich podmiotów - bez zróżnicowań zarówno dyskryminacyjnych jak i faworyzujących, co jest także zgodne z zasadą sprawiedliwości.

Stosownie zaś do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z planowanym upublicznieniem akcji wnioskodawcy - Spółki akcyjnej - na Giełdzie Papierów Wartościowych uprawnieni pracownicy Spółki nabędą jej akcje nieodpłatnie, bezpośrednio od Skarbu Państwa dokonującego ich upublicznienia.

Stwierdzić zatem należy, że w przypadku nabycia akcji w sposób nieodpłatny, operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez osobę otrzymującą te akcje przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nastąpi bowiem przysporzenie majątkowe w związku z faktem, iż nabycie akcji nastąpi w formie nieodpłatnej.

Organ zgadza się zatem z wnioskodawcą, że po stronie osób otrzymujących akcje nieodpłatnie powstanie przychód już w momencie otrzymania akcji. Nie można bowiem pominąć całkowicie momentu nabycia akcji. Każda inna osoba, która chciałaby nabyć akcje musiałaby uszczuplić swój majątek przeznaczając z niego środki na zakup tychże akcji. Natomiast osoby nabywające akcje nieodpłatnie takiego uszczuplenia nie muszą dokonywać, gdyż akcje otrzymają od Spółki.

Osoba nabywająca akcje spółki akcyjnej nieodpłatnie osiąga rzeczywistą korzyść, która wynika z faktu, że nie ponosi odpłatności za akcje, choć otrzymuje je na własność. Forma nabycia akcji ma zatem istotne znaczenie. Trudno bowiem nie dostrzec korzyści jaką odnosi osoba otrzymująca akcje, jeśli koszty nabycia akcji jej przekazanych ponosi w całości zamiast niej inny podmiot. Przychód jaki powstaje u osoby otrzymującej akcje spółki nieodpłatnie należy przy tym wyraźnie odróżnić od przychodu jaki w przyszłości mogą generować akcje. Przychód o jakim mowa, ma swoje źródło w nieodpłatnym przekazaniu, którego koszty ponosi za osobę nieodpłatnie je otrzymującą inny podmiot.

Nie sposób zatem dowodzić, że osoba otrzymująca akcje nieodpłatnie jest w takiej samej sytuacji jak osoba, która akcje kupić musiała sama. W przedmiotowej sprawie uprawnieni pracownicy Spółki - wnioskodawcy, otrzymają akcje w sposób nieodpłatny a tym samym nie poniosą żadnych wydatków na ich nabycie, gdyż akcje otrzymają w ramach realizacji programu akcji pracowniczych. Osoby takie nie będą musiały zatem dokonywać uszczuplenia swojego majątku przeznaczając z niego środki na zakup tychże akcji, gdyż akcje otrzymają nieodpłatnie. Z tej właśnie przyczyny Organ podziela twierdzenie Spółki, iż nieodpłatne otrzymanie akcji powoduje po stronie osoby je otrzymującej powstanie przychodu.

Reasumując, nabycie przez uprawnionych pracowników Spółki akcji w ramach programu akcji pracowniczych powoduje powstanie po ich stronie przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nabycie tych akcji nastąpi w formie nieodpłatnej.

Zauważyć jednak należy, że niezależnie od powyższego, zgodnie z obowiązującym od dnia 01 stycznia 2011r. nowym brzmieniem przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 11 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Jak wynika zatem z powyższych przepisów przy spełnieniu określonych warunków nadwyżka w postaci różnicy pomiędzy wartością rynkową a wydatkami na objęcie (nabycie) akcji nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) akcji - moment opodatkowania tej nadwyżki następuje dopiero przy zbyciu akcji, o czym z kolei traktuje przepis ust. 12 tego artykułu.

Ponadto ustawodawca przewidział możliwość uwzględnienia w tym przepisie zarówno objęcia akcji emitowanych po raz pierwszy jak i akcji będących już w obrocie, poprzez użycie w tym przepisie obok pojęcia „objęcie” pojęcia „nabycie”. Wskazał także, iż dochód musi zostać uzyskany z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółki, której siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Stosownie zatem do wyżej wymienionych regulacji podstawowym warunkiem aby nadwyżka wartości rynkowej akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlegała opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) akcji jest aby akcje objęte (nabyte) zostały przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia emitenta. Regulacje przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą bowiem dochodu osób uprawnionych do objęcia (nabycia) akcji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że akcje zostaną objęte (nabyte) na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.), zgodnie z którym uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, do 15% akcji objętych przez Skarb Państwa w dniu wpisania spółki do rejestru. Jednakże niezależnie od powyższego, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podejmie uchwałę potwierdzającą procedurę nabycia akcji przez pracowników na podstawie zawartej w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej prawy stwierdzić należy, że skoro w przedmiotowej sprawie niezależnie od art. 36 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podejmie również uchwałę o nieodpłatnym przekazaniu uprawnionym pracownikom akcji, to będzie miała miejsce sytuacja, o której mowa w przepisie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – akcje zostaną objęte (nabyte) na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Mocą bowiem art. 36 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz podjętej uchwały pracownicy nabędą akcje Spółki. Fakt, że podjęta uchwała wlanego zgromadzenia akcjonariuszy potwierdzać będzie wyłącznie stan rzeczy, który dokona się na mocy art. 36 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji nie wpływa na możliwość zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 24 ust. 11 ustawy. Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika bowiem, że osoba obejmująca (nabywająca) akcje musi objąć (nabyć) je na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, co nie wyklucza, że uchwała ta może potwierdzać objęcie (nabycie), które dokona się na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miał więc w przedmiotowej sprawie zastosowanie, gdyż dojdzie do objęcia (nabycia) akcji na podstawie m.in. uchwały zgromadzenia akcjonariuszy. Przeciwna teza prowadziłaby do zróżnicowania sytuacji podatników, wobec których zostały podjęte uchwały walnego zgromadzenia o objęciu (nabyciu) akcji wyłączając z objęcia dyspozycją art. 24 ust. 11 ustawy tę grupę, która wymieniona była również w ustawie o prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstw. Takie różnicowanie nie byłoby zaś uzasadnione. Oznacza to zarazem, że po stronie uprawnionych pracowników Spółki – wnioskodawcy w momencie objęcia (nabycia) tych akcji nie powstanie dochód podlegający opodatkowaniu, a tym samym na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika.

Podsumowując, nieodpłatne otrzymanie przez uprawnionych pracowników Spółki akcji będzie stanowiło dla nich przychód. Jednakże stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do opodatkowania dochodu w momencie objęcia (nabycia) akcji. W opisanej sytuacji objęcie (nabycie) papierów wartościowych (akcji) nastąpi bowiem na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy, a więc zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym dochód stanowiący różnicę między wartością rynkową a wydatkami na objecie (nabycie) akcji nie będzie podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia (nabycia) akcji - moment opodatkowania tej nadwyżki zostanie przesunięty do daty zbycia przedmiotowych akcji, a na wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki, zgodnie z którym w momencie przyznania pracownikom akcji w ramach programu akcji pracowniczych powstanie u nich przychód, będzie on jednak podlegał opodatkowaniu dopiero na moment zbycia akcji przez pracowników Spółki, w konsekwencji na Spółce nie będzie ciążył obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z udziałem pracowników w programie akcji pracowniczych, należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się jednocześnie, iż jakkolwiek orzeczenia podatkowe kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. W odniesieniu zatem do powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że interpretacje te zapadły w indywidualnej sprawie i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcy i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj