Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-1/11-6/IB
z 28 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-1/11-6/IB
Data
2011.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Obowiązek prowadzenia produkcji niektórych wyrobów akcyzowych w składach podatkowych


Słowa kluczowe
akcyza
skład podatkowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie olejów smarowych.



Wniosek ORD-IN 246 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów smarowych jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zagadnienia wskazanego w pytaniu 1,
  • prawidłowe – w zakresie zagadnień wskazanych w pytaniu 2,3 i 4.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów smarowych.

Pismami z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.) oraz z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 6 września 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza kupować od kontrahenta mającego siedzibę na terenie Niemiec (kraj pochodzenia Niemcy) towary o następujących symbolach CN:

  • 1514 19 10 ,
  • 2710 11 21,
  • 3402 90 10,
  • 2710 19 45,
  • 3402 13 00,
  • 3811 29 00,
  • 2712 90 99,
  • 3803 00 90,

z których w swojej siedzibie będzie wytwarzać produkt finalny - należący do kategorii olejów szalunkowych o kodzie CN 2710 19 91.

Wyrób produkowany przez Spółkę sprzedawany będzie wyłącznie na rzecz klientów kupujących towary oferowane przez Spółkę. Produkt ten nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w celach innych niż handlowe. Zarówno Spółka jak i kontrahenci, którzy będą kupowali olej szalunkowy o kodzie CN 2710 19 91 nie będą wykorzystywali go do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych czy olejów opałowych, gdyż produkt ten nie nadaje się do takich celów.

Ze złożonych uzupełnień do wniosku wynika, iż towary, które zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo Spółka o symbolach CN:

  1. 1514 19 10
  2. 2710 11 21
  3. 2710 19 45
  4. 3811 29 00
  5. 2712 90 99

są wyrobami akcyzowymi (załącznik Nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 86 tej ustawy) i będą nabywane w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Ich nabycie odbywać się będzie w oparciu o uproszczony dokument towarzyszący lub inny dokument handlowy (§ 14, § 15, § 16 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych).

Stawka akcyzy od ww. wyrobów akcyzowych wynosi 0 zł, więc Spółka zapłaci akcyzę w wysokości niższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych olejów szalunkowych o kodzie CN 2710 19 99.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy produkcja wyrobu akcyzowego – należącego do kategorii olejów szalunkowych o kodzie CN 2710 19 91 – powinna odbywać się w składzie podatkowym...
  2. Czy produkt finalny produkcji, tj. olej smarowy o kodzie CN 2710 19 91 sprzedawany przez Spółkę swoim kontrahentom z przeznaczeniem do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe, będzie zwolniony od podatku akcyzowego, a jeśli tak to jakich formalności winna dopełnić Spółka i nabywcy, aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy tego produktu...
  3. Czy w przypadku prowadzenia przez Spółkę produkcji poza składem podatkowym Naczelnik właściwego Urzędu Celnego winien żądać od Spółki zabezpieczenia akcyzowego...
  4. Jakie konsekwencje podatkowe w zakresie podatku akcyzowego ponosi Spółka w przypadku, gdy podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych nie przedstawi podmiotowi dostarczającemu wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie pisemnego potwierdzenia rejestracyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym Spółka może prowadzić produkcję – z produktów kupowanych w Niemczech – oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 91 poza składem podatkowym.

Wynika to z analizy następujących przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, a mianowicie:

  1. zgodnie z załącznikiem Nr 1 do ww. ustawy - Wykaz wyrobów akcyzowych, produkty kupowane w Niemczech do produkcji oleju szalunkowego to:
    • CN 1514 19 10 - jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 2710 11 21 - jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 3402 90 10 - nie jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 2710 19 45 - jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 3402 13 00 - nie jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 3811 29 00 - jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 2712 90 99 - jest wyrobem akcyzowym,
    • CN 3803 00 90 - nie jest wyrobem akcyzowym.
  2. przeanalizowanie przepisu art. 86 ustawy o podatku akcyzowym - czy wyroby akcyzowe z załącznika Nr 1 do ustawy są wyrobami energetycznymi i tak:
    • CN 1514 19 10 - jest wyrobem energetycznym,
    • CN 2710 11 21 - jest wyrobem energetycznym,
    • CN 3402 90 10 - nie jest wyrobem energetycznym,
    • CN 2710 19 45 - jest wyrobem energetycznym,
    • CN 3402 13 00 - nie jest wyrobem energetycznym,
    • CN 3811 29 00 - jest wyrobem energetycznym,
    • CN 2712 90 99 - jest wyrobem energetycznym,
    • CN 3803 00 90 - nic jest wyrobem energetycznym.
  3. analiza, czy w świetle art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby energetyczne wymienione w pkt b mają ustaloną stawkę akcyzy.

Po analizie - tylko wyrób energetyczny o kodzie CN 27 10 19 45 - jest opodatkowany stawką akcyzy (art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0.

A więc na pozostałe wyroby energetyczne wymienione w pkt b wniosku stawka akcyzy wynosi 0 zł.

Reasumując, Spółka udowodniła w świetle obowiązujących przepisów, iż spełnia warunki wynikające z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, albo związane z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie „pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie” i produkcję oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 91 może prowadzić poza składem podatkowym.

Ad. 2

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika Nr 1 wskazano, na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710. Do wyrobów energetycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715. Z powyższego wynika, iż na gruncie przepisów wyroby ropopochodne w tym oleje smarowe należy uznać za wyroby akcyzowe.

Stawki akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99 – zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym – wynoszą 1180 zł/1000 itrów.

Zdaniem Spółki, wyrób w postaci oleju z kategorii olejów szalunkowych klasyfikowany do kodu CN 2710 19 91 powinien być zwolniony ze względu na przeznaczenie od akcyzy na podstawie przepisu § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) jeżeli są spełnione warunki o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy:

  • dołączanie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy zwanego dokumentem dostawy,
  • prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
  • warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych z uwagi na ich przeznaczenie jest przedstawienie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe do podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym,
  • ewidencja winna być prowadzona zgodnie z postanowieniami art. 32 ust. 7, 8 i 9 ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisami § 3, 4, 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, ze zm.).

Ad. 3

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z zapisami art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przestawionym powyżej stanie faktycznym, nie ma obowiązku składać zabezpieczenia akcyzowego.

Ad.4

Zdaniem Spółki winna ona w terminie do 25 dnia następnego miesiąca odprowadzić podatek akcyzowego wg stawki art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowymi i obciążyć odbiorcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie zagadnienia wskazanego w pytaniu 1,
  • prawidłowe – w zakresie zagadnień wskazanych w pytaniu 2,3 i 4.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano na wyroby o kodzie CN 2710 i nazwie (grupie wyrobów): oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie produkował olej szalunkowy o kodzie CN 2710 19 91. W tym celu Spółka od kontrahenta mającego siedzibę na terenie Niemiec nabywać będzie w procedurze z zapłaconą akcyzą wyroby akcyzowe o symbolach CN:

  1. 1514 19 10
  2. 2710 11 21
  3. 2710 19 45
  4. 3811 29 00
  5. 2712 90 99

Zarówno Spółka jak i kontrahenci, którzy będą kupowali ww. wyrób nie będą wykorzystywali go do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych czy olejów opałowych, gdyż produkt ten nie nadaje się w takich celów.

Biorąc powyższe pod uwagę, wyjaśnić należy, iż w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Z ww. przepisów wynika, iż obowiązek produkcji dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Odpowiedź na pierwsze z zadanych przez Wnioskodawcę pytań wymaga zatem ustalenia czy olej szalunkowy o kodzie CN 2710 19 91 jest jednym z ww. wyrobów.

Wyrób produkowany przez Zainteresowanego, opodatkowany został – w świetle art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy – stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów właściwą dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99.

Stawka podatku akcyzowego na oleje szalunkowe o kodzie CN 2710 19 91 w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów obliguje zatem – co wynika z treści art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy – do produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym. Z tego obowiązku zwolniona jest m.in. produkcja wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

Ze złożonych przez Spółkę wyjaśnień wynika jednak, iż stawka akcyzy od wyrobów akcyzowych z których będzie produkowany ww. olej szalunkowy wynosi 0 zł, więc Spółka zapłaci akcyzę w wysokości niższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych olejów szalunkowych o kodzie CN 2710 19 99.

Biorąc zatem pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest zobowiązany produkować oleje szalunkowe o kodzie CN 2710 19 99 w składzie podatkowym.

Odnośnie natomiast zagadnienia wskazanego w pytaniu drugim stwierdzić należy, iż produkt finalny, tj. olej smarowy o kodzie CN 2710 19 91 sprzedawany przez Spółkę swoim kontrahentom z przeznaczeniem do wykorzystania do celów innych niż podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (m.in. do celów napędowych lub opałowych) może podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Z treści § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wynika bowiem, iż zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Warunkiem zwolnienia od akcyzy oleju szalunkowego o kodzie CN 2710 19 91 jest zatem przeznaczenie ich do wykorzystania do celów innych niż:

  1. napędowe lub
  2. opałowe albo
  3. jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,
  4. albo jako oleje smarowe do silników albo
  5. do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników,

Zatem przeznaczenie do innych celów niż ww. uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wskazać należy, iż w świetle przepisu art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej „dokumentem dostawy”;
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Przepis ten wskazuje zatem, iż oprócz dokumentu dostawy i ewidencji wyroby akcyzowe podlegające zwolnieniu (np. oleje szalunkowe) muszą zostać objęte również zabezpieczeniem akcyzowym.

W świetle art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Produkowane przez Zainteresowanego oleje smarowe mogą zatem podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego. Należy jednak zaznaczyć, iż nie mogą być one przeznaczone do wykorzystania nie tylko do celów napędowych i opałowych ale do żadnego z wymienionych w punktach od 1 do 5 celów.

Stosuje się je wyłącznie w przypadkach wskazanych w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Natomiast w kwestii zagadnienia trzeciego należy stwierdzić, iż trafnie wskazuje Spółka, że przepisy prawa nie zobowiązują Wnioskodawcy do złożenia zabezpiecza akcyzowego. Zobowiązują go natomiast do dokonywania tzw. przedpłaty akcyzy (jeśli oleje szalunkowe będą produkowane poza składem podatkowym).

Zauważyć bowiem należy, iż z art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy.

Z kolei w myśl art. 22 ust. 1 do 5 ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwej izby celnej, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1.

Wpłaconą przedpłatę akcyzy uwzględnia się w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1.

W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, od tej różnicy należne są odsetki jak od zaległości podatkowej, za okres od ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostały wyprodukowane, do dnia, w którym powinna zostać zapłacona należna akcyza za te wyroby. Przepisy o zaległościach podatkowych stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest większa od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy, którego przedpłata akcyzy dotyczy, nadwyżkę przedpłaty akcyzy wykazaną w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, rozlicza się przy przedpłatach akcyzy za następne okresy rozliczeniowe, jeżeli podatnik nie posiada zaległości podatkowych oraz bieżących zobowiązań podatkowych ani nie złoży wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości albo w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Odpowiadając na pytanie czwarte wskazać należy, iż w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Z kolei w myśl art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Zatem – jak trafnie wskazuje Wnioskodawca – niespełnienie ww. warunku skutkuje opodatkowaniem oleju smarowego z uwzględnieniem stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, tj. w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj