Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-557/11/RSz
z 16 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-557/11/RSz
Data
2011.08.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
cmentarze
gmina
opłata
opodatkowanie


Istota interpretacji
opodatkowanie 8% stawką podatku VAT opłat cmentarnych, które pobierane są przez PGKiM (na podstawie zawartej umowy) a są dochodem Gminy i ustalenia czy podatnikiem z tego tytułu jest Gmina



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011r. (data wpływu 6 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.) oraz pismem z dnia 12 sierpnia 2011r. (data wpływu 12 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat cmentarnych, które pobierane są przez PGKiM (na podstawie zawartej umowy) a są dochodem Gminy i ustalenia czy podatnikiem z tego tytułu jest Gmina – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT opłat cmentarnych, które pobierane są przez PGKiM (na podstawie zawartej umowy) a są dochodem Gminy i ustalenia czy podatnikiem z tego tytułu jest Gmina.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-557/11/RSz oraz pismem z dnia 12 sierpnia 2011r. (data wpływu 12 sierpnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Gmina) jest właścicielem nieruchomości oznaczonej jako działka nr XXXX, na której znajduje się cmentarz komunalny. Zadania z zakresu zakładania, rozszerzania, a także utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, w świetle ustawy z dnia 31.01.1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie terytorialnym, należą do zadań własnych gminy. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. W Gminie S. zadania z zakresu gospodarki komunalnej prowadzone są przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej również: PGKiM), będące spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Gmina.

W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł z PGKiM umowę, przedmiotem której jest przejęcie przez PGKiM obowiązku administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego, w tym między innymi pobieranie opłat za rezerwację miejsca na cmentarzu i przygotowanie miejsca pochówku oraz pobieranie i aktualizowanie opłat za miejsce na cmentarzu przewidzianych na kolejne 20 lat. Za czynności administrowania określone w umowie PGKiM po przedłożeniu faktury otrzymuje określone wynagrodzenie oraz dodatkowo wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 20% pobranych i przekazanych opłat na konto Gminy, na które również wystawiana jest przez PGKiM faktura. Wysokość opłat za miejsca na cmentarzu komunalnym ustalona jest uchwałą Rady Miejskiej i są one pobierane w imieniu Gminy przez spółkę administrującą cmentarzem na kwitariusz przychodowy i po zakończeniu miesiąca według zbiorczego zestawienia przekazywane na jej rachunek bankowy, bowiem przedmiotowe opłaty stanowią dochód własny gminy zgodnie z ustawą z dnia 13.11.2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Usługi polegające na sprzedaży i pobieraniu opłat za miejsca pochówku na cmentarzu, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego zaliczył te usługi do grupowania PKWiU 96.03.11. Opłaty za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych są ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich przez Gminę podatek od towarów i usług w wysokości 8%. Opłaty te (pobierane od osób fizycznych) do dnia 30.04.2011r. nie były ewidencjonowane na kasie fiskalnej ani przez PGKiM ani przez Gminę, bowiem korzystały ze zwolnienia z ewidencji, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jednak z dniem 1.01.2011r. z okresem przejściowym od dnia 1.05.2011r. usługi te zostały wyłączone ze zwolnienia i podlegają fiskalizacji. Na żądanie osób fizycznych Gmina na pobraną opłatę cmentarną wystawia faktury. W związku z powyższym Gmina zastanawia się, na kim obowiązek fiskalizacji powinien spoczywać, na PGKIM który bezpośrednio pobiera te opłaty czy na Gminie, której dochodem są te opłaty. Gmina posiada już jedną kasę fiskalną, która jest zainstalowana w urzędzie miejskim i ewidencjonowana jest na niej inna sprzedaż prowadzona przez Gminę, nie mogą być na niej ewidencjonowane ww. opłaty cmentarne, ponieważ są one pobierane w innym miejscu. PGKiM, nie posiada kasy fiskalnej, bowiem korzysta ze zwolnienia fiskalizacji swoich usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Gmina, jako właściciel cmentarza osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych, i aby móc udostępniać miejsca pochówku zmarłych, musi ponosić wydatki z tym związane, w tym - wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np. ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych itp.). Wydatki te są pokrywane środkami własnymi gminy.

W piśmie z dnia 25 lipca 2011r. Wnioskodawca złożył następujące uzupełnienie:

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, z którym Gmina zawarła umowę na administrowanie cmentarzem działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzem komunalnym stanowi zadanie własne Gminy zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym oraz art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, opłaty cmentarne są pobierane na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina oraz są dochodem Gminy, z tytułu tego Gmina jest podatnikiem VAT i nalicza od uzyskanych dochodów podatek VAT w wysokości 8%.

Gmina poinformowała dodatkowo, że PGKiM jest czynnym podatnikiem VAT i jako samodzielny, niezależny podmiot prowadzący działalność gospodarczą działa we własnym imieniu i na własny rachunek.

Nabywcą towarów i usług jest Gmina, która ponosi te wydatki z własnych środków, w większości potwierdzeniem dokonanych zakupów są otrzymywane od dostawców faktury VAT, sporadycznie są to rachunki od podmiotów niebędących podatnikami VAT. Nabywane towary i usługi przez Gminę, wymienione wyżej, służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. pobieraniem opłaty cmentarnej.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 12 sierpnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku jak i opłaty za dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu pobierane w wysokości zgodnej z cennikiem zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej 1/09 są zaliczone przez niego tak jak wskazał Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego, tj. do grupowania PKWiU 96.03.11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 1):

Czy opłaty cmentarne w wysokości ustalonej w Uchwale Rady Miejskiej 1/09, które pobierane są przez PGKiM (na podstawie zawartej umowy), a są dochodem Gminy, powinny być opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% i czy podatnikiem z tego tytułu jest Gmina...

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku i dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu pobierane w wysokości zgodnej z cennikiem zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej 1/09 są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, bowiem są pobierane na podstawie umowy cywilnoprawnej (forma ustna), a opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności wymienione w art. 15 ustawy o VAT (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 pkt 1 w/w ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem, pobieranie opłat za udostępnienie miejsca pod grób jest odpłatną usługą, która na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu według 8% stawki (poz. 180 załącznika nr 3) i podatnikiem z tego tytułu jest Gmina, która do swoich dochodów zalicza opłaty cmentarne. Obowiązek podatkowy z tytułu pobrania opłaty i udostępnienia miejsca pod grób przypada w momencie pobrania opłaty, które są wnoszone w gotówce i jest to równocześnie moment wykonania usługi. Na żądanie osób fizycznych obecnie to Gmina wystawia faktury, jednak w przyszłości może upoważnić PGKiM, jako podmiot upoważniony do pobierania opłat w imieniu Gminy, do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż w piśmie z dnia 25 lipca 2011r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 28 lipca 2011r. oraz w piśmie z dnia 12 sierpnia 2011r. Wnioskodawca doprecyzował opis zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawił własne stanowisko. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do przedstawionego ostatecznie zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zdarzenia 1, sformułowanego pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy zawartego w piśmie z dnia 25 lipca 2011r. oraz w piśmie z dnia 12 sierpnia 2011r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy jednocześnie zauważyć, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy – stanowiącym „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., wymieniono:

-pod pozycją 180 – oznaczone symbolem PKWiU 96.03 (symbol PKWiU 2008) „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Zatem, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.”

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku i dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu, o ile zostały prawidłowo zaliczone przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 96.03.11, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Poruszona przez Wnioskodawcę kwestia, czy opłaty cmentarne w wysokości ustalonej w Uchwale Rady Miejskiej 1/09, które pobierane są przez PGKiM (na podstawie zawartej umowy), a są dochodem Gminy, powinny być opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% i czy podatnikiem z tego tytułu jest Gmina, wiąże się nierozerwalnie z prawidłowym określeniem charakteru czynności, za które pobierane są te opłaty.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 45, poz. 236), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t,j. Dz. U z 2011 Nr 118, poz.687), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Stosownie do art. 106 ust. 4 cyt. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości oznaczonej jako działka nr XXXX, na której znajduje się cmentarz komunalny. Zadania z zakresu zakładania, rozszerzania, a także utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, w świetle ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym, należą do zadań własnych gminy. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. W Gminie S. zadania z zakresu gospodarki komunalnej prowadzone są przez PGKiM, będące spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Gmina. W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł z PGKiM umowę, przedmiotem której jest przejęcie przez PGKiM obowiązku administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego, w tym między innymi pobieranie opłat za rezerwację miejsca na cmentarzu i przygotowanie miejsca pochówku oraz pobieranie i aktualizowanie opłat za miejsce na cmentarzu przewidzianych na kolejne 20 lat.

Wysokość opłat za miejsca na cmentarzu komunalnym ustalona jest uchwałą Rady Miejskiej i są one pobierane w imieniu Gminy przez spółkę administrującą cmentarzem na kwitariusz przychodowy i po zakończeniu miesiąca według zbiorczego zestawienia przekazywane na jej rachunek bankowy, bowiem przedmiotowe opłaty stanowią dochód własny gminy zgodnie z ustawą z dnia 13.11.2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Na żądanie osób fizycznych Gmina na pobraną opłatę cmentarną wystawia faktury.

„(…) Opłaty za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych są ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich przez Gminę podatek od towarów i usług w wysokości 8%.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, z którym Gmina zawarła umowę na administrowanie cmentarzem działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzem komunalnym stanowi zadanie własne Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym oraz art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, opłaty cmentarne są pobierane na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina oraz są dochodem Gminy, z tytułu tego Gmina jest podatnikiem VAT i nalicza od uzyskanych dochodów podatek VAT w wysokości 8%. Gmina informuje dodatkowo, że PGKiM jest czynnym podatnikiem VAT i jako samodzielny, niezależny podmiot prowadzący działalność gospodarczą działa we własnym imieniu i na własny rachunek.”

Z wniosku wynika również, iż na żądanie osób fizycznych obecnie to Gmina wystawia faktury.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina zawarła umowę na administrowanie cmentarzem z PGKiM działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem tej umowy jest przejęcie obowiązku administrowania, utrzymania cmentarza komunalnego.

Wnioskodawca stwierdził we wniosku, iż PGKiM jest czynnym podatnikiem VAT i jako samodzielny, niezależny podmiot prowadzący działalność gospodarczą działa we własnym imieniu i na własny rachunek.

Wnioskodawca wskazał także, że opłaty cmentarne są pobierane na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina oraz są dochodem Gminy, z tytułu tego Gmina jest podatnikiem VAT i nalicza od uzyskanych dochodów podatek VAT w wysokości 8%.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż podatnikiem z tego tytułu jest Gmina, która do swoich dochodów zalicza opłaty cmentarne, należało uznać za prawidłowe. Należy także uznać, za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż na żądanie osób fizycznych obecnie to Gmina wystawia faktury.

Rozstrzygnięcie w niniejszej interpretacji indywidualnej oparto na informacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, iż PGKiM wykonuje tylko czynności administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego i że podatnikiem z tytułu pobieranych opłat cmentarnych jest Wnioskodawca.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

Ponadto kwestia zasad i terminów rozliczania Wnioskodawcy z administratorem nie leży w gestii organu podatkowego. Zasady te powinny być ustalone między stronami, jednakże w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy obowiązek podatkowy z tytułu pobrania opłaty i udostępnienia miejsca pod grób przypada w momencie pobrania opłaty, które są wnoszone w gotówce i jest to równocześnie moment wykonania usługi Gminy, gdyż Wnioskodawca nie zadał pytania w tym zakresie.

Mając jednakże na uwadze fakt, iż Wnioskodawca, w zaistniałym stanie faktycznym, wniósł o rozstrzygnięcie kwestii opodatkowania 8% podatkiem VAT opłat cmentarnych, w wysokości ustalonej w Uchwale Rady Miejskiej 1/09, które pobierane są przez PGKiM (na podstawie zawartej umowy), a są dochodem Gminy, oraz ustalenia czy podatnikiem z tego tytułu jest Gmina, sformułowanie, cyt. „(…) jednak w przyszłości może upoważnić PGKiM, jako podmiot upoważniony do pobierania opłat w imieniu Gminy, do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Gminy”, nie zostało ocenione przez tut. organ, gdyż, dotyczy ono zdarzenia przyszłego.

Ponadto podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym tut. Organ w niniejszej interpretacji odniósł się do klasyfikacji statystycznej podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług., a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Gmina S., przedmiotowa interpretacja nie wywołuje dla Spółki z o. o. skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnień objętych pytaniem nr 2 i 3 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj