Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-528/11-2/BA
z 24 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-528/11-2/BA
Data
2011.10.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Słowa kluczowe
dokumenty
dostawa wewnątrzwspólnotowa
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna podatku
zakres opodatkowania
Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
Wniosek ORD-IN 481 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) Wnioskodawca (zwany dalej Spółką), celem usprawnienia procesu fakturowania, wprowadził system faktur elektronicznych. Obrót fakturami elektronicznymi obecnie dotyczy transakcji krajowych, w przyszłości ma objąć również transakcje zagraniczne. Stworzone przez Spółkę narzędzia i procedury, stosownie do ww. rozporządzenia mają na celu gwarantować autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści. W odniesieniu do strony sprzedażowej dotyczącej transakcji zagranicznych, faktury elektroniczne będą wysyłane do kontrahentów unijnych z wykorzystaniem m.in. pliku PDF przesyłanego e-mailem. Z uwagi na fakt, że Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, zamierza w ślad za powyższą procedurą, włączyć do tego procesu dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT, dające prawo do 0% stawki VAT. Spółka otrzymywałby dokumenty te e-mailem w formie scanów zawierających podpis i pieczęć odbiorcy towarów w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Niniejsze działania mają na celu minimalizację formalności oraz uproszczenie procesu kompletowania dowodów dokumentujących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną preferencyjną stawką VAT 0%. Dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, przekazywane byłyby e-mailem w postaci scanu następująco:
Spółka dowody wymienione w punktach a) i b) zawierające podpis i pieczątkę odbiorcy towaru, będzie otrzymywała e-mailem w postaci scanów wyłącznie od podmiotów z którymi zawrze porozumienia zawierające zgodę na taką formę ich przesyłania i wskazujące bezpieczne adresy e-mailowe z których scany te będą przesyłane. Porozumienie ma na celu zapewnić autentyczność pochodzenia przesyłanych dokumentów. W przypadku braku takiego porozumienia, Spółka będzie gromadziła dowody w formie papierowej. W sytuacji, gdy ww. dokumenty nie będą potwierdzały jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy, Spółka (tak samo jak dla formy papierowej dowodów dostarczenia towaru) będzie gromadziła również inne dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa wg poniższego:
Cała przedstawiona wyżej dokumentacja będzie podpinana pod faktury elektroniczne i będzie przechowywana jako załącznik do nich w formie elektronicznej z zachowaniem wymogów dotyczących przechowania faktur elektronicznych, nałożonych ww. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, Spółka ma prawo do zastosowania dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%, w sytuacji gdy poza fakturą elektroniczną, specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku będzie posiadała dowody otrzymane drogą elektroniczną wg poniższego:
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o VAT nie stanowią o formie dokumentów wymiemionych w art. 42 ust. 3 pkt 1 i ust. 4, każda forma tych dokumentów jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność ich zostanie uprawdopodobniona. Przy transakcjach sprzedaży towarów spełniających definicję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, określoną w art. 13 ustawy o VAT, zgodnie z art. 41 ust. 3 tej ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik zgodnie z ust. 4 tego artykułu, oprócz dowodów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
W sytuacji gdy dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 i 4 (o których mowa powyżej), nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, Spółka stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy o VAT może dodatkowo innymi dokumentami potwierdzić, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności są to:
Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentów ww. potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium kraju i dostarczenia do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Natomiast prawo to nie jest uzależnione od posiadania oryginałów dowodów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, stąd można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. Porozumienia zawarte z podmiotami przesyłającymi scany dokumentów mają na celu zapewnienie autentyczności ich pochodzenia. W opinii Spółki, dokumenty którymi dysponuje Spółka wraz ze scanami listów przewozowych lub dowodów zawierających minimum elementów wymienionych w art. 42 ust. 4 ustawy o VAT, zawierające podpis i pieczęć odbiorcy towarów w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej, pozwalają na zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0%. Forma tych dokumentów, papierowa czy scan przesłany e-mailem, nie ma wpływu na stawkę podatku VAT. Dokumenty te mają jednoznacznie dowodzić dostarczenie towaru do ich odbiorcy w innym niż kraj terytorium Unii Europejskiej. Niniejsze stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach: Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2010 r., Nr IPPP3/443-154/10-4/KC, Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 1 grudnia 2010 r., Nr ITPP2/443-952d/10/MD, w orzecznictwie sądowym: wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lutego 2009 r. sygn. III SA/Wa 1909/08, wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 maja 2008 r. sygn. III SA/Wa 80/08. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.