Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-84/13-4/IF
z 8 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16.01.2013 r. (data wpływu 18.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przez spółkę jawną nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18.01.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży przez spółkę jawną nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W 2013 r. Wnioskodawca zostanie wspólnikiem w spółce jawnej, powstałej na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych (dalej: Spółka). Spółka będzie właścicielem gospodarstwa rolnego w skład którego będą wchodzić nieruchomości. Gospodarstwo to będzie spełniało definicję gospodarstwa rolnego zawartą w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Przedmiot działalności Spółki będzie obejmował m.in. grupowania z działu 01 Polskiej Klasyfikacji Działalności (uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową), co zostanie uwidocznione w umowie Spółki oraz wpisie w KRS.

Jest możliwe, że Spółka w przyszłości sprzeda całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. W związku ze sprzedażą grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego nie utracą charakteru rolnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że spółka jawna w której Wnioskodawca zostanie wspólnikiem powstanie w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca jest obecnie udziałowcem. Wszystkie nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego wskazane we wniosku zostały nabyte przez spółkę z o.o. przed 1 stycznia 2007 roku. Ponadto jest możliwe, iż przed przekształceniem w spółkę jawną, spółka z o.o. zawrze przedwstępną umowę sprzedaży gospodarstwa rolnego (obejmującą wchodzące w skład nieruchomości), na podstawie której otrzyma zadatek, natomiast planowane jest, że przyrzeczona umowa sprzedaży zostanie zawarta dopiero po przekształceniu spółki z o.o. w spółkę jawną.

Spółka jawna, w której Wnioskodawca zostanie wspólnikiem, będzie prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Równocześnie Spółka jawna będzie osiągała również przychody z działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niebędące przychodami z działów specjalnych produkcji rolnej.

Przedmiotowe nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane w działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Przedmiotowe nieruchomości nie będą natomiast wykorzystywane w pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Pozarolnicza działalność gospodarcza będzie prowadzona w oparciu o inne aktywa spółki jawnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z opisaną we wniosku sprzedażą nieruchomości Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych ?


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości będzie dla niego neutralna podatkowo w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.


Przychód, który Spółka uzyska ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego będzie bowiem zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny. Jednak, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną sprzedażą grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego nie utracą charakteru rolnego.

Ze względu na wyrażoną w art. 8 ustawy o PIT tzw. przezroczystość podatkową spółek osobowych dla objęcia przychodu zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT nie będzie miało znaczenia, że Wnioskodawca osiągnie ten przychód za pośrednictwem Spółki. Fakt, że dany przychód jest uzyskiwany za pośrednictwem spółki jawnej (spółki cywilnej, partnerskiej czy komandytowej) nie ma bowiem wpływu na „podatkowy charakter" tego przychodu (m.in. na zakwalifikowanie do źródła przychodu, objęcie zwolnieniem podatkowym czy wyłączeniem spod opodatkowania).

Wniosek ten potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych i interpretacje organów podatkowych m.in.:

  • Interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 marca 2008 r., sygn. ITPB1/415-757/07/PSZ, oraz z 14 marca 2008 r., sygn. ITPB1/415-753/07/PS, w których organy interpretacyjne potwierdziły, że dochód uzyskany ze sprzedaży przez spółkę komandytową nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego (przy założeniu, że grunty związane ze sprzedażą nie tracą charakteru rolnego), jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT.
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 marca 2012 r. sygn. IPTPB1/415-390/11-5/KSU, w której organ stwierdził, że dotacje na prowadzenie szkoły niepublicznej uzyskane za pośrednictwem spółki komandytowej prowadzącej tę szkołę są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.
  • Uchwała NSA z 26 kwietnia 2010 r. sygn. II FPS 10/09, w którym NSA stwierdził, że „w podatku dochodowym od osób fizycznych nie występuje więc przychód spółki jawnej oraz odrębnie przychód jej wspólników” i w związku z tym przychody z kontraktów menadżerskich są zaliczane do źródła działalność wykonywana osobiście nawet jeśli są uzyskiwane za pośrednictwem spółki osobowej.
  • Interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 25 lipca 2012 r. sygn. ITPB1/415-529/12/HD, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 sierpnia 2012 r. sygn. ILPB1/415-500/12-2/AMN, w których organy interpretacyjne stwierdziły, że przychody uzyskiwane z działalności rolniczej prowadzonej przez spółkę komandytową są wyłączone spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Skoro Spółka osiągnie przychody ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, oznacza to, że takie przychody, w świetle ustawy o PIT, uzyskają wspólnicy (w proporcji wynikającej z umowy spółki). Nie będą oni jednak zobowiązani do zapłacenia podatku dochodowego, ponieważ zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT, przychód ten jest zwolniony z opodatkowania.

W konsekwencji przypisany do Wnioskodawcy przychód z tytułu udziału w Spółce będzie traktowany jako przychód ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, który stanowi dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT.

Reasumując, Wnioskodawca jest zdania, że osiągnięty przez niego przychód, powstały w związku z transakcją opisaną we wniosku, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, opisane zdarzenie przyszłe nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy konieczności zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zastrzec jedynie należy, iż interpretacja została oparta na oświadczeniu Wnioskodawcy przedstawionym we wniosku, z którego wynika, że przedmiotowe nieruchomości będą wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym oraz będą wykorzystywane wyłącznie w działalności rolniczej.

Jeżeli - wbrew złożonemu oświadczeniu - wskazane przez Wnioskodawcę grunty nie będą spełniać łącznie wszystkich przesłanek uznania ich za gospodarstwo rolne oraz/lub będą wykorzystywane również w działalności gospodarczej, przychód uzyskany ze sprzedaży wskazanych we wniosku nieruchomości nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.


Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego sprawy. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002, r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj