Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-959/11/RSz
z 29 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-959/11/RSz
Data
2011.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
rolety, żaluzje


Istota interpretacji
stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% w budownictwie mieszkaniowym w istniejącym budynku



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011r. (data wpływu 27 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% w budownictwie mieszkaniowym jest:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do usług montażu elementów, tj. rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP i RKS, rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym i nasadkowym, bram segmentowych, refleksoli, żaluzji fasadowych oraz napędu do tych elementów, instalowanych w istniejącym już budynku oraz czynności mających na celu automatyzację istniejących już urządzeń,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do montażu markiz w istniejącym już budynku.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in.

  • zastosowania stawki podatku od towarów i usług do usług montażu elementów, tj. rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP i RKS, rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym i nasadkowym, bram segmentowych, refleksoli, żaluzji fasadowych oraz napędu do tych elementów, instalowanych w istniejącym już budynku oraz czynności mających na celu automatyzację istniejących już urządzeń,
  • zastosowania stawki podatku od towarów i usług do montażu markiz w istniejącym już budynku

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą „(...)" (zwany dalej „Wnioskodawcą") - zajmuje się w szczególności działalnością związaną z wykonywaniem w budynkach montażu następujących elementów (urządzeń):

  • rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku, mają one na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem,
  • rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP (skrzynka kasety rolety montowana jest pod istniejące nadproże), które są montowane tylko w nowo wznoszonych budynkach, z uwagi na to, iż skrzynka rolety jest na trwałe montowana pod tynkiem,
  • rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS (pod nadprożem osadzane są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe, zazwyczaj na etapie wznoszenia ścian budynków, a więc mogą być zamontowane wyłącznie na etapie budowy,
  • rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są one trwale montowane do okna i wraz z oknem osadzane we wnęce okiennej, zapewniają dodatkową izolację termiczną i akustyczną,
  • bram segmentowych, które są montowane do ścian budynków, umożliwiają one szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków,
  • refleksoli, które służą zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu, umożliwiają ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków, są one montowane do budynku w sposób trwały,
  • markiz - są one na stałe montowane do ścian budynków przy pomocy konstrukcji stalowych, ich celem jest ochrona przed słońcem dużych powierzchni,
  • żaluzji fasadowych - celem ich montażu jest zaciemnienie otworów okiennych, fasad i innych dużych przeszkleń, powstrzymują one promienie słoneczne, zabezpieczając przed nagrzaniem, są one montowane do budynku w sposób trwały,
  • urządzeń elektrycznych (elementów napędu), który polega na zamontowaniu, podłączeniu i wykonaniu instalacji elektrycznej w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach; urządzenia te są na stałe montowane do ścian lub stropów budynków.

Zaznaczyć trzeba, iż niektóre z powyższych czynności są wykonywane wyłącznie w trakcie budowy. Pozostałe mogą być wykonywane zarówno w trakcie wznoszenia budynku, jak i w budynkach już istniejących w zależności od woli kontrahenta.

Wnioskodawca zawiera z klientami umowy w formie pisemnej. Zgodnie z treścią zawieranych umów Wnioskodawca obowiązany jest do montażu wskazanych powyżej elementów. Montowane elementy (urządzenia) są wytwarzane przez Wnioskodawcę lub nabywane przez niego od podmiotów trzecich. Na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z jego klientami Wnioskodawca montuje elementy (urządzenia), których wartość jest wliczana w cenę usługi. Umowy nie określają odrębnie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży montowanego elementu oraz z tytułu usługi montażu. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określone w jednej kwocie, jako wynagrodzenie z tytułu montażu określonego elementu. Wartość montowanego elementu jest jedynie składnikiem kalkulacji wynagrodzenia. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy zobowiązaniowej z klientami jest montaż, Wnioskodawca wykonywane czynności, wykazuje na wystawianych fakturach VAT w jednej pozycji, jako usługę budowlaną.

Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca świadczy w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku jako nr 3 i nr 4):

  1. Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% w stosunku do montażu elementów, które są instalowane w istniejącym już budynku...
  2. Czy Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% w odniesieniu do czynności mających na celu automatyzację istniejących już urządzeń...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy rozumie się każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, a więc które nie polega na przeniesieniu prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.

Dokonując analizy charakteru, wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności należy uznać, iż stanowią one świadczenie usług, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przesądza o tym bowiem kompleksowy charakter czynności. O kompleksowym charakterze świadczonych usług decyduje ich istota i cel, którym nie jest przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, lecz wykonanie usługi montażu, o czym stanowią postanowienia umów zawieranych z kontrahentami. Potwierdzają to również wystawiane przez Wnioskodawcę faktury, w których wykazuje on w jednej pozycji usługę budowlaną.

Powyższa teza znajduje uzasadnienie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jako przykład powołać można wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 stycznia 2007r., w którym skonstatowano „Jeśli (...) celem działalności wykonywanej przez podatnika był montaż wyprodukowanej przez niego stolarki (okien i drzwi) u klientów, co potwierdza zarówno sposób określenia przedmiotu umowy, sposób jej realizacji, a także łączne określenie kwoty należności za końcowy efekt kompleksowej czynności, to brak jest podstaw - jedynie dla potrzeb podatkowych - do dokonywania podziału tej jednorodnej czynności na odrębne jej rodzaje: odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z punktu widzenia klienta - odbiorcy czynności wykonywanych przez podatnika - istotne było bowiem zamontowanie stolarki, czyli przeprowadzenie odpowiednich robót budowlanych, a nie przeniesienie na niego prawa do rozporządzenia wyprodukowanymi przez podatnika towarami (oknami i drzwiami) jak właściciel" (sygn. akt I FSK 499/06).

Podobny pogląd wyrażony został w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 29 września 2010r., w którym skład orzekający zauważył: „decydującym kryterium dla klienta, który oceniałby wykonanie umowy byłaby zatem możliwość wykorzystania zamontowanej zabudowy, a nie wyłącznie samo ich wytworzenie, które z punktu widzenia funkcjonalności obiektu budowlanego nic nie zmienia. Nabywca oczekiwał wykonania kompleksowej usługi, a jej istotą był montaż zamówionej zabudowy. Samo zaś wykonanie (produkcja) tego elementu na indywidualne zamówienie było czynnością zmierzającą do wykonania usługi.” (I SA/Gd 559/10).

Istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności jest montaż elementów, zatem mając na uwadze powyższe orzeczenia, należy je zakwalifikować jako świadczenie usług. Z tak zdefiniowanej usługi nie należy wyodrębniać poszczególnych jej elementów (tj. np. dostawy towaru i świadczenia usługi).

Przechodząc do analizy stosowania właściwej stawki podatkowej, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zasadą jest stosowanie stawki 23%. Jednakże w stosunku do określonych towarów i usług ustawodawca wprowadził możliwość stosowania obniżonej stawki VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka VAT 8% jest stosowana w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z interpretacji powyższej normy wynika, że uprawnienie podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku uzależnione jest od spełnienia dwóch przesłanek. Pierwsza z nich określa rodzaj wykonywanych czynności w stosunku do obiektów budowlanych lub ich części. Natomiast druga stanowi, iż budynki te muszą być objęte społecznym programem mieszkaniowym.

Przechodząc do oceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, należy zwrócić uwagę, iż ocena każdej z nich powinna być dokonana odrębnie, z uwagi na to, że powinna uwzględniać charakterystyczny sposób montowania oraz indywidualne właściwości każdego z montowanych produktów.

W odniesieniu do usług objętych zakresem pytania nr 3, Wnioskodawca uważa, iż powinny zostać one uznane za modernizację. Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia modernizacji, dlatego też zasadne jest odwołanie się do wykładni językowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, modernizacja oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś (www.sjp.pwn.pl). W orzecznictwie organów podatkowych wskazuje się, iż przez modernizację rozumie się unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (tak w szczególności w interpretacjach indywidualnych: ILPP2/443-236/1I-2/MR, ILPP1/443-I37/11-3/AK, ILPP1/443-148/11-2/AW, ILPP2/443-236/11-3/MR, ILPP1/443-I48/II-2/AW).

Definicja modernizacji była również przedmiotem rozważań sądów administracyjnych, które wypracowały w tej kwestii ugruntowaną linię orzecznictwa. Zgodnie z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 listopada 2006r. „Przez modernizację według Słownika Języka Polskiego należy rozumieć unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś. Modernizacja w odniesieniu do środka trwałego w tym obiektu budowlanego mieści się w zakresie pojęciowym „ulepszenie”, przez co uważa się roboty budowlane polegające na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji powodujące wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do tej wartości z dnia przyjęcia środka trwałego (obiektu budowlanego) do używania (sygn. akt I SA/Kr 190/04).

Na uwagę zasługuje również wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 października 2010r., w którym sąd zauważył: „przez ulepszenie środka trwałego należy rozumieć jego unowocześnienie (modernizację), która podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne jego przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych, przez: przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację i modernizację.” (II FSK 944/09).

Mając na uwadze powyższe definicje należy więc przyjąć, że modernizacją, w stosunku do której będzie możliwie zastosowanie preferencyjnej stawki podatku, jest zwiększenie wartości użytkowej i technicznej obiektu budowlanego lub jego części.

Odpowiadając na pytanie nr 3, należy ocenić, czy usługi, których pytanie to dotyczy objęte są zakresem pojęcia modernizacji obiektów budowlanych, podlegającej opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Za modernizację budynku, należy uznać usługę montażu rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym. Po pierwsze ze względu na fakt, iż montaż ten ma charakter trwały, wyrażający się w przytwierdzeniu rolet na stałe do ścian budynków. Nadto podnosi ona również wartość użytkową obiektu budowlanego, zwiększając komfort korzystania z budynku.

Zdaniem Wnioskodawcy również usługa montażu rolet w systemie nasadkowym zawiera się w definicji pojęcia modernizacji. Rolety są, bowiem na stałe przytwierdzane do stolarki okiennej, w momencie jej montażu lub wymiany, ponadto zwiększają również jakość korzystania z budynku z uwagi na szczególne właściwości izolacyjne.

Również montaż bram segmentowych należy zaliczyć do modernizacji. Są one, bowiem montowane w ścianach budynków, umożliwiają szybkie i funkcjonalne zamknięcie, znacznie zwiększając przy tym komfort korzystania w szczególności np. z garaży.

W odniesieniu do usługi montażu refleksoli, zwrócić trzeba uwagę, iż w szczególny sposób podnoszą one wartość użytkową budynku, co wyraża się przede wszystkim w ułatwieniu utrzymania stałej temperatury oraz zmniejszeniu kosztów eksploatacji budynków. Są one montowane na ścianie, a więc również mają charakter trwały.

Analogicznie należy ocenić usługę montażu markiz, które bez wątpienia stanowią unowocześnienie i zwiększają wartość użytkową obiektów. Z uwagi na sposób ich montażu, tj. trwałe wbudowanie w ściany budynku należy uznać markizy za jego część, a tym samym ich montaż za modernizację budynku.

W odniesieniu do usług, których przedmiotem montażu są żaluzje fasadowe, również należy przyjąć, że są one modernizacją. Sposób ich montażu, przymocowanie do ścian budynku, niewątpliwie wskazuje na ich trwały charakter. Nadto wpływają one również na wartość użytkową budynku, zwiększając komfort korzystania.

Reasumując, należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią modernizację budynku. Montaż tych elementów skutkuje bowiem unowocześnieniem, oraz podniesieniem wartości użytkowej budynku.

Za modernizację należy również uznać czynności automatyzacji już istniejących elementów. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi będą stanowiły modernizację, jeżeli elementy, które mają być unowocześnione są na trwałe przytwierdzone do budynku, a tym samym stanowią jego integralną część. Usługa skutkuje, bowiem niewątpliwie unowocześnieniem tych elementów oraz budynku.

Drugą przesłanką, przewidzianą w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest wykonywanie tych czynności budynkach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Definicja budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym została unormowana w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Pod tym pojęciem rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Dodać trzeba, że zgodnie z art. 41 ust. 12b do budownictwa tego nie należą budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak wskazano w stanie faktycznym, usługi objęte niniejszym wnioskiem Wnioskodawca świadczy w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2. Obiekty, w których wykonywane są usługi objęte niniejszym wnioskiem, dotyczą zatem budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Reasumując, zważywszy na przedstawione argumenty, uzasadnione jest stosowanie obniżonej, 8%, stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wszystkich usług, objętych niniejszym wnioskiem. Usługi te wyczerpują bowiem przesłanki, określone w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w części dotyczącej pytań, oznaczonych we wniosku jako nr 3 i nr 4, uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do usług montażu elementów, tj. rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP i RKS, rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym i nasadkowym, bram segmentowych, refleksoli, żaluzji fasadowych oraz napędu do tych elementów, instalowanych w istniejącym już budynku oraz czynności mających na celu automatyzację istniejących już urządzeń,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług do montażu markiz w istniejącym już budynku.

Na wstępie należy zauważyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest rozstrzygnięcie kwestii będącej przedmiotem zapytania, oznaczonego we wniosku jako, nr 3 i nr 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza:

  • unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia),
  • unowocześnienie czegoś, uwspółcześnienie (źródło:…).

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się działalnością związaną z wykonywaniem w budynkach montażu m. in. następujących elementów (urządzeń):

  • rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku, mają one na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem,
  • rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są one trwale montowane do okna i wraz z oknem osadzane we wnęce okiennej, zapewniają dodatkową izolację termiczną i akustyczną,
  • bram segmentowych, które są montowane do ścian budynków, umożliwiają one szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków,
  • refleksoli, które służą zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu, umożliwiają ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków, są one montowane do budynku w sposób trwały,
  • markiz - są one na stałe montowane do ścian budynków przy pomocy konstrukcji stalowych, ich celem jest ochrona przed słońcem dużych powierzchni,
  • żaluzji fasadowych - celem ich montażu jest zaciemnienie otworów okiennych, fasad i innych dużych przeszkleń, powstrzymują one promienie słoneczne, zabezpieczając przed nagrzaniem, są one montowane do budynku w sposób trwały,
  • urządzeń elektrycznych (elementów napędu), który polega na zamontowaniu, podłączeniu i wykonaniu instalacji elektrycznej w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach; urządzenia te są na stałe montowane do ścian lub stropów budynków.

Niektóre z powyższych czynności są wykonywane wyłącznie w trakcie budowy. Pozostałe mogą być wykonywane zarówno w trakcie wznoszenia budynku, jak i w budynkach już istniejących w zależności od woli kontrahenta.

Wnioskodawca zawiera z klientami umowy w formie pisemnej. Zgodnie z treścią zawieranych umów Wnioskodawca obowiązany jest do montażu wskazanych powyżej elementów. Montowane elementy (urządzenia) są wytwarzane przez Wnioskodawcę lub nabywane przez niego od podmiotów trzecich. Na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z jego klientami Wnioskodawca montuje elementy (urządzenia), których wartość jest wliczana w cenę usługi. Umowy nie określają odrębnie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży montowanego elementu oraz z tytułu usługi montażu. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określone w jednej kwocie, jako wynagrodzenie z tytułu montażu określonego elementu. Wartość montowanego elementu jest jedynie składnikiem kalkulacji wynagrodzenia. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy zobowiązaniowej z klientami jest montaż, Wnioskodawca wykonywane czynności, wykazuje na wystawianych fakturach VAT w jednej pozycji, jako usługę budowlaną.

Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca świadczy w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą właściwej stawki podatku dla świadczonych przez niego usług montażu ww. elementów, które są instalowane w istniejącym już budynku oraz w odniesieniu do czynności mających na celu automatyzację istniejących już urządzeń.

Wnioskodawca uznał, że świadczone przez niego ww. usługi stanowią modernizację budynku. Montaż tych elementów skutkuje bowiem unowocześnieniem, oraz podniesieniem wartości użytkowej budynku.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż za modernizację należy również uznać czynności automatyzacji już istniejących elementów, bowiem stanowią ich integralną część. Usługa ta, w jego ocenie, skutkuje unowocześnieniem tych elementów oraz budynku.

W odniesieniu do ww. elementów, tj. rolet zewnętrznych, bram segmentowych, refleksoli, żaluzji fasadowych, urządzeń elektrycznych oraz czynności mających na celu automatyzację istniejących już urządzeń, należy stwierdzić, iż ich montaż mieści się w zakresie objętym art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Zastosowanie więc będzie miała obniżona stawka w wysokości 8%.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż obniżona 8% stawka VAT w odniesieniu do bram segmentowych będzie miała zastosowanie wyłącznie w sytuacji gdy bramy te są integralną częścią budynku sklasyfikowanego w PKOB 11 i wykonanie nastąpi w ramach kompleksowego zadania inwestycyjnego dotyczącego ww. obiektu. Stawka ta nie ma zastosowania gdy usługa dotyczy wyłącznie lokalu użytkowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, z wniosku wynika, że z uwagi na sposób montażu markiz, tj. trwałe wbudowanie w ściany budynku należy uznać markizy za jego część, a tym samym ich montaż za modernizację budynku. Analogicznie należy również ocenić, zdaniem Wnioskodawcy, usługę montażu markiz, które bez wątpienia stanowią unowocześnienie i zwiększają wartość użytkową obiektów.

W ocenie tut. organu, brak jest podstaw do uznania świadczonych usług obejmujących montaż markiz do usług objętych normą art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Montaż na zewnątrz budynku markiz nie może być uznany za budowę remont, modernizację samego budynku, bowiem jak wskazał Wnioskodawca ich celem jest ochrona przed słońcem dużych powierzchni wokół budynku. Usługa nie dotyczy więc bryły samego budynku.

Zatem, do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług montażu markiz zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tak więc, stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. organ pragnie zauważyć, iż fakt, że elementy będące przedmiotem montażu są wytwarzane przez Wnioskodawcę lub nabywane przez niego od podmiotów trzecich, pozostaje bez wpływu na stawkę podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj