Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-921/11/RSz
z 16 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-921/11/RSz
Data
2011.08.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
cmentarze
gmina
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz inwestycji na cmentarzu



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011r. (data wpływu 6 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz inwestycji na cmentarzu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz inwestycji na cmentarzu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-557/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Gmina) jest właścicielem nieruchomości oznaczonej jako działka nr XXXX, na której znajduje się cmentarz komunalny. Zadania z zakresu zakładania, rozszerzania, a także utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, w świetle ustawy z dnia 31.01.1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie terytorialnym, należą do zadań własnych gminy. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. W Gminie S. zadania z zakresu gospodarki komunalnej prowadzone są przez PGKiM, będące spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Gmina.

W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł z PGKiM umowę, przedmiotem której jest przejęcie przez PGKiM obowiązku administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego, w tym między innymi pobieranie opłat za rezerwację miejsca na cmentarzu i przygotowanie miejsca pochówku oraz pobieranie i aktualizowanie opłat za miejsce na cmentarzu przewidzianych na kolejne 20 lat. Za czynności administrowania określone w umowie PGKiM po przedłożeniu faktury otrzymuje określone wynagrodzenie oraz dodatkowo wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 20% pobranych i przekazanych opłat na konto Gminy, na które również wystawiana jest przez PGKiM faktura. Wysokość opłat za miejsca na cmentarzu komunalnym ustalona jest uchwałą Rady Miejskiej i są one pobierane w imieniu Gminy przez spółkę administrującą cmentarzem na kwitariusz przychodowy i po zakończeniu miesiąca według zbiorczego zestawienia przekazywane na jej rachunek bankowy, bowiem przedmiotowe opłaty stanowią dochód własny gminy zgodnie z ustawą z dnia 13.11.2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Usługi polegające na sprzedaży i pobieraniu opłat za miejsca pochówku na cmentarzu, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi zaliczył te usługi do grupowania PKWiU 96.03.11. Opłaty za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych są ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich przez Gminę podatek od towarów i usług w wysokości 8%. Opłaty te (pobierane od osób fizycznych) do dnia 30.04.2011r. nie były ewidencjonowane na kasie fiskalnej ani przez PGKiM ani przez Gminę, bowiem korzystały ze zwolnienia z ewidencji, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jednak z dniem 1.01.2011r. z okresem przejściowym od dnia 1.05.2011r. usługi te zostały wyłączone ze zwolnienia i podlegają fiskalizacji. Na żądanie osób fizycznych Gmina na pobraną opłatę cmentarną wystawia faktury.

W związku z powyższym Gmina zastanawia się, na kim obowiązek fiskalizacji powinien spoczywać, na PGKiM który bezpośrednio pobiera te opłaty czy na Gminie, której dochodem są te opłaty. Gmina posiada już jedną kasę fiskalną, która jest zainstalowana w urzędzie miejskim i ewidencjonowana jest na niej inna sprzedaż prowadzona przez Gminę, nie mogą być na niej ewidencjonowane ww. opłaty cmentarne, ponieważ są one pobierane w innym miejscu. PGKiM, nie posiada kasy fiskalnej, bowiem korzysta ze zwolnienia fiskalizacji swoich usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Gmina, jako właściciel cmentarza osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych, i aby móc udostępniać miejsca pochówku zmarłych, musi ponosić wydatki z tym związane, w tym - wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np. ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych itp.). Wydatki te są pokrywane środkami własnymi gminy.

W piśmie z dnia 25 lipca 2011r. Wnioskodawca złożył następujące uzupełnienie:

„ (…) Opłaty za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych są ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich przez Gminę podatek od towarów i usług w wysokości 8%.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, z którym Gmina zawarła umowę na administrowanie cmentarzem działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzem komunalnym stanowi zadanie własne Gminy zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym oraz art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, opłaty cmentarne są pobierane na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina oraz są dochodem Gminy, z tytułu tego Gmina jest podatnikiem VAT i nalicza od uzyskanych dochodów podatek VAT w wysokości 8%.

Gmina informuje dodatkowo, że PGKiM jest czynnym podatnikiem VAT i jako samodzielny, niezależny podmiot prowadzący działalność gospodarczą działa we własnym imieniu i na własny rachunek.

„… Gmina jako właściciel cmentarz osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych, i aby móc udostępniać miejsca pochówku zmarłych Gmina musi ponosić wydatki z tym związane, w tym - wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np. ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych, itp.).”

Nabywcą towarów i usług jest Gmina, która ponosi te wydatki z własnych środków, w większości potwierdzeniem dokonanych zakupów są otrzymywane od dostawców faktury VAT, sporadycznie są to rachunki od podmiotów niebędących podatnikami VAT. Nabywane towary i usługi przez Gminę, wymienione wyżej, służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. pobieraniem opłaty cmentarnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 3):

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz inwestycji na cmentarzu...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Gmina, jako właściciel cmentarza osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych, opłaty te, jej zdaniem, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby móc udostępniać miejsca pochówku zmarłych Gmina musi ponosić wydatki z tym związane, w tym - wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np.: ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych, itp.). Zdaniem Gminy, o podatek naliczony w fakturach za zakupy i usługi, o których mowa powyżej, może ona obniżać sobie podatek należny, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Bowiem, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż w piśmie z dnia 25 lipca 2011r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 28 lipca 2011r. Wnioskodawca doprecyzował opis zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawił własne stanowisko. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do przedstawionego ostatecznie zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zdarzenia 3, sformułowanego pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy zawartego w piśmie z dnia 25 lipca 2011r.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż odnośnie kwestii dotyczącej ustalenia, czy podatnikiem z tytułu pobieranych opłat cmentarnych jest Gmina została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2011r. znak: IBPP2/443-557/11/RSz.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Tut. organ podkreśla jednak, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tak więc, Wnioskodawca otrzymujący taką fakturę ma prawo do odliczenia z niej podatku naliczonego (pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podatnikiem jest Wnioskodawca (czyli Gmina) zlecająca usługę przyjmowania opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych (co rozstrzygnięto w odpowiedzi na pytanie, oznaczone we wniosku, nr 1).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina, jako właściciel cmentarza osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych, i aby móc udostępniać miejsca pochówku zmarłych, musi ponosić wydatki z tym związane, w tym - wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np. ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych itp.). Wydatki te są pokrywane środkami własnymi gminy.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, z którym Gmina zawarła umowę na administrowanie cmentarzem działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzem komunalnym stanowi zadanie własne Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym oraz art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, opłaty cmentarne są pobierane na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina oraz są dochodem Gminy, z tytułu tego Gmina jest podatnikiem VAT i nalicza od uzyskanych dochodów podatek VAT w wysokości 8%.

Nabywcą tych towarów i usług jest Gmina, która ponosi te wydatki z własnych środków, w większości potwierdzeniem dokonanych zakupów są otrzymywane od dostawców faktury VAT, sporadycznie są to rachunki od podmiotów niebędących podatnikami VAT. Nabywane towary i usługi przez Gminę, wymienione wyżej, służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. pobieraniem opłaty cmentarnej.

Wnioskodawca wniósł o rozstrzygnięcie, czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty we wszystkich fakturach VAT od nabywanych przez Gminę towarów i usług dotyczących bieżącego utrzymania cmentarza oraz inwestycji na cmentarzu.

Z opisu sprawy wynika, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę celem utrzymania cmentarza komunalnego obejmujące wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np. ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych itp.) związane są z odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących, opisane we wniosku, zakupy towarów i usług, dokonywane w związku z utrzymaniem cmentarza komunalnego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż może on, cyt. „o podatek naliczony w fakturach za zakupy i usługi, o których mowa powyżej obniżać sobie podatek należny, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Bowiem, według art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.”, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnień objętych pytaniem nr 1 i 2 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj